Page 8 - זרעים - תמוז תשע"ה
P. 8

‫צילום‪ :‬סניף בני עקיבא אלקנה‬

                                                                                                              ‫צילום‪ :‬סניף בני עקיבא אלקנה‬

                        ‫אתה מוצא לעצמך עיסוקים"‪.‬‬       ‫חיסרון בכך שהכול מובנה‪ .‬ארגון וחשיבה מקדימה‪,‬‬             ‫דוד‪" :‬זה מאוד‬
                                                       ‫לפחות בגילאים הצעירים‪ ,‬גורמים לדעתי לפעילות‬              ‫יקר להוציא את‬
                                                ‫למשל?‬  ‫להיות מוצלחת יותר‪ .‬אני לא חושבת שזה גורם‬               ‫כל הנוער ביישוב‬
‫"היה יום אחד בחופש שלקחתי את הגיטרה‬                                                                             ‫לטיול בגליל‪ .‬אני‬
‫של אח שלי‪ ,‬סתם מתוך שעמום‪ ,‬וכשהוא ראה את‬                 ‫לחבר'ה ליזום פחות או להעסיק את עצמם פחות"‪.‬‬            ‫חושב שהמפתח‬
‫זה הוא התיישב אתי ולימד אותי לנגן‪ .‬אז היום אני‬         ‫הדס מפתח תקווה חושבת קצת אחרת‪" .‬יש‬
‫יודעת קצת לנגן בגיטרה‪ ,‬ואני מביאה אותה כשאנחנו‬         ‫חיסרון‪ .‬אני שמה לב שהחניכים פחות עצמאים‬                     ‫הוא להחזיר‬
                                                       ‫כשהכול מובנה ומאורגן‪ .‬הם יודעים שמחכות להם‬              ‫לאנשים ולקהילה‬
                                  ‫יושבים כל החבר'ה"‪.‬‬   ‫המון פעילויות אחרות שהמדריכים מארגנים להם‪,‬‬             ‫את היכולת שלהם‬
                                                       ‫אז הם פחות לוקחים אחריות לארגן לעצמם ולחשוב‬            ‫ליזום‪ ,‬רק אם לא‬
       ‫מנגנון הרס‬                                      ‫על כיוונים אחרים‪ .‬הם חבר'ה טובים ומשקיעים‪ ,‬אבל‬          ‫יחנקו אותם על‬
                                                       ‫צריך לתת להם לקחת יוזמות‪ .‬אני משתדלת לשתף‬              ‫ידי בעלי תפקידים‬
‫האם יש כאן פתרון אידיאלי? נוסחת קסם שתשמור‬                                                                      ‫שרוצים להוכיח‬
‫על שעמום "בריא"‪ ,‬כזה שיוביל את הנוער ליזום‬                  ‫אותם בחלק מההכנות שאני עושה לפעילויות"‪.‬‬
‫ולגלות בעצמו דברים חדשים‪ ,‬ויחד עם זאת ישמור‬            ‫ומה אומרים החניכים? אמתי בן ה‪ 15-‬מיקיר‬                      ‫את עצמם"‬
‫עליו מלעשות שטויות וטעויות? איך מאזנים בין כל‬          ‫מרגיש שלוח החופש המושקע והמתוכנן של הנוער‬
‫האטרקציות שתנועות הנוער ורכזי הנוער מציעים‬             ‫ביישוב לא עוצר את החבר'ה מלארגן את הזמן‬                   ‫אליה‪" :‬אם לא‬
‫לבין החופש? האם יש מישהו שמפקח‪ ,‬יוצר איזון‬             ‫שלהם בכוחות עצמם‪" .‬אנחנו מארגנים תמיד המון‬                 ‫נארגן לנוער‬
‫בין עשרות הפעילויות שרכז נוער מקומי מציע‪,‬‬              ‫טיולים ומתכננים אותם עד לפרט האחרון‪ ,‬מבגד ים‬                ‫פעילויות‪ ,‬יש‬
‫לבין הפעילויות של המדריכים בתנועה והטיולים‬             ‫ועד גנרטור"‪ ,‬הוא אומר‪" ,‬בטח שיותר כיף לארגן‬             ‫חשש גדול שהם‬
                                                       ‫לבד‪ .‬אנחנו משקיעים המון וזה הרבה יותר מיוחד"‪.‬‬
                                         ‫המשפחתיים?‬    ‫אמתי מסכים עם דעת ההורים‪ ,‬שלפיה יש חשיבות‬                     ‫ישתעממו‬
‫"לדעתי‪ ,‬רכזי נוער צריכים להקפיד להשאיר‬                 ‫לתת לנוער את הזמן שלו לבד‪ ,‬לחשוב ולהתפתח‪.‬‬                   ‫ויבזבזו את‬
‫מקום ליוזמה אישית בנוסף לפעילויות המאורגנות"‪,‬‬          ‫כך‪ ,‬למשל‪ ,‬בתקופה של שעמום באחד החופשים‬                      ‫הזמן‪ ,‬וכבר‬
‫אומרת אליה‪ ,‬רכזת באחד מיישובי השומרון‪" .‬אם לא‬          ‫הקודמים‪ ,‬אמתי וחבריו הקימו מערך התנדבות‬                     ‫ראינו הרבה‬
‫נארגן לנוער פעילויות‪ ,‬יש חשש גדול שהם ישתעממו‬          ‫בעמותות שונות ורתמו חברים נוספים ליוזמה‪ ,‬סתם‬           ‫פעמים ששעמום‬
‫ויבזבזו את הזמן‪ ,‬וכבר ראינו הרבה פעמים ששעמום‬                                                                     ‫מוביל לדברים‬
‫מוביל לדברים לא טובים‪ .‬מצד שני‪ ,‬אם נארגן הכול‪,‬‬                                        ‫כי הרגישו שהם רוצים‪.‬‬      ‫לא טובים‪ .‬מצד‬
‫הם אכן לא ייזמו ויתרגלו שהכול מגיע להם בקלות‬           ‫גם נועה בת ה‪ 16-‬מרמת גן מסכימה שחשוב לתת‬                 ‫שני‪ ,‬אם נארגן‬
                                                       ‫לנוער זמן לעצמו‪" .‬אני אוהבת שהחופש הגדול בנוי‬          ‫הכול‪ ,‬הם אכן לא‬
           ‫ובלי מאמץ‪ .‬לכן חשוב להקפיד על איזון"‪.‬‬       ‫חצי‪-‬חצי"‪ ,‬היא אומרת‪" ,‬יש זמן לזרום ולהתבטל‪,‬‬
‫דוד מציע פתרון אחר‪" :‬הבעיה היא שיש כאן‬                 ‫ובנוסף יש זמן לעשות דברים כיפיים ומשמעותיים"‪.‬‬                    ‫ייזמו"‬
‫מנגנון הרס שקשה לעמוד מולו‪ .‬ברגע שיש את‬                ‫בקיץ שעבר ארגנה נועה עם חברותיה סדרה של‬
‫הפעילות‪ ,‬נוצר משהו שקשה מאוד לא לשלוח אליו‬             ‫טיולים קצרים‪" .‬יצאנו כמה חברות למקומות קרובים‬                                  ‫‪8‬‬
‫את הילדים‪ .‬הפעילות בדרך כלל נורא מפתה‪ ,‬ואני‬            ‫לאזור המגורים שלנו‪ .‬היתרון היה שלא נאלצנו‬
‫לא יכול שלא לאפשר לילד שלי ללכת‪ .‬אבל אני‬               ‫לחכות לאישור הרכזים או המדריכים‪ .‬אם בא לנו‬
‫כן יכול לתת לבן שלי לחשוב על הדברים האלו‪ ,‬כן‬           ‫להיכנס למעיין‪ ,‬פשוט נכנסנו‪ .‬הבאסה היחידה היא‬
‫לעודד אותו להישאר בבית‪ ,‬לעודד אותו לחשוב‪,‬‬              ‫שצריך לדאוג לאוכל ולדרך הגעה‪ ,‬בעוד שבטיולים‬
‫כשהוא לבד‪ ,‬מה בא לו לעשות‪ .‬צריך לאפשר את‬
‫זה לילדים‪ .‬חוץ מזה‪ ,‬חשוב לזכור שהפעילויות האלו‬                      ‫עם הנוער או עם התנועה‪ ,‬דואגים לזה"‪.‬‬
‫מובילות לכך שהיישובים גובים הרבה מאוד כסף‪,‬‬
‫בגלל המנגנונים האלו שיסודם בטעות‪ .‬זה מאוד יקר‬          ‫את מרוצה מכך שהתנועה מארגנת לכן פעילויות‬
‫להוציא את כל הנוער ביישוב לטיול בגליל‪ .‬אני חושב‬                                                       ‫לחופש?‬
‫שהמפתח הוא להחזיר לאנשים ולקהילה את היכולת‬
‫שלהם ליזום‪ ,‬רק אם לא יחנקו אותם על ידי בעלי‬            ‫"כן‪ .‬נכון שלפעמים אנחנו לא רוצים לעשות‬
                                                       ‫כלום‪ ,‬אבל חשוב שיהיו פעילויות‪ .‬החופש ארוך נורא‪.‬‬
               ‫תפקידים שרוצים להוכיח את עצמם"‪.‬‬         ‫מצד שני‪ ,‬צריך לזכור שגם לשעמום יש יתרונות‪ .‬זה‬
                                                       ‫תלוי מתי‪ ,‬כי יש ימים שאני משתגעת בבית ונמאס‬
                                                       ‫לי מהקניון‪ ,‬אבל לפעמים כשאתה חושב מה לעשות‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13