Page 10 - זרעים - תמוז תשע"ג
P. 10
בני עקיבא העולמית – עלייה .מנהיגו רת.וצייהכםנדלסוומתלצגולארתיהמונבהאתשרל!כם?ß
מאת הרב נעם פרל ,מזכ"ל בני עקיבא עולמיתמחנה סיירים אירופהÞ
אקספלורà
הייחודי והמדהים שבחלקי מחנה הסיירים האירופאי הנו שלב ß
ה"אקספלור" .בשלב זה מחולקים החניכים לקבוצות בנות כ15-
חניכים ,כולם בני אותה מדינה ,היוצאות ל 48-שעות ניווט ומשימות המחנה
עצמאיות בהרי האלפים .לקראת ה"אקספלור" מתמנה ומוכשר
כל אחד מן החניכים והחניכות ל"תפקיד אחריות קבוצתי" שבו "מחנה סיירים אירופה – בדרך לפסגות חדשות" הנו היהלום
ובתפקודו תלויה הקבוצה כולה – נווטים ,מדריכים ,טבחים ,חובשים, שבכתר פעילות הקיץ של התנועה העולמית באירופה .במחנה,
רבנים ,עיתונאים ,קשרים ,בנאים ,אחראי משימות ועוד .עם שחר הנערך מדי שנה בהרי האלפים ,נוטלים חלק כ 200-חניכים ואנשי
מפוזרות הקבוצות בנקודות ההתחלה שמהן יצאו למסע הגדול, צוות מרחבי היבשת כולה .כאן נפגשים לראשונה בוגרי כיתות ט'-י'
עתיר אתגרי הניווט .החברות והמשימות מתוכננות ובלתי מתוכננות. מאיטליה ,שוויץ ,צרפת ,בלגיה ,הולנד ,אוסטריה ,טורקיה ,שבדיה,
המסע מפוקח ,מודרך ומנוהל מרחוק על ידי צוות המחנה ,המנקד כל פינלנד ,נורבגיה וישראל .המחנה מחולק לימי שטח ולימים עיוניים,
מקטע ומשימה שביצעה הקבוצה ומעניק במפקד הסיום את "גביע שמטרתם כיבוש פסגות רוחניות ,אישיותיות ופיזיות ,שאותן טרם
האקספלור" למדינה שזכתה בניקוד המרבי .מי שלא ראה איטלקים הכירו החניכים ולא השיגו עד כה .בשתי שבתות המחנה חווים
היוצאים לשטח לפני עלות החמה ,הולנדים המסייעים זה לזה בצעידה החניכים התעלות רוחנית וחוויה יהודית נדירה שאותה ינסו לשחזר
על מצוקים אלפינים ,אוסטרים מעלים אש בכפיסי אשוח ספוגי גשם וממנה להיטען עם שובם לקהילותיהם .במחנה מודבקים החניכים
או ישראלים המכנסים פרות באחו האלפיני לתמונה קבוצתית עם דגל ב"חיידק ארץ ישראל" והופכים לנשאים בכוח ובפועל של הרעיון
הציוני ,רעיון שיפעם בליבם ,יזרום בעורקיהם ובעזרת ד' יבשיל
הלאום לא טעם עדיין מטעמה של הדרך לפסגות חדשות.
לבסוף לכדי עלייה והקמת בית יהודי בארץ ישראל.
הישראלים Þ ימי השטח הנערכים במרומי האלפים ,במקומות ובתנאי אקלים
המחייבים ברכת "עושה מעשה בראשית" בכל שעה מחדש ,פותחים את
מדי שנה נרשמת למחנה הסיירים האירופאי קבוצת חניכי "בני הלבבות ,מאתגרים את השרירים ,בונים את תעצומות הנפש ומהווים
עקיבא ישראל" .צירופה של קבוצה זו למחנה מלווה תמיד בהתלבטות
ערכית-חינוכית ,שכן מה לה לתנועה העולמית ,שכל ייעודה ופועלה מצע אידיאלי להשרשת ,הנבטת וצימוח רעיונות ,קשרים והכרעות.
הנו חיבוב ארץ ישראל והשבת נערי הגלות למדינת היהודים ,לפעול החניך היוצא ממחנה הסיירים הנו שונה בתכלית מן החניך שנכנס אליו.
בדיוק בכיוון ההפוך ולהוציא חניכים שזכו לחיות בארץ ישראל לשדות מודע לעוצמותיו ,מקושר לעמו ,לתורתו ולארצו ומחובר בעבותות
ניכר ולארץ העמים? איך יסתדר חינוכנו לצניעות ולהסתפקות במועט אהבה למדינת ישראל .עם כל השלל העצום שבתרמילו חוזר החניך
עם הובלת עשרות חניכים ללוע תרבות ה"דיוטי פרי" ומנעמיה? אלא לפעול ולהתפתח במשפחתו ובקהילתו עד שיבשילו התנאים לירידתו
שהצד השני הוא המכריע .מוכנים אנו לקחת סיכון חינוכי מחושב,
ובלבד שנזכה לחשוף את אלו שזכו לגדול בארץ לאחיהם בגולה שלא מן היציע ועלייתו ל"כר הדשא" של עם ישראל ,הוא מדינת ישראל.
זכו .אותם חניכים ישראלים מהווים מודל לאיך נראה נוער ישראלי –
דתי ,רוחני ,ערכי ,תוסס ,פעלתן ויצירתי .נוכחות שכזו במחנה יוצרת
מודלים לחיי תורה ועבודה מלאים ושמחים ,טווה קשרים ובונה
גשרים בין יבשות ,יוצרת "חבר בארץ" שישמור על קשר וילווה את
חניכי אירופה בביקוריהם בארץ ,יוצרת תחושת "בית" ולבסוף כל
אלו יכריעו ויאפשרו עלייה וקליטה .בונים אנו על בוגרי המחנה כי
לכשיגדלו יהוו את דור השליחים הבא של התנועה העולמית ,שליחים
שגדלו מתוך קשר הדדי ואוהב עם בני הגלות.
10׀ זרעים ׀ עלון תנועת בני עקיבא בישראל ׀ תמוז ה'תשע"ג

