Page 5 - זרעים-גליון פתיחת קיץ תשפ"ג-זהות יהודית
P. 5

‫של הפעילות הייתה גדולה‪ .‬הפעילים‬           ‫עם הטרגדיה של עם ישראל‪ ,‬העבודה‬            ‫להיפגש‪ ,‬להכיר וגם להתחתן‪ ,‬הייתה‬
‫היו מסורים ומשוגעים על עם ישראל‪,‬‬          ‫המשותפת והשיחות שהיו לנו עם אסירי‬         ‫שיקום מקומות טבח המוני מתקופת‬
‫והתחושה הייתה כאילו הקב"ה עצמו‬            ‫ציון שהיו מגיעים להיות איתנו והסתובבו‬
‫בחר בנו‪ .‬ידענו שחשיפה של הפעילות‬          ‫בינינו‪ ,‬החזירו אותנו למודעות של ארץ‬                                        ‫השואה‪.‬‬
‫הזאת כרוכה בעונש מאסר‪ ,‬אבל לנו לא‬         ‫ישראל‪ ,‬עם ישראל‪ ,‬מדינת ישראל‪,‬‬             ‫"באותה תקופה היו עיני העולם נשואות‬
‫היה אכפת‪ .‬זה היה כל כך חשוב בעינינו‪,‬‬                                                ‫לפולין‪ ,‬למחנות ההשמדה‪ ,‬אבל חצי‬
                                                         ‫ולבסוף גם תורת ישראל"‪.‬‬     ‫משישה מיליון היהודים נרצחו בשואה‬
      ‫שוויתור על זה היה כמו להתאבד"‪.‬‬      ‫נדמה שמשהו בניצוץ היהודי נשאר דלוק‬        ‫היו באזורנו ונרצחו בבורות ירי שהיו‬
                                          ‫למרות אפלת המשטר הקומוניסטי‪ ,‬ולא‬          ‫מפוזרים בכל הסביבה‪ .‬ממשלת ברית‬
        ‫חתונה פיקטיבית מול‬                ‫רק ביוסף הצעיר‪ .‬באופן טבעי הפגישות‬        ‫המועצות באותה תקופה לא הכירה‬
          ‫המשטרה החשאית‬                   ‫בין יוסף לחבריו תכפו והתעצמו‪ ,‬וכמוהם‬      ‫בשואת היהודים ואמרו שכל האזרחים‬
                                          ‫גם העשייה היהודית‪-‬ציונית שלהם‪ .‬יוסף‬       ‫נטבחו וסבלו במלחמה‪ ,‬ואין צורך להדגיש‬
‫המעורבות של יוסף במחתרת הציונית‬           ‫עזר להקים באזורו כיתות מחתרתיות‬           ‫דווקא את השואה‪ ,‬אבל לא התנגדו שבני‬
‫העמיקה‪ ,‬והוא התחיל להשתתף‬                 ‫שבהן לימדו את בני הנוער עברית‪,‬‬            ‫נוער ישקמו את בתי הקברות הרבים שהיו‬
‫בפעילויות מחתרתיות נוספות‪ ,‬כמו‬            ‫היסטוריה של עם ישראל ואפילו שיעורי‬
‫שכפול של חומר ציוני לחלוקה למשפחות‬                                                                           ‫פזורים סביבנו"‪.‬‬
‫והקמת כיתות לימוד חדשות באיזורים‬                                             ‫תורה‪.‬‬  ‫איך הפעילות הזו שינתה את החיים שלך?‬
‫אחרים‪ .‬הוא גם התחיל לערוך ביטאון‬          ‫"היה צריך רק גפרור אחד שיצית את‬           ‫"במהלך שיקום בתי הקברות שהיו מסביב‬
‫מחתרתי ששמו 'העיתון'‪ .‬במהלך טקס‬           ‫הזהות היהודית שלנו‪ .‬לי זה היה המפגש‬       ‫לבית שלי בלטביה הכרתי בני נוער‬
‫לחללי זיכרון השואה ביער רומבולה‬           ‫עם החבר'ה היהודים האחרים‪ .‬מכמיליון‬        ‫נוספים שהיו יהודים כמוני‪ .‬עם הזמן הם‬
‫שערכה המחתרת‪ ,‬החליט לחזור בתשובה‪.‬‬         ‫יהודים תחת השלטון הסובייטי רק כמה‬         ‫היו לחברים‪ ,‬והתחלנו לדבר על היהדות‬
‫בספרו‪' ,‬מבצע חתונה‪ :‬מאבקו‪ ,‬מעצרו‬          ‫מאות היו פעילים במחתרת‪ ,‬אבל העוצמה‬        ‫שלנו‪ .‬המתים החיו אותנו‪ .‬עצם המפגש‬
‫ושחרורו של אסיר ציון'‪ ,‬הוא מתאר‬
‫את הרגעים שבהם החליט לקבל עליו‬              ‫"עדיין הייתי רחוק מלהיות יהודי‬
‫עול תורה ומצוות‪ ,‬בהיותו בן ‪ 20‬בלבד‪.‬‬       ‫באמת‪ ,‬אך ביני לבין עצמי החלטתי‬
‫"באותו רגע שמעתי את קול ה'‪ ,‬שקרא לי‬
‫לצאת לדרך‪ .‬באה שעתי לקבל עליי מילוי‬          ‫לבחור בדרך הישר‪ ,‬והחלטתי זו‬
‫כל המצוות שנצטוו בני ישראל‪ .‬עדיין‬         ‫התקבלה אצלי מתוך הכרה מלאה‪.‬‬
‫הייתי רחוק מלהיות יהודי באמת‪ ,‬אך ביני‬
‫לבין עצמי החלטתי לבחור בדרך הישר‪,‬‬            ‫וכך‪ ,‬מתוך תחושה פתאומית של‬
‫והחלטתי זו התקבלה אצלי מתוך הכרה‬              ‫זיקתי לעם ישראל‪ ,‬הגעתי לידי‬
‫מלאה‪ .‬וכך‪ ,‬מתוך תחושה פתאומית של‬
‫זיקתי לעם ישראל‪ ,‬הגעתי לידי הבנת‬                              ‫הבנת זיקתי לה'"‬

                             ‫זיקתי לה'"‪.‬‬

                                          ‫עם רייגן‪ ,‬בוש האב ואביטל שרנסקי בבית הלבן‬
                                          ‫עם הגעתו לנתב"ג ‪ 18 -‬בפברואר ‪1981‬‬

‫תמוז תשפ״ג ‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10