Page 7 - זרעים - תמוז תשע"ה
P. 7
חופש .תמוז תשע"ה .יוני 2015
צילום :סניף בני עקיבא אלקנה
צילום :סניף בני עקיבא אלקנה
אומרת רותי ,אם לארבעה ממרכז הארץ" .למדתי "אני מאוד לא אוהב את שלל הפעילויות המובנות רותי" :אני
לשחק עם עצמי ולבנות לעצמי את מה שאני רוצה מראש לבני הנוער בכל יום ויום בחופש הגדול. חושבת שהנוער
לעשות במהלך החופשה .גם אם הרגשתי שעמום - אני חושב שהפעילויות המובנות האלה נובעות
אז מה? מותר לפעמים לתת למוח לנוח .אני חושבת מפחד ,מהחשש מה יקרה אם החבר'ה ישתעממו, של היום רגיל
שהנוער של היום רגיל שנותנים לו הכול ,שעושים לו בעוד שהשעמום הוא מפתח להרבה מאוד דברים שנותנים לו
ומשעשעים אותו .יש חשיבות רבה לכך שהנוער ילמד טובים .לאורך כל השנה החבר'ה עטופים במסגרות הכול ,שעושים לו
להעשיר את עצמו ,גם כפרט וגם כקבוצה .אני חושבת ובמשימות ,ואז מגיע החופש הגדול -זמן שבו הם ומשעשעים אותו.
שהחופש מ'לוח החופש' יפתח את חירות המחשבה, יכולים ליזום ,לחשוב ,להשתעמם ולמצוא תחביבים יש חשיבות רבה
העשייה והיצירתיות של הנוער ,וגם אם לא תהיה חדשים .אבל החבר'ה לא מגיעים לידי שעמום :בונים ללמידה של הנוער
פעילות ,בני הנוער ילמדו להעסיק את עצמם ולבנות להם את כל החופש והם לא צריכים לעשות כלום .כך להעשיר את
לעצמם את החופש ,עם התוכן והפעילויות שהם נוצר מצב שבו הדור שלנו מורכב מקבוצה של אנשים עצמו ,גם כפרט
רואים לנכון .בין אם זה לבחור התנדבות שתתאים וגם כקבוצה"
לכישוריהם האישיים ,לרכוש תחביבים חדשים או בינונים ,שכולם די דומים זה לזה".
במילים חריפות אלו מסכם דוד ,הורה מאחד קרן" :ארגון
לפתח כישורים קיימים". היישובים הדתיים בגוש עציון ,את דעתו על וחשיבה מקדימה,
הפעילויות הרבות שמספקים רכזי הנוער בחופש
חופש עמוס הגדול .דבריו של דוד שולחים אותנו לבחון מחדש לפחות בגילאים
הצעירים ,גורמים
ומה הנוער חושב על זה? האם הוא מזדהה עם טענת את הפעילויות הללו ואת הצורך בהן.
ההורים? האם הוא אוהב שמספקים לו תעסוקה לדעתי לפעילות
24שעות ביממה ,או שהוא רוצה לקחת מזה קצת וההנהעוררייםם ממברלויציםם? להיות מוצלחת
חופש? פעם ,החופש הגדול היה מקור תקוותם של הילדים יותר .אני לא
אמציה ,מדריך בסניף בני עקיבא דולב ,שוקד ומקור חרדתם של ההורים .כל הורה שאל את עצמו: חושבת שזה
בימים אלו על לוח חופש אטרקטיבי לחניכים שלו. איך יעסיק את ילדיו במשך חודשיים שלמים? איך גורם לחבר'ה
הוא אינו רואה בעייתיות בפעילויות המובנות לנוער ידאג לכך שילדיו ינצלו את הזמן בתבונה ,ולא יעשו ליזום פחות או
בחופש הגדול" .את כל הפעילויות המתוכננות שטויות מרוב שעמום וחוסר תעסוקה? אך כיום נראה להעסיק את
בלוח קבעו החבר'ה לבד .הם החליטו מה הם רוצים עצמם פחות"
לעשות ומתי .את הלוח אנחנו מרכיבים מראש ,כיוון שהמציאות השתנתה.
שיש חופש מאוד עמוס ורצינו שהכול יהיה מסודר תנועות נוער ורכזי נוער מספקים לוחות חופש
לחניכים ונוח להורים ,שיכולים לקבוע דברים אחרים עמוסים; הנערים מבלים וההורים רגועים .לכאורה
הכול מושלם ,אך מסתבר שלא .יותר ויותר הורים
מבלי שתיווצר חפיפה". מביעים חוסר שביעות רצון מהשיטה המובנית,
במגרש של החניכים הצעירים העסק קצת שונה. שכוללת פעילויות יום-יומית ,כזו שלא מאפשרת
החניכים פחות מעורבים בבחירת הפעילויות והרכבת לנוער להתמודד עם שעמום ולהחליט לבד מה
לוח החופשה ,אך לדעתה של קרן ,מדריכה בסניף
יוספטל בכפר סבא ,זה לא מה שמשנה" .שאלנו מתחשק לו לעשות.
את החניכים אילו פעילויות מושכות אותם ,ונתחשב "בילדותי ,הוריי ותנועת הנוער לא יצאו מגדרם
בזה .חוץ מהפעילויות התנועתיות המובנות ,כל שאר כדי לשעשע אותי ולהעמיס עליי פעילות בחופש",
הפעילויות נתונות לשיקול דעתנו .אני לא מרגישה
7