Page 7 - זרעים - תמוז תשע"ה
P. 7

‫חופש ‪ .‬תמוז תשע"ה ‪ .‬יוני ‪2015‬‬

                                                                                                             ‫צילום‪ :‬סניף בני עקיבא אלקנה‬

                                                        ‫צילום‪ :‬סניף בני עקיבא אלקנה‬

‫אומרת רותי‪ ,‬אם לארבעה ממרכז הארץ‪" .‬למדתי‬                ‫"אני מאוד לא אוהב את שלל הפעילויות המובנות‬                 ‫רותי‪" :‬אני‬
‫לשחק עם עצמי ולבנות לעצמי את מה שאני רוצה‬               ‫מראש לבני הנוער בכל יום ויום בחופש הגדול‪.‬‬             ‫חושבת שהנוער‬
‫לעשות במהלך החופשה‪ .‬גם אם הרגשתי שעמום ‪-‬‬                ‫אני חושב שהפעילויות המובנות האלה נובעות‬
‫אז מה? מותר לפעמים לתת למוח לנוח‪ .‬אני חושבת‬             ‫מפחד‪ ,‬מהחשש מה יקרה אם החבר'ה ישתעממו‪,‬‬                   ‫של היום רגיל‬
‫שהנוער של היום רגיל שנותנים לו הכול‪ ,‬שעושים לו‬          ‫בעוד שהשעמום הוא מפתח להרבה מאוד דברים‬                     ‫שנותנים לו‬
‫ומשעשעים אותו‪ .‬יש חשיבות רבה לכך שהנוער ילמד‬            ‫טובים‪ .‬לאורך כל השנה החבר'ה עטופים במסגרות‬            ‫הכול‪ ,‬שעושים לו‬
‫להעשיר את עצמו‪ ,‬גם כפרט וגם כקבוצה‪ .‬אני חושבת‬           ‫ובמשימות‪ ,‬ואז מגיע החופש הגדול ‪ -‬זמן שבו הם‬          ‫ומשעשעים אותו‪.‬‬
‫שהחופש מ'לוח החופש' יפתח את חירות המחשבה‪,‬‬               ‫יכולים ליזום‪ ,‬לחשוב‪ ,‬להשתעמם ולמצוא תחביבים‬           ‫יש חשיבות רבה‬
‫העשייה והיצירתיות של הנוער‪ ,‬וגם אם לא תהיה‬              ‫חדשים‪ .‬אבל החבר'ה לא מגיעים לידי שעמום‪ :‬בונים‬        ‫ללמידה של הנוער‬
‫פעילות‪ ,‬בני הנוער ילמדו להעסיק את עצמם ולבנות‬           ‫להם את כל החופש והם לא צריכים לעשות כלום‪ .‬כך‬              ‫להעשיר את‬
‫לעצמם את החופש‪ ,‬עם התוכן והפעילויות שהם‬                 ‫נוצר מצב שבו הדור שלנו מורכב מקבוצה של אנשים‬          ‫עצמו‪ ,‬גם כפרט‬
‫רואים לנכון‪ .‬בין אם זה לבחור התנדבות שתתאים‬                                                                     ‫וגם כקבוצה"‬
‫לכישוריהם האישיים‪ ,‬לרכוש תחביבים חדשים או‬                                  ‫בינונים‪ ,‬שכולם די דומים זה לזה"‪.‬‬
                                                        ‫במילים חריפות אלו מסכם דוד‪ ,‬הורה מאחד‬                     ‫קרן‪" :‬ארגון‬
                             ‫לפתח כישורים קיימים"‪.‬‬      ‫היישובים הדתיים בגוש עציון‪ ,‬את דעתו על‬               ‫וחשיבה מקדימה‪,‬‬
                                                        ‫הפעילויות הרבות שמספקים רכזי הנוער בחופש‬
       ‫חופש עמוס‬                                        ‫הגדול‪ .‬דבריו של דוד שולחים אותנו לבחון מחדש‬            ‫לפחות בגילאים‬
                                                                                                             ‫הצעירים‪ ,‬גורמים‬
‫ומה הנוער חושב על זה? האם הוא מזדהה עם טענת‬                             ‫את הפעילויות הללו ואת הצורך בהן‪.‬‬
‫ההורים? האם הוא אוהב שמספקים לו תעסוקה‬                                                                          ‫לדעתי לפעילות‬
‫‪ 24‬שעות ביממה‪ ,‬או שהוא רוצה לקחת מזה קצת‬                 ‫וההנהעוררייםם ממברלויציםם?‬                             ‫להיות מוצלחת‬

                                                 ‫חופש?‬  ‫פעם‪ ,‬החופש הגדול היה מקור תקוותם של הילדים‬                ‫יותר‪ .‬אני לא‬
‫אמציה‪ ,‬מדריך בסניף בני עקיבא דולב‪ ,‬שוקד‬                 ‫ומקור חרדתם של ההורים‪ .‬כל הורה שאל את עצמו‪:‬‬               ‫חושבת שזה‬
‫בימים אלו על לוח חופש אטרקטיבי לחניכים שלו‪.‬‬             ‫איך יעסיק את ילדיו במשך חודשיים שלמים? איך‬               ‫גורם לחבר'ה‬
‫הוא אינו רואה בעייתיות בפעילויות המובנות לנוער‬          ‫ידאג לכך שילדיו ינצלו את הזמן בתבונה‪ ,‬ולא יעשו‬         ‫ליזום פחות או‬
‫בחופש הגדול‪" .‬את כל הפעילויות המתוכננות‬                 ‫שטויות מרוב שעמום וחוסר תעסוקה? אך כיום נראה‬              ‫להעסיק את‬
‫בלוח קבעו החבר'ה לבד‪ .‬הם החליטו מה הם רוצים‬                                                                     ‫עצמם פחות"‬
‫לעשות ומתי‪ .‬את הלוח אנחנו מרכיבים מראש‪ ,‬כיוון‬                                            ‫שהמציאות השתנתה‪.‬‬
‫שיש חופש מאוד עמוס ורצינו שהכול יהיה מסודר‬              ‫תנועות נוער ורכזי נוער מספקים לוחות חופש‬
‫לחניכים ונוח להורים‪ ,‬שיכולים לקבוע דברים אחרים‬          ‫עמוסים; הנערים מבלים וההורים רגועים‪ .‬לכאורה‬
                                                        ‫הכול מושלם‪ ,‬אך מסתבר שלא‪ .‬יותר ויותר הורים‬
                               ‫מבלי שתיווצר חפיפה"‪.‬‬     ‫מביעים חוסר שביעות רצון מהשיטה המובנית‪,‬‬
‫במגרש של החניכים הצעירים העסק קצת שונה‪.‬‬                 ‫שכוללת פעילויות יום‪-‬יומית‪ ,‬כזו שלא מאפשרת‬
‫החניכים פחות מעורבים בבחירת הפעילויות והרכבת‬            ‫לנוער להתמודד עם שעמום ולהחליט לבד מה‬
‫לוח החופשה‪ ,‬אך לדעתה של קרן‪ ,‬מדריכה בסניף‬
‫יוספטל בכפר סבא‪ ,‬זה לא מה שמשנה‪" .‬שאלנו‬                                                    ‫מתחשק לו לעשות‪.‬‬
‫את החניכים אילו פעילויות מושכות אותם‪ ,‬ונתחשב‬            ‫"בילדותי‪ ,‬הוריי ותנועת הנוער לא יצאו מגדרם‬
‫בזה‪ .‬חוץ מהפעילויות התנועתיות המובנות‪ ,‬כל שאר‬           ‫כדי לשעשע אותי ולהעמיס עליי פעילות בחופש"‪,‬‬
‫הפעילויות נתונות לשיקול דעתנו‪ .‬אני לא מרגישה‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12