Page 6 - זרעים-טבת תשפ"ד-ינואר 2024
P. 6
אחד .יש מגוון חניכים ,מגוון מצבים, איתמר דיזנגוף: דבורה קלוטניק ,רכזת שילוב סניפי רעננה
מגוון תגובות ,וצריך לנווט בחוכמה בין אני לא מרגיש שהאתגר בתנועה" .מלבד הקשר עם ההורים ועם
כל אלה" .דבורה מוסיפה שככל שגיל שלי קשה משל אחרים. החניך תפקידו של המדריך המשלב הוא
החניכים עולה ,כך עולה רמת ההבנה גם לנסות להגיע לנפש של החניך ,לראות
שלהם את המצב ורמת הרגישות שלהם אני מאוד אוהב את מה הוא צריך מבחינה רגשית וחברתית.
התפקיד ואני ברמה המדריך עוזר גם בהיבטים טכניים כמו
לשילוב. תפקודית מאוד גבוהה,
ואיך מתמודדים עם האתגרים האלה? וזה כנראה מקל עליי ליווי החניך לסניף".
דבורה" :כשהמדריך המשלב מכיר את אורי ודבורה ,למה לדעתכם חשוב לשלב
החניך ומבין את משמעות התפקיד שלו, שישחקו ולא יקראו לו? אם המדריכים
הוא נכנס ללב של החניך ,והחניך נכנס יבואו ויגידו לחניכים שמעכשיו לא חניכים שונים בסניף?
ללב שלו .כמו שהוא יודע לזהות צורך משחקים כדורגל בפעולות ,כי יש לנו "אף אחד מאיתנו לא מתחיל בנקודת
של חבר ,ככה הוא לומד ומכיר לאט-לאט חניך בכיסא גלגלים ,כנראה זה יעורר פתיחה זהה לשל החבר שלו" ,עונה אורי.
לזהות את הצרכים של החניך שלו ,איך רגשות קשים כלפי אותו חניך שבגללו הם "לכולנו יש דברים שמגבילים אותנו .לכל
צריכים להפסיק לשחק או שאותו חניך אחד יש צרכים מיוחדים משלו ואתגרים
לפנות אליו ואיך לתווך לו דברים. ירגיש לא נעים שמחריגים אותו ושבגללו שהוא מתמודד איתם .במצב אידיאלי
"בסופו של דבר אחד היתרונות של אנחנו בתנועה צריכים לתת פתרון מתאים
מדריך בתנועת נוער הוא ה ִקרבה אל שאר החניכים לא יכולים לשחק. לכל חניך בתנועה גם אם הוא לא מוגדר
החניך ,גם מבחינת גיל ,מה שמאפשר "לא בהכרח פשוט ליצור את האיזון הזה. אדם עם צרכים מיוחדים .זה לא אומר
ליחסים להיראות יותר כמו של אח גדול בסופו של דבר מדובר כאן במדריכים ,בני לשנות את כל כללי המשחק ,אלא לדעת
ולא יחסים שמבוססים עם סמכות .כמו נוער ,שעכשיו מצופה מהם לעשות דברים לתת תשומת לב וטיפול מתאים לכל חניך
כן מצאתי עם הזמן שהעברת פעולות שברגיל היינו מצפים שיעשה מורה שלמד
שעוסקות בנושאים של שילוב ,אפילו בלי את המקצוע .התנועה כמובן משתדלת כדי שהוא ירגיש חלק מהתנועה".
להתייחס לסיטואציה המסוימת בשבט, להכשיר את המדריכים ולתת להם כמה דבורה" :אנחנו צריכים לפקוח את
יכולה לעזור .אלו יכולות להיות פעולות שיותר כלים ,אבל ברור שזה לא פשוט". העיניים ולאפשר לשלב כדי לתת לכל
על פקיחת עיניים ,אכפתיות ,תשומת דבורה" :לפעמים חניכים משולבים יתביישו אחד הזדמנות להיות שותף .יש משהו
לב ,סבלנות ,הכלה .אחרי הבנת הדברים לפנות אל המדריך לעזרה ,וזה אומר שהוא דווקא בתנועת נוער ,מסגרת בלתי
יצטרך לאבחן את הצורך לפי התגובות פורמלית ולא נוקשה ,שמאפשר לשילוב
היישום בשבט כבר יקרה מעצמו". של החניכים .עוד איזון שצריך לעשות: הזה לקרות .בכל סניף שיש בו שילוב כל
שבוע השילוב מציב קריאת כיוון בפנינו מתי אתה משמש מדריך משלב ונותן את החניכים מרוויחים משהו מיוחד .השבטים
כחברה .איך אתה מציע לממש את ערכי תשומת הלב לחניך עם הצרכים המיוחדים, בסניף לומדים מה זו שייכות ואיך לקבל
השילוב גם בחיים הפרטיים שלנו? ומתי אתה המדריך של השבט כולו. את האחר".
"נקודת הבסיס בעיניי היא שלא מדובר "בסוף הקושי נעוץ בזה שאין מתכון מנצח השילוב לא בהכרח קל לחניכים,
בחסד" ,עונה אורי" .ההבדל בין חסד ובין למדריכים ולשאר חברי הסניף .אילו
צדקה הוא שבחסד אני עושה משהו מעבר,
יותר ממה שאני מחויב ,ואילו צדקה נגזרת אתגרים אתם רואים בשטח?
מלשון צדק ,מה צריך לעשות ,מה צודק אורי" :יכול להיות לא פשוט לשמור על
לעשות .אם אני מתייחס לפעולה מסוימת איזון בין חיי השגרה ובין יחס מיוחד
כאל עניין של חסד ,אני יכול לבחור אם לפרטים .נניח שיש בשבט ילד שמתנייד
לקיים אותה או לא ,כי זה אקסטרה .אבל בכיסא גלגלים .האם זה אומר שהחניכים
כשאני מתייחס לפעולה כאל עניין של האחרים לא ישחקו כדורגל בכלל או
צדק ,אני מבין שחובה עליי לעשות אותה,
לא משנה מה.
"בעיניי זה היחס שצריך להיות כלפי
ילדים עם צרכים מיוחדים וכלפי השילוב
בכלל .שילוב בחברה של אנשים עם
צרכים מיוחדים הוא החובה שלנו .אם רק
נפקח את העיניים ,נמצא את מי שזקוק
לשילוב ונמצא גם את הדרך
הנכונה לשלב".
אוהד קדוש:
בחוויה שלי להיות מדריך אופק זה
התפקיד הכי משמעותי שיכול להיות
למדריך בבני עקיבא .זה מאתגר ,שונה,
מיוחד ,משהו שלא יוצא לפגוש בכל יום
ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל 6