Page 13 - זרעים - אב תשע"ז
P. 13
אב תשע״ז | שבת ואתחנן | קול קוראבעד נגד רעות גלבר
שבט ציון ,סניף עטרת
היהדות שייכת לכולם
ליאל דר – סניף כרמל חיפה כל מי שהיה אי פעם במחנה של
בני עקיבא לא ישכח את החוויה.
"הדתה שמדתה"" ,בנט משקר לכם" ועוד המון המסלולים ,השטח של הרובע,
סיסמאות והכתבת דעות של פוליטיקאים נשמעו העדה השבט ,כל אלו יוצרים אווירה
בשבועות האחרונים .נסו רגע להתנתק מהן ולחשוב
בעצמכם מה אתם חושבים באמת :האם לימודי יהדות כיפית וטובה.
הם טוב או רע? אם עניתם "רע" ,סימן שאתם בטוחים לצערי ביום-יום בפעילותי בתור
מדריכה אני נתקלת במקלקלי
בעצמכם ובזהות שלכם. אווירה – קוראים להם טלפונים .די שחניך אחד מביא טלפון לפעולה
אני רוצה לשאול עוד כמה שאלות :האם יקרה משהו וכבר יש פחות קשב ,הפעולה נעשית 'לא מעניינת' כי יש לחניכים מול
פסול אם הנוער ידע להבחין בין משנה לגמרא? אם
הוא ידע מי היה רבי יהודה הנשיא באמת ,ולא יכיר העיניים משהו אטרקטיבי ומגניב ,וכך גם במחנות.
רק את הרחוב? אם הוא יוכל לדעת שלעזור לזקנה אחת ממטרותיו של המחנה היא לצאת מעצמנו ולהיות מחוברים
לחצות את הכביש זו מצווה ושאלו הם ערכי היהדות? לשבט שלנו ולתנועה ,ודווקא המכשיר שמטרתו לחבר אותנו לעולם
האם נורא כל כך שהם ידעו שיום כיפור נועד לחשבון שבחוץ מונע מאיתנו להתחבר למה שסביבנו .מי שכל המחנה נמצא
נפש ושסוכות ,פסח ושבועות הם שלושת הרגלים? בטלפון כדי שלא לפספס את מה שקורה בעולם ,מחמיץ את המחנה
והאם מותר לומר בקול רם ,ולא להתחבא ולא מסביב ואת כל החוויה .נכון שקורה שחניכים (בעיקר קטנים) מתגעגעים הביתה
או צריכים את הטלפון כדי לתקשר עם ההורים ,אבל אם ייתנו לחניכים
ולא בשקט-בשקט ,שירושלים היא בירת ישראל? להטעין את הטלפון ,השימוש במכשיר לא יהיה רק 'שימוש הכרחי' אלא
עצוב לי ,עצוב לי שיש מי ששכחו את הזהות
והמסורת' .הפורום החילוני' שלימוד היהדות מדיר מעבר לו.
שינה מעיניו אומר" :זו תוכנית מזעזעת שמקדמת ראיתי את זה כשהייתי חניכה במחנה סיירים .במחנה לא הייתה
אג'נדה דתית .יש בה לימודי תפילות ופולחן דתי אפשרות להטעין טלפונים ,והתוצאה הייתה שבמשך שבוע כמעט שלא
מכיתה א' ועד ט'" .מלמדים את הנוער שתפילת השתמשנו בהם .הטלפונים היו כבויים בתיקים ,ופעם בכמה זמן הוציאו
שחרית היא בבוקר ,וקריאת שמע שסבא וסבתא אותם כדי להתקשר להורים וכדומה (והיו מי שלא הוציאו בכלל) .החוויה
שלו אמרו בגטו לפני מותם נאמרת פעמיים ביום ,אך הייתה מטורפת; הייתה תחושה של שיח ויחד אמיתי .אילו הייתה
לטענת הפורום החילוני זה "מזעזע". אפשרות להטעין את הטלפונים ,כל האווירה הייתה משתנה.
חבל מאוד .חבל שהרצון לשכוח מהדת ,שהיא גם כשיש לנו הגבלה היא מצריכה אותנו לעשות שימוש נכון ומאוזן;
מסורת זהות ותרבות ,חזק כל כך ,חזק יותר מתקיעת כך נלמד גם להשתמש בחוכמה במכשירים שלנו וגם נרוויח חוויה של
שופר בראש השנה ,חזק יותר מהנוער הצמא לדעת.
אבל דבר אחד אסור לשכוח :היהדות שייכת לכל חיבור אמיתי.
היהודים ,ואף על פי שהם לפעמים מתנגדים ללימוד
מעוז בן גד
שלה ,לא נגרם לאף אחד שום נזק מהשכלה כללית. שבט אביחי ,סניף נגוהות
רוצים שנפרסם את הדעה שלכם? תובנה?
כל הורה יודע שככל שהילד גדל
חוויה משמעותית שעברתם? ומתחיל לתפוס עצמאות ,כך גם
מוזמנים לשלוח אלינו למדור 'קול קורא': הדאגות גדלות ומתעצמות .בדור
שלנו מקובל שלילדים רבים יש
zraim31@gmail.com טלפונים .הורים רבים נכנעים
ורוכשים טלפון בשביל הילד מתוך
13 דאגה ורצון לדעת מה איתו ,להיות
איתו בקשר תמידי ולשמור עליו.
לא מעט חניכים והורים פונים בשאלות שונות למדריכים
ולקומונרים בכל מיני עניינים הקשורים למחנה – מה להביא? מתי
יוצאים? מי המלווים? אחת השאלות שחוזרות על עצמן היא כיצד
יוכלו ההורים להישאר בקשר עם החניכים ,והאם יהיו מקומות
שבהם יוכלו החניכים להטעין את הטלפונים שלהם.
מצד אחד החשש של החניכים וההורים טבעי ומובן ,אבל יש צד
שני לעניין :אני חושב שמחנה הקיץ הוא הזדמנות נפלאה להיפרד
לפרק זמן מסוים מהטלפונים ,להיפרד מהקשר לעולם החיצוני
ולהיות מחוברים שלא דרך ווטסאפ .להיות מחוברים לטבע,
לחברים ,למסרים ולמדריכים.
בלי טלפונים יוכלו החניכים להעמיק קשרים עם חבריהם ,ליצור
חברויות חדשות ,לפקוח את העיניים ולראות את פלאי הבריאה
וכמובן להתגבש יחד בתור קבוצה .לדעתי כדאי לאפשר זמנים
מסוימים שבהם שימוש בטלפונים יהיה מותר בחלקו של המסע,
בעיקר בלילות ,שאז הילדים באמת צריכים את זה ,אבל כמובן לא
להרבה זמן .וגם ההורים יצטרכו להפנים שהילד נמצא בידיים טובות
של מדריכים וקומונרים מסורים ,דואגים ,אכפתיים ואחראים.