Page 10 - זרעים-ניסן תשפ"ד-אפריל 2024
P. 10

‫ההגדה‬
‫התנועתית‬
‫ביקשנו מחברי התנועה לכתוב לנו פרשנות אישית על קטעים מההגדה‪ .‬הנה היא לפניכם‪.‬‬

  ‫איתמרפרדי‪,‬בוגרהא לחמא‬                                                                  ‫עריכה‪ :‬רננה ארלן‬
                 ‫חבר שבט סיני‪ ,‬סניף עץ אפרים‬
                                                                                    ‫מתן כהן‪ ,‬שמיניסט מלווה שבטיםכורך‬
   ‫בתחילת המגיד אנו קוראים קטע קצר בארמית‪ .‬נתמקד בשתי‬
                                                                                    ‫חבר שבט רפאל‪ ,‬סניף בקעה‪ ,‬ירושלים‬
‫שורותיו האחרונות‪ ,‬ונרחיב עליהן על סמך מה שלמדתי מהרבעניא‬
                                                   ‫יוסף צבי רימון‪.‬‬                 ‫זה כנראה הכריך הכי מוזר שיצא לכם לאכול השנה‪,‬‬
   ‫"השתא הכא לשנה הבאה בארעא דישראל"‪ .‬השנה אנחנו כאן‪,‬‬                              ‫אבל סוד נפלא עומד מאחורי כל העניין‪ .‬חכמים‬
   ‫בשנה הבאה בארץ הקודש‪ .‬אומנם כעת רובנו בארץ ישראל‪,‬‬                               ‫אומרים שכורך הוא "זכר למקדש כהלל"‪ ,‬ואפילו‬
   ‫בארץ שבה אנו מסוגלים לממש את תכליתנו‪ ,‬אך אנו צריכים‬                             ‫השולחן ערוך (תעה‪ ,‬א) הורה לומר לקראת האכילה‬
   ‫להבין שגאולתנו היא עם כל עם ישראל יחד‪ ,‬ולכך עלינו‬                               ‫את המילים "זכר למקדש כהלל"‪ .‬אבל כאן מתעוררת‬
    ‫להתכוון שכל יהודי התפוצות יעלו ויחזרו אלינו לארץ הקודש‪.‬‬                        ‫בעיה‪ :‬השולחן ערוך גם כותב במפורש שאסור לדבר‬
   ‫"השתא עבדי‪ ,‬לשנה הבאה בני חורין!" השנה אנו עבדים‪,‬‬                               ‫כלל במהלך 'כורך'‪ .‬אם כן‪ ,‬איך אפשר לומר "זכר‬
   ‫לשנה הבאה בני חורין! מה זאת אומרת בני חורין? בחג הפסח‬                           ‫למקדש כהלל" אם אסור להפסיק בדיבור במהלך‬
   ‫אנו מזכירים לנו ולמשפחתנו שאנו יוצאים לחירות‪ .‬חירות של‬
   ‫נתינה‪ ,‬חירות שבמסגרתה ביכולתנו להתבונן מעבר לעצמנו‬                                                                            ‫הסימן?‬
   ‫ולעזור לאחר‪ ,‬לתת ולהשפיע כמה שאפשר וכמה שיותר‪ .‬תפקיד‬                            ‫תשובה מעניינת שמצאתי היא שכל מטרתו של הכורך‬
                                                                                   ‫היא שנזכור את בית המקדש וממש ננסה בערב הזה‬
                                 ‫זה ילווה אותנו במהלך כל השנה‪.‬‬                     ‫לחקות את מה שהיה במקדש‪ .‬לכן האמירה של "זכר‬
                                                                                   ‫למקדש כהלל" נותנת את כל המשמעות למצווה‬
‫בכל דור ודור‬
                               ‫יהב כריסי‪ ,‬קומונרית סניף אדרת‬                                     ‫המופלאה הזו‪ .‬זה לא הפסק‪ ,‬זו המהות‪.‬‬
                    ‫חברת שבט דורות בסניף גבעות‪ ,‬ראש העין‬
      ‫סיפור יציאת מצרים הוא נס שאנו זוכרים ומזכירים כל הזמן‪ .‬אין כמעט תפילה‪,‬‬
      ‫קידוש או ברכה שאיננו מזכירים בהם "אשר הוציא אותנו ממצרים"‪ .‬אנחנו‬
      ‫מספרים ביציאת מצרים כל השנה כולה‪ .‬הקב"ה‪ ,‬שורש הנצחיות‪ ,‬הוציא אותנו‬
      ‫ממצרים בעצמו‪ ,‬לא על ידי שליח‪ .‬זהו סיפור נצחי‪ ,‬ואנחנו צריכים לחיות אותו כל‬
                              ‫הזמן ובאמת להרגיש כאילו אנחנו עצמנו יצאנו ממצרים‪.‬‬
      ‫בתקופה זו אנחנו מסוגלים להבין איך אנחנו צריכים לראות את עצמנו יוצאים‬
      ‫ממצרים‪ ,‬אבל בשביל לצאת ממצרים צריך לעשות מעשה‪ ,‬להאמין שיכול להיות‬
      ‫טוב‪ .‬גם היום אנחנו צריכים לראות בעצמנו חלק מתהליך יציאת מצרים‪ ,‬ובמיוחד‬
      ‫בתקופה שכזאת לשמור על התקווה‪ ,‬על הרוח‪ ,‬ולהמשיך בתפילה ובאמונה בטוב‬
      ‫שיקרה בגאולה השלמה‪ .‬להאמין בכוח הלילה הזה‪ ,‬שעתה אנחנו יוצאים ממצרים‬
                                                  ‫לנצחיות גדולה ולעבודת ה' בשמחה‪.‬‬

                                                                                   ‫ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל‬                         ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15