Page 11 - זרעים-שבת תנועה-אייר תשפ"ד-מאי 2024
P. 11

‫"אנשים שלא גדלו בפריפריה לא מבינים‬    ‫שהיתרון שלנו הוא לא בגודל אלא‬            ‫יכול יותר ושעליו להרחיב אופקים רכש‬
‫מה זה אומר באמת‪ .‬הנרטיב ההיסטורי‬                   ‫בגמישות וביצירתיות שלנו‪.‬‬    ‫בתנועה‪ ,‬דווקא ב'שנור' לקראת שוק פורים‪.‬‬
‫שלנו לא היה בספרי הלימוד שלנו‪ .‬למדתי‬                                           ‫"היינו סניף פריפריה קלסי וקטן שחניכיו‬
‫בבית ספר שבו ‪ 95%‬מהתלמידים היו‬        ‫"היכולת להוציא את החניכים שלנו‬           ‫מגיעים למחנות ולא מבינים מה הם‬
‫תימנים‪ ,‬אבל בכל זאת התפללנו בנוסח‬     ‫למחנות ולמפעלים הייתה מאוד חשובה‬         ‫עושים שם"‪ ,‬ליאור נזכר‪" .‬הייתה תחושה‬
‫אשכנז‪ .‬אני לא כועס על המורים שלי‪ ,‬הם‬  ‫לנו‪ .‬אחד הדברים שלומדים כשיוצאים‬         ‫כאילו אנחנו משהו קטן ושולי‪ .‬הסניף‬
‫רצו שנלך לבתי ספר מקצועיים לא כי היו‬  ‫מהשכונה הוא שהאמירה 'השמיים הם‬           ‫היה הצלה לי ולכל ילדי השכונה‪ ,‬כי‬
‫רעים אלא לא רצו שנהיה מתוסכלים‪ .‬הם‬    ‫הגבול' היא דבר יחסי‪ .‬אם כולם מסביבך‬      ‫אם לא היינו מגיעים אל הסניף בשעות‬
‫חשבו שהם מצילים אותנו‪ .‬בבני עקיבא‬     ‫עושים משהו‪ ,‬השמיים שלך בהתאם לזה‪.‬‬        ‫אחר הצהריים‪ ,‬היינו עלולים ליפול‬
‫ובנחלים החשיפה גרמה לי להבין שאני‬     ‫אבל המחנות והמפעלים הרחיבו לנו את‬        ‫לעבריינות‪ .‬המדריכות שלי היו מסניף‬
‫יכול לבחור מתוך מגוון גדול יותר‪.‬‬      ‫האופקים ונתנו לנו נקודת ייחוס שונה‪.‬‬      ‫רמת חן המבוסס‪ ,‬והן השקיעו ועשו מעל‬
‫לאחרונה חזרתי למקום שבו עמד הסניף‬     ‫הבנתי שאם אני אבחר‪ ,‬העולם שלי יכול‬       ‫ומעבר‪ .‬הן נתנו לנו כל מה שהן יכלו‪,‬‬
‫שלנו והסתכלתי על הילד הקטן הזה‬        ‫להיות הרבה יותר רחב ממה שאני מכיר‪.‬‬
‫שעוד נמצא בתוכי‪ .‬הילד הקטן הזה עוד‬    ‫כולנו היינו ילדים של עולים חדשים וחיינו‬                ‫ונוצר בינינו חיבור מיוחד"‪.‬‬
‫מתכתב עם האדם שאני עכשיו‪ ,‬ואני גאה‬    ‫במציאות מסוימת של מה שהכרנו מסביב‪.‬‬       ‫את לימודי התיכון עשה ליאור בתיכון‬
                                      ‫בני עקיבא הייתה חדירה של תפיסת עולם‬      ‫בנחלים‪ ,‬כיוון שאביו רצה שתהיה לו‬
           ‫לראות שהגעתי רחוק כל כך"‪.‬‬  ‫חדשה ושפה חדשה שההורים שלנו לא‬           ‫תשתית טובה יותר ממה שהיה לבתי‬
                                      ‫הכירו‪ .‬זו הייתה יציאה פיזית ומנטלית‬      ‫הספר באזור להציע לו‪ .‬כשנהיה מדריך‬
                                                                               ‫היה ליאור צועד שלוש שעות וחצי‬
                                           ‫שפתחה לנו חלונות חשיבה אחרים‪.‬‬       ‫לרמת עמידר כדי להעביר פעולה‪ ,‬וחוזר‬
                                                                               ‫לפנימייה בצאת השבת‪ .‬הסניף שלו גבל‬
          ‫ליאור ערוסי‪:‬‬                                                         ‫בסניף רמת חן ובסניף תל אביב צפון‪,‬‬
       ‫היכולת להוציא את‬                                                        ‫סניפים מבוססים וותיקים‪ .‬לקראת פורים‬
      ‫החניכים שלנו למחנות‬                                                      ‫היו המקומות הפוטנציאליים לגיוס‬
‫ולמפעלים הייתה מאוד חשובה לנו‪.‬‬                                                 ‫תרומות לשוק פורים מוגבלים‪" .‬בכיתה‬
‫המחנות והמפעלים הרחיבו לנו את‬                                                  ‫י"א החלטתי שאני הולך לעשות מעשה‬
 ‫האופקים ונתנו לנו נקודת ייחוס‬                                                 ‫נועז‪ ,‬והלכתי לאזור של תל אביב שנקרא‬
  ‫שונה‪ .‬הבנתי שאם אני אבחר‪,‬‬                                                    ‫היום פלורנטין‪ .‬באותה תקופה האזור היה‬
  ‫העולם שלי יכול להיות הרבה‬                                                    ‫מלא במתפרות ובמפעלים בגדים קטנים‪.‬‬
    ‫יותר רחב ממה שאני מכיר‬                                                     ‫הסניפים האחרים לא העזו להתקרב‬
                                                                               ‫לאזור‪ ,‬ואני הצלחתי להתרים הרבה בגדים‬
                                                                               ‫לשוק פורים‪ .‬כך‪ ,‬במקום פרסים שווים‬
                                                                               ‫בקרנבל‪ ,‬עשינו בזאר שלם של מכירות‬

                                                                                    ‫שמימנו את המחנות לחניכי הסניף"‪.‬‬
                                                                               ‫"היכולת למכור רעיונות לאנשים התחיל‬
                                                                               ‫משם‪ ,‬כי ההליכה ממתפרת ג'ינסים אחת‬
                                                                               ‫לשנייה וממפעל אחד לשני הייתה חוויה‬
                                                                               ‫יוצאת דופן‪ .‬כולם חשבו שיצאתי מדעתי‪.‬‬
                                                                               ‫אבל לי נמאס להיות משני‪ ,‬והבנתי‬

                                                                                       ‫עליזה בלוך‪:‬‬
                                                                                 ‫כל התהליכים החברתיים‬
                                                                               ‫שניהלתי יושבים על המשבצת‬
                                                                               ‫של מה שגדלתי עליו בתנועה‪.‬‬
                                                                               ‫הרצון להשפיע‪ ,‬לקבל אחריות‪,‬‬
                                                                                  ‫ההבנה שאין מי שיעשה‬

                                                                                      ‫את זה במקומי‬

‫אייר תשפ״ד ‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16