Page 10 - זרעים-גליון פתיחת קיץ תשפ"ג-זהות יהודית
P. 10
מלכה רענן: לה קאסה" .לה קאסה בספרדית זה בית.
יש משהו פנימי, הקהילה הזו הוקמה ארבע-חמש שנים לפני
חלק בנשמה של שבאתי בבית של אחד החברים ,ומכאן
היהודי ,שמחפש את שמה" .בשליחות היו כמה שליחים רווקים
החיבור הזה .את מישראל ,ומשפחה אחת ,משפחת סעייד.
השייכות לזהות היהודית דוד סעייד ,אב המשפחה ,שימש לפני
מלכה מספרת גם על אתגר ביהדות "בארגנטינה לעומת זאת לפעמים אתה השליחות ראש מחלקת חב"ב בתנועה.
התפוצות שמורגש בארץ פחות ,והוא אפילו לא יודע שאתה יהודי .אם לא ִמלכה מציינת שיש מספר עצום של יהודים
זרמים נוספים שמבחינתם מייצגים יהדות, גדלת במשפחה שקשורה לזה ,אין לך בתפוצות בכלל ,וגם בארגנטינה" :המטרה
הרפורמים והקונסרבטיבים ,שלעיתים שום קשר לעולם היהודי שלך או אפילו הייתה להצליח להגיע ליהודים שנמצאים
יכולת לדעת מתי ליל הסדר .אתה צריך שם ,שהרבה מהם אפילו לא יודעים שהם
מצליחים לסחוף אליהם הרבה יהודים. להיות קשור לקהילה היהודית .אין לך יהודים ,לחבר אותם ליהדות ולישראל
לנוכח האתגרים ,מהי הדרך לחזק את קשר ליהדות אם אתה לא יוזם אותו ולמנוע באמצעות החיבור הזה התבוללות
אקטיבית .ובאמת אפשר לראות הרבה עתידית" .כאן מלכה מבהירה נתון שהוא
הזהות היהודית? יהודים שמחפשים את ההשתייכות הזאת הרבה מעבר לסטטיסטיקה" :בישראל
"כל אחד מאיתנו צריך לברר לעצמו גם אדם שלא מחובר לזהות היהודית
מה הזהות היהודית שלו .למחוק את לקהילה כדי להרגיש שהם יהודים. שלו ,החברה שסביבו היא בעיקר יהודית,
המשוואה הפשטנית שאומרת שאם אני "התפיסה של מה המשמעות של להיות ולכן הסבירות שיתבולל קטנה יותר גם
דתי ,אוטומטית יש לי זהות יהודית. יהודי בתפוצות יכולה להתבטא גם באדם בלי שעומד מאחורי זה ערך שחשוב לו
להיכנס לעומק העניין ולברר מה בדיוק שלא מקפיד על שום דבר ואין לו קשר לשמר .לעומת זאת בתפוצות ,על אף
מגדיר את הזהות היהודית שלי .מתוך ליהדות כלל ,אבל יכאב לו אם אחותו המספר הגדול של היהודים שחיים שם,
זה נוכל ליצור חיבורים לאנשים אחרים תתחתן עם גוי .יש רצף רחב ,שהוא לא מן הסתם יש הרבה לא יהודים שסובבים
מהעם שלא שומרים תורה ומצוות הכול או כלום .יש מי שיראו בחברות את היהודים ,ומספיק שמישהו לא מחובר
בשלמות ,כי אם הגעתי להבנה שזהות שלהם בקהילה או בהגעה לתפילת שבת לזהות היהודית שלו ,והסיכוי שלא יתחתן
היהודית לא מחייבת להיות דתי ,אדאג
גם לחילוני ,שאומנם לא חובש כיפה אבל בבית הכנסת את ההשתייכות שלהם". עם יהודייה אלא יתבולל גבוה מאוד".
מה גורם ליהודי בתפוצות לחפש את מהי זהות יהודית בעינייך?
הזהות היהודית חשובה לו.
"אנחנו רואים שאצל אחוז לא קטן הזהות היהודית? "הבחירה בשייכות .שייכות לעולם
מהאנשים ,כשהם נחשפים מעט לעניין "התשובה הראשונה היא בפשטות ,נדוש היהודי ,לעם היהודי ,לתורה .למשל
יהודי עמוק ,יש בהם משהו שמושך אותם כמה שזה נשמע' ,נפש יהודי הומייה' .יש בתפוצות ,זו הבחירה לשלוח את הילד
לרצות יותר מהדבר הזה"ִ ,מלכה אומרת. משהו פנימי ,חלק בנשמה של היהודי, דווקא לבית ספר יהודי או לשלוח לבית
אבל הדרך לעשות את זה דורשת הרבה שמחפש את החיבור הזה .את השייכות ספר כללי ,אבל בימי ראשון לשלוח
עבודה" :הארגנטינאים הם אנשים חמים לזהות היהודית .וכמו הרבה דברים בחיים, לחוג יהודי .החיבור ,שמרגישים חלק
מאוד .לכן המטרה שהצבנו לעצמנו היא יש אפקט שנוצר דווקא משום שהזהות מעם ישראל גם אם לא מקיימים את כל
כמה שיותר כוסות קפה בשבוע .להיפגש, היהודית בתפוצות לא מובנת מאליה התורה והמצוות ,אבל בוחרים את הדברים
לדבר ,ליצור קשרים ,להכיר זה את זה, וצריך להתמסר אליה אקטיבית .דווקא
מתוך הבנה שהיכרות מפחיתה את המרחק משום שהזהות היהודית היא לא בהכרח שחשובים ועקרוניים להם".
ומאפשרת חיבור בין אנשים ,וממנה חיבור המובן מאליו שלו ,האדם נלחם עליה ,כי למה זה חשוב כל כך?
אילולא זה ,הדרך לאבד הכול ולהתבולל
גם לערכי הזהות היהודית. "הזהות שלי משפיעה על הדרך שאני חיה
"אבל זה ממש לא רק ביהדות התפוצות. קצרה". בה ועל הבחירות שלי בחיים .יש דברים
אני חושבת שדרך יהדות התפוצות אנחנו כאן הדברים מתחברים לנקודה ש ִמלכה שמובנים מאליהם ,אבל הזהות שלי
יכולים לחדד את הזהות היהודית שלנו כאן הזכירה קודם ומחזקים את ההסבר מדוע נמדדת כשאני צריכה לבחור ולהחליט.
בארץ .כשחזרתי מהשליחות הרגשתי את ייתכן שבתפוצות הזהות היהודית מורגשת בנקודות כאלה הזהות נמצאת במבחן,
זה מאוד ,גם כי שם אפשר ללמוד מהם על והזהות היא המצפן המכוון למי שאני,
הבחירה דווקא בזהות היהודית ועל ההקרבה חזק יותר במחוברים אליה.
למענה ,וגם כי יש הרבה יהודים שיש להם אילו אתגרים את מזהה בנוגע לזהות לערכים החשובים שלי ,לשייכות שלי".
'נפש יהודי הומייה' ומחכים למפגש הזה מה ההבדל בין הזהות היהודית בתפוצות
איתנו ,לקשר שיאפשר להם דרכנו כשליחים היהודית?
"יש לא מעט .האתגר הראשון הוא ובין הזהות היהודית בארץ?
להתחבר לזהות היהודית שלהם". העולם המערבי והשיח שמתפתח בחברה "בישראל הזהות היהודית מורגשת מאוד
ובכן ,בין שאתם לפני שנת שירות הכללית ,שיח שמטשטש זהויות והגדרות. במעטפת ,באווירה ,אבל הרבה פעמים
ושוקלים לצאת לשליחות בתפוצות ובין עוד נקודה היא חוסר ההיכרות .אנשים היא לא עמוקה ומבוררת מספיק .לעומת
שאתם חניכים בסניף ומחפשים איך לחזק שלא גדלו בעולם הדתי ומגיעים מבחוץ, זאת ,בהרבה מקומות בתפוצות המעטפת
את הזהות היהודית קודם כול בכם ואחר יש דברים שצריך לתווך להם נכון ,אחרת היהודית כמעט לא מורגשת ,אבל אצל
כך גם בשכונה ובעיר שלכם ,נראה שיש אנשים פנימה היא הרבה יותר נוכחת
הזרות יוצרת חוסר חיבור ואף ניכור".
לכם עבודה רבה .בהצלחה! הנקודה הזו של הזרות שייכת לא רק לחו"ל; ואיתנה" ,אומרת ִמלכה.
זה נכון גם כלפי יהודים שחיים בארץ אבל לא אבל במדינת ישראל הכול סובב סביב
נחשפו לעומק הרבדים של התורה" :במהלך הזהות היהודית :הדגל ,שם המדינה ,השפה
השליחות הגיעו אלינו חבר'ה ישראלים שלא הרשמית ,מקומם של חגי ישראל ,שבת
ידעו מה זה הבדלה .הם מעולם לא נתקלו
שהיא יום המנוחה הרשמי .הכול.
בזה אף על פי שהם ישראלים". ִמלכה מסבירה" :יהודי בישראל ,גם יהודי
לא דתי ,חי את העולם היהודי ברמה
מסוימת .הוא מכיר מה זה בית כנסת ,הוא
יודע מתי חנוכה ומתי פסח ,מכיר שירים
שקשורים לחגים ,אומר שבת שלום ,זה
נמצא סביבנו כשאנחנו בישראל .הזהות
היהודית היא באוויר של ישראל.
ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל 10