Page 5 - זרעים-טבת תשפ"ד-ינואר 2024
P. 5
לדמיין .הם רגישים ואמפתיים לסביבה. איך הגעת לתפקיד? זרעים ועד השבט החדש ,בעזרת מדריך
אם למשל לאחד מהמדריכים יש פרצוף "כחניך על הרצף בתפקוד גבוה היה לי משלב ,שמשמש גם מדריך של השבט ככל
מבואס הם שמים לב ופונים אליו לשאול די קשה להשתלב בשבט ,והייתי קצת המדריכים וגם אחראי להנגשה של הפעילות
מרוחק .לא אהבתי לרכוש חברים ,ולא כדי שתתאים גם לחניך המשולב" .אורי
מה קרה". הייתי מאוד פעיל .לפני השיבוצים מוסיף שגם עצם נתינת תשומת הלב של
ספר על השילוב של שבט אופק. הציעו לי כמה פעמים להיות מדריך ,ואז המדריך לחניך היא דוגמה אישית לחניכים
"אנחנו פעילים מאוד בסניף ומשתתפים החלטתי שאני רוצה .כמדריך החוויה שלי
בפעולות הסניפיות .בשבוע השילוב והם לומדים ממנה.
אנחנו מארגנים הפנינג לכל הסניף". שונה ,אני נהנה להעביר ידע. "ויש לנו שיבוץ רביעי ,בכוכבית ,של
אבל לא הכול ורוד .חודש הארגון היה "רציתי ללמוד על החיים ,שיהיו לי כלים ילדים שיש להם צרכים מיוחדים אבל
מאתגר לשבט שאוהד מדריך .חניכים לעתיד ,וחשבתי שאם אהיה מדריך ,זה אין להם צורך במדריך משלב בשבט.
שהיו חדשים בסניף לא בדיוק הבינו מה ילמד אותי איך להיות עם ילדים ולהבין התפקיד שלנו בתנועה הוא למלא את
קורה ,ורבים מהם לא השתתפו בחזרות. אותם .לראות את העולם שלהם וללמוד הצרכים שלהם .למשל ,חניך בכיסא
בסופו של דבר אחרי הרבה מאמץ הופיעו גלגלים שבשגרה השוטפת משתלב טוב
החניכים בריקוד לפני הסניף והשתתפו איך לחנך אותם .עד כה זה באמת עזר". בפעולות ,וכשיוצאים למפעל תנועתי
כמו כולם במפקד העלאת השבטים. האם אתה נתקל באתגרים מיוחדים? הוא צריך התאמת הנגשה" .כאן אורי
מביא דוגמה להתאמת הנגשה :התנועה
חשיבות השילוב "אני לא מרגיש שהאתגר שלי קשה משל שוכרת טרקרים ,כיסאות גלגלים
אחרים .אני מאוד אוהב את התפקיד ואני מיוחדים שמותאמים למסלולים בשטח,
"כרכזת שילוב אני אחראית ללוות את ברמה תפקודית מאוד גבוהה ,וזה כנראה כדי שחניכים שזקוקים להם יוכלו
המדריכים המשלבים גם מהבחינה הטכנית
וגם לייעץ ולכוון איך לשלב נכון" ,מסבירה מקל עליי". לטייל בשטח עם כל חברי השבט.
על התגובות מהסביבה איתמר מספר: "כמובן ,יש גם מדריכים עם צרכים
אורי סבו: "אני לא בטוח שכל החניכים יודעים על מיוחדים ,למשל מדריכים שמתניידים
נקודת הבסיס בעיניי האתגר שלי ,אבל גם אם כן ,הם מכילים בכיסאות גלגלים או מדריכים עם אוטיזם
ומתנהגים מאוד יפה; לא מתייחסים אליי
היא שהשילוב אינו אחרת מלשאר המדריכים .חודש הארגון בתפקוד גבוה".
עניין של חסד אלא היה מפתיע :לא ציפיתי שאצא ספוג נשמע שנושא החינוך המיוחד דומיננטי
בצבע ,למשל .אני חושב שצריך לעודד
של צדק חניכים על הרצף לשאוף גבוה ושמח שיש בתנועה .מה מטרתו של שבוע השילוב?
"בשבוע השילוב אנחנו מתמקדים
מדריכים שמסייעים בזה". בפעילויות פנים-סניפיות וחוץ-סניפיות
אוהד קדוש ,חבר שבט רפאל בית שאן, שממחישות דרך תוכן וחוויה את עולם
הוא מדריך אופק זו השנה השלישית. החינוך המיוחד .ההנגשה נעשית בין
"להיות מדריך אופק זו שליחות" ,הוא השאר באמצעות פעילויות שמדמות
אומר" .בחוויה שלי זה התפקיד הכי ביצוע פעולה כשיש לחניך מגבלה ,צפייה
משמעותי שיכול להיות למדריך בבני בסרט 'אח שלי גיבור' ,שמתעד צעירים
עקיבא .זה מאתגר ,שונה ,מיוחד ,משהו עם תסמונת דאון שמטיילים עם אחיהם
שלא יוצא לפגוש בכל יום .אני חלק
מהשגרה של החניכים ,וזה נותן סיפוק בצפון הודו ,ועוד.
אדיר .לחניכים יש הלב הכי גדול שאפשר "הרבה פעמים יש לחניכים רתיעה
מילדים עם צרכים מיוחדים ,והרתיעה
הזו נובעת מחוסר היכרות ומהחריגּות
במראה או במעשים .ההיכרות עם העולם
הזה יכולה לפוגג חלק מהרתיעה ולהביא
לידי חיבור בין חניכים 'רגילים' לחניכים
עם צרכים מיוחדים .במהלך החיים שלנו
אנחנו פוגשים אנשים עם צרכים מיוחדים,
ואנחנו צריכים להכיר אותם קצת יותר,
כמו שאנחנו רוצים להכיר כל מיני
אוכלוסיות בעם שלנו ששונות מאיתנו".
אורי מדגיש שמגוון האמצעים להעברת
החוויה כמובן אינם מחישים לגמרי את
עולם החינוך המיוחד ,אך כן נותנים
הצצה לעולמם.
עד לאחרונה נקראה היוזמה 'שבוע יובל'.
את שינוי השם ל'שבוע השילוב' מסביר
אורי ברצון להרחיב את השיח מחניכים
בשבט מסוים לחתך אוכלוסייה רחב יותר,
שמשולב בסניפים בכל מיני דרכים.
חניך על הרצף ,מדריך על הרצף
רגע לפני שנדבר על חשיבות השילוב
ביקשנו לשמוע קצת מהשטח על מגוון
דרכי השילוב בתנועה .לצורך זה שוחחנו
עם איתמר דיזנגוף ,מדריך משולב של
שבט ניצנים בסניף בית רימון.
טבת תשפ״ד 5