Page 9 - זרעים-שבט תשע"ח
P. 9
ש באטל ובתלתשתתעש״שעחע״״|זח |פ|רשפשברתתשמתכ יש שפתמט וצי אםת |
להחמיץ שום חניך ,ולשם כך נעשה הכול .הטענה שאנחנו לא רוצים "כשיש חניכים רבים בשבט אין צורך לגייס חניכים חדשים .המדריכים
שחניך יבוא כי קשה לנו היא תשובה לא נכונה ,היא אומרת שאנחנו צריכים לשמור על החניכים הקיימים ,לשמר את המשפחתיות
מוכנים לוותר על מישהו .נכון שקשה ולא פשוט להיות מדריכים, השבטית ולהיות מסוגלים להעניק לכל חניך יחס אישי .אני מדריך
התפקיד מצריך הרבה כוחות ,אבל אי אפשר בשם זה להגיד לחניך עשרים חניכים בשבט; מבחינתי זה שבט יחסית גדול והאג'נדה שלי
היא לשמר את הקבוצה הקיימת ,לתת את תשומת הלב הנדרשת
שלא יבוא". ולעבור תהליכים עם החניכים ,כי אפילו במספר כזה אני לא בטוח
שהצלחתי לעשות את התהליך שכיוונתי אליו .אני מאמין שאילו
כיצד פותרים את הקושי?
היו לי עוד חניכים לא הייתי מצליח בכך".
"אם אני פוגש מדריך שלא מעוניין לגייס חניכים ,קודם כול אני
אומר לו שהדרכה היא אתגר קשה ,אבל מי ששיבץ אותו בהדרכה דוד ,מדריך בפתח תקווה:
הוא לא הקומונרית או המדריכים שלו אלא ריבונו של עולם ,והוא
"כשיש חניכים רבים בשבט אין צורך לגייס חניכים
נתן לו את החניכים ואת האפשרות להתמודד עימם. חדשים .המדריכים צריכים לשמור על החניכים
הקיימים ,לשמר את המשפחתיות השבטית ולהיות
"איך להתמודד? אפשר לחלק את המדריכים ואת החניכים לקבוצות
קטנות ,ואז אפשר להגיע ליותר חניכים .מדריך בנקודת המוצא מסוגלים להעניק לכל חניך יחס אישי"
שלו יכול להסתדר לבדו עם עשרה-חמישה עשר חניכים; הוא צריך
ללמוד לעשות את זה ,ולצערי הגדול הרבה מאוד פעמים מדריכים את המילים האלה אומר לנו בכנות דוד (שם בדוי) ,מדריך שבט
מעדיפים להיות עם מדריך נוסף ולא להיות לבד מול החניכים .אני מעלות בפתח תקווה .מילותיו יכולות להפתיע ,שהרי גיוס חניכים
חושב שלא צריך לפחד לעמוד לבד מול עשרה עד חמישה עשר הוא חלק אינטגרלי מתפקיד ההדרכה ובדרך כלל מדריכים שואפים
חניכים ולהיות אחראי להם". להגדיל את שבטם ,אבל המציאות מראה גם מגמות אחרות.
שטיגליץ מוסיף" :בסיום פעולה שחניך לא הגיע אליה המדריך צריך בשטח מבעבעת תופעה חדשה שבה מדריכים בוחרים במודע שלא
לשאול את עצמו למה אותו חניך לא בא וגם להתקשר אליו ישירות לגייס לשבט חניכים חדשים ,והסיבות רבות :רצון לשמור על השבט
ולהתעניין .הקשר בין חניך ומדריך צריך להיות הרבה יותר ישיר, חם ומשפחתי ,החשש שלא יצליחו להעניק יחס אישי לכל חניך
ובקשר ישיר ממילא נוצרת אפשרות השפעה ושליטה גדולה יותר".
ובעיות משמעת וקושי בהעברת תכנים למספר רב של חניכים.
דוד שמחון ,סמזכ"ל חינוך מוסיף" :מדריך או מדריכה שלא רוצים
לצרף חניכים נוספים לשבט כנראה איבדו את הרעב והתשוקה "כקומונרית נתקלתי במדריכים שלא רוצים לגייס חניכים .היה להם
למעשה החינוכי שלהם .מדריכים כאלה כנראה לא מרגישים שהם קשה להשתלט על ארבעים-חמישים חניכים בפעולה והם העדיפו
מסוגלים לשנות חיים ולא מבינים שלגרום לחניך להיות שותף להשאיר את השבט קטן" ,מעידה שמרית (שם בדוי) ,קומונרית
בסניף של בני עקיבא זו מתנה ענקית שאסור להתקמצן עליה .אין
לנו כתנועה שום רשות להסתפק במועט ואין לנו שום רשות לפספס ממחוז שרון–שומרון.
אף אחד .מדריכים שצריכים עזרה בניהול שבט גדול יקבלו הנחיות
וכלים מהקומונרית ומהתנועה ,אבל הקושי לעולם לא יכול לשמש "אנחנו סניף גדול ומנסים לשמור על המספר הקיים בלי לפספס
תירוץ לוויתור על שום חניך פוטנציאלי .זו החובה שלנו וזו ההכרעה אף אחד ,להגיע למימוש כל הפוטנציאל הקיים בלי לגייס חניכים
נוספים" ,מעידה פעילה בסניף נתניה ,ומוסיפה" :בכל שבט יש
האידאולוגית שלנו"". ממוצע של שבעים-שמונים חניכים ,ולכן המטרה היא לתת יחס
אישי לכל מי שקיים ופחות ללכת ולגייס חניכים חדשים .אולי יהיה
אלחנן שטיגליץ ,ראש מחלקת הדרכה:
אפשר לצאת החוצה אחרי ביסוס המספר הקיים".
"הטענה שאנחנו לא רוצים שחניך יבוא כי קשה לנו
היא תשובה לא נכונה ,היא אומרת שאנחנו מוכנים אי אפשר להגיד לחניך שלא יבוא
לוותר על מישהו .נכון שקשה ולא פשוט להיות
מדריכים ,התפקיד מצריך הרבה כוחות ,אבל אי בשנה שעברה בחרה התנועה לעסוק בנושא '"ופרצת" – מגדילים
את התנועה' מתוך רצון לפרוץ ולהגיע לקהלים חדשים ,וגם בוועידה
אפשר בשם זה להגיד לחניך שלא יבוא" הכ"ד אחד הנושאים המדוברים הוא הגדלת התנועה וחשיפתה לכלל
עם ישראל .כיצד הרצון להתרחב למגוון קהלים מסתדר עם התופעה
חברים חדשים לחניכי השבט של השארת השבט בגודלו הקיים? כיצד התנועה מתמודדת עם
"כאשר המדריך שלי לא רצה להגדיל את שבטו לקחתי אותו לשיחה התופעה?
אישית ושמעתי מה הסיבה שהוא לא רוצה לגייס חניכים חדשים",
מספרת שמרית" .הסברתי לו שאנו רוצים שכל חניך יגיע ,גם חניכים אלחנן שטיגליץ ,ראש מחלקת הדרכה ,נתקל בתופעה ומסביר
שכביכול פחות מזוהים עם האוכלוסייה הקיימת בסניף .נוסף על כיצד לדעתו יש להתמודד עימה" :הרבה פעמים מתביישים לדבר
כך אני מקפידה לשבץ ארבעה מדריכים בשבט ולא שניים בלבד, על הנושא הזה כי לא נעים להודות באי-גיוס חניכים .מי שנתקלות
ככה קל להשתלט על החניכים ולהעניק יחס אישי לכל חניך .אנו בתופעה באופן ישיר הן הקומונריות ,והן צריכות לקחת לשיחה את
מקיימים ישיבות צוות שבטיות ,עוברים על שמות החניכים ובודקים המדריכים שאינם רוצים לגייס חניכים ולהבין מה עומד מאחורי זה
ובעיקר ללמד את המדריכים איך לחלק ביניהם את העבודה בצורה
9 נכונה .אני חושב שיש כאן עיוות שצריך לתקן; אנחנו לא רוצים