Page 9 - זרעים - שבט תשע"ה
P. 9
למה לי פוליטיקה עכשיו? .שבט תשע"ה .פברואר 2015
אחרת .בני עקיבא היא לא תנועה שכולם חושבים בה לפני יומיים חגגנו את ט"ו בשבט .מאות "לתנועה בהחלט
אותו דבר .חלק מהיותנו חלק מהכלל היא הבחירה חניכים יצאו לטיולים ברחבי הארץ ,להכיר יש אמירה.
שלנו להכיל דעות שונות .התנועה מגוונת מאוד - את הארץ ,ולהתחבר אליה .ביניהם יצאו גם
יש חרד"לים ויש ליברלים ,יש מרכז ויש פריפריה, כמה עשרות חניכי חבריא ב' לטיול באביתר. היא לא יושבת
יש שמאל ויש ימין .כולם שייכים וכולם מתאימים. לא מדובר בסתם טיול -אביתר הוא יישוב חדש על הגדר והיא
בנושא הפוליטי ,כמו בנושאים אחרים השנויים שמועצת יש"ע מנסה להקים בשומרון ,והטיול נועד לא מהאו"ם.
ל"הקמת תשתיות לישוב חדש" ,כפי שנכתב במסרון
במחלוקת ,יש מקום לדעות שונות בתוך התנועה". הפרסום שנשלח לחניכים .הסערה כמובן לא איחרה היא קראה
התיאור של מור-יוסף נשמע טוב – תנועה ימנית לבוא :הורים זועמים התראיינו ברדיו ,והפייסבוק לחניכים להיות
שמקבלת גם חברים שמאלנים .בפועל ,לא כולם געש בוויכוחים על המהלך .הטענות על חוסר חלק מהמאבק
חשבו שהשילוב הזה עובד .פרופ' רות הלפרין-קדרי, הלגיטימיות של קריאה פוליטית מצד בני עקיבא, בהתנתקות .זה
אמא לחניך ומדריך בתנועה ,התראיינה על כך לפני מעוררת סקרנות לבחון מה עשתה התנועה במקרה
עשר שנים לאתר " .Ynetיש [בבני עקיבא] ...יותר אחר ,משמעותי יותר -בזמן תכנית ההתנתקות ,אחד אתגר רציני,
ויותר סגירות מחשבתית ביחס לכל דעה אחרת, המהלכים הפוליטיים הגדולים והשנויים במחלוקת להיות תנועה של
הן בהקשר הפוליטי והן בהקשר הדתי-כללי ...זה עם שלא מפחדת
תהליך בעייתי ,כי דווקא בגיל שאליו מתייחסת בשנים האחרונות.
תנועת הנוער צריך לאפשר לחניכים מקום להיות להגיד את מה
פתוחים וחשופים יותר מאשר לעמדה אחת .תפקיד פינוי או גירוש? שהיא חושבת"
התנועה הוא לתת כלים ולא לתת תשובות והנחיות אמיר סנדלר
חד משמעיות" .בנה ,בניה קדרי ,שהיה באותו זמן בן השנה היא ,2005והארץ צבועה בכתום .הפגנות נגד "בני עקיבא היא
17ופעיל בבני עקיבא ,בחר אז לעזוב את התנועה. תכנית ההתנתקות מתקיימות אחת לכמה ימים; לא תנועה שבה
הוא הסכים עם אימו" .התחושה היא שאם אתה עצרות תמיכה ,שרשרת אנושית ,חלוקת סרטים כולם חושבים
שמאלני -אתה לא קיים" ,הוא אומר" ,עם כל דיבורי כתומים והתמרמרות רבתי שואבים כל דקה פנויה אותו דבר .חלק
הגבוהה-גבוהה על קבלת האחר ,בפועל זה לא קורה. בלו"ז המגזרי .קצת רקע היסטורי ,למי שהספיק מהיותנו שייכים
למדריכים ,חברים שלי ,ברור שאסור לדבר אחרת. לשכוח :בדצמבר 2003הציג ראש הממשלה אריאל לכלל היא הבחירה
אלה חוקים לא כתובים .כשיוצאות הסעות מהסניף שרון את תכנית ההתנתקות – תכנית לפינוי יישובי שלנו להכיל דעות
ל'שרשרת האנושית' ,אני לא בטוח שייצאו אותן רצועת עזה ושלושה מיישובי צפון השומרון ,על
למעלה מ 9,000-תושביהם .בחברה הישראלית ,כמו שונות"
הסעות לכיכר רבין". גם במגזר הדתי ,נחלקו הדעות :בין מתנגדי התכנית איתן מור יוסף
הייתה מחלוקת עד כמה להחריף את המאבק ומהם
מקום גם לחנך אחרת הקווים האדומים .חלקים אחרים במגזר הדתי,
כדוגמת אנשי תנועת "ציונות דתית ריאלית" ופעילי
אמיר סנדלר ,היום סמזכ"ל התנועה ,היה בתקופת
ההתנתקות ממונה מטעם ההנהלה הארצית על סיעת "מימד" ,דווקא תמכו בתכנית ההתנתקות.
הסמינריונים השונים בקיץ .בני עקיבא בחרה אז תנועת בני עקיבא בחרה להציג קו חד-משמעי:
להקדים את הסמינריונים לחודש יולי ,כדי שבחודש מתנגדים לתכנית ההתנתקות" .קודם כול ,בני עקיבא
אוגוסט ,שבו התבצע הפינוי ,המדריכים יהיו פנויים היא תנועה שדוגלת בחיזוק ההתיישבות בכל מקום
בארץ" ,אומר איתן מור-יוסף ,מזכ"ל התנועה דאז,
להיאבק ולמחות. "זה חלק מהדגל שלנו ,מהיסודות שעליהם מושתתת
"לתנועה יש אחריות כפולה" ,מסביר סנדלר. תנועת הנוער שלנו .רבים מהמתיישבים הלכו להיאחז
"כשם שיש לי אחריות אדירה להוציא את המדריכים בחבלי המולדת מכוח בני עקיבא ,וההתיישבות בגוש
לפעילות ולעשייה במחאה על התכנית ,פעילות קטיף הייתה חלק מהמהלך הזה .כל עקירה של
שהייתה חלק אינטגרלי מהסמינריון ,באותה מידה ישובים יהודיים מנוגדת לתורתה ולמשנתה של בני
היה לי ברור שיש לי אחריות אדירה לגרום למדריכים עקיבא" .כשאני שואל את מור-יוסף על התקופה
שתמכו בתכנית ההתנתקות להפנים שהם עדיין חלק ההיא ,הוא לא צריך להתאמץ כדי להיזכר" .האווירה
מהתנועה .המשימה שלי הייתה לתת להם להרגיש בבני עקיבא הייתה מאוד קשה .רוב הנוער התנגד
שייכים ומחוברים לבני עקיבא ,להרגיש שהם לא למהלך ,כעס על הצבא ,הביע מרמור כלפי הנהגת
המדינה וראשיה .התעסקנו בסיפור של גוש קטיף
איבדו את ביתם בתנועה".
המון ,לפני ,תוך כדי ואחרי".
גם אם המדריך הזה ,שתומך בתכנית ההתנתקות אחת מהשאלות שהעסיקו את מור-יוסף היא
בניגוד לדעת התנועה ,יחנך כך את חניכיו? שאלת קיומן של דעות שונות בתנועה סביב תכנית
ההתנתקות" .השאלה לגבי מדריך שמאלני בבני
"חד משמעית :כן .המדריך מכיר את הקו החינוכי עקיבא עלתה כמה פעמים במהלך אותה תקופה",
של התנועה ,והוא רשאי לספר לחניכים שלו שהוא אומר מור-יוסף" .האם פעיל בתנועה – ויהיה זה
חולק על הקו הזה .באחת הפעמים שבהן יצאו חניך ,מדריך ,גרעינר או בוגר – שתומך בתכנית
החבר'ה לחלק סרטים כתומים בירושלים ,החלטתי ההתנתקות יכול להמשיך להיות חבר בתנועה ,בעוד
להישאר עם המדריכים שלא יצאו לחלוקה ,כי הם שעמדתו האישית מנוגדת לעמדת התנועה? אמרתי
תומכים בהתנתקות .בחרתי לעשות כך כדי לתת בצורה חד משמעית מעל כל במה – יש מקום לאדם
להם תחושה של שייכות וחיבור לתנועה ,שירגישו שתומך בהתנתקות לפעול בבני עקיבא .התנועה
מתנגדת להתנתקות ,אבל לחבריה מותר לחשוב
שהם עדיין חלק מהעניין".
אבל לא כולם מרוצים מהאיזון שבני עקיבא
יצרה .יאיר ,שהיה בעבר רכז בתנועה (הפרטים
9