Page 6 - זרעים - שבט תשע"ה
P. 6
דאמומקורנטייהת
אומרים שהדמוקרטיה היא "שיטת הממשל הכי פחות גרועה",
אך האם אלה פני הדברים גם במסורת היהודית? האם השאיפה
לקיים מדינה על פי חוקי התורה עומדת בסתירה לדמוקרטיה?
הרב אלי אלטשולר
(שמואל-ב ג-ד). בים מאתנו חשים כי המציאות שבה אנחנו חיים כיום, ר
הקב"ה לא 'מנחית' מלך על העם .הוא רוצה שהעם מציאות של מדינה 'רגילה' עם שלטון דמוקרטי ,כלל
וכלל לא קשורה ל'מלך המשיח' שעליו דיברו חז"ל. 6
ירצה במלך הזה. המלכות שחז"ל ראו לנגד עיניהם היא מלכות הרבה
כמובן ,כשיש נביא ,הוא מורה לנו מי המלך שה' יותר 'דתית' ,ואילו המציאות השלטונית בימינו היא
בחר בו ,אך כאשר אין נביא ,אין לנו דרך לדעת במי 'חילונית' ,אנושית וטבעית .זהו שלב ביניים בדרך
בחר ה' ,ונותר לברר מהו רצון העם .אכן ,התורה אל הדבר האמתי; אך ה'דבר האמתי' כלל לא קשור
הגבילה אותנו ואמרה" :לא יסור שבט מיהודה" -
השלטון צריך להיות בידי שבט יהודה ,בית דוד .אך למציאות ימינו.
כבר קמו פוסקים שטענו שהדברים אמורים דווקא ובכן ,לדעתי יש לשבור את ההבחנה החד-
במלכות שעוברת בירושה מאב לבן ,והיא 'זכאות
משפחתית' ,אך 'מלך' במדינה דמוקרטית ,שכהונתו משמעית הזו.
מוגבלת בזמן ,לא חייב לבוא דווקא מבית דוד (הרב בוודאי שהמציאות השלטונית שלנו איננה
שלמה ,ויש לה עוד הרבה לאן להתקדם ,אך בל נזלזל
שאול ישראלי). בה .המציאות הדמוקרטית במובנה הפשוט של
למעשה ,זהו עיקרון בסיסי בשלטון דמוקרטי: 'שלטון העם' ,מתאימה להפליא לחלק מעקרונות
העם בוחר את המנהיג .לעיקרון זה יש יסודות,
היסוד של צורת המשטר על פי התורה.
כאמור ,כבר בתנ"ך ובמסורת היהודית. כך ,למשל ,העיקרון של רצון העם" :אמר רבי
התורה מזהירה את המלך מתחושת שכרון הכוח, יצחק :אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן
ומגבילה את כוחו ועצמתוַ " :רק ל ֹא ַי ְר ֶּבה ּל ֹו סוּ ִסים נמלכין בציבור ,שנאמר' :ראה קראתי בשם בצלאל',
ְול ֹא ָי ׁ ִשיב ֶאת ָה ָעם ִמ ְצ ַר ְי ָמה ְל ַמ ַען ַה ְר ּב ֹות סוּס ְול ֹא אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה ...אמור להן לישראל,
ַי ְר ֶּבה ּל ֹו ָנ ׁ ִשים ְול ֹא ָיסוּר ְל ָבב ֹו ְו ֶכ ֶסף ְו ָז ָהב ל ֹא ַי ְר ֶּבה הלך ואמר להן לישראל :הגון עליכם בצלאל? אמרו:
משה רבינו ,אם לפני המקום ולפניך הגון עלינו לא
ּל ֹו ְמאֹד ְל ִב ְל ִּתי רוּם ְל ָבב ֹו ֵמ ֶא ָחיו" (דברים י"ז ,ט"ז). כל שכן!" (ילקוט שמעוני פרשת כי תשא רמז שפט).
אנחנו יודעים שבהיסטוריה זה לא תמיד הועיל, אף על פי שהקב"ה בחר בדוד למלך (כבר
והרבה מאוד מהמלכים היו חדורי תחושת כוח בשמואל-א ט"ז) ,הרי שמלכותו לא ניתנה לו
וגאווה על עצמתם וכוחם .השלטון הדמוקרטי מנסה בפועל עד שהעם הביע את רצונו במלכות הזו
להילחם בתופעה הזו ,הן בהגבלת סמכויות השלטון