Page 5 - זרעים - תמוז תשע"ג
P. 5

‫!‬
‫לחבבמבמרעשינפלםהעהלהימש‪-‬שעה‪0‬תבק‪0‬ירת‪,0‬ץהפ‪8‬ו‪1‬‬
                                                 ‫"אכן‪ ,‬ישנה דאגה‬
                                                 ‫לבריאות החניכים‬
                                                 ‫בשל הלינה ביער‬
                                                 ‫ולא במקום סטרילי‪,‬‬
                                                 ‫אבל המדריכים‬
                                                 ‫עושים עבודה‬
‫כשאני מבקשת מתמרי לשמוע סיפורים מהמחנה היא‬         ‫מדהימה"‬          ‫מודעות לשונה‪ .‬בחודש זה מדברים על קבלתו של השונה‪,‬‬
‫מנסה לחפש ונעצרת‪" .‬אין לי סיפורים מסמרי שיער או‬                     ‫על שילובו ועל היחס אליו‪ .‬במסגרת חודש זה צופים‬

‫בכדורסל נכים‪ ,‬מנסים לשפר מקומות להנגשה וכל הפעילויות סובבות דרמטיים‪ ,‬כי הרגעים המרגשים של המחנה הם הרגעים הקטנים‪,‬‬

‫סביב הנושא‪ .‬היום תחום החינוך המיוחד בתנועה כולל לא רק את למשל שבנות יובל קמות לבדן לצחצח שיניים עם הבנות של‬

‫שבטי יובל‪ ,‬אלא גם את תחום השילוב הפרטני‪ ,‬חניכים המשולבים השבטים האחרים )המחנה מתקיים בשיתוף עם מחנה מעפילים(‪,‬‬

‫כשהן מרגישות חופשיות ובטוחות‪ ,‬כשחניכים שהולכים לישון‬                ‫בשבט בני גילם‪.‬‬

‫מחוץ לבית בפעם הראשונה ויש כאלה שמביאים את הדובי שלהם‬               ‫הרגעים היפים והשמחים בשנה‬
‫איתם‪ .‬הדברים הקטנים – הם אלו שעושים את הכול כל כך מרגש"‪.‬‬

                                                              ‫גולת הכותרת של שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבני עקיבא‬

‫סוד אהבת האדם – זיכרונה של תחיה ז"ל ומחנה‬                           ‫באה לידי ביטוי במחנות הקיץ‪.‬‬
‫"חניכי יובל יוצאים ליומיים של מחנה קיץ ביער עופר"‪ ,‬מספרת הקיץ של שבטי "יובל" ‪ /‬מאת מאיר בן מאיר‬
‫עם פטירתה הפתאומית בטרם עת של אהובת ליבנו תחיה ז"ל‪ ,‬בעודנו‬
‫מנסים להתמודד עם עומק הכאב והחוסר‪ ,‬התחבטנו והתלבטנו מה‬        ‫תמרי‪" .‬יער זה הוא הנגיש ביותר מבין כלל היערות שבהם‬
‫תהא הדרך המתאימה ביותר להנצחת דמותה הייחודית והנדירה‪.‬‬         ‫מתקיימים המחנות‪ ,‬והוא מותאם לחניכים שיוצאים עם כיסאות‬
‫החיים המלאים והמגוונים של תחיה‪ ,‬שפרשה כנפיה לכיוונים כה‬       ‫גלגלים‪ .‬מגיל עשר חניכי יובל יוצאים למחנות‪ .‬בשנים האחרונות‬
‫רבים ומקוריים‪ ,‬איפשרו לנו לדמיין ים גדול וכמעט אין סופי של‬    ‫המחנה נקרא מחנה 'יובל‪-‬תחיה' על שם תחיה בן מאיר ז"ל‪ ,‬אמא‬
‫אפשרויות‪ .‬ואכן‪ ,‬מצאנו ערוצים רבים שהקו העובר ביניהם כחוט‬      ‫לחניכי בני עקיבא ממודיעין שעבדה כל חייה כמרפאה בעיסוק עם‬
‫השני הוא תכונת היסוד של תחיה שממנה הסתעפו פרקי חייה‬           ‫ילדים עם צרכים מיוחדים‪ .‬משפחת בן מאיר מסייעת בקיום המחנה‬
‫הקצרים בימים לדאבון ליבנו‪ ,‬אך ארוכים ומלאים בעשייה ובחוויות‪:‬‬
                                                                             ‫וגם מגיעה ומסייעת בשטח לחניכים ולמדריכים"‪.‬‬

‫אהבת האדם‪ .‬הביטוי היומיומי של תכונת האם הזאת באה לידי ביטוי‬         ‫כיצד מתכוננים למחנה שכזה?‬

‫"כל המדריכים יוצאים להכנה של יום וחצי ביער‪ ,‬עוברים על כל אחד בכל אפיקי החיים שבהם כולנו מממשים וחווים את חיינו‪ :‬זוגיות‪,‬‬
‫משפחה‪ ,‬קהילה‪ ,‬מקצוע‪ ,‬חברות‪ .‬ובכל אלה חתרה תחיה להפעיל‬
             ‫במלאות‪ ,‬בעוצמה ובשמחה את אהבת האדם שבה‪.‬‬          ‫מהשלבים‪ ,‬עוברים על בעיות עתידיות ומנסים להיערך ככל האפשר‪.‬‬
                                                              ‫למחנה יש נושא שהוא הקדמה לנושא של חודש ארגון שיערך כמה‬
‫הסוד הקסום הזה של אהבת האדם הוא העוגן של פעילות‬               ‫חודשים לאחר מכן‪ ,‬כך שבחודש ארגון החניכים יכירו את הנושא‬
‫שבטי יובל בבני עקיבא‪ ,‬ומשום כך שמחנו ורחב ליבנו על‬            ‫ויוכלו להתחיל את החודש ממקום בטוח יותר ומודע לתחום‪ .‬ישנה‬
‫הזכות הגדולה שנפלה בחלקנו לקרוא למחנה הקיץ של‬                 ‫דאגה לבריאות החניכים בשל הלינה ביער ולא במקום סטרילי‪ ,‬אבל‬
‫שבטי יובל על שמה של תחיה‪ .‬דרך חייה של תחיה והמסר‬              ‫המדריכים עושים עבודה מדהימה‪ .‬הם ממש מוסרים את נפשם כל‬
‫שהקפידה תמיד להעביר לנו במלל מפורש אך בעיקר באופן‬             ‫השנה בהדרכה ובמחנה בפרט‪ .‬גם ההורים מכינים את המדריכים‬
‫סמוי ובדוגמא אישית היה ברור‪ :‬אין באמת דבר כזה "ילדים עם‬       ‫להיערכות של ילדיהם מחוץ לבית ומיידעים אותם בענייני תרופות‪.‬‬
‫צרכים מיוחדים" או "ילדים עם מוגבלויות"‪ .‬הביטויים הללו הם‬

‫ההורים לחוצים רק כשילדם מגיע למחנה בשנה הראשונה‪ .‬אחר כך אמנם מחוייבי המציאות כדי לקדם‪ ,‬לאפשר‪ ,‬לכוון ולתמוך‪ ,‬אבל‪,‬‬

‫למעשה‪ ,‬לכל אחד מאתנו כבריאה אנושית יש צרכים מיוחדים;‬                          ‫הם כבר סומכים על המדריכים בעיניים עצומות"‪.‬‬
‫לכל אחד מאתנו כאדם יש מוגבלויות כאלה או אחרות‪ .‬את‬                                          ‫איך נראה המחנה של שבטי יובל?‬
‫כולם צריך לקבל בשווה ולהביט בכל אחד בגובה העיניים –‬
                                                              ‫"כמו כל המחנות‪ .‬גם מחנה של שבט יובל מחולק לרובעים‪ .‬הרובעים‬
                  ‫במאור פנים‪ ,‬בחן‪ ,‬בקבלה אמיתית ובהבנה‪.‬‬       ‫מקבלים שם וצבע על מנת להקל על כל החניכים לזהות לאן הם‬
‫זהו גם הסוד הגדול של שבטי "יובל" בכלל ושל מחנה יובל‪-‬‬          ‫שייכים‪ .‬מובן שכל הפעילויות נגישות לכלל החניכים‪ ,‬כולל תאי‬
‫תחיה בפרט‪ .‬אנחנו מעולם לא ראינו בפעילות המופלאה‬               ‫שירותים לחניכים בכיסאות גלגלים‪ .‬על מנת להקל על המדריכים‬
‫של הנהגת התנועה‪ ,‬של המדריכים המסורים ושל הרכזים‬               ‫את העבודה‪ ,‬אנו מצרפים לצוות המחנה גם אנשי סיעוד‪ .‬במחנה הם‬
‫הנפלאים ביטוי ל"חסד"‪ .‬לא חסד יש בפרויקט הדגל הזה של‬
‫שבטי "יובל"‪ ,‬אלא אהבת אדם‪ .‬לא "צדקה" יש במאמץ העצום‬                                     ‫חווים רגעים יפים‪ ,‬שמחים ומיוחדים"‪.‬‬

‫שמשקיעים אנשים כה רבים ובהצלחה המרשימה של שבטי‬                      ‫אילו פעילויות מתקיימות במחנה?‬

‫"יובל"‪ ,‬אלא קבלה אמיתית ואחריות אנושית ויהודית לאפשר‬          ‫"פעילויות ברובע ובתחנות‪ .‬בשנה שעברה הנושא היה 'מצדיעים‬
‫לכל ילד וילדה לממש את זכותם לפעול גם במסגרת תנועת‬             ‫לצה"ל'‪ .‬ערכנו יום צבא והילדים עברו בפארק אתגרים ביער‪ ,‬בתחנת‬
‫נוער‪ ,‬על כל החוויות הבונות והמחשלות שיש בפעילות שכזאת‪.‬‬        ‫איפור בצבעי הסוואה ובמסלול מכשולים המותאם לחניכים‪ ,‬הכינו‬
‫באהבת האדם הזאת‪ ,‬ביחס השווה לכל אחד‪ ,‬נזכור תמיד את‬            ‫חבילות שי לחיילים ונפגשו עם חיילים‪ .‬השנה יהיה יום 'מתנפחים'‬

      ‫תחיה שלנו ונאיר יחד את שובל האור של שבטי "יובל"‪.‬‬                                            ‫והיער יהיה צבעוני ושונה"‪.‬‬

‫זרעים ׀ עלון תנועת בני עקיבא בישראל ׀ תמוז ה'תשע"ג ׀ ‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10