Page 12 - זרעים-שבט תשע"ח
P. 12
נושא הפליטים שוב עלה לכותרות ,ולכן בחרנו לשאול שני
בוגרים בתנועה כיצד לדעתם יש להתמודד עם בעיית הפליטים
המורה שלי לספרות למדה אותי כלל :כל סיפור יכול להתפרש בכמה כיוונים .מדוע? כי פרשנות היא תלוית נתנאל מאמו
השקפה .לדוגמה ,אם אגש לתורה בהשקפה שכולם בה אנשים סתמיים ,שהתורה איננה מוסרית והיא בגדר שבט :ציון
מעשה שהיה ,מייד אזעק שמכת בכורות היא פשע נגד האנושות ,שמרים הנביאה סתם רכלנית ,חלילה,
סניף :בת-ים
ושהתורה מחפיצה נשים.
כך גם בעניין המסתננים :אפשר לקרוא את כותרות העיתונים ולזעוק שנעשה כאן עוול ולהשוות אותנו
לצוררי היהודים ,אבל אפשר גם אחרת.
כמה מסקנות
•לאלו הטוענים שאנו דו-פרצופיים משום שמדינת היא מדינת פליטים ומסתננים – אנחנו חיים במדינת
העם היהודי ,מדינה שכל מטרתה לקרוא אל "העם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב הישוב בעליה
ובבנין ולעמוד לימינו במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות לגאולת ישראל" (מתוך מגילת
העצמאות).
נכון ,יש פה מיעוטים ,אבל מיעוטים אלו חיים כאן בארץ משום שהם מחזיקים בזכויות עוד מלפני קום
המדינה וחקיקת החוקים בהתאם למצב .הם היוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל.
•לאלו הטוענים שכל מבקשי המקלט בורחים מטבח אזרחי בארצותיהם – לא מדויק .במהלך דיון בבג"ץ
הבהירה נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות כי מרבית המסתננים כלל אינם מבקשי
מקלט וכי אפשר להוציאם למדינות שלישיות .עוד קבעה חיות כי השימוש החוזר במונח "מבקשי
מקלט" מצד העותרים חוטא לאמת ,וגם שכל מסתנן יקבל סכום שחרור ראוי.
• מבחינה רציונלית ,אם אדם זר ייכנס לביתי זוהי זכותי המובהקת להוציאו .מובן שבנסיבות המתאימות
אוציא אותו ברגישות ובחמלה.
חשוב לי להבהיר :אני לא שונא את המסתננים ולא מייחל שיסבלו מעוני או מגורל מר ,אבל לפי אמונתי
והשקפתי מדינת ישראל היא כלי אדיר שבאמצעותו ניגאל ,היא שייכת לנו ואין אנו מחויבים לחלוק אותה עם
אחר ,לא מהפן ההלכתי ולא מהפן המדיני .בתור מדינה דמוקרטית-יהודית נוציא את המסתננים מארצנו בכבוד
ולא בביזוי למקום ללא סכנה ועם ביטחון כלכלי ,אבל נוציא.
בעזרת ה' שנזכה למאמר הנביאים במהרה" :כה אמר ה' שמרו משפט ועשו צדקה כי קרובה ישועתי לבוא
וצדקתי להגלות".
לעניות דעתי השאלה בנושא הפליטים אינה צריכה להיות אם לגרש את הפליטים אלא באיזה אופן מדינת אבישי קורצווייל
ישראל צריכה להתייחס לפליטים .גם מי שאינו תומך בגירוש הפליטים צריך להציע פתרון חלופי. שבט :הרא״ה
עצם שהותם במדינה שהם אינם אזרחים בה הוא מצב בעייתי ,שהרי אין להם זכויות; הם לא זכאים לכלום סניף :מרכז ירושלים
מהמדינה ,לכאורה הם לא שייכים לשום גוף מדיני.
קבלתם כאזרחים יכולה לפגוע בצביון החיים הישראלי ,אבל הם בכל זאת בני אדם שהיו רוצים לחיות חיים
נורמליים ,וחלקם (לא כולם) סיכנו את חייהם במסע קשה כי הטרור שוכן במדינתם והם רואים במגורים בישראל
הצלה ממוות ודאי.
עם ישראל ,העם היהודי ,יודע מה זה לחיות במדינה שלא שייכת לו ,מה זה להיות אורח ,ולכן דווקא אנחנו לא
יכולים להיות אדישים לעניין הפליטים.
אני חושב בעיקר על הילדים ,שלבטח מבולבלים בנוגע לזהותם ולמולדתם .מה יעולל להם מסע חדש?
עומדות כאן שתי אפשרויות :גירוש הומני ,שבו מדינת ישראל תעזור לפליטים להשתקע במקום מגוריהם
החדש ,או אזרוח ,הפיכת הפליטים לאזרחי מדינת ישראל ,והוא ודאי ישפיע על צביון המדינה .לכן אני מציע
ללכת על דרך האמצע :גירוש שיתבצע בצורה הומנית ותומכת מצד מדינת ישראל ,ובו יהיו מעורבים בעיקר
רווקים ומשפחות עם ילדים שבגרו .אם לאחר הגירוש תישאר פה אוכלוסייה שקצב גידולה נורמלי וסביר ,יהיה
אפשר להעניק לה אזרחות בדיוק כמו ליהודים ,לערבים ולדרוזים ,והם יחיו פה חיים רגילים כמו כל אזרח אחר.
12