Page 26 - זרעים - חשוון תשע"ה
P. 26
טור אישי
אחרי עשרים שנה
אלישיב רייכנר
איור :אהרון פרידמן
בלבוש אזרחי והסתובבתי ליד האנדרטה המאולתרת כשנה לפני רצח ראש הממשלה יצחק רבין הדרכתי "י"ב בחשוון צריך
שעוצבה שם באותם ימים .לאחר כמה דקות צד אותי כתב חניכים בסמינריון של בני עקיבא .לאחת הפעולות להיות פחות
של ערוץ 2ושידל אותי לענות על כמה שאלות למהדורת בסמינריון קראתי "הנכד של רבין" .זו היתה פעולה על
החדשות .תוך כדי שאני משיב ומביע זעזוע מהרצח ,החל סובלנות ,והקראתי בה מונולוג דמיוני שנכתב כביכול על 'יום רבין' ויותר
פלמ"חניק מבוגר שנכח במקום לצרוח עליי ולהאשים ידי הנכד של ראש הממשלה ,לאחר ששמע אנשי ימין 'יום רצח רבין'.
אותי ברצח ראש הממשלה .אנשים נוספים התקבצו שקוראים לסבא שלו רוצח ובוגד .אני מספר על הפעולה צריכים לעסוק בו
סביבנו והחלה מהומה .הגעתי לכיכר עם רצון טוב ויצאתי הזו כדי לומר שלמיטב זיכרוני ,בבני עקיבא חינכו לשיח פחות בחשבונות
ממנה בבושת פנים ,מגורש .כשהגעתי הביתה עליתי חזרה
על המדים בתקווה שאולי הם יחזירו אותי ללב הקונצנזוס. פוליטי מכבד ולא אלים ,עוד לפני הרצח. פוליטיים
מאז לא ניסיתי להשתתף באירועי הזיכרון המרכזיים ובכל זאת ,אין ספק שרצח ראש הממשלה העצים, ובתכניות מדיניות
לרצח רבין .כמו דתיים-לאומים רבים אחרים שמעתי את ובצדק ,את הדיון של כלל החברה הישראלית בגבולות ויותר בהידברות,
הקולות שעלו מהכיכר מדי שנה ,הרגשתי את האצבע השיח הפוליטי ,ואת העיסוק בחיבורים בין חלקי החברה
הישראלית .גם הדתיים וגם החילונים רצו להכיר יותר זה בשיח ,בניסיון
המאשימה בגב ,והבנתי לבד שאני לא רצוי שם. את זה אחרי הרצח ,להוכיח שאפשר לחיות ביחד ואפילו למצוא גשר .היום
היום אני מרגיש שגם לדתיים-לאומים יש מקום לעסוק יחד ביהדות .אפשר לומר שהדתיים רצו יותר את
בכיכר ,בעיקר בזכות תנועות הנוער שיזמו עצרת שונה האחדות והחילונים יותר את העיסוק ביהדות ,אך שתי הממלכתי הזה
לציון יום הרצח .במקום האדרת מורשתו המדינית של רבין המטרות השתלבו לעשייה אחת .וכך ,בעקבות הרצח, לא נקבע בשל
וגעגועים להסכמי אוסלו החליטו תנועות הנוער להעמיד הוקמו לא מעט מסגרות משותפות .המכינות הקדם-
במוקד את חשיבות השמירה על הדמוקרטיה והצבת צבאיות המעורבות הוקמו לאחר רצח רבין ,ובמידה רבה אישיותו של
הגבולות לשיח הפוליטי .במקום גלריית נואמים פוליטיים בעקבותיו .ארגון 'צו פיוס' הוקם לאחר הרצח כדי לעודד רבין אלא בשל
על טהרת השמאל המדיני דאגו תנועות הנוער שגם אנשי סובלנות והקשבה .ארגון רבני צהר הוקם כדי לקרב את העובדה שהוא
ציבור דתיים-לאומים יקבלו במה לשאת את דבריהם ,וכך היהדות ואת שירותי הדת לכלל החברה הישראלית.
המגזרים נשארו מגזרים :השסעים לא נעלמו ,אך העיסוק נרצח על ידי
צריך להיות. בחיבור שבין המגזרים גבר בעשרים השנים שחלפו יהודי"
י"ב בחשוון צריך להיות פחות 'יום רבין' ויותר 'יום מהרצח ,והחיבורים החדשים הולידו גם התחדשות יהודית.
רצח רבין' .צריכים לעסוק בו פחות בחשבונות פוליטיים אחד התוצרים החיוביים של העיסוק בחיבורים הוא 26
ובתכניות מדיניות ויותר בהידברות ,בשיח ,בניסיון למצוא שינוי אטי והדרגתי באופיו של יום הזיכרון לרצח .בשנים
גשר .היום הממלכתי הזה לא נקבע בשל אישיותו של הראשונות לאחר הרצח ,כשהפצע עוד היה טרי ,קשה היה
רבין אלא בשל העובדה שהוא נרצח על ידי יהודי ,ולכן גם לקיים שיח ביום הזה .היום אפשר לראות דתיים בעצרת
העצרת הממלכתית צריכה להתמקד במעשה הרצח ,ולא
לציון יום הרצח .בעבר זה היה כמעט בלתי אפשרי.
במעשיו של הנרצח. כשרבין נרצח הייתי חייל ,ואת הימים שלאחר הרצח
יש עדיין לא מעט דתיים-לאומים שמתקשים להגיע העברתי במוצב קטן על שפת הים של גוש קטיף ,מנותק
לכיכר הזו אחרי שהם גורשו ממנה במשך לא מעט שנים, לגמרי מכל מה שקורה במדינה .ביציאה הראשונה הביתה
אבל בדיוק בשביל זה קיים היום הזה -לנסות ולאחות את נסעתי לכיכר כדי להתחבר קצת לתחושות האבל .הגעתי
מה שנקרע שם באותו הלילה.