Page 13 - זרעים-סיון תשע"ז
P. 13

‫סיוון תשע״ז | גיליון מס׳ ‪150‬‬                          ‫קול קורא‬               ‫דוד סעייד‬
                                                                ‫ראש מחלקת חבריא ב'‬
   ‫שו"ת שיבוצים‬
   ‫מיכאל מואטי‬                                                  ‫השאלה הזאת נוגעת בשתי נקודות‬
                                                                ‫עקרונית‪ :‬חיבור למסורת ואחדות‬
     ‫ש‪ :‬למה הקומונרית היא שמחליטה על השיבוצים?‬                  ‫ישראל‪ .‬לכאורה‪ ,‬למה לא לאחד את‬
   ‫ת‪ :‬האם מי שמכיר הכי טוב הוא שיקבל את ההחלטה‬                  ‫הנוסחים? איזו קדושה יש בנוסחים‬
   ‫הטובה ביותר? לאו דווקא‪ .‬תפקיד הקומונרית הוא‬                  ‫שהצטברו לנו במשך הגלויות מכיוון‬
   ‫לנהל את הסניף‪ ,‬וההחלטה מי יהיו מדריכי הסניף‪ ,‬מי‬
   ‫יהיו בצוות נחשון ואיך יראה צוות ארגון‪ ,‬כל אלו הן‬                        ‫שהיינו רחוקים זה מזה?‬
   ‫החלטות אסטרטגיות‪ ,‬שמי שצריכה לקבל אותן היא‬                   ‫אבל עובדה שזה לא פשוט‪ ,‬ונוגע‬
                                                                ‫בנקודה רגישה אצל כל אדם ועדה‪ ,‬ולכולם משותף הרצון לשמור על‬
                                        ‫מנהלת הסניף‪.‬‬            ‫כבוד למסורת אבות מחשש שתפילה ישראלית עם נוסח אחיד תהיה‬
   ‫מדריכי השבט לעומת זאת צריכים להדריך את‬
   ‫השבט; לחנך אותו ולגדלו ולשמור על השבט כשבט‪.‬‬                                                         ‫ללא חיבור לזהות ולמסורת‪.‬‬
   ‫זה תפקיד קשה ומאתגר‪ ,‬והעובדה שלא הם נותנים‬                   ‫בעיניי העניין איננו הנוסח אלא הנעימה והתנועה הנפשית של כל‬
   ‫את 'גזר הדין' מאפשרת להם להמשיך להדריך את‬                    ‫נוסח‪ .‬כל עדה פיתחה ערוץ תקשורת עם ה'‪ .‬במציאות מתוקנת כל‬
                                                                ‫הציבור מתפלל יחד‪ ,‬מצליח לדבר במקהלה‪ ,‬וכאשר אני מדבר על איחוד‬
                               ‫השבט ולא לפרק אותו‪.‬‬              ‫נוסחים אני אומר שכל יהודי יוכל לדבר עם ה' בכל הצינורות שיצרה כל‬
                      ‫ש‪ :‬איך הקומונרית תעשה זאת?‬
   ‫ת‪ :‬התנועה החליטה ליישר קו ברמה הארצית ולקיים‬                                                                       ‫עדה ועדה‪.‬‬
   ‫את השיבוצים בסוף הקיץ של כיתה ט'‪ .‬היתרון‪ ,‬זה‬                 ‫הבשורה גדולה של קיבוץ הגלויות איננה ביטול ערוצי התקשורת‬
   ‫שהקומונרית המשבצת כבר ותיקה בסניף‪ ,‬והיא למדה‬                 ‫למיניהם אלא הישארות עם ערוץ הכולל את כולם‪ .‬כל מי שאהבת‬
   ‫להכיר גם את חניכי השבט וגם את הסניף ואת צרכיו‪.‬‬               ‫ישראל היא ערך מכונן בעולם הערכים שלו‪ ,‬בעבודת ה' שלו‪ ,‬מבין‬
   ‫הקומונרית מקיימת בתקופה שלפני השיבוצים‬                       ‫שאנחנו מתחתנים על פי התאמה של נשמות ולא על פי עדות‪ .‬אנחנו‬
   ‫פגישות קבוצתיות ואישיות עם כל חניכי השבט‪.‬‬                    ‫נמצאים בדור שקשה לעקוב בו אחר המוצא העדתי של האדם‪ ,‬מכיוון‬
    ‫הקומונריות עוברות הכשרה כיצד לנהל פגישות אלו‪.‬‬               ‫שהעדות מתחתנות זו עם זו‪ ,‬וממילא גם הרצון לשמור על מסורת עדה‬
   ‫עוד שלב באיסוף המידע על החניכים מגיע ממדריכי‬
   ‫השבט‪ :‬המדריכים מתבקשים למלא טופס חוות דעת‬                                                                     ‫אחת ילך ויפחת‪.‬‬
   ‫על כל חניך וחניכה על פי תבנית מסודרת‪ .‬כל מדריך‬               ‫שילוב הנוסחים יקרה עם הזמן‪ ,‬השאלה היא איך הוא יקרה‪ .‬בעיניי‪,‬‬
   ‫ומדריכה כותבים את חוות דעתם בנפרד‪ ,‬כדי שלא‬                   ‫תנועת בני עקיבא‪ ,‬שהיא תנועה של עם‪ ,‬הרוצה באחדות אמתית‬
   ‫יהיו הטיות‪ ,‬ומגישים את הטפסים לקומונרית‪ .‬בטופס‬               ‫ופועלת למענה‪ ,‬צריכה לקבל עליה את המשימה הזאת ולצאת בקול‬
   ‫כותבים על תכונות החניכים‪ ,‬על נקודות החוזק שלהם‬               ‫תרועה רוחנית אמתית ועמוקה לתפילת הציבור הגדולה ביותר שהייתה‬
   ‫וכן עם מי כדאי שישתבצו‪ .‬מה שלא כותבים בטופס‬
                    ‫הוא החלטה‪ ,‬כלומר מי משובץ לאן‪.‬‬                                               ‫מאז ומעולם בהיסטוריה היהודית‪.‬‬
         ‫ש‪ :‬למה השיבוצים נעשים לפני מחנה סיירים?‬
   ‫ת‪ :‬אי‪-‬אפשר לקיים אותם לאחר המחנה‪ .‬המחנות‬                                ‫שירן עמוסי‬
   ‫מסתיימים באמצע אוגוסט‪ ,‬בתאריך שבו הקומונריות‬                            ‫רכז קליטה‬

                           ‫ברובן כבר יוצאות מתפקידן‪.‬‬            ‫בסידור המשלב כמה נוסחים‬
   ‫כמו כן השבט הוא קבוצת השייכות הבסיסית של‬                     ‫אין הרבה חידוש; כבר מאות שנים‬
   ‫החניכים והוא נותן מענה חברתי ורוחני לחניכים‪,‬‬                 ‫שמדפיסים מוסיפים בסידוריהם‬
   ‫לא חשוב באיזה תפקיד הם משובצים‪ .‬המסגרת של‬                    ‫קטעים שמקורם בכל מיני‬
   ‫השבט קיימת תמיד ואסור לה להתפרק‪ .‬לפיכך יש‬                    ‫נוסחים‪ .‬בדרך כלל הם עושים‬
   ‫עצמה גדולה מאוד ביציאת השבט למחנה כשבט‬                       ‫את זה כהצעה; הבעיה היא שמה‬
   ‫דווקא לאחר ההודעות על השיבוצים‪ .‬מתוך השיח‬                    ‫שמתחיל כהצעה בעקבות מנהג‬
   ‫והקושי שיצוף‪ ,‬בסופו של דבר השבט יצא שבט‪.‬‬                     ‫של יחידים נעשה חובת ציבור‪,‬‬
   ‫זו מטרת המחנה‪ ,‬וצוות המחנה כולו רתום לטובת‬                   ‫עד שההמון מדמה שמי שאין לו חלק בממלמלי אותו הקטע אין‬

                                               ‫העניין‪.‬‬                                                           ‫תפילתו שלמה‪.‬‬
                                                                ‫עיון בנוסחי תפילה מוקדמים יגלה המון הוספות מאוחרות‪ :‬פתח‬
‫‪13‬‬                                                              ‫אליהו‪ ,‬קרבנות‪ ,‬פיטום הקטורת‪ ,‬תחנון בשני וחמישי וכדומה‪ ,‬כולם‬
                                                                ‫היו מנהג יחידים והפכו להיות חובת הכלל‪ .‬היום יש לנו כל כך הרבה‬
                                                                ‫דברים שעוטפים את התפילה‪ ,‬עד שבמרוצתנו אחר המלל הרב‬
                                                                ‫אנחנו שוכחים את עיקר התפילה‪ :‬הכוונה‪ .‬לו אמרנו את המינימום‬
                                                                ‫הנדרש היינו מסוגלים להיות מיושבים בתפילה הרבה יותר ולכוון‬

                                                                                                                       ‫טוב יותר‪.‬‬
                                                                ‫אם הסידור המשולב יתקבל בקרב קהילות מסוימות‪ ,‬אותו תהליך‬
                                                                ‫יקרה גם ִאתו‪ .‬כל הקטעים שנוספו בסידור יהפכו בעיני הציבור‬
                                                                ‫להיות חובה‪ ,‬התפילה תתרחב והכוונה תתכווץ‪ .‬מה שקרה בכל פעם‬

                                                                             ‫לאורך ההיסטוריה יקרה שוב‪ ,‬ואין סיבה להניח אחרת‪.‬‬
                                                                ‫עיקר התפילה הוא כוונת הלב ולא חוויות רוחניות או השפעה‬
                                                                ‫מיסטית על ידי מלמול מילים לא מובנות‪ .‬את הנוסח הקיים צריך‬
                                                                ‫לצמצם ולא להרחיב‪ .‬כוונת עורכי הסידור יפה‪ ,‬אך כוונת המתפללים‬

                                                                                                                  ‫בו תלך ותדעך‪.‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16