Page 12 - זרעים - אב תשע"ה
P. 12

‫לראות הכול בתמונה ציורית‪-‬רומנטית‪ .‬הבחור ילמד‬          ‫אתי לגבי חברה בשלב הזה‪ ,‬הייתי מברר אתו קודם‬               ‫"אם מישהו‬
‫תורה‪ ,‬יחזור מהתפילה ואשתו החסודה תחכה לו עם‬           ‫כול מה היחס ‪ -‬אם זה משהו עמוק‪ ,‬פנימי‪ ,‬או משהו‬            ‫היה מתייעץ‬
‫מטפחת לבנה‪ ,‬אבל בחיים פתאום הבחורה יכולה לא‬           ‫חיצוני‪ .‬אם זה משהו חיצוני‪ ,‬הייתי אומר לו לא‬
‫להרגיש טוב ואז הוא צריך להפסיק ללמוד‪ ,‬וזה פחות‬        ‫לעשות את זה כי זה מסוכן‪ .‬במקרה של דבר פנימי‬                 ‫אתי לגבי‬
                                                                                                               ‫חברה בשלב‬
          ‫נעים‪ ,‬והבחור בכלל לא חשב על זה קודם"‪.‬‬                                    ‫הייתי מחזק ונותן כלים"‪.‬‬
‫"לצאת בהנחיה כוללת שצריך להתחתן בגיל‬                  ‫גם הדסה סטופל‪ ,‬מחנכת באולפנת דרכי נועם‪,‬‬                   ‫הזה‪ ,‬הייתי‬
‫צעיר זה מאוד לא אחראי‪ .‬זה מאוד מורכב‪ ,‬וכל דבר‬         ‫נתקלת בתופעה הזו ופועלת מולה ברגישות‪ ,‬תוך מתן‬              ‫מברר אתו‬
‫צריך להיבחן לגופו של עניין‪ .‬היום זוגות נזרקים לחיים‪,‬‬  ‫כבוד לנערה המתבגרת‪" .‬כמחנכת‪ ,‬כאשר בת פותחת‬              ‫קודם כול מה‬
‫אם הם צעירים עוד אין להם מקצוע ותעסוקה‪ ,‬יש ילדים‬      ‫בפניי מקרה שכזה‪ ,‬אני לא אומרת לה לעזוב את בן‬            ‫היחס‪ ,‬אם זה‬
‫ולעתים תסכול על כך שהחתונה המוקדמת הביאה לאיזה‬        ‫הזוג‪ .‬אני מנסה לברר ביחד אתה איפה המקום שלה‬              ‫משהו עמוק‪,‬‬
                                                      ‫בקשר‪ ,‬אם זה אמתי‪ ,‬אם היא לא סתם מפנטזת‪ .‬בנות‬           ‫פנימי‪ ,‬או שזה‬
     ‫עול כבד‪ .‬לכן צריך הרבה בשלות‪ .‬זה מאוד מורכב"‪.‬‬    ‫נוטות לפעמים לפנטז‪ .‬הרבה פעמים הנערה יכולה‬             ‫משהו חיצוני"‬
                                                      ‫לדמיין אותה ואת בן הזוג שלה כבר עם חמישה ילדים‪,‬‬           ‫הרב צפניה‬
   ‫	 הפרדה בין הבחירה‬                                 ‫והוא בכלל בכלל לא שם‪ .‬אני עוזרת לה לבחון מה‬
       ‫	 לבין הבשלות‬                                  ‫היא מוצאת בקשר‪ .‬לפעמים הנערה בעצמה מבינה‬                        ‫דרורי‬
                                                      ‫שזה לא נכון‪ .‬אני מנסה לתת כלים‪ ,‬ממקום של כבוד‬
‫הפסיכולוג ד"ר צבי מוזס‪ ,‬ראש מכון שילה‪ ,‬מסביר‬          ‫להחלטה שלהן‪ .‬לפעמים מתקשרות אליי אמהות‬                      ‫"החברות‬
‫שהתופעה נובעת מהפער שבין ההלכה לתהליך‬                 ‫היסטריות ואומרות לי‪' :‬תצילי אותה! תצילי אותה!'‬           ‫הארוכה לא‬
‫ההתבגרות‪ .‬אך לדבריו‪ ,‬מבחינה פסיכולוגית אין כל‬         ‫זה לא נכון‪ .‬אני לא עוצרת אף אחת‪ .‬אני מדברת אתה‬           ‫בונה עכשיו‬
‫בעיה בזוגיות בגיל ההתבגרות‪" .‬ההתעניינות במין‬          ‫ממקום מכבד‪ ,‬אבל כזה שמראה שמדובר בנושא לא‬
‫השני היא טבעית מאוד‪ .‬הצורך בקשר חברי ונפשי‬            ‫פשוט‪ .‬זוגיות כרוכה בהרבה דברים שהם מעבר לכיף‬                ‫בית‪ .‬היא‬
‫הוא ברור ובריא‪ .‬גם רבנים מבינים את זה‪ .‬מבחינה‬         ‫של להיות ביחד‪ .‬לפעמים אני והנערה ממש רושמות‬                  ‫מייצרת‬
‫הלכתית‪ ,‬הרבנים חוששים מזה ולכן אוסרים על‬              ‫על הדף את כל הקשיים שכרוכים בנישואים‪ .‬כך היא‬             ‫מצבים שיש‬
‫זוגיות בגיל צעיר‪ ,‬אך מבחינה מקצועית אין עם זה‬                                                                   ‫בהם הרבה‬
‫שום בעיה‪ .‬מכיוון שיש עניין הלכתי‪ ,‬אם יוצרים קשר‬                         ‫מחליטה לבד‪ ,‬אך בצורה מושכלת"‪.‬‬         ‫פיתוי‪ ,‬דברים‬
                                                                   ‫מה לדעתך הפתרון למלכוד הזה?‬               ‫שהם אסורים‬
            ‫כזה צריך לשמור על גבולות ככל שניתן"‪.‬‬      ‫"בעדיפות הראשונה‪ ,‬עדיף להימנע מקשר‪.‬‬                      ‫ממש על פי‬
‫ד"ר מוזס מנסה לשרטט מתווה להורים בשאלה‬                ‫בעיניי זו התעללות‪ .‬זה לא הגיוני לדרוש את זה‬              ‫אמות מידה‬
‫מתי להתערב ומתי לא‪" :‬צריך לבחון כל מקרה לגופו‪.‬‬        ‫מאנשים‪ ,‬ולהשאיר את זה בזוגיות וירטואלית‪ .‬זה לא‬             ‫של תורה‪,‬‬
‫יש עניין של זוגות שלא בשלים אבל מתבגרים ביחד‪,‬‬         ‫נכון‪ .‬גם אם יש קשר‪ ,‬אז לעשות הפסקה ולחזור בגיל‬                ‫ולכן אי‬
‫והרבה פעמים הם יכולים לתרום אחד להבשלה של‬             ‫מאוחר‪ .‬אם זה לא הולך והקשר מתחזק‪ ,‬אני ממליצה‬            ‫אפשר לחנך‬
‫השני‪ .‬בדרך כלל הבעיה היא בבחירת הבן זוג‪ .‬האדם‬         ‫לשבת עם הזוג‪ ,‬ממקום של כבוד‪ ,‬להראות להם את‬              ‫לדבר כזה או‬
‫שאבחר בו בגיל ‪ 14‬הוא לא האדם שאבחר בו בגיל‬            ‫הקשיים ואת ההתמודדויות ולתת להם כלים‪ .‬הכול‬               ‫להסכים עם‬
‫‪ ,25‬ולכן הבעיה היא בבחירת בן הזוג ולא בהבשלה‪.‬‬                                                                   ‫זה מבחינת‬
‫מצד שני‪ ,‬יש בבחירה משהו מאוד אותנטי‪ ,‬וצריך‬                                        ‫מתוך שמירה על ההלכה"‪.‬‬         ‫הדרכה של‬
‫לעבוד עליו ולשמר אותו‪ .‬הרבה פעמים זה מוביל‬
‫להצלחה‪ .‬אני חושב שגם מחנכים וגם הורים צריכים‬            ‫	 לא דרכה של ההלכה‬                                           ‫תורה"‬
‫עין מורכבת‪ ,‬לראות אם הבחירה טובה או לא‪ .‬אם‬                                                                   ‫הרב ירחמיאל‬
‫הבחירה טובה‪ ,‬גם אם הם לא בשלים הם יסתדרו‪,‬‬             ‫נראה שבשנים האחרונות יש יותר פתיחות‪ ,‬קבלה‬
‫אבל אם הבחירה לא טובה צריך להזהיר‪ ,‬להתערב‪.‬‬            ‫ועצות להתמודדות מומלצת בסוגיה‪ .‬יחד עם זאת‪,‬‬                       ‫וייס‬
‫הרבה פעמים הורים ומורים יכולים לראות את זה‪,‬‬           ‫עדיין יש כאלו שטוענים שיש להימנע באופן גורף‬
                                                      ‫מחברות בגיל צעיר‪ .‬ישנם רבנים שרואים את התופעה‬                               ‫‪12‬‬
                              ‫לזהות שהבחירה טובה"‪.‬‬
                                                          ‫בחומרה‪ ,‬וקוראים לנוער להימנע ממנה לחלוטין‪.‬‬
           ‫	 ולסיום‬                                   ‫הרב ירחמיאל וייס‪ ,‬ראש הישיבה לצעירים‬
                                                      ‫בירושלים‪ ,‬משתף אותנו בהשקפת עולמו‪" :‬אנחנו‬
‫לד"ר מוזס יש עצה גם לבני הנוער‪" :‬אני ממליץ לבני‬       ‫מנסים לחנך את בחורי הישיבה על פי דרכה של‬
‫הנוער לחשוב למה הם בחרו את מה שהם בחרו‪.‬‬               ‫תורה‪ ,‬ועל פי דרכה של תורה הקשר בין בחור‬
‫לראות את הצד השני‪ ,‬את ההיבטים הרחבים יותר‪.‬‬            ‫לבחורה צריך למסד את עצמו בזמן קצר לכיוון של‬
‫מעבר למראה חיצוני‪ ,‬אם הוא תלמיד טוב ואם הוא‬           ‫בניית בית‪ .‬החברות הארוכה לא בונה עכשיו בית‪ .‬היא‬
‫טוב בספורט‪ .‬לשמוע מה אנשים אומרים מהצד‪,‬‬               ‫מתחילה בכיתה י' או בכיתה ט' ומייצרת מצבים שיש‬
‫אנשים שאפשר לסמוך עליהם‪ .‬מי שיש לו קשר עם‬             ‫בהם הרבה פיתוי‪ ,‬הרבה גירוי‪ ,‬דברים שהם אסורים‬
‫ההורים של הצד השני יכול גם לשאול אותם‪ .‬אם‬             ‫ממש על פי אמות מידה של תורה‪ ,‬על פי הדרכה של‬
‫לא את ההורים‪ ,‬אז אפשר לשאול חבר בוגר יותר‪,‬‬            ‫חז"ל‪ .‬לכן אי אפשר לחנך לדבר כזה או להסכים עם‬
‫מדריך או מחנך‪ .‬אפילו לא לשאול‪ ,‬אלא רק לראות‬
‫איך מגיבים‪ .‬כן להיות ערים לתגובות של הסביבה‬                                  ‫זה מבחינת הדרכה של תורה"‪.‬‬
                                                      ‫אולי הפתרון למצוקה הוא לעודד נישואים‬
       ‫ולהתחשב בזה‪ ,‬גם אם לא מחליטים לפי זה"‪.‬‬
                                                                                                 ‫בגיל צעיר?‬
                                                      ‫"זה דבר נפלא‪ ,‬ומנגד זה מאוד לא פשוט‪ .‬הנער‬
                                                      ‫או הנערה עוד לא גיבשו בשלות נפשית‪ ,‬בגרות‬
                                                      ‫נפשית‪ ,‬הם אינם יודעים מהו עול משפחה‪ ,‬ועלולים‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17