Page 23 - זרעים - חשוון תשע"ה
P. 23
תרבות ויצירה יהודית .חשוון תשע"ו .אוקטובר 2015
יונתן ברג: צילום :דינה גונהאדם חילוני .יש חסמים פנימיים וחיצוניים .החסמיםברדיו ,בדרך לעבודה ,אני שומעת בגלגל"צ
"אין צורך לגעת הפנימיים – יצירה דורשת הרבה מאוד חשיפה וכנות. את השיר החדש של חנן בן ארי .מילות תהלים
אדם יוצר כותב מתוך עצמו ,את נשמתו ,את עולמו ושיר השירים מתערבבות לי בטבעיות עם הלהיט
בתשוקות כדי הפרטי ,ומדובר בהרבה מאוד חשיפה .החשיפה הזו לא הלועזי התורן .מי בכלל שם לב שהרגע שמעתי את
לחקור אלא פשוטה לאדם שבא מרקע דתי ,גם בגלל החינוך הדתי קריאתו של דוד המלך" :אל תסתר פניך ממני?".
רק להתבונן. שידוע כחינוך שמרני ,מבלי לדבר בכלל על עניינים נראה שהתרבות היהודית נמצאת ברנסנס מטורף.
הלכתיים .יצירה אמורה להתמודד גם עם הצד המיני בכל מקום שנסתכל נראה אמן חובש כיפה :ברדיו,
הרב קוק למשל של חיי האדם ,ואדם דתי מתקשה מטבע הדברים בטלוויזיה ,על בימות הסטנדאפ ובחנויות הספרים.
כתב שירה, לחשוף את הדברים האלו ,שקיימים כמובן גם אצלו. נראה שלהיות דתי זה הטרנד היום .ועדיין :אמן חובש
מעבר לחסם הזה ,צריך לזכור שאנשים דתיים חיים כיפה יתויג כ"זמר הדתי" ,ולא כסתם זמר .האם יש
היה בדיאלוג יותר בקהילה ,או לפחות הולכים לבית כנסת ופוגשים סיכוי שיום אחד התיוג הזה ייעלם? האם אנחנו
עם סופרים
ומשוררים אנשים .לאדם החילוני קל עתידים לראות אמנים דתיים כובשים את קיסריה?
יותר להיחשף כיוון שאין לו פנינו ליאיר שלג ,חוקר בתחום דת ומדינה במכון
וידע הרבה על תלות סביבתית .הוא פחות הישראלי לדמוקרטיה ,בניסיון להבין האם יוצר דתי
תורות אחרות, חושב על איך יגיבו ,פחות
והוא היה דתי, מלחיצה אותו הדעה של יכול להצליח לחצות את גבולות המגזר.
הכי דתי שיש" "אני חושב שכן .דוגמה מובהקת ,אמנם לא בתחום
הקהילה". היצירה אלא בתחום התקשורת ,היא העיתונאי עמית
"חסם נוסף הוא החסם סגל .הוא הגיע מהמגזר הדתי ,לא חזר בתשובה ,והפך
החיצוני" ,ממשיך שלג, לעיתונאי במעמד לאומי .כך שברמה העקרונית זה
"הסביבה נוטה לתייג את אפשרי .יחד עם זאת ,צריך לומר שהחסמים שעומדים
הדתיים כחלק מהמגזר הדתי בפני אדם מהציבור הדתי גדולים יותר מאשר בפני
23