Page 24 - זרעים - חשוון תשע"ה
P. 24

‫השניים שבאו אחריו‪ ,‬היו לרבי‪-‬מכר למרות זאת"‪.‬‬          ‫ולא כחלק מהמגזר הלאומי‪ .‬כלומר‪ ,‬גם אם היוצר‬              ‫אמונה אלון‪:‬‬
‫את רואה שינוי בשנים האחרונות? את חושבת‬                   ‫הדתי השתחרר מהחסמים הפנימיים של החינוך‬                        ‫"למרות‬
                                                         ‫ומהצורך להיזהר מהקהילה והסביבה‪ ,‬עדיין הוא‬
         ‫שהציבור יותר פתוח היום לאמנים דתיים?‬            ‫צריך להתגבר על התיוג של הסביבה כיוצר מגזרי‪.‬‬           ‫הכבוד השמור‬
‫"אני חושבת שככל שעובר הזמן‪ ,‬וככל שיותר‬                   ‫מוזיקאים רבים נופלים במקום הזה‪ ,‬וגם החיבוק‬                   ‫ליוצרים‬
‫סופרים דתיים כותבים על עולמם ובסגנונם הפנימי‬
‫האותנטי‪ ,‬כך הציבור הרחב לומד לקבל זאת‪ .‬אם כי‬                ‫שהמגזר נותן ליוצרים האלו לא משחק לטובתם"‪.‬‬            ‫אמוניים בני‬
‫אין ספק שגם היום‪ ,‬למרות השינויים המהותיים‬                                                                         ‫זמננו‪ ,‬מש"י‬
‫שמתחוללים בקהל הרחב עצמו‪ ,‬הממסד התרבותי‬                    ‫הממסד התרבותי בישראל‬
‫בישראל הוא עדיין לא דתי‪ ,‬ובעיקר לא 'ימני'‪ .‬ולמרות‬                                                                    ‫עגנון ועד‬
‫הכבוד השמור ליוצרים אמוניים בני זמננו‪ ,‬מש"י עגנון‬                       ‫עדיין לא דתי‬                           ‫לחבורת 'משיב‬
‫ועד לחבורת 'משיב הרוח'‪ ,‬עוד ארוכה הדרך שעלינו‬
‫לעבור עד שסופר ישראלי ייבחן אך ורק על פי הכתיבה‬          ‫לאמנים רבים ששוחחנו אתם יש תשובה פחות‬                     ‫הרוח'‪ ,‬עוד‬
‫שלו‪ ,‬ולא על פי הכיסוי הראש או על פי נטייה פוליטית"‪.‬‬      ‫נחרצת‪" .‬עם הזמן למדתי להבין שאין דבר כזה 'מגזר'"‪,‬‬       ‫ארוכה הדרך‬
                                                         ‫אומר לנו הזמר אודי דוידי‪ ,‬שמוציא בימים אלו את‬         ‫שעלינו לעבור‬
 ‫לשבור את תקרת הזכוכית‬                                   ‫אלבומו השביעי‪' ,‬אורות גבוהים'‪" .‬אנחנו חיים בעולם‬
                                                         ‫שאחד הדברים הטובים בו הוא שהכול כבר התערבב‪.‬‬               ‫עד שסופר‬
‫אמיר מויאל‪ ,‬סטנדאפיסט ופאנליסט ב'זובור'‪,‬‬                 ‫אין אחד שאין לו במשפחה גם דתיים וגם חילונים‪,‬‬          ‫ישראלי ייבחן‬
‫דווקא כן רואה את המגזר כמשפיע על היצירה‪,‬‬                 ‫גם ספרדים וגם אשכנזים‪ .‬כולם מפרים את כולם גם‬           ‫אך ורק על פי‬
‫ולפעמים אפילו קצת מגביל אותה‪ ,‬אך הוא מקבל‬                                                                       ‫הכתיבה שלו‪,‬‬
                                                                                                ‫בתרבות שלהם"‪.‬‬
                                  ‫זאת בהבנה ובאהבה‪.‬‬      ‫כשאתה כותב שיר‪ ,‬אתה מנסה לכוון אותו‬                        ‫ולא על פי‬
            ‫אתה רואה את עצמך כיוצר מגזרי?‬                                                                        ‫כיסוי הראש‬
‫"אני רואה את עצמי כיוצר‪ ,‬ואני רואה את עצמי‬                                            ‫לקהל רחב ככל שתוכל?‬
‫בן המגזר‪ .‬האם אני הכלאה של השניים? אני חושב‬              ‫"כשאני כותב שיר אני לא חושב על כלום‪.‬‬                        ‫או נטייה‬
‫שהתשובה היא כן ולא ‪ -‬אני כותב הרבה מתוך‬                  ‫אני אפילו לא יודע אם השיר ייכנס בסופו של דבר‬                ‫פוליטית"‬
‫העולם שלי‪ ,‬והמגזריות היא חלק גדול מהעולם שלי‪.‬‬            ‫לאלבום או לא‪ .‬החכמה היא לכתוב משהו שקודם כול‬
‫מאידך גיסא‪ ,‬אני לא כותב רק על זה וזה לא שיש‬              ‫ירגש אותי‪ .‬אם בסוף הכתיבה אני מרגיש קשור אל‬                                   ‫‪24‬‬
‫לי במודעות שאני כותב בשביל או מתוך המגזר או‬
                                                                         ‫השיר‪ ,‬אני יכול להוציא אותו החוצה"‪.‬‬
                                    ‫מייצג את המגזר"‪.‬‬     ‫גם הסופרת אמונה אלון מסכימה עם דוידי וסבורה‬
‫בזמן הכתיבה או ההופעה‪ ,‬אתה חושב גם על‬                    ‫שאמן צריך להיות קודם כול נאמן לעצמו‪" .‬כשמסרתי‬
                                                         ‫להוצאה לאור את כתב היד של הרומן הראשון שלי‪,‬‬
                       ‫המגזר שהדברים יגיעו אליו?‬         ‫מו"ל חשוב אחד הציע לי להתאים את הספר שלי‬
‫"בהחלט‪ .‬אני יודע שחלק בלתי מבוטל מהקהל‬                   ‫למיינסטרים על ידי כך שאוסיף לטקסט 'תיאורים‬
‫שלי הוא דתי ברמה כזו או אחרת‪ ,‬ולכן אני אף פעם‬            ‫פלסטיים' על עניינים שבינו לבינה‪ .‬מו"ל אחר‪ ,‬שבסופו‬
‫לא אכתוב או אופיע עם חומרים 'לא נקיים'‪ .‬יחד עם‬           ‫של דבר פרסם את הספר‪ ,‬הציע להבדיל שאכניס‬
‫זאת‪ ,‬יש הרבה מקרים שהם על התפר‪ ,‬על הגבול‪,‬‬                ‫כל מיני הסברים ופירושים שיעזרו לקורא החילוני‬
‫ולפעמים אני מקבל הערות על כך שהתוכן לא היה‬               ‫להבין הן את התכנים הדתיים המובהקים שכתבתי‬
‫ראוי‪ ,‬ואני יכול להבין איך אצל אחרים יש משהו שלא‬          ‫עליהם והן את סגנון הכתיבה שלי‪ ,‬שמהדהד 'יותר‬
‫'עובר'‪ ,‬אפילו שאצלי כן‪ .‬אני לא כותב עבור אחרים‪,‬‬          ‫מדי' מקורות ‪ -‬תנ"כיים‪ ,‬חסידיים‪ ,‬קוקניקיים‪ ,‬שהרבה‬
                                                         ‫קוראים חילונים אינם מכירים‪ .‬כמובן שלא קיבלתי לא‬
    ‫אבל משתדל להתחשב בדעתם‪ ,‬עד גבול מסוים"‪.‬‬              ‫את העצה הראשונה ולא את השנייה‪ ,‬מפני שכתבתי‬
‫אתה חושב שאמן חובש כיפה יישאר תמיד‬                       ‫רומן כדי לבטא את העולם שלי‪ ,‬ולא את עולמם‬
‫"יוצר מגזרי"‪ ,‬גם כשהאמנות שלו היא לאו דווקא‬              ‫של אחרים‪ .‬ואני שמחה לציין שהרומן הראשון‪ ,‬וגם‬

                                             ‫"יהודית"?‬                                                                                   ‫צילום‪ :‬דן פורגס‬
‫"אם אני אפרסם היום מודעה שאני יוצא למסע‬
‫הופעות ויראו שיש לי כיפה‪ ,‬רוב האוכלוסייה תחשוב‬
‫שמדובר בהופעה מגזרית‪ ,‬אבל מי שעוקב אחרי‬

            ‫בפייסבוק יודע שההומור שלי הוא כללי‪.‬‬
‫יכול להיות שעוד זמן מה‪ ,‬שאני לא יודע כרגע‬
‫להגדיר אותו‪ ,‬אצליח לשבור את תקרת הזכוכית הזו‪.‬‬

                                               ‫הלוואי"‪.‬‬

   ‫זה מתאים גם לחילונים?‬

‫נויה מנדל‪ ,‬מחלוצות הסטנדאפ במגזר‪ ,‬דווקא‬
‫רואה את הסטיגמה שנדבקת לאמן הדתי ואת‬
‫המחיר שהוא משלם על הזהות שלו‪ .‬מנדל מציירת‬

             ‫את המציאות בצורה הרבה פחות ורודה‪.‬‬
‫האם לדעתך יוצר שמגיע מהמגזר יוכל‬
‫להתנער מהתדמית של "הדתי" ולהיקרא פשוט‬

                            ‫"זמר" או "סטנדאפיסט"?‬
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29