Page 6 - זרעים-טבת תשפ"ד-ינואר 2024
P. 6

‫אחד‪ .‬יש מגוון חניכים‪ ,‬מגוון מצבים‪,‬‬                          ‫איתמר דיזנגוף‪:‬‬        ‫דבורה קלוטניק‪ ,‬רכזת שילוב סניפי רעננה‬
‫מגוון תגובות‪ ,‬וצריך לנווט בחוכמה בין‬      ‫אני לא מרגיש שהאתגר‬                     ‫בתנועה‪" .‬מלבד הקשר עם ההורים ועם‬
‫כל אלה"‪ .‬דבורה מוסיפה שככל שגיל‬           ‫שלי קשה משל אחרים‪.‬‬                      ‫החניך תפקידו של המדריך המשלב הוא‬
‫החניכים עולה‪ ,‬כך עולה רמת ההבנה‬                                                   ‫גם לנסות להגיע לנפש של החניך‪ ,‬לראות‬
‫שלהם את המצב ורמת הרגישות שלהם‬                  ‫אני מאוד אוהב את‬                  ‫מה הוא צריך מבחינה רגשית וחברתית‪.‬‬
                                               ‫התפקיד ואני ברמה‬                   ‫המדריך עוזר גם בהיבטים טכניים כמו‬
                                 ‫לשילוב‪.‬‬   ‫תפקודית מאוד גבוהה‪,‬‬
    ‫ואיך מתמודדים עם האתגרים האלה?‬           ‫וזה כנראה מקל עליי‬                                        ‫ליווי החניך לסניף"‪.‬‬
‫דבורה‪" :‬כשהמדריך המשלב מכיר את‬                                                     ‫אורי ודבורה‪ ,‬למה לדעתכם חשוב לשלב‬
‫החניך ומבין את משמעות התפקיד שלו‪,‬‬          ‫שישחקו ולא יקראו לו? אם המדריכים‬
‫הוא נכנס ללב של החניך‪ ,‬והחניך נכנס‬         ‫יבואו ויגידו לחניכים שמעכשיו לא‬                            ‫חניכים שונים בסניף?‬
‫ללב שלו‪ .‬כמו שהוא יודע לזהות צורך‬          ‫משחקים כדורגל בפעולות‪ ,‬כי יש לנו‬       ‫"אף אחד מאיתנו לא מתחיל בנקודת‬
‫של חבר‪ ,‬ככה הוא לומד ומכיר לאט‪-‬לאט‬         ‫חניך בכיסא גלגלים‪ ,‬כנראה זה יעורר‬      ‫פתיחה זהה לשל החבר שלו"‪ ,‬עונה אורי‪.‬‬
‫לזהות את הצרכים של החניך שלו‪ ,‬איך‬          ‫רגשות קשים כלפי אותו חניך שבגללו הם‬    ‫"לכולנו יש דברים שמגבילים אותנו‪ .‬לכל‬
                                           ‫צריכים להפסיק לשחק או שאותו חניך‬       ‫אחד יש צרכים מיוחדים משלו ואתגרים‬
      ‫לפנות אליו ואיך לתווך לו דברים‪.‬‬      ‫ירגיש לא נעים שמחריגים אותו ושבגללו‬    ‫שהוא מתמודד איתם‪ .‬במצב אידיאלי‬
‫"בסופו של דבר אחד היתרונות של‬                                                     ‫אנחנו בתנועה צריכים לתת פתרון מתאים‬
‫מדריך בתנועת נוער הוא ה ִקרבה אל‬                    ‫שאר החניכים לא יכולים לשחק‪.‬‬   ‫לכל חניך בתנועה גם אם הוא לא מוגדר‬
‫החניך‪ ,‬גם מבחינת גיל‪ ,‬מה שמאפשר‬            ‫"לא בהכרח פשוט ליצור את האיזון הזה‪.‬‬    ‫אדם עם צרכים מיוחדים‪ .‬זה לא אומר‬
‫ליחסים להיראות יותר כמו של אח גדול‬         ‫בסופו של דבר מדובר כאן במדריכים‪ ,‬בני‬   ‫לשנות את כל כללי המשחק‪ ,‬אלא לדעת‬
‫ולא יחסים שמבוססים עם סמכות‪ .‬כמו‬           ‫נוער‪ ,‬שעכשיו מצופה מהם לעשות דברים‬     ‫לתת תשומת לב וטיפול מתאים לכל חניך‬
‫כן מצאתי עם הזמן שהעברת פעולות‬             ‫שברגיל היינו מצפים שיעשה מורה שלמד‬
‫שעוסקות בנושאים של שילוב‪ ,‬אפילו בלי‬        ‫את המקצוע‪ .‬התנועה כמובן משתדלת‬                ‫כדי שהוא ירגיש חלק מהתנועה"‪.‬‬
‫להתייחס לסיטואציה המסוימת בשבט‪,‬‬            ‫להכשיר את המדריכים ולתת להם כמה‬        ‫דבורה‪" :‬אנחנו צריכים לפקוח את‬
‫יכולה לעזור‪ .‬אלו יכולות להיות פעולות‬        ‫שיותר כלים‪ ,‬אבל ברור שזה לא פשוט"‪.‬‬    ‫העיניים ולאפשר לשלב כדי לתת לכל‬
‫על פקיחת עיניים‪ ,‬אכפתיות‪ ,‬תשומת‬            ‫דבורה‪" :‬לפעמים חניכים משולבים יתביישו‬  ‫אחד הזדמנות להיות שותף‪ .‬יש משהו‬
‫לב‪ ,‬סבלנות‪ ,‬הכלה‪ .‬אחרי הבנת הדברים‬         ‫לפנות אל המדריך לעזרה‪ ,‬וזה אומר שהוא‬   ‫דווקא בתנועת נוער‪ ,‬מסגרת בלתי‬
                                           ‫יצטרך לאבחן את הצורך לפי התגובות‬       ‫פורמלית ולא נוקשה‪ ,‬שמאפשר לשילוב‬
       ‫היישום בשבט כבר יקרה מעצמו"‪.‬‬        ‫של החניכים‪ .‬עוד איזון שצריך לעשות‪:‬‬     ‫הזה לקרות‪ .‬בכל סניף שיש בו שילוב כל‬
  ‫שבוע השילוב מציב קריאת כיוון בפנינו‬      ‫מתי אתה משמש מדריך משלב ונותן את‬       ‫החניכים מרוויחים משהו מיוחד‪ .‬השבטים‬
  ‫כחברה‪ .‬איך אתה מציע לממש את ערכי‬         ‫תשומת הלב לחניך עם הצרכים המיוחדים‪,‬‬    ‫בסניף לומדים מה זו שייכות ואיך לקבל‬

       ‫השילוב גם בחיים הפרטיים שלנו?‬              ‫ומתי אתה המדריך של השבט כולו‪.‬‬                                 ‫את האחר"‪.‬‬
‫"נקודת הבסיס בעיניי היא שלא מדובר‬          ‫"בסוף הקושי נעוץ בזה שאין מתכון מנצח‬             ‫השילוב לא בהכרח קל לחניכים‪,‬‬
‫בחסד"‪ ,‬עונה אורי‪" .‬ההבדל בין חסד ובין‬                                                   ‫למדריכים ולשאר חברי הסניף‪ .‬אילו‬
‫צדקה הוא שבחסד אני עושה משהו מעבר‪,‬‬
‫יותר ממה שאני מחויב‪ ,‬ואילו צדקה נגזרת‬                                                          ‫אתגרים אתם רואים בשטח?‬
‫מלשון צדק‪ ,‬מה צריך לעשות‪ ,‬מה צודק‬                                                 ‫אורי‪" :‬יכול להיות לא פשוט לשמור על‬
‫לעשות‪ .‬אם אני מתייחס לפעולה מסוימת‬                                                ‫איזון בין חיי השגרה ובין יחס מיוחד‬
‫כאל עניין של חסד‪ ,‬אני יכול לבחור אם‬                                               ‫לפרטים‪ .‬נניח שיש בשבט ילד שמתנייד‬
‫לקיים אותה או לא‪ ,‬כי זה אקסטרה‪ .‬אבל‬                                               ‫בכיסא גלגלים‪ .‬האם זה אומר שהחניכים‬
‫כשאני מתייחס לפעולה כאל עניין של‬                                                  ‫האחרים לא ישחקו כדורגל בכלל או‬
‫צדק‪ ,‬אני מבין שחובה עליי לעשות אותה‪,‬‬

                           ‫לא משנה מה‪.‬‬
‫"בעיניי זה היחס שצריך להיות כלפי‬
‫ילדים עם צרכים מיוחדים וכלפי השילוב‬
‫בכלל‪ .‬שילוב בחברה של אנשים עם‬
‫צרכים מיוחדים הוא החובה שלנו‪ .‬אם רק‬
‫נפקח את העיניים‪ ,‬נמצא את מי שזקוק‬
‫לשילוב ונמצא גם את הדרך‬

           ‫הנכונה לשלב"‪.‬‬

                                           ‫אוהד קדוש‪:‬‬
      ‫בחוויה שלי להיות מדריך אופק זה‬

    ‫התפקיד הכי משמעותי שיכול להיות‬

 ‫למדריך בבני עקיבא‪ .‬זה מאתגר‪ ,‬שונה‪,‬‬

‫מיוחד‪ ,‬משהו שלא יוצא לפגוש בכל יום‬

                                                       ‫ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל‬                                        ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11