Page 6 - זרעים - שבט תשע"ה
P. 6

‫דאמומקורנטייהת‬

‫אומרים שהדמוקרטיה היא "שיטת הממשל הכי פחות גרועה"‪,‬‬
‫אך האם אלה פני הדברים גם במסורת היהודית? האם השאיפה‬
‫לקיים מדינה על פי חוקי התורה עומדת בסתירה לדמוקרטיה?‬

                               ‫הרב אלי אלטשולר‬

                                      ‫(שמואל‪-‬ב ג‪-‬ד)‪.‬‬                                    ‫בים מאתנו חשים כי המציאות שבה אנחנו חיים כיום‪,‬‬         ‫ר‬
‫הקב"ה לא 'מנחית' מלך על העם‪ .‬הוא רוצה שהעם‬                                              ‫מציאות של מדינה 'רגילה' עם שלטון דמוקרטי‪ ,‬כלל‬
                                                                                        ‫וכלל לא קשורה ל'מלך המשיח' שעליו דיברו חז"ל‪.‬‬                              ‫‪6‬‬
                                      ‫ירצה במלך הזה‪.‬‬                                    ‫המלכות שחז"ל ראו לנגד עיניהם היא מלכות הרבה‬
‫כמובן‪ ,‬כשיש נביא‪ ,‬הוא מורה לנו מי המלך שה'‬                                              ‫יותר 'דתית'‪ ,‬ואילו המציאות השלטונית בימינו היא‬
‫בחר בו‪ ,‬אך כאשר אין נביא‪ ,‬אין לנו דרך לדעת במי‬                                          ‫'חילונית'‪ ,‬אנושית וטבעית‪ .‬זהו שלב ביניים בדרך‬
‫בחר ה'‪ ,‬ונותר לברר מהו רצון העם‪ .‬אכן‪ ,‬התורה‬                                             ‫אל הדבר האמתי; אך ה'דבר האמתי' כלל לא קשור‬
‫הגבילה אותנו ואמרה‪" :‬לא יסור שבט מיהודה" ‪-‬‬
‫השלטון צריך להיות בידי שבט יהודה‪ ,‬בית דוד‪ .‬אך‬                                                                                  ‫למציאות ימינו‪.‬‬
‫כבר קמו פוסקים שטענו שהדברים אמורים דווקא‬                                               ‫ובכן‪ ,‬לדעתי יש לשבור את ההבחנה החד‪-‬‬
‫במלכות שעוברת בירושה מאב לבן‪ ,‬והיא 'זכאות‬
‫משפחתית'‪ ,‬אך 'מלך' במדינה דמוקרטית‪ ,‬שכהונתו‬                                                                                      ‫משמעית הזו‪.‬‬
‫מוגבלת בזמן‪ ,‬לא חייב לבוא דווקא מבית דוד (הרב‬                                           ‫בוודאי שהמציאות השלטונית שלנו איננה‬
                                                                                        ‫שלמה‪ ,‬ויש לה עוד הרבה לאן להתקדם‪ ,‬אך בל נזלזל‬
                                       ‫שאול ישראלי)‪.‬‬                                    ‫בה‪ .‬המציאות הדמוקרטית במובנה הפשוט של‬
‫למעשה‪ ,‬זהו עיקרון בסיסי בשלטון דמוקרטי‪:‬‬                                                 ‫'שלטון העם'‪ ,‬מתאימה להפליא לחלק מעקרונות‬
‫העם בוחר את המנהיג‪ .‬לעיקרון זה יש יסודות‪,‬‬
                                                                                                     ‫היסוד של צורת המשטר על פי התורה‪.‬‬
               ‫כאמור‪ ,‬כבר בתנ"ך ובמסורת היהודית‪.‬‬                                        ‫כך‪ ,‬למשל‪ ,‬העיקרון של רצון העם‪" :‬אמר רבי‬
‫התורה מזהירה את המלך מתחושת שכרון הכוח‪,‬‬                                                 ‫יצחק‪ :‬אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן‬
‫ומגבילה את כוחו ועצמתו‪ַ " :‬רק ל ֹא ַי ְר ֶּבה ּל ֹו סוּ ִסים‬                            ‫נמלכין בציבור‪ ,‬שנאמר‪' :‬ראה קראתי בשם בצלאל'‪,‬‬
‫ְול ֹא ָי ׁ ִשיב ֶאת ָה ָעם ִמ ְצ ַר ְי ָמה ְל ַמ ַען ַה ְר ּב ֹות סוּס ְול ֹא‬          ‫אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה‪ ...‬אמור להן לישראל‪,‬‬
‫ַי ְר ֶּבה ּל ֹו ָנ ׁ ִשים ְול ֹא ָיסוּר ְל ָבב ֹו ְו ֶכ ֶסף ְו ָז ָהב ל ֹא ַי ְר ֶּבה‬  ‫הלך ואמר להן לישראל‪ :‬הגון עליכם בצלאל? אמרו‪:‬‬
                                                                                        ‫משה רבינו‪ ,‬אם לפני המקום ולפניך הגון עלינו לא‬
  ‫ּל ֹו ְמאֹד ְל ִב ְל ִּתי רוּם ְל ָבב ֹו ֵמ ֶא ָחיו" (דברים י"ז‪ ,‬ט"ז)‪.‬‬                ‫כל שכן!" (ילקוט שמעוני פרשת כי תשא רמז שפט)‪.‬‬
‫אנחנו יודעים שבהיסטוריה זה לא תמיד הועיל‪,‬‬                                               ‫אף על פי שהקב"ה בחר בדוד למלך (כבר‬
‫והרבה מאוד מהמלכים היו חדורי תחושת כוח‬                                                  ‫בשמואל‪-‬א ט"ז)‪ ,‬הרי שמלכותו לא ניתנה לו‬
‫וגאווה על עצמתם וכוחם‪ .‬השלטון הדמוקרטי מנסה‬                                             ‫בפועל עד שהעם הביע את רצונו במלכות הזו‬
‫להילחם בתופעה הזו‪ ,‬הן בהגבלת סמכויות השלטון‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11