Page 6 - זרעים-אדר א' תשפ"ד-פברואר 2024
P. 6
צילום :יוסי זליגר
דברי פרדה מהרבנית
ד"ר שרה דרוקמן
שיראל הכהן ,נכד הרבנית ,תלמיד בישיבת אור עציון,
גם בשבילי" .סבתא שמעה את שיעוריובוגר סניף חדרה וחבר בצוות בית מדרש >>>
של סבא עשרות ומאות פעמים ,ישבה
בחדר הקטן ולפניה מחברת וסיכמה את
אותו שיעור בפעם המאה .תקופות ארוכותס
הקבועה ביותר במניין ותיקין שבישיבת בתא סימלה את דברי הגמרא
אור עציון ,מעולם לא מפספסת תפילה. "אשת חבר הרי היא כחבר",
אבל לא כי לא היו לה אישיות
סבתא עשתה כל כך הרבה חסד בלי עצמאית ודרכים עצמאיות.
הייתה נוסעת למדרשת אורות עציון הפסקה .כששימשה רופאה נסעה להפך ,היא הייתה בעלת
למרפאות במקומות שהיו זקוקים לה
ויושבת ללמוד ימים שלמים עם בנות ,19 ולא היה בהם רופא ,כמו כפרי נוער, כישרונות ותחביבים רבים :טיילה בארץ,
בגילן של נכדותיה .במאגר השיעורים יישובי גוש קטיף בעת סכנה ועוד .בבית ציירה ,שמעה שיעורים ,למדה ,התנדבה
בישיבה יש סדרות שאף שומעים בהן היו מבקרים בקביעות אורחים שנשארו ופעלה ,וכל עוד היה כוחה במותניה ,עד
את הרב מבקש להעביר לה דף מקורות, לפעמים חודשים ושנים ,אנשים שלא את השנים האחרונות ממש ,לא נחה לרגע.
או לדוגמה את הרב חנן פורת מבקש את כולם היה פשוט לארח (בלשון המעטה). מעבר לכל זה היא הייתה שותפה מלאה
אישורה לסיפור .כנער ידעתי שאם אגיע סבתא אמרה" :זו לא חוכמה לארח את בכל מפעלותיו של סבא ,הרב חיים
למקום מסוים של כנס שיעורים או יום מי שנוח וכיף לארח; החוכמה היא לארח דרוקמן זצ"ל .היא לא התבטלה לכך
עיון בארץ ,גם סבתא תהיה שם. את מי שקשה לארח" .וכמובן ,התארחו במובן של ביטול עצמיותה אלא "עשה
השאלה הקבועה שתמיד הייתה בפיה היא בבית עשרות תלמידים ותלמידות חוזרים רצונך כרצונו" ,ולאור השאלה מה צריך
זו" :אפשר לעזור במשהו?" ואף אם לא בתשובה ,בין השאר גם בלילות סדר לעשות הזדהתה עם המשימה הנדרשת
יכלה להשלים הכול ,עשתה מה שהיא יכולה המוניים של מאות אנשים שניהלה סבתא, מתוך ראיית הגודל.
ומסוגלת .בזמן הסכמי אוסלו שאלה את הרמטכ"ל ,בשלווה ושקט. מידותיה של סבתא היו לפלא .כל העשייה
עצמה סבתא במה היא יכולה לעזור למצב בשבעה של סבא הגיע אחד הבוגרים שהוזכרה קודם מעולם לא הייתה ברעש
הקשה שעם ישראל נמצא בו ,והרי היא אינה של הישיבה וסיפר לסבתא על מפעלים ובצלצולים .העומדים במחיצתה מעולם
ממקבלי ההחלטות ואינה יכולה לשנות את ועשייה שהיה שותף בהם .כל פעם סבתא לא הרגישו ממנה ש"עשתה משהו" גם
המצב .ובכן ,מה בידה לעשות במצב זה? שאלה אותו "ומה עם זה עכשיו"? והוא כשהייתה מסורה לעניינים ציבוריים או
כתוב שבזמן שעם ישראל בצרה צריך אמר שהוא לא יודע .לבסוף הוא אמר לה: פרטיים או כשהייתה מתנדבת לשמש
לקבוע תענית ,ולכן היא קיבלה עליה "אני הייתי הגפרור ,לא יודע מה עם זה רופאה ועוד .הכול נעשה בשקט,
לצום בכל יום שני וחמישי למען עם עכשיו" ,וסבתא בצניעות ובשקט אמרה בצניעות ,ללא שום גינון פנימי וחיצוני.
ישראל .היא המשיכה במנהג הזה תקופה לו" :אז אולי כדאי להיות נר?" ממנה למדנו את דברי הגמרא "מילה
ארוכה מאוד תוך כדי עבודה ,שיעורים היא הייתה חברה בעשרות קבוצות של בסלע ,שתיקה בתרין".
וטיולים ,ומובן שאיש לא ידע על כך .שום מיטיבי לכת בארץ לאורך הרבה שנים .בת עוד בהיותה ילדה התפללה שלוש תפילות
דבר לא נעשה כדי שמישהו ידע .שאלת 75הייתה חברה בקבוצה שהלכה בשביל ביום .כששאלנו אותה מה גרם לה לעשות
היסוד החזקה בחייה הייתה "מה אני ישראל .אבל מה שעמד תמיד בראש זאת ענתה בפשטות" :אם אפשר ,למה
יכולה להוסיף" .שנזכה לשאוב מהאור מעייניה היה לימוד תורה .כל נכד שיצא לא?" בכל יום שיכלה התפללה שחרית
הזה וללמוד ממנו רבות. מהבית ללמוד בישיבה ,אמרה לו" :תלמד בקביעות במניין .סבתא הייתה הדמות
ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל 6

