Page 5 - זרעים-טבת תשפ"ד-ינואר 2024
P. 5

‫לדמיין‪ .‬הם רגישים ואמפתיים לסביבה‪.‬‬                             ‫איך הגעת לתפקיד?‬   ‫זרעים ועד השבט החדש‪ ,‬בעזרת מדריך‬
‫אם למשל לאחד מהמדריכים יש פרצוף‬          ‫"כחניך על הרצף בתפקוד גבוה היה לי‬        ‫משלב‪ ,‬שמשמש גם מדריך של השבט ככל‬
‫מבואס הם שמים לב ופונים אליו לשאול‬       ‫די קשה להשתלב בשבט‪ ,‬והייתי קצת‬           ‫המדריכים וגם אחראי להנגשה של הפעילות‬
                                         ‫מרוחק‪ .‬לא אהבתי לרכוש חברים‪ ,‬ולא‬         ‫כדי שתתאים גם לחניך המשולב"‪ .‬אורי‬
                               ‫מה קרה"‪.‬‬  ‫הייתי מאוד פעיל‪ .‬לפני השיבוצים‬           ‫מוסיף שגם עצם נתינת תשומת הלב של‬
         ‫ספר על השילוב של שבט אופק‪.‬‬      ‫הציעו לי כמה פעמים להיות מדריך‪ ,‬ואז‬      ‫המדריך לחניך היא דוגמה אישית לחניכים‬
‫"אנחנו פעילים מאוד בסניף ומשתתפים‬        ‫החלטתי שאני רוצה‪ .‬כמדריך החוויה שלי‬
‫בפעולות הסניפיות‪ .‬בשבוע השילוב‬                                                                           ‫והם לומדים ממנה‪.‬‬
‫אנחנו מארגנים הפנינג לכל הסניף"‪.‬‬                     ‫שונה‪ ,‬אני נהנה להעביר ידע‪.‬‬   ‫"ויש לנו שיבוץ רביעי‪ ,‬בכוכבית‪ ,‬של‬
‫אבל לא הכול ורוד‪ .‬חודש הארגון היה‬        ‫"רציתי ללמוד על החיים‪ ,‬שיהיו לי כלים‬     ‫ילדים שיש להם צרכים מיוחדים אבל‬
‫מאתגר לשבט שאוהד מדריך‪ .‬חניכים‬           ‫לעתיד‪ ,‬וחשבתי שאם אהיה מדריך‪ ,‬זה‬         ‫אין להם צורך במדריך משלב בשבט‪.‬‬
‫שהיו חדשים בסניף לא בדיוק הבינו מה‬       ‫ילמד אותי איך להיות עם ילדים ולהבין‬      ‫התפקיד שלנו בתנועה הוא למלא את‬
‫קורה‪ ,‬ורבים מהם לא השתתפו בחזרות‪.‬‬        ‫אותם‪ .‬לראות את העולם שלהם וללמוד‬         ‫הצרכים שלהם‪ .‬למשל‪ ,‬חניך בכיסא‬
‫בסופו של דבר אחרי הרבה מאמץ הופיעו‬                                                ‫גלגלים שבשגרה השוטפת משתלב טוב‬
‫החניכים בריקוד לפני הסניף והשתתפו‬         ‫איך לחנך אותם‪ .‬עד כה זה באמת עזר"‪.‬‬      ‫בפעולות‪ ,‬וכשיוצאים למפעל תנועתי‬
     ‫כמו כולם במפקד העלאת השבטים‪.‬‬             ‫האם אתה נתקל באתגרים מיוחדים?‬       ‫הוא צריך התאמת הנגשה"‪ .‬כאן אורי‬
                                                                                  ‫מביא דוגמה להתאמת הנגשה‪ :‬התנועה‬
             ‫חשיבות השילוב‬               ‫"אני לא מרגיש שהאתגר שלי קשה משל‬         ‫שוכרת טרקרים‪ ,‬כיסאות גלגלים‬
                                         ‫אחרים‪ .‬אני מאוד אוהב את התפקיד ואני‬      ‫מיוחדים שמותאמים למסלולים בשטח‪,‬‬
‫"כרכזת שילוב אני אחראית ללוות את‬         ‫ברמה תפקודית מאוד גבוהה‪ ,‬וזה כנראה‬       ‫כדי שחניכים שזקוקים להם יוכלו‬
‫המדריכים המשלבים גם מהבחינה הטכנית‬
‫וגם לייעץ ולכוון איך לשלב נכון"‪ ,‬מסבירה‬                               ‫מקל עליי"‪.‬‬        ‫לטייל בשטח עם כל חברי השבט‪.‬‬
                                         ‫על התגובות מהסביבה איתמר מספר‪:‬‬           ‫"כמובן‪ ,‬יש גם מדריכים עם צרכים‬
                      ‫אורי סבו‪:‬‬          ‫"אני לא בטוח שכל החניכים יודעים על‬       ‫מיוחדים‪ ,‬למשל מדריכים שמתניידים‬
  ‫נקודת הבסיס בעיניי‬                     ‫האתגר שלי‪ ,‬אבל גם אם כן‪ ,‬הם מכילים‬       ‫בכיסאות גלגלים או מדריכים עם אוטיזם‬
                                         ‫ומתנהגים מאוד יפה; לא מתייחסים אליי‬
     ‫היא שהשילוב אינו‬                    ‫אחרת מלשאר המדריכים‪ .‬חודש הארגון‬                                  ‫בתפקוד גבוה"‪.‬‬
    ‫עניין של חסד אלא‬                     ‫היה מפתיע‪ :‬לא ציפיתי שאצא ספוג‬           ‫נשמע שנושא החינוך המיוחד דומיננטי‬
                                         ‫בצבע‪ ,‬למשל‪ .‬אני חושב שצריך לעודד‬
                  ‫של צדק‬                 ‫חניכים על הרצף לשאוף גבוה ושמח שיש‬         ‫בתנועה‪ .‬מה מטרתו של שבוע השילוב?‬
                                                                                  ‫"בשבוע השילוב אנחנו מתמקדים‬
                                                        ‫מדריכים שמסייעים בזה"‪.‬‬    ‫בפעילויות פנים‪-‬סניפיות וחוץ‪-‬סניפיות‬
                                         ‫אוהד קדוש‪ ,‬חבר שבט רפאל בית שאן‪,‬‬         ‫שממחישות דרך תוכן וחוויה את עולם‬
                                         ‫הוא מדריך אופק זו השנה השלישית‪.‬‬          ‫החינוך המיוחד‪ .‬ההנגשה נעשית בין‬
                                         ‫"להיות מדריך אופק זו שליחות"‪ ,‬הוא‬        ‫השאר באמצעות פעילויות שמדמות‬
                                         ‫אומר‪" .‬בחוויה שלי זה התפקיד הכי‬          ‫ביצוע פעולה כשיש לחניך מגבלה‪ ,‬צפייה‬
                                         ‫משמעותי שיכול להיות למדריך בבני‬          ‫בסרט 'אח שלי גיבור'‪ ,‬שמתעד צעירים‬
                                         ‫עקיבא‪ .‬זה מאתגר‪ ,‬שונה‪ ,‬מיוחד‪ ,‬משהו‬       ‫עם תסמונת דאון שמטיילים עם אחיהם‬
                                         ‫שלא יוצא לפגוש בכל יום‪ .‬אני חלק‬
                                         ‫מהשגרה של החניכים‪ ,‬וזה נותן סיפוק‬                               ‫בצפון הודו‪ ,‬ועוד‪.‬‬
                                         ‫אדיר‪ .‬לחניכים יש הלב הכי גדול שאפשר‬      ‫"הרבה פעמים יש לחניכים רתיעה‬
                                                                                  ‫מילדים עם צרכים מיוחדים‪ ,‬והרתיעה‬
                                                                                  ‫הזו נובעת מחוסר היכרות ומהחריגּות‬
                                                                                  ‫במראה או במעשים‪ .‬ההיכרות עם העולם‬
                                                                                  ‫הזה יכולה לפוגג חלק מהרתיעה ולהביא‬
                                                                                  ‫לידי חיבור בין חניכים 'רגילים' לחניכים‬
                                                                                  ‫עם צרכים מיוחדים‪ .‬במהלך החיים שלנו‬
                                                                                  ‫אנחנו פוגשים אנשים עם צרכים מיוחדים‪,‬‬
                                                                                  ‫ואנחנו צריכים להכיר אותם קצת יותר‪,‬‬
                                                                                  ‫כמו שאנחנו רוצים להכיר כל מיני‬
                                                                                   ‫אוכלוסיות בעם שלנו ששונות מאיתנו"‪.‬‬
                                                                                  ‫אורי מדגיש שמגוון האמצעים להעברת‬
                                                                                  ‫החוויה כמובן אינם מחישים לגמרי את‬
                                                                                  ‫עולם החינוך המיוחד‪ ,‬אך כן נותנים‬

                                                                                                            ‫הצצה לעולמם‪.‬‬
                                                                                  ‫עד לאחרונה נקראה היוזמה 'שבוע יובל'‪.‬‬
                                                                                  ‫את שינוי השם ל'שבוע השילוב' מסביר‬
                                                                                  ‫אורי ברצון להרחיב את השיח מחניכים‬
                                                                                  ‫בשבט מסוים לחתך אוכלוסייה רחב יותר‪,‬‬

                                                                                        ‫שמשולב בסניפים בכל מיני דרכים‪.‬‬

                                                                                  ‫חניך על הרצף‪ ,‬מדריך על הרצף‬

                                                                                  ‫רגע לפני שנדבר על חשיבות השילוב‬
                                                                                  ‫ביקשנו לשמוע קצת מהשטח על מגוון‬
                                                                                  ‫דרכי השילוב בתנועה‪ .‬לצורך זה שוחחנו‬
                                                                                  ‫עם איתמר דיזנגוף‪ ,‬מדריך משולב של‬

                                                                                             ‫שבט ניצנים בסניף בית רימון‪.‬‬

‫טבת תשפ״ד ‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10