Page 9 - זרעים-שבט תשע"ח
P. 9

‫ש באטל ובתלתשתתעש״שעחע״״|זח |פ|רשפשברתתשמתכ יש שפתמט וצי אםת |‬

     ‫להחמיץ שום חניך‪ ,‬ולשם כך נעשה הכול‪ .‬הטענה שאנחנו לא רוצים‬        ‫"כשיש חניכים רבים בשבט אין צורך לגייס חניכים חדשים‪ .‬המדריכים‬
     ‫שחניך יבוא כי קשה לנו היא תשובה לא נכונה‪ ,‬היא אומרת שאנחנו‬       ‫צריכים לשמור על החניכים הקיימים‪ ,‬לשמר את המשפחתיות‬
     ‫מוכנים לוותר על מישהו‪ .‬נכון שקשה ולא פשוט להיות מדריכים‪,‬‬         ‫השבטית ולהיות מסוגלים להעניק לכל חניך יחס אישי‪ .‬אני מדריך‬
     ‫התפקיד מצריך הרבה כוחות‪ ,‬אבל אי אפשר בשם זה להגיד לחניך‬          ‫עשרים חניכים בשבט; מבחינתי זה שבט יחסית גדול והאג'נדה שלי‬
                                                                      ‫היא לשמר את הקבוצה הקיימת‪ ,‬לתת את תשומת הלב הנדרשת‬
                                                          ‫שלא יבוא"‪.‬‬  ‫ולעבור תהליכים עם החניכים‪ ,‬כי אפילו במספר כזה אני לא בטוח‬
                                                                      ‫שהצלחתי לעשות את התהליך שכיוונתי אליו‪ .‬אני מאמין שאילו‬
               ‫כיצד פותרים את הקושי?‬
                                                                                              ‫היו לי עוד חניכים לא הייתי מצליח בכך"‪.‬‬
     ‫"אם אני פוגש מדריך שלא מעוניין לגייס חניכים‪ ,‬קודם כול אני‬
     ‫אומר לו שהדרכה היא אתגר קשה‪ ,‬אבל מי ששיבץ אותו בהדרכה‬                        ‫דוד‪ ,‬מדריך בפתח תקווה‪:‬‬
     ‫הוא לא הקומונרית או המדריכים שלו אלא ריבונו של עולם‪ ,‬והוא‬
                                                                      ‫"כשיש חניכים רבים בשבט אין צורך לגייס חניכים‬
                    ‫נתן לו את החניכים ואת האפשרות להתמודד עימם‪.‬‬       ‫חדשים‪ .‬המדריכים צריכים לשמור על החניכים‬
                                                                      ‫הקיימים‪ ,‬לשמר את המשפחתיות השבטית ולהיות‬
     ‫"איך להתמודד? אפשר לחלק את המדריכים ואת החניכים לקבוצות‬
     ‫קטנות‪ ,‬ואז אפשר להגיע ליותר חניכים‪ .‬מדריך בנקודת המוצא‬                      ‫מסוגלים להעניק לכל חניך יחס אישי"‬
     ‫שלו יכול להסתדר לבדו עם עשרה‪-‬חמישה עשר חניכים; הוא צריך‬
     ‫ללמוד לעשות את זה‪ ,‬ולצערי הגדול הרבה מאוד פעמים מדריכים‬          ‫את המילים האלה אומר לנו בכנות דוד (שם בדוי)‪ ,‬מדריך שבט‬
     ‫מעדיפים להיות עם מדריך נוסף ולא להיות לבד מול החניכים‪ .‬אני‬       ‫מעלות בפתח תקווה‪ .‬מילותיו יכולות להפתיע‪ ,‬שהרי גיוס חניכים‬
     ‫חושב שלא צריך לפחד לעמוד לבד מול עשרה עד חמישה עשר‬               ‫הוא חלק אינטגרלי מתפקיד ההדרכה ובדרך כלל מדריכים שואפים‬

                                          ‫חניכים ולהיות אחראי להם"‪.‬‬         ‫להגדיל את שבטם‪ ,‬אבל המציאות מראה גם מגמות אחרות‪.‬‬

     ‫שטיגליץ מוסיף‪" :‬בסיום פעולה שחניך לא הגיע אליה המדריך צריך‬       ‫בשטח מבעבעת תופעה חדשה שבה מדריכים בוחרים במודע שלא‬
     ‫לשאול את עצמו למה אותו חניך לא בא וגם להתקשר אליו ישירות‬         ‫לגייס לשבט חניכים חדשים‪ ,‬והסיבות רבות‪ :‬רצון לשמור על השבט‬
     ‫ולהתעניין‪ .‬הקשר בין חניך ומדריך צריך להיות הרבה יותר ישיר‪,‬‬       ‫חם ומשפחתי‪ ,‬החשש שלא יצליחו להעניק יחס אישי לכל חניך‬
     ‫ובקשר ישיר ממילא נוצרת אפשרות השפעה ושליטה גדולה יותר"‪.‬‬
                                                                          ‫ובעיות משמעת וקושי בהעברת תכנים למספר רב של חניכים‪.‬‬
     ‫דוד שמחון‪ ,‬סמזכ"ל חינוך מוסיף‪" :‬מדריך או מדריכה שלא רוצים‬
     ‫לצרף חניכים נוספים לשבט כנראה איבדו את הרעב והתשוקה‬              ‫"כקומונרית נתקלתי במדריכים שלא רוצים לגייס חניכים‪ .‬היה להם‬
     ‫למעשה החינוכי שלהם‪ .‬מדריכים כאלה כנראה לא מרגישים שהם‬            ‫קשה להשתלט על ארבעים‪-‬חמישים חניכים בפעולה והם העדיפו‬
     ‫מסוגלים לשנות חיים ולא מבינים שלגרום לחניך להיות שותף‬            ‫להשאיר את השבט קטן"‪ ,‬מעידה שמרית (שם בדוי)‪ ,‬קומונרית‬
     ‫בסניף של בני עקיבא זו מתנה ענקית שאסור להתקמצן עליה‪ .‬אין‬
     ‫לנו כתנועה שום רשות להסתפק במועט ואין לנו שום רשות לפספס‬                                                   ‫ממחוז שרון–שומרון‪.‬‬
     ‫אף אחד‪ .‬מדריכים שצריכים עזרה בניהול שבט גדול יקבלו הנחיות‬
     ‫וכלים מהקומונרית ומהתנועה‪ ,‬אבל הקושי לעולם לא יכול לשמש‬          ‫"אנחנו סניף גדול ומנסים לשמור על המספר הקיים בלי לפספס‬
     ‫תירוץ לוויתור על שום חניך פוטנציאלי‪ .‬זו החובה שלנו וזו ההכרעה‬    ‫אף אחד‪ ,‬להגיע למימוש כל הפוטנציאל הקיים בלי לגייס חניכים‬
                                                                      ‫נוספים"‪ ,‬מעידה פעילה בסניף נתניה‪ ,‬ומוסיפה‪" :‬בכל שבט יש‬
                                                ‫האידאולוגית שלנו"‪".‬‬   ‫ממוצע של שבעים‪-‬שמונים חניכים‪ ,‬ולכן המטרה היא לתת יחס‬
                                                                      ‫אישי לכל מי שקיים ופחות ללכת ולגייס חניכים חדשים‪ .‬אולי יהיה‬
      ‫אלחנן שטיגליץ‪ ,‬ראש מחלקת הדרכה‪:‬‬
                                                                                      ‫אפשר לצאת החוצה אחרי ביסוס המספר הקיים"‪.‬‬
    ‫"הטענה שאנחנו לא רוצים שחניך יבוא כי קשה לנו‬
    ‫היא תשובה לא נכונה‪ ,‬היא אומרת שאנחנו מוכנים‬                             ‫אי אפשר להגיד לחניך שלא יבוא‬
    ‫לוותר על מישהו‪ .‬נכון שקשה ולא פשוט להיות‬
    ‫מדריכים‪ ,‬התפקיד מצריך הרבה כוחות‪ ,‬אבל אי‬                          ‫בשנה שעברה בחרה התנועה לעסוק בנושא '"ופרצת" – מגדילים‬
                                                                      ‫את התנועה' מתוך רצון לפרוץ ולהגיע לקהלים חדשים‪ ,‬וגם בוועידה‬
              ‫אפשר בשם זה להגיד לחניך שלא יבוא"‬                       ‫הכ"ד אחד הנושאים המדוברים הוא הגדלת התנועה וחשיפתה לכלל‬
                                                                      ‫עם ישראל‪ .‬כיצד הרצון להתרחב למגוון קהלים מסתדר עם התופעה‬
             ‫חברים חדשים לחניכי השבט‬                                  ‫של השארת השבט בגודלו הקיים? כיצד התנועה מתמודדת עם‬

     ‫"כאשר המדריך שלי לא רצה להגדיל את שבטו לקחתי אותו לשיחה‬                                                                ‫התופעה?‬
     ‫אישית ושמעתי מה הסיבה שהוא לא רוצה לגייס חניכים חדשים"‪,‬‬
     ‫מספרת שמרית‪" .‬הסברתי לו שאנו רוצים שכל חניך יגיע‪ ,‬גם חניכים‬      ‫אלחנן שטיגליץ‪ ,‬ראש מחלקת הדרכה‪ ,‬נתקל בתופעה ומסביר‬
     ‫שכביכול פחות מזוהים עם האוכלוסייה הקיימת בסניף‪ .‬נוסף על‬          ‫כיצד לדעתו יש להתמודד עימה‪" :‬הרבה פעמים מתביישים לדבר‬
     ‫כך אני מקפידה לשבץ ארבעה מדריכים בשבט ולא שניים בלבד‪,‬‬            ‫על הנושא הזה כי לא נעים להודות באי‪-‬גיוס חניכים‪ .‬מי שנתקלות‬
     ‫ככה קל להשתלט על החניכים ולהעניק יחס אישי לכל חניך‪ .‬אנו‬          ‫בתופעה באופן ישיר הן הקומונריות‪ ,‬והן צריכות לקחת לשיחה את‬
     ‫מקיימים ישיבות צוות שבטיות‪ ,‬עוברים על שמות החניכים ובודקים‬       ‫המדריכים שאינם רוצים לגייס חניכים ולהבין מה עומד מאחורי זה‬
                                                                      ‫ובעיקר ללמד את המדריכים איך לחלק ביניהם את העבודה בצורה‬
‫‪9‬‬                                                                     ‫נכונה‪ .‬אני חושב שיש כאן עיוות שצריך לתקן; אנחנו לא רוצים‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14