Page 26 - זרעים - חשוון תשע"ה
P. 26

‫טור אישי‬

       ‫אחרי עשרים שנה‬

‫אלישיב רייכנר‬

‫איור‪ :‬אהרון פרידמן‬

‫בלבוש אזרחי והסתובבתי ליד האנדרטה המאולתרת‬               ‫כשנה לפני רצח ראש הממשלה יצחק רבין הדרכתי‬             ‫"י"ב בחשוון צריך‬
‫שעוצבה שם באותם ימים‪ .‬לאחר כמה דקות צד אותי כתב‬          ‫חניכים בסמינריון של בני עקיבא‪ .‬לאחת הפעולות‬                ‫להיות פחות‬
‫של ערוץ ‪ 2‬ושידל אותי לענות על כמה שאלות למהדורת‬          ‫בסמינריון קראתי "הנכד של רבין"‪ .‬זו היתה פעולה על‬
‫החדשות‪ .‬תוך כדי שאני משיב ומביע זעזוע מהרצח‪ ,‬החל‬         ‫סובלנות‪ ,‬והקראתי בה מונולוג דמיוני שנכתב כביכול על‬       ‫'יום רבין' ויותר‬
‫פלמ"חניק מבוגר שנכח במקום לצרוח עליי ולהאשים‬             ‫ידי הנכד של ראש הממשלה‪ ,‬לאחר ששמע אנשי ימין‬              ‫'יום רצח רבין'‪.‬‬
‫אותי ברצח ראש הממשלה‪ .‬אנשים נוספים התקבצו‬                ‫שקוראים לסבא שלו רוצח ובוגד‪ .‬אני מספר על הפעולה‬       ‫צריכים לעסוק בו‬
‫סביבנו והחלה מהומה‪ .‬הגעתי לכיכר עם רצון טוב ויצאתי‬       ‫הזו כדי לומר שלמיטב זיכרוני‪ ,‬בבני עקיבא חינכו לשיח‬     ‫פחות בחשבונות‬
‫ממנה בבושת פנים‪ ,‬מגורש‪ .‬כשהגעתי הביתה עליתי חזרה‬
‫על המדים בתקווה שאולי הם יחזירו אותי ללב הקונצנזוס‪.‬‬                      ‫פוליטי מכבד ולא אלים‪ ,‬עוד לפני הרצח‪.‬‬           ‫פוליטיים‬
‫מאז לא ניסיתי להשתתף באירועי הזיכרון המרכזיים‬            ‫ובכל זאת‪ ,‬אין ספק שרצח ראש הממשלה העצים‪,‬‬              ‫ובתכניות מדיניות‬
‫לרצח רבין‪ .‬כמו דתיים‪-‬לאומים רבים אחרים שמעתי את‬          ‫ובצדק‪ ,‬את הדיון של כלל החברה הישראלית בגבולות‬          ‫ויותר בהידברות‪,‬‬
‫הקולות שעלו מהכיכר מדי שנה‪ ,‬הרגשתי את האצבע‬              ‫השיח הפוליטי‪ ,‬ואת העיסוק בחיבורים בין חלקי החברה‬
                                                         ‫הישראלית‪ .‬גם הדתיים וגם החילונים רצו להכיר יותר זה‬        ‫בשיח‪ ,‬בניסיון‬
          ‫המאשימה בגב‪ ,‬והבנתי לבד שאני לא רצוי שם‪.‬‬       ‫את זה אחרי הרצח‪ ,‬להוכיח שאפשר לחיות ביחד ואפילו‬       ‫למצוא גשר‪ .‬היום‬
‫היום אני מרגיש שגם לדתיים‪-‬לאומים יש מקום‬                 ‫לעסוק יחד ביהדות‪ .‬אפשר לומר שהדתיים רצו יותר את‬
‫בכיכר‪ ,‬בעיקר בזכות תנועות הנוער שיזמו עצרת שונה‬          ‫האחדות והחילונים יותר את העיסוק ביהדות‪ ,‬אך שתי‬           ‫הממלכתי הזה‬
‫לציון יום הרצח‪ .‬במקום האדרת מורשתו המדינית של רבין‬       ‫המטרות השתלבו לעשייה אחת‪ .‬וכך‪ ,‬בעקבות הרצח‪,‬‬              ‫לא נקבע בשל‬
‫וגעגועים להסכמי אוסלו החליטו תנועות הנוער להעמיד‬         ‫הוקמו לא מעט מסגרות משותפות‪ .‬המכינות הקדם‪-‬‬
‫במוקד את חשיבות השמירה על הדמוקרטיה והצבת‬                ‫צבאיות המעורבות הוקמו לאחר רצח רבין‪ ,‬ובמידה רבה‬            ‫אישיותו של‬
‫הגבולות לשיח הפוליטי‪ .‬במקום גלריית נואמים פוליטיים‬       ‫בעקבותיו‪ .‬ארגון 'צו פיוס' הוקם לאחר הרצח כדי לעודד‬       ‫רבין אלא בשל‬
‫על טהרת השמאל המדיני דאגו תנועות הנוער שגם אנשי‬          ‫סובלנות והקשבה‪ .‬ארגון רבני צהר הוקם כדי לקרב את‬          ‫העובדה שהוא‬
‫ציבור דתיים‪-‬לאומים יקבלו במה לשאת את דבריהם‪ ,‬וכך‬         ‫היהדות ואת שירותי הדת לכלל החברה הישראלית‪.‬‬
                                                         ‫המגזרים נשארו מגזרים‪ :‬השסעים לא נעלמו‪ ,‬אך העיסוק‬           ‫נרצח על ידי‬
                                            ‫צריך להיות‪.‬‬  ‫בחיבור שבין המגזרים גבר בעשרים השנים שחלפו‬                        ‫יהודי"‬
‫י"ב בחשוון צריך להיות פחות 'יום רבין' ויותר 'יום‬         ‫מהרצח‪ ,‬והחיבורים החדשים הולידו גם התחדשות יהודית‪.‬‬
‫רצח רבין'‪ .‬צריכים לעסוק בו פחות בחשבונות פוליטיים‬        ‫אחד התוצרים החיוביים של העיסוק בחיבורים הוא‬                                       ‫‪26‬‬
‫ובתכניות מדיניות ויותר בהידברות‪ ,‬בשיח‪ ,‬בניסיון למצוא‬     ‫שינוי אטי והדרגתי באופיו של יום הזיכרון לרצח‪ .‬בשנים‬
‫גשר‪ .‬היום הממלכתי הזה לא נקבע בשל אישיותו של‬             ‫הראשונות לאחר הרצח‪ ,‬כשהפצע עוד היה טרי‪ ,‬קשה היה‬
‫רבין אלא בשל העובדה שהוא נרצח על ידי יהודי‪ ,‬ולכן גם‬      ‫לקיים שיח ביום הזה‪ .‬היום אפשר לראות דתיים בעצרת‬
‫העצרת הממלכתית צריכה להתמקד במעשה הרצח‪ ,‬ולא‬
                                                               ‫לציון יום הרצח‪ .‬בעבר זה היה כמעט בלתי אפשרי‪.‬‬
                                    ‫במעשיו של הנרצח‪.‬‬     ‫כשרבין נרצח הייתי חייל‪ ,‬ואת הימים שלאחר הרצח‬
‫יש עדיין לא מעט דתיים‪-‬לאומים שמתקשים להגיע‬               ‫העברתי במוצב קטן על שפת הים של גוש קטיף‪ ,‬מנותק‬
‫לכיכר הזו אחרי שהם גורשו ממנה במשך לא מעט שנים‪,‬‬          ‫לגמרי מכל מה שקורה במדינה‪ .‬ביציאה הראשונה הביתה‬
‫אבל בדיוק בשביל זה קיים היום הזה ‪ -‬לנסות ולאחות את‬       ‫נסעתי לכיכר כדי להתחבר קצת לתחושות האבל‪ .‬הגעתי‬

                           ‫מה שנקרע שם באותו הלילה‪.‬‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31