Page 12 - זרעים-שבט תשע"ח
P. 12

‫נושא הפליטים שוב עלה לכותרות‪ ,‬ולכן בחרנו לשאול שני‬
‫בוגרים בתנועה כיצד לדעתם יש להתמודד עם בעיית הפליטים‬

‫המורה שלי לספרות למדה אותי כלל‪ :‬כל סיפור יכול להתפרש בכמה כיוונים‪ .‬מדוע? כי פרשנות היא תלוית‬         ‫נתנאל מאמו‬
‫השקפה‪ .‬לדוגמה‪ ,‬אם אגש לתורה בהשקפה שכולם בה אנשים סתמיים‪ ,‬שהתורה איננה מוסרית והיא בגדר‬                 ‫שבט‪ :‬ציון‬
‫מעשה שהיה‪ ,‬מייד אזעק שמכת בכורות היא פשע נגד האנושות‪ ,‬שמרים הנביאה סתם רכלנית‪ ,‬חלילה‪,‬‬
                                                                                                     ‫סניף‪ :‬בת‪-‬ים‬
                                                                           ‫ושהתורה מחפיצה נשים‪.‬‬
‫כך גם בעניין המסתננים‪ :‬אפשר לקרוא את כותרות העיתונים ולזעוק שנעשה כאן עוול ולהשוות אותנו‬

                                                               ‫לצוררי היהודים‪ ,‬אבל אפשר גם אחרת‪.‬‬
                                                                                    ‫כמה מסקנות‬

‫	•לאלו הטוענים שאנו דו‪-‬פרצופיים משום שמדינת היא מדינת פליטים ומסתננים‪ – ‬אנחנו חיים במדינת‬
‫העם היהודי‪ ,‬מדינה שכל מטרתה לקרוא אל "העם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב הישוב בעליה‬
‫ובבנין ולעמוד לימינו במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות לגאולת ישראל" (מתוך מגילת‬

                                                                                ‫העצמאות)‪.‬‬
‫נכון‪ ,‬יש פה מיעוטים‪ ,‬אבל מיעוטים אלו חיים כאן בארץ משום שהם מחזיקים בזכויות עוד מלפני קום‬

                 ‫המדינה וחקיקת החוקים בהתאם למצב‪ .‬הם היוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל‪.‬‬
‫	•לאלו הטוענים שכל מבקשי המקלט בורחים מטבח אזרחי בארצותיהם‪ – ‬לא מדויק‪ .‬במהלך דיון בבג"ץ‬
‫הבהירה נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות כי מרבית המסתננים כלל אינם מבקשי‬
‫מקלט וכי אפשר להוציאם למדינות שלישיות‪ .‬עוד קבעה חיות כי השימוש החוזר במונח "מבקשי‬

                     ‫מקלט" מצד העותרים חוטא לאמת‪ ,‬וגם שכל מסתנן יקבל סכום שחרור ראוי‪.‬‬
‫	• מבחינה רציונלית‪ ,‬אם אדם זר ייכנס לביתי זוהי זכותי המובהקת להוציאו‪ .‬מובן שבנסיבות המתאימות‬

                                                               ‫אוציא אותו ברגישות ובחמלה‪.‬‬
‫חשוב לי להבהיר‪ :‬אני לא שונא את המסתננים ולא מייחל שיסבלו מעוני או מגורל מר‪ ,‬אבל לפי אמונתי‬
‫והשקפתי מדינת ישראל היא כלי אדיר שבאמצעותו ניגאל‪ ,‬היא שייכת לנו ואין אנו מחויבים לחלוק אותה עם‬
‫אחר‪ ,‬לא מהפן ההלכתי ולא מהפן המדיני‪ .‬בתור מדינה דמוקרטית‪-‬יהודית נוציא את המסתננים מארצנו בכבוד‬

                                             ‫ולא בביזוי למקום ללא סכנה ועם ביטחון כלכלי‪ ,‬אבל נוציא‪.‬‬
‫בעזרת ה' שנזכה למאמר הנביאים במהרה‪" :‬כה אמר ה' שמרו משפט ועשו צדקה כי קרובה ישועתי לבוא‬

                                                                                  ‫וצדקתי להגלות"‪.‬‬

‫לעניות דעתי השאלה בנושא הפליטים אינה צריכה להיות אם לגרש את הפליטים אלא באיזה אופן מדינת‬                ‫אבישי קורצווייל‬
           ‫ישראל צריכה להתייחס לפליטים‪ .‬גם מי שאינו תומך בגירוש הפליטים צריך להציע פתרון חלופי‪.‬‬            ‫שבט‪ :‬הרא״ה‬

‫עצם שהותם במדינה שהם אינם אזרחים בה הוא מצב בעייתי‪ ,‬שהרי אין להם זכויות; הם לא זכאים לכלום‬           ‫סניף‪ :‬מרכז ירושלים‬
                                                     ‫מהמדינה‪ ,‬לכאורה הם לא שייכים לשום גוף מדיני‪.‬‬

‫קבלתם כאזרחים יכולה לפגוע בצביון החיים הישראלי‪ ,‬אבל הם בכל זאת בני אדם שהיו רוצים לחיות חיים‬
‫נורמליים‪ ,‬וחלקם (לא כולם) סיכנו את חייהם במסע קשה כי הטרור שוכן במדינתם והם רואים במגורים בישראל‬

                                                                                 ‫הצלה ממוות ודאי‪.‬‬
‫עם ישראל‪ ,‬העם היהודי‪ ,‬יודע מה זה לחיות במדינה שלא שייכת לו‪ ,‬מה זה להיות אורח‪ ,‬ולכן דווקא אנחנו לא‬

                                                               ‫יכולים להיות אדישים לעניין הפליטים‪.‬‬
    ‫אני חושב בעיקר על הילדים‪ ,‬שלבטח מבולבלים בנוגע לזהותם ולמולדתם‪ .‬מה יעולל להם מסע חדש?‬
‫עומדות כאן שתי אפשרויות‪ :‬גירוש הומני‪ ,‬שבו מדינת ישראל תעזור לפליטים להשתקע במקום מגוריהם‬
‫החדש‪ ,‬או אזרוח‪ ,‬הפיכת הפליטים לאזרחי מדינת ישראל‪ ,‬והוא ודאי ישפיע על צביון המדינה‪ .‬לכן אני מציע‬
‫ללכת על דרך האמצע‪ :‬גירוש שיתבצע בצורה הומנית ותומכת מצד מדינת ישראל‪ ,‬ובו יהיו מעורבים בעיקר‬
‫רווקים ומשפחות עם ילדים שבגרו‪ .‬אם לאחר הגירוש תישאר פה אוכלוסייה שקצב גידולה נורמלי וסביר‪ ,‬יהיה‬
‫אפשר להעניק לה אזרחות בדיוק כמו ליהודים‪ ,‬לערבים ולדרוזים‪ ,‬והם יחיו פה חיים רגילים כמו כל אזרח אחר‪.‬‬

                                                                                                                         ‫‪12‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16