Page 9 - זרעים - שבט תשע"ה
P. 9

‫למה לי פוליטיקה עכשיו? ‪ .‬שבט תשע"ה ‪ .‬פברואר ‪2015‬‬

   ‫אחרת‪ .‬בני עקיבא היא לא תנועה שכולם חושבים בה‬          ‫לפני יומיים חגגנו את ט"ו בשבט‪ .‬מאות‬                     ‫"לתנועה בהחלט‬
   ‫אותו דבר‪ .‬חלק מהיותנו חלק מהכלל היא הבחירה‬            ‫חניכים יצאו לטיולים ברחבי הארץ‪ ,‬להכיר‬                       ‫יש אמירה‪.‬‬
   ‫שלנו להכיל דעות שונות‪ .‬התנועה מגוונת מאוד ‪-‬‬           ‫את הארץ‪ ,‬ולהתחבר אליה‪ .‬ביניהם יצאו גם‬
   ‫יש חרד"לים ויש ליברלים‪ ,‬יש מרכז ויש פריפריה‪,‬‬          ‫כמה עשרות חניכי חבריא ב' לטיול באביתר‪.‬‬                    ‫היא לא יושבת‬
   ‫יש שמאל ויש ימין‪ .‬כולם שייכים וכולם מתאימים‪.‬‬          ‫לא מדובר בסתם טיול ‪ -‬אביתר הוא יישוב חדש‬                  ‫על הגדר והיא‬
   ‫בנושא הפוליטי‪ ,‬כמו בנושאים אחרים השנויים‬              ‫שמועצת יש"ע מנסה להקים בשומרון‪ ,‬והטיול נועד‬                ‫לא מהאו"ם‪.‬‬
                                                         ‫ל"הקמת תשתיות לישוב חדש"‪ ,‬כפי שנכתב במסרון‬
     ‫במחלוקת‪ ,‬יש מקום לדעות שונות בתוך התנועה"‪.‬‬          ‫הפרסום שנשלח לחניכים‪ .‬הסערה כמובן לא איחרה‬                   ‫היא קראה‬
   ‫התיאור של מור‪-‬יוסף נשמע טוב – תנועה ימנית‬             ‫לבוא‪ :‬הורים זועמים התראיינו ברדיו‪ ,‬והפייסבוק‬             ‫לחניכים להיות‬
   ‫שמקבלת גם חברים שמאלנים‪ .‬בפועל‪ ,‬לא כולם‬               ‫געש בוויכוחים על המהלך‪ .‬הטענות על חוסר‬                    ‫חלק מהמאבק‬
   ‫חשבו שהשילוב הזה עובד‪ .‬פרופ' רות הלפרין‪-‬קדרי‪,‬‬         ‫הלגיטימיות של קריאה פוליטית מצד בני עקיבא‪,‬‬               ‫בהתנתקות‪ .‬זה‬
   ‫אמא לחניך ומדריך בתנועה‪ ,‬התראיינה על כך לפני‬          ‫מעוררת סקרנות לבחון מה עשתה התנועה במקרה‬
   ‫עשר שנים לאתר ‪" .Ynet‬יש [בבני עקיבא] ‪ ...‬יותר‬         ‫אחר‪ ,‬משמעותי יותר ‪ -‬בזמן תכנית ההתנתקות‪ ,‬אחד‬               ‫אתגר רציני‪,‬‬
   ‫ויותר סגירות מחשבתית ביחס לכל דעה אחרת‪,‬‬               ‫המהלכים הפוליטיים הגדולים והשנויים במחלוקת‬              ‫להיות תנועה של‬
   ‫הן בהקשר הפוליטי והן בהקשר הדתי‪-‬כללי ‪ ...‬זה‬                                                                   ‫עם שלא מפחדת‬
   ‫תהליך בעייתי‪ ,‬כי דווקא בגיל שאליו מתייחסת‬                                                 ‫בשנים האחרונות‪.‬‬
   ‫תנועת הנוער צריך לאפשר לחניכים מקום להיות‬                                                                       ‫להגיד את מה‬
   ‫פתוחים וחשופים יותר מאשר לעמדה אחת‪ .‬תפקיד‬                              ‫פינוי או גירוש?‬                          ‫שהיא חושבת"‬
   ‫התנועה הוא לתת כלים ולא לתת תשובות והנחיות‬                                                                       ‫אמיר סנדלר‬
   ‫חד משמעיות"‪ .‬בנה‪ ,‬בניה קדרי‪ ,‬שהיה באותו זמן בן‬        ‫השנה היא ‪ ,2005‬והארץ צבועה בכתום‪ .‬הפגנות נגד‬            ‫"בני עקיבא היא‬
   ‫‪ 17‬ופעיל בבני עקיבא‪ ,‬בחר אז לעזוב את התנועה‪.‬‬          ‫תכנית ההתנתקות מתקיימות אחת לכמה ימים;‬                   ‫לא תנועה שבה‬
   ‫הוא הסכים עם אימו‪" .‬התחושה היא שאם אתה‬                ‫עצרות תמיכה‪ ,‬שרשרת אנושית‪ ,‬חלוקת סרטים‬                    ‫כולם חושבים‬
   ‫שמאלני ‪ -‬אתה לא קיים"‪ ,‬הוא אומר‪" ,‬עם כל דיבורי‬        ‫כתומים והתמרמרות רבתי שואבים כל דקה פנויה‬                ‫אותו דבר‪ .‬חלק‬
   ‫הגבוהה‪-‬גבוהה על קבלת האחר‪ ,‬בפועל זה לא קורה‪.‬‬          ‫בלו"ז המגזרי‪ .‬קצת רקע היסטורי‪ ,‬למי שהספיק‬               ‫מהיותנו שייכים‬
   ‫למדריכים‪ ,‬חברים שלי‪ ,‬ברור שאסור לדבר אחרת‪.‬‬            ‫לשכוח‪ :‬בדצמבר ‪ 2003‬הציג ראש הממשלה אריאל‬               ‫לכלל היא הבחירה‬
   ‫אלה חוקים לא כתובים‪ .‬כשיוצאות הסעות מהסניף‬            ‫שרון את תכנית ההתנתקות – תכנית לפינוי יישובי‬           ‫שלנו להכיל דעות‬
   ‫ל'שרשרת האנושית'‪ ,‬אני לא בטוח שייצאו אותן‬             ‫רצועת עזה ושלושה מיישובי צפון השומרון‪ ,‬על‬
                                                         ‫למעלה מ‪ 9,000-‬תושביהם‪ .‬בחברה הישראלית‪ ,‬כמו‬                     ‫שונות"‬
                                     ‫הסעות לכיכר רבין"‪.‬‬  ‫גם במגזר הדתי‪ ,‬נחלקו הדעות‪ :‬בין מתנגדי התכנית‬            ‫איתן מור יוסף‬
                                                         ‫הייתה מחלוקת עד כמה להחריף את המאבק ומהם‬
                 ‫מקום גם לחנך אחרת‬                       ‫הקווים האדומים‪ .‬חלקים אחרים במגזר הדתי‪,‬‬
                                                         ‫כדוגמת אנשי תנועת "ציונות דתית ריאלית" ופעילי‬
   ‫אמיר סנדלר‪ ,‬היום סמזכ"ל התנועה‪ ,‬היה בתקופת‬
   ‫ההתנתקות ממונה מטעם ההנהלה הארצית על‬                      ‫סיעת "מימד"‪ ,‬דווקא תמכו בתכנית ההתנתקות‪.‬‬
   ‫הסמינריונים השונים בקיץ‪ .‬בני עקיבא בחרה אז‬            ‫תנועת בני עקיבא בחרה להציג קו חד‪-‬משמעי‪:‬‬
   ‫להקדים את הסמינריונים לחודש יולי‪ ,‬כדי שבחודש‬          ‫מתנגדים לתכנית ההתנתקות‪" .‬קודם כול‪ ,‬בני עקיבא‬
   ‫אוגוסט‪ ,‬שבו התבצע הפינוי‪ ,‬המדריכים יהיו פנויים‬        ‫היא תנועה שדוגלת בחיזוק ההתיישבות בכל מקום‬
                                                         ‫בארץ"‪ ,‬אומר איתן מור‪-‬יוסף‪ ,‬מזכ"ל התנועה דאז‪,‬‬
                                        ‫להיאבק ולמחות‪.‬‬   ‫"זה חלק מהדגל שלנו‪ ,‬מהיסודות שעליהם מושתתת‬
   ‫"לתנועה יש אחריות כפולה"‪ ,‬מסביר סנדלר‪.‬‬                ‫תנועת הנוער שלנו‪ .‬רבים מהמתיישבים הלכו להיאחז‬
   ‫"כשם שיש לי אחריות אדירה להוציא את המדריכים‬           ‫בחבלי המולדת מכוח בני עקיבא‪ ,‬וההתיישבות בגוש‬
   ‫לפעילות ולעשייה במחאה על התכנית‪ ,‬פעילות‬               ‫קטיף הייתה חלק מהמהלך הזה‪ .‬כל עקירה של‬
   ‫שהייתה חלק אינטגרלי מהסמינריון‪ ,‬באותה מידה‬            ‫ישובים יהודיים מנוגדת לתורתה ולמשנתה של בני‬
   ‫היה לי ברור שיש לי אחריות אדירה לגרום למדריכים‬        ‫עקיבא"‪ .‬כשאני שואל את מור‪-‬יוסף על התקופה‬
   ‫שתמכו בתכנית ההתנתקות להפנים שהם עדיין חלק‬            ‫ההיא‪ ,‬הוא לא צריך להתאמץ כדי להיזכר‪" .‬האווירה‬
   ‫מהתנועה‪ .‬המשימה שלי הייתה לתת להם להרגיש‬              ‫בבני עקיבא הייתה מאוד קשה‪ .‬רוב הנוער התנגד‬
   ‫שייכים ומחוברים לבני עקיבא‪ ,‬להרגיש שהם לא‬             ‫למהלך‪ ,‬כעס על הצבא‪ ,‬הביע מרמור כלפי הנהגת‬
                                                         ‫המדינה וראשיה‪ .‬התעסקנו בסיפור של גוש קטיף‬
                               ‫איבדו את ביתם בתנועה"‪.‬‬
                                                                                   ‫המון‪ ,‬לפני‪ ,‬תוך כדי ואחרי"‪.‬‬
   ‫גם אם המדריך הזה‪ ,‬שתומך בתכנית ההתנתקות‬               ‫אחת מהשאלות שהעסיקו את מור‪-‬יוסף היא‬
             ‫בניגוד לדעת התנועה‪ ,‬יחנך כך את חניכיו?‬      ‫שאלת קיומן של דעות שונות בתנועה סביב תכנית‬
                                                         ‫ההתנתקות‪" .‬השאלה לגבי מדריך שמאלני בבני‬
   ‫"חד משמעית‪ :‬כן‪ .‬המדריך מכיר את הקו החינוכי‬            ‫עקיבא עלתה כמה פעמים במהלך אותה תקופה"‪,‬‬
   ‫של התנועה‪ ,‬והוא רשאי לספר לחניכים שלו שהוא‬            ‫אומר מור‪-‬יוסף‪" .‬האם פעיל בתנועה – ויהיה זה‬
   ‫חולק על הקו הזה‪ .‬באחת הפעמים שבהן יצאו‬                ‫חניך‪ ,‬מדריך‪ ,‬גרעינר או בוגר – שתומך בתכנית‬
   ‫החבר'ה לחלק סרטים כתומים בירושלים‪ ,‬החלטתי‬             ‫ההתנתקות יכול להמשיך להיות חבר בתנועה‪ ,‬בעוד‬
   ‫להישאר עם המדריכים שלא יצאו לחלוקה‪ ,‬כי הם‬             ‫שעמדתו האישית מנוגדת לעמדת התנועה? אמרתי‬
   ‫תומכים בהתנתקות‪ .‬בחרתי לעשות כך כדי לתת‬               ‫בצורה חד משמעית מעל כל במה – יש מקום לאדם‬
   ‫להם תחושה של שייכות וחיבור לתנועה‪ ,‬שירגישו‬            ‫שתומך בהתנתקות לפעול בבני עקיבא‪ .‬התנועה‬
                                                         ‫מתנגדת להתנתקות‪ ,‬אבל לחבריה מותר לחשוב‬
                              ‫שהם עדיין חלק מהעניין"‪.‬‬
   ‫אבל לא כולם מרוצים מהאיזון שבני עקיבא‬
   ‫יצרה‪ .‬יאיר‪ ,‬שהיה בעבר רכז בתנועה (הפרטים‬

‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14