Page 9 - זרעים-גליון פתיחת קיץ תשפ"ג-זהות יהודית
P. 9

‫יעסוק בחיבור לדברים שהוא עצמו‬           ‫ארצה כמה שיותר יהודים‪:‬‬                                  ‫מה פירוש אוויר לנשימה?‬
    ‫מחובר אליהם‪ ,‬כך התוצאה טובה ולא‬         ‫"העניין הזה צריך להעסיק‬                      ‫"חיבור לסיפור העכשווי של תקומת‬
    ‫מלאכותית‪" :‬מי שנכון לו להתמקד‬           ‫אותנו דווקא מתוך החיבור לעם‬                   ‫מדינת ישראל‪ .‬בן אדם שגדל‬
    ‫בתורה‪ ,‬יתמקד בתורה‪ .‬מי שנכון לו‬         ‫ישראל ולארץ ישראל‪ .‬המשימה‬
    ‫להתמקד בעם ישראל‪ ,‬יתמקד בזה‪ .‬מי‬         ‫שלנו לא הושלמה כל עוד חלק מהעם‬                 ‫בישראל‪ ,‬חי בישראל‪ ,‬עשה צבא‪,‬‬
    ‫שנכון לו להתמקד בארץ ישראל ובמפעלי‬                                                      ‫יש לו הוויה ישראלית‪ ,‬שהיא‬
    ‫ההתיישבות‪ ,‬לא רק ביהודה ושומרון‪,‬‬          ‫חסר את הצלע השלישית של הזהות"‪.‬‬                  ‫הכרחית לחיבור התמונה‬
    ‫יתמקד בזה‪ .‬הדרך לחיבור לזהות היהודית‬    ‫הוא מדגיש שאין כאן ביקורת כלפיהם על‬               ‫השלמה של תורת ישראל ועם‬
    ‫ולחיזוקה מתחילה קודם כול בנו‪ .‬אחרי‬      ‫שאינם עולים לארץ‪ ,‬כי לא מדובר בצעד‬       ‫ישראל‪ .‬זו הזהות היהודית‪ ,‬החיבור בין‬
    ‫שנברר את הזהות שלנו ונדייק מה הכי‬       ‫קל למשפחות‪ .‬ויש פה גם אתגר קהילתי‪:‬‬          ‫שלושת התחומים – תורה‪ ,‬עם‪ ,‬וארץ"‪.‬‬
    ‫בוער בנו‪ ,‬משם נפעל בצורה הכי‬            ‫כשמשפחה ציונית מאוד עולה לארץ‪,‬‬           ‫הרב נדב מדגיש שמי שנולד בארץ אומנם‬
                                            ‫המשפחות שנשארות בקהילה בתפוצות‬           ‫מקבל את ההוויה הזו מעצם החיים כאן‪,‬‬
            ‫טובה כלפי שאר העם"‪.‬‬             ‫הן הציונות פחות‪ ,‬והן זקוקות עוד יותר‬     ‫אבל לפעמים רק ברמת הפוטנציאל‪,‬‬
    ‫הרב נדב חותם את דבריו‬                                                            ‫והמימוש עצמו חסר‪" .‬יש אנשים שלא‬
    ‫בשיתוף מהנעשה אצלו‬                                    ‫לחיזוק הזה מצד השליחים‪.‬‬    ‫מרגישים את הזהות הזאת‪ .‬הם גרים‬
    ‫באולפנה‪" :‬יצרנו אצלנו באולפנה‬           ‫איך מחברים אנשים אחרים לזהות היהודית‬     ‫בארץ‪ ,‬אבל זה לא מבטיח שהם מחוברים‬
    ‫מיזם מיוחד‪ ,‬חיבור בין הקהילה בניו יורק‬                                           ‫באמת לסיפור הזה‪ .‬ואז חס ושלום אם‬
    ‫לתלמידות האולפנה‪ .‬במיזם קבוצה של‬                           ‫בלי לעורר אנטגוניזם?‬  ‫יהיה קצת קושי כלכלי או ביטחוני‪ ,‬הם‬
    ‫נערות באה מארצות הברית לארץ‪ ,‬להיות‬      ‫"קודם כול חשוב להיות חברים‪ .‬לארח‪,‬‬
    ‫כאן איתנו חודש‪ .‬הן נמצאות באולפנה‪,‬‬      ‫להתארח‪ .‬באנושיות הכי הכי פשוטה"‪,‬‬                          ‫עלולים לרדת מהארץ"‪.‬‬
    ‫ונעשות פעילויות רבות סביב החיבור‬        ‫הוא עונה‪" .‬בשליחות היינו מחברים גם‬             ‫למה הזהות היהודית חשובה כל כך?‬
    ‫לתפוצות‪ .‬באותו זמן קבוצת תלמידות‬        ‫דרך האירועים שהיינו עושים‪ ,‬שהיו‬          ‫"זו המשמעות שמלווה את האדם בכל‬
    ‫מהאולפנה שלנו טסה אליהם לשבועיים‪.‬‬       ‫משולבות בהם הציונות וארץ ישראל עם‬        ‫צומתי הבחירות שלו‪ .‬אדם חסר זהות‪ ,‬כל‬
    ‫המטרה היא ליצור חיבור ושיח שמקטין‬       ‫התורה‪ .‬אני מאמין שפחד נובע מחוסר‬         ‫רוח מצויה וקושי עשויים להסיט אותו‬
    ‫את המרחק‪ ,‬מוביל להיכרות‪ ,‬ובעז"ה גם‬      ‫ידע‪ .‬כשאדם לא יודע הוא עלול להרגיש‬       ‫מהדרך‪ .‬בירור הזהות היהודית הוא תהליך‬
    ‫יעודד עלייה לארץ‪ .‬ובכך הזהות תושלם"‪.‬‬    ‫שיש רצון להשתלט עליו או לכפות עליו"‪.‬‬     ‫של חיים שלמים‪ ,‬לא משהו שעושים‬
                                            ‫הרב נדב מוסיף שחשוב שכל אחד‬              ‫ומסיימים‪ .‬צריך להמשיך לטפח את זה‬
        ‫הבחירה בשייכות‬                                                               ‫כל הזמן‪ ,‬כמו כושר‪ .‬ללמוד יותר לעומק"‪.‬‬
                                                                                          ‫מה הדרך לחזק את הזהות היהודית?‬
    ‫"במקביל ללימודי התואר עבדתי‬                                                      ‫"הדרך לבירור ולחיזוק של הזהות‬
    ‫בתנועה בכמה תפקידים‪ ,‬וכשסיימתי‬                                                   ‫היהודית היא למידה‪ .‬ללמוד תורה‪,‬‬
    ‫את כל המבחנים התחלתי לחשוב עם‬                                                    ‫ללמוד על המשמעות של עם ישראל‪,‬‬
    ‫עצמי מה הלאה"‪ ,‬פותחת ִמלכה רענן‬                                                  ‫של מה מחבר בינינו‪ ,‬מה מייחד אותנו‪.‬‬
    ‫(בלוך לשעבר)‪ ,‬כיום רכזת הדרכה‬                                                    ‫של ארץ ישראל‪ ,‬של הציונות‪ .‬אפשר גם‬
    ‫במחוז מרכז‪" .‬אחד הכיוונים היה לצאת‬                                               ‫להתמקד בדבר אחד‪ ,‬לא צריך הכול בבת‬
    ‫לשליחות‪ ,‬כי הבנתי שאחת מהמשימות‬                                                  ‫אחת‪ .‬ולזכור שעצם הלימוד‪ ,‬גם אם אני‬
    ‫הלאומיות הגדולות שלנו כעם היא קשר‬                                                ‫לא מבין את זה עד הסוף עכשיו‪ ,‬מפתח בי‬
    ‫ליהדות התפוצות‪ .‬דרך סיפורים ונתונים‬
    ‫שנחשפים אליהם הבנתי שרבים מעם‬                                                                        ‫את הזהות היהודית"‪.‬‬
    ‫ישראל שנמצאים שם לא מכירים אותנו‬                                                 ‫הרב נדב מציין שהחוסר בשלמות הזהות‬
    ‫ואנחנו לא מכירים אותם‪ .‬זה יוצר פער‬                                               ‫גורם למתח‪ .‬אחד הנושאים המרכזיים‬
    ‫מאוד גדול‪ ,‬והוא משפיע בין השאר על‬                                                ‫שמעסיקים אותו היום הוא הרצון לעזור‬
                                                                                     ‫ליהודי העולם להשלים את השליש החסר‬
                         ‫אחוזי ההתבוללות"‪.‬‬                                           ‫בזהותם – ארץ ישראל‪ .‬לדעתו אחת‬
    ‫לפני ארבע שנים‪ ,‬אחרי חגי תשרי‪ ,‬מצאה‬                                              ‫המטרות של יהודי ישראל היא להביא‬
    ‫את עצמה ִמלכה יוצאת לשליחות בבואנוס‬
    ‫איירס שבארגנטינה‪ ,‬בקהילה ששמה‬

          ‫הרב נדב לוין‪:‬‬
 ‫הדרך לחיבור לזהות‬

    ‫היהודית ולחיזוקה‬
‫מתחילה קודם כול בנו‬

‫תמוז תשפ״ג ‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14