Page 10 - זרעים - שבט תשע"ה
P. 10

‫בתנועה‪" .‬הפעילות שבמסגרתה היינו אמורים לחלק‬             ‫המלאים שמורים במערכת)‪ ,‬טוען שהאיזון הפך‬              ‫"חובתה של‬             ‫מתוך עצרת רבין השנה‬
‫סרטים כתומים נגד ההתנתקות הייתה לי קשה‪.‬‬                 ‫את בני עקיבא ללא רלוונטית עבור רבים מחניכיה‪.‬‬         ‫תנועת נוער‬
‫ממש לא רציתי לקחת בזה חלק‪ .‬מ ַרכז הסמינריון‬             ‫"צעירים ובהם רבים מחניכי‪ ,‬מדריכי ובוגרי התנועה‬   ‫להצהיר במה היא‬
‫היה ערן יונגר‪ ,‬והוא היה מאוד קשוב ותומך‪ .‬יחד אתו‬        ‫רצו למנוע את המהלך‪ ,‬חסמו כבישים‪ ,‬הסתננו לכפר‬      ‫דוגלת‪ .‬חבל לי‬
‫החלטנו שנכין פתקים שמביעים אהבה ומסרים של‬               ‫מימון ועוד ועוד‪ ,‬ובאמת האמינו שמרד אזרחי ימנע‬      ‫שאלו הערכים‬
‫אחדות‪ ,‬וכל משתתף בסמינריון יבחר מה הוא מעדיף‬            ‫את המהלך"‪ ,‬מתאר יאיר את הימים הסוערים‪,‬‬           ‫שהתנועה בוחרת‬
                                                        ‫"הנהגת הציבור הדתי בכלל‪ ,‬והנהגת בני עקיבא‬          ‫לקדם‪ ,‬בעיניי‬
                                                ‫לחלק"‪.‬‬  ‫בפרט תפסו את עמדת השמרטף‪ .‬ההנהגה נסחפת‬             ‫מדובר בטעות‪,‬‬
                                                        ‫אחרי ההמון‪ ,‬אבל יחד עם זאת משתקת אותו‬                 ‫אבל עדיף‬
‫איך ההרגשה להיות מדריכה שמאלנית בתנועת נוער‬             ‫ומתמרנת אותו כך שכל פרץ האידאליזם של הנוער‬        ‫שלתנועה תהיה‬
             ‫שמתנגדת לערכים שאת מאמינה בהם?‬             ‫יהפוך לקול מחאה ודי‪ .‬הנהגה אמיצה של התנועה‬         ‫אמירה מאשר‬
                                                        ‫הייתה צריכה לומר בפה מלא שיש לעשות כל מה‬          ‫שלא תגיד כלום‬
‫"הייתי שמחה אם התנועה הייתה משנה את סדר‬                 ‫שרק אפשר כדי למנוע את ההתנתקות‪ ,‬ולשלם את‬             ‫באף נושא"‬
‫העדיפויות שלה‪ ,‬ותשמיע קול חזק יותר בסוגיות‬              ‫המחירים של אמירה כזאת‪ .‬לפעול כמו תנועת נוער‬        ‫שרון גולדברג‬
‫שאינן קשורות לארץ ישראל‪ .‬אבל באופן אישי‪,‬‬                ‫אמתית‪ ,‬לבעוט‪ ,‬לאתגר‪ ,‬למרוד ולעורר השראה‪.‬‬
‫היחס כלפיי בבני עקיבא בזמן ההתנתקות היה מאוד‬            ‫במקום זה היא עשתה בדיוק את ההפך ‪ -‬היא הכילה‪,‬‬                             ‫‪10‬‬
‫חיובי‪ .‬כשהציפו בסמינריון את השאלה על מקומו‬
‫של מדריך שמאלני בתנועה‪ ,‬הרוב המוחלט של‬                    ‫דיברה על ממלכתיות‪ ,‬על איחוי השברים וכדומה"‪.‬‬
‫המדריכים צידדו בעמדה שתומכת בהשמעת דעות‬                 ‫לדברי יאיר‪ ,‬הבחירה של בני עקיבא להישאר‬
‫שונות בתנועה‪ ,‬כולל דעות שמאלניות‪ .‬הרגשתי‬                ‫מתונה וממלכתית עלתה לה במחיר יקר‪" .‬בני עקיבא‬
‫שגם אם לא מסכימים אתי‪ ,‬הקול שלי לגיטימי‪ ,‬ואני‬           ‫שילמה פעמיים‪ .‬ראשית‪ ,‬התנועה חדלה באותו‬
‫יכולה להשמיע אותו‪ .‬יש מחלוקת קשה‪ ,‬ואף אחד‬               ‫קיץ מלתפקד וחלק מהמחיר היה תוצאות חלשות‬
‫לא מנסה לטאטא אותה מתחת לשטיח‪ ,‬ועדיין יש לי‬             ‫במפקד תנועות הנוער‪ ,‬דבר שהשפיע על המצב‬
‫מקום בתנועה"‪ .‬אחרי הסמינריון בחרה שרון להמשיך‬           ‫הכלכלי של התנועה לתקופה ארוכה‪ .‬שנית‪ ,‬הנוער‬
‫לתרום במסגרת התנועה כקומונרית‪ ,‬ובהמשך גם‬                ‫חווה משבר זהות עצום‪ .‬נוצר פער עמוק בין הנוער‬
‫ריכזה גרעין נחשון‪ .‬גם היום התנועה תופסת מקום‬            ‫שרצה להיות משימתי לבין ההנהגה והרבנים שניסו‬

                                         ‫חם בלב שלה‪.‬‬                   ‫להכיל ולאחות שברים‪ ,‬כמו התנועה"‪.‬‬

‫האם בני עקיבא צריכה‪ ,‬לדעתך‪ ,‬להשמיע עמדה גם‬                          ‫גם אם לא מסכימים אתי‪,‬‬
                                  ‫בנושאים פוליטיים?‬                 ‫הקול שלי לגיטימי וחשוב‬

‫"אני חושבת שכן‪ .‬חובתה של תנועת נוער‬                     ‫להתנהלות זו של בני עקיבא מפרגנים דווקא החניכים‬
‫להצהיר במה היא דוגלת‪ .‬חבל לי שאלה הערכים‬                ‫שתמכו בתכנית ההתנתקות‪ ,‬ולא הזדהו עם העמדה‬
‫שהתנועה בוחרת לקדם; בעיניי מדובר בטעות‪ .‬אבל‬             ‫של התנועה‪" .‬במגזר הדתי כולו‪ ,‬ובתנועה בפרט‪,‬‬
‫עדיף שלתנועה תהיה אמירה מאשר שלא תגיד‬                   ‫הייתה אווירה מאוד מאוד חזקה נגד ההתנתקות"‪,‬‬
‫כלום באף נושא‪ .‬תמיד יהיה מי שלא יאהב עמדה‬               ‫אומרת שרון גולדברג‪ ,‬בת שבט לביא מסניף בקעה‬
                                                        ‫בירושלים‪" .‬הסניף שלי הוא‬
  ‫מסוימת של התנועה‪ ,‬וצריך ללמוד לחיות עם זה"‪.‬‬           ‫מין שמורת טבע כזו‪ ,‬שם‬
‫לא לכולם היה קל בתנועה כמו לשרון‪" .‬חברות‬                ‫שתי העמדות היו לגיטימיות‪,‬‬
‫שלי מסניפים אחרים ידעו שהן צריכות לא להשמיע‬             ‫אבל כולם ידעו מה העמדה‬
‫את דעתן בקול"‪ ,‬היא מספרת‪" ,‬אחרות נאלצו לעזוב‬            ‫של בני עקיבא ומה העמדה‬
‫את הסניף שלהן בגלל שהתברר שהן חושבות אחרת‬               ‫של הקומונרית‪ .‬בתוך הסניף‬
‫בתחום הפוליטי‪ .‬גם אם העמדה של התנועה היא‬                ‫התנהל ויכוח בשאלה האם‬
‫להכיל חברים שחושבים אחרת‪ ,‬לא כל הסניפים‬                 ‫אנחנו מוציאים את החניכים‬
                                                        ‫לפעילות פוליטית נגד‬
                       ‫יישמו בפועל את העמדה הזו"‪.‬‬       ‫ההתנתקות‪ ,‬ובדיון הזה שתי‬
‫במבט לאחור‪ ,‬שרון נזכרת בתקופה כאובה‬                     ‫העמדות היו לגיטימיות‪ .‬אבל‬
‫מאוד‪ .‬לצד העובדה שתמכה בתכנית ההתנתקות‪,‬‬                 ‫מחוץ לסניף ההרגשה הייתה‬
‫היה לה קשה עם ההחלטה‪" .‬אלו היו זמנים קשים‬               ‫שבגדול‪ ,‬בחברה הציונית‪-‬‬
                                                        ‫דתית יש רק תשובה אחת‬
   ‫לכולם‪ ,‬למתנגדים ולתומכים כאחד"‪ ,‬היא אומרת‪.‬‬           ‫נכונה לשאלה על הנסיגה‬
‫הזמנים השתנו‪ ,‬והמציאות הפוליטית השתנתה‪,‬‬                 ‫מחבל עזה‪ .‬והתשובה הזו‬
‫אבל המתח בין אמירה חד‪-‬משמעית של התנועה‬
‫ובין הכלה של דעות מנוגדות ממשיך להעסיק את‬                     ‫הפוכה מהתשובה שלי"‪.‬‬
‫התנועה גם כיום‪" .‬לתנועה בהחלט יש אמירה"‪ ,‬אומר‬           ‫שרון הייתה מדריכה‬
‫אמיר סנדלר‪" ,‬התנועה לא יושבת על הגדר והיא לא‬            ‫בקיץ ההוא‪ .‬גם עבורה היה‬
‫מהאו"ם‪ .‬היא קראה לחניכים להיות חלק מהמאבק‪.‬‬              ‫הסמינריון נקודת מבחן‬
‫זה אתגר רציני‪ ,‬להיות תנועה של עם שלא מפחדת‬              ‫לעמדת התנועה בנושא‬
‫להגיד מה היא חושבת‪ .‬תנועה של עם עלולה גם‬                ‫המורכב של מדריך שמאלני‬
‫להיות תנועה עמומה‪ ,‬לא מוגדרת‪ .‬אני חושב שצריך‬
‫לחתור למשהו אחר‪ :‬לא לסתום פיות של אף אחד‪,‬‬
‫להכיל אמירות שונות‪ ,‬להמשיך לחבק‪ ,‬ועדיין‪ ,‬לומר‬

           ‫בקול רם ובלי היסוס את האמירות שלנו"‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15