Page 10 - זרעים-סיון תשע"ז
P. 10

‫צילום‪ :‬נעם פיינר‬

‫שומרת על מספרים יפים‪ .‬באופן אישי אני חייב לומר שהמאמץ‬              ‫אסור להסתגר‬

‫לאורך השנים מילא אדלשטיין תפקידים מספר בכנסת‪ ,‬וכיהן גם שנעשה בתחום קליטת העלייה‪ ,‬במיוחד בקרב עולי אתיופיה‪,‬‬
                                        ‫בתפקיד השר לקליטת עלייה ושר ההסברה והתפוצות‪ .‬תפקידו היום מעורר כבוד"‪.‬‬
                                                          ‫הוא יושב ראש הכנסת ואחראי לניהול ענייני הכנסת‪ ,‬כמו שמירה על‬
                                                                 ‫סדר הישיבות‪ ,‬יישום תקנון הכנסת‪ ,‬ייצוגיה כלפי חוץ ועוד‪.‬‬
‫אנשים כולאים את עצמם‬                                      ‫"אנחנו פתוחים מאוד בכל הנוגע לביקורים או ליזמות בכנסת‪.‬‬
                                                          ‫לא מזמן היה לנו יום לנוער בכנסת‪ ,‬ובני הנוער ניהלו ועדות והתלוו‬
‫לחברי הכנסת‪ .‬זה סוג פעילות שהכנסת מברכת עליה ומזמינה אליה‪ .‬לסיום‪ ,‬עם בוא החופש הגדול שאלנו את אדלשטיין מה המילה‬
‫איננו צריכים להמציא את הפעילויות והיזמות האלה; אם הצעירים 'חופש' אומרת לו‪" .‬בין המונח 'חופש גדול' ובין מה שהמילה 'חופש'‬
‫אומרת לי אין שום מכנה משותף‪ .‬אני חושב שחופש הוא קודם כול‬       ‫חושבים על יזמה הם מוזמנים לנוע ולקדם אותה"‪.‬‬
‫איפה היית רוצה לראות את הנוער של התנועה במשימות היום‪ -‬תחושה פנימית‪ .‬נכון שזה נשמע קצת נדוש‪ ,‬אבל לפעמים אדם‬
‫חופשי ללכת לכל מקום שהוא רוצה בעולם‬                                ‫יום?‬
‫והוא לא עושה זאת‪ ,‬כי לעתים אנשים‬                                   ‫"קודם כול חשוב להיות מעורבים‪ .‬קשה‬
‫כולאים את עצמם טוב יותר מהסוהרים‪.‬‬       ‫"במחנה הכפייה היו אנשים‬    ‫לי מאוד עם טיפוסים שיושבים בבית ליד‬

‫לעומת זאת כשאדם חי בתנאים מגבילים‬       ‫שבינם ובין היהדות‪ ,‬עם‬      ‫הטלוויזיה וצועקים שהכול לא בסדר במדינה‬
‫מאוד או אפילו בבית סוהר‪ ,‬אבל הוא‬                                   ‫ויורקים על המסך‪ .‬רגע‪ ,‬מה ִאתך? אתה לא‬
‫אזרח במדינה הזאת? את לא אזרחית? תעשו ישראל והציונות לא היה דבר מרגיש חופשי‪ ,‬בתחושה הפנימית הוא הכי‬
                        ‫חופשי שאפשר‪.‬‬                               ‫משהו‪ .‬זה יכול להיות כל דבר‪ ,‬פעולות בפן‬
‫"לפני שלושים שנה הייתה שיחה במחנה‬       ‫וחצי דבר‪ ,‬אבל מכיוון שהם‬                      ‫החברתי‪ ,‬פעילות חסד‪.‬‬
‫שלי בין שני אסירים; האסיר שהיה פושע‬                                ‫"בהקשר הזה‪ ,‬אנחנו שומעים כל מיני‬
‫קטן יותר אמר לשני‪' :‬תראה את יולי‬        ‫ראו עד כמה אני דבק בערכים‬  ‫ויכוחים על הדרך שבה התנועה הולכת‪,‬‬
‫המסכן‪ ,‬הוא אפילו לא יודע על מה הוא‬                                 ‫ואני חושב שאסור להסתגר ושצריך ללמוד‬
‫נמצא כאן'‪ ,‬כי הרי האשימו אותי באחזקת‬    ‫הללו וכמה אני מוכן להקריב‬  ‫למצוא שפה משותפת‪ .‬לא לעשות מפגש‬

‫סמים‪ ,‬דברים שלא היה להם אח ורע‪.‬‬         ‫למענם‪ ,‬הם למדו להעריך את‬   ‫אחד עם חבר'ה חילונים ולהגיד שהיה‬
‫הפושע הרציני יותר ענה לו‪' :‬אתה הוא‬                                 ‫מעניין‪ ,‬אלא באמת לפתח שפה משותפת‬
‫האידיוט שלא יודע על מה הוא נמצא כאן‪,‬‬                               ‫עם תנועות נוער אחרות סביב מקום מגורים‬
‫הרי נתת מכות לאשתך ולכן הכניסו אותך‬     ‫ערכיי ולחיות אתם"‬          ‫משותף או בין בתי ספר שונים‪ ,‬כי אם נהפוך‬

‫לבית הסוהר‪ .‬יולי יודע טוב מאוד למה הוא‬                             ‫לחברה שבה כל אחד מתבצר בנחלתו הוא‪,‬‬
‫נמצא כאן ובשביל מה הוא נמצא כאן'"‪.‬‬                                 ‫אני באמת לא בטוח שזה בריא לחברה ולמדינה‪.‬‬
‫מה היית רוצה לאחל לחברי התנועה?‬                           ‫"לפני כחודש שהיתי בשבת ביישוב קרני שומרון‪ ,‬בשכונת גינות‬
‫"אני רוצה לאחל להם שלא יסתגרו‪ ,‬שיהיו אנשים פתוחים‪ .‬יש‬     ‫שומרון‪ ,‬ונתבקשתי לשוחח בערב שבת עם בני הנוער ביישוב ולספר‬
‫להם את סיפור חיי‪ .‬באו גם חניכי בני עקיבא וגם חניכי הצופים ולא מימרות חסידיות על הניצוץ הטוב שקיים בכל יהודי; זה יפה מאוד‬
‫קרה כלום‪ ,‬השמים לא נפלו והיישוב לא נחרב‪ ,‬כלומר אפשר בהחלט כשמכינים פעולה לחניכים‪ ,‬אבל קשה יותר לחפש את הניצוץ הזה‬
‫בחיי היום‪-‬יום‪ .‬אני מצפה מהחברים בתנועה‪ ,‬הרואים בעצמם‬               ‫לחפש את הדרך הזאת"‪.‬‬
‫אנשים ערכיים וישרים‪ ,‬לזכור שרוב האנשים סביבם טובים‪ ,‬שאין‬       ‫מה אתה אוהב בתנועה ומה אתה אוהב בה פחות?‬
‫"הילדים שלי היו בבני עקיבא‪ ,‬אז אני בוודאי לא אובייקטיבי‪ .‬צורך להתווכח ִאתם או לחנך אותם מחדש‪ :‬הם מחפשים דרכים‬
‫אני לא יכול לומר להשוות בין מה שקורה בתנועה היום למה שהיה אחרות לאותה מטרה‪ ,‬וכשאוחזים ידיים והולכים למטרה יחד‪ ,‬קל‬
‫בעבר‪ ,‬אבל אני חושב שהתנועה עושה פעילות רחבה‪ ,‬ולא בכדי היא הרבה יותר להשיג אותה"‪☮ .‬‬

                                                                                                                          ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15