Page 12 - זרעים-סיון תשע"ז
P. 12
והפעם:
האם הסידור שהתנועה מוציאה
צריך להיות בגרסה אחת
הכוללת שילוב של כל הנוסחים
העדתיים ,או שעליה להוציא
כמה סוגי סידורים ,כל סידור על
פי נוסח אחר?
מכירים את 'קדושה'? מכירים את המנגינה של "יחד ,יחד ,כולם קדושה לך ישלשו"? בהרבה קהילות שרים יהושע פנחסי
זאת בתפילה ,אך ברובן לא מקיימים את המשפט הזה הלכה למעשה. רכז ארגון מחוז מרכז
רגע .האם אני כיהודי איני יכול לחוש שייכות גם ל'כגוונא' האשכנזי וגם ל'יגדל' הספרדי? האם אני כיהודי
איני יכול להתחבר בתפילה גם ל'ימלוך' הספרדי וגם ל'אנעים זמירות' האשכנזי?
אם נעצור לשנייה ונחשוב על בתי הכנסת ועל המניינים למיניהם ,האם הגיוני בעינינו שהמקום היחיד שבו
אנחנו מפרידים על בסיס עדה הוא בית הכנסת ,המקום שבו כולנו מתכנסים ומתחברים לריבונו של עולם?
האם הגיוני בעינינו שזוג חברים ,איש ואישה ,חתן וחמיו ,כשהם הולכים יחד לתפילה ייאלצו להיפרד לפני
כניסתם לבתי הכנסת וילכו כל אחד למקום אחר?
אז מה עושים? נוסח אחיד? תפילה אחידה?
לא .ממש לא.
יהודי צריך לשמור על נוסח התפילה המקורי של אבותיו ,אבל בהגדרה הזאת יש מקום לשילוב .חזן או
מתפלל ספרדי שמשלב בתפילתו את 'כגוונא' לפני ערבית של שבת אינו פוגע בנוסח התפילה שלו; גם
חזן או מתפלל אשכנזי שמשלב בתפילתו את 'ימלוך' בשעת החזרת ספר התורה להיכל אינו פוגע בנוסח
התפילה שלו .הם אינם מוותרים על נוסח אבותיהם אלא מעשירים את תפילתם מעולם התפילה היהודי
בכללותו.
נכון ,התפילה אולי תתארך והמנגינות חדשות ולא מוכרות ,אבל הרווח עולה על המחיר לאין ערוך.
לגאולה שלמה ,גם בתפילה.
פנחסי :״יהודי צריך לשמור על נוסח התפילה המקורי של אבותיו ,אבל בהגדרה
הזאת יש מקום לשילוב .חזן או מתפלל ספרדי שמשלב בתפילתו את 'כגוונא'
לפני ערבית של שבת אינו פוגע בנוסח התפילה שלו"
כשאני מכבד את ההורים שלי ואת ההורים של ההורים שלי ואת ההורים של ההורים של ההורים שלי ,החיים דוד שמחון
שלי מתארכים .במקום להיות בן 35אני נהיה בן מאות ואלפי שנים .לכבד זה לא רק להתייחס יפה ,זה לתת ראש אגף חינוך
כבוד לדרך שהם עשו .אני נותן כבוד למתכונים של המשפחה שלי :הם תמיד הכי מתאימים וטעימים לי.
קרעפלאך בערב יום כיפור ובפורים זה בדיוק מה שמתאים לי .גם נוסחי התפילה ,הכוללים מילים ,ניסוחים
מסוימים וכן מנגינות ספציפיות הם פרי עבודה והתבשלות של עשרות ומאות שונים.
אני רוצה להיות חלק מזה; אני רוצה שהתפילות שלי יישאו את סך החוויות ,הניסיונות ,הכאבים והחלומות
של כל הדורות שלפניי .הדורות שלי .זה מי שאני וזה מה שמתאים לי.
יצירת קשר עם ה' ,עם האין-סוף ,היא משימה אדירה ומדויקת ,ואני לא מוכן לוותר על כל הניסיון
המצטבר של כל הדורות שלפניי .שינויים יקרו וחידושים יתחדשו ,אבל זה יקרה כלשעצמו ,לאט ובשקט,
בצעדים עדינים ,קשובים ורכים .לשנות עכשיו דברים באקטיביות ,במרץ ואולי אפילו בגסות – זו טעות
וגאווה.
הניסיונות האלה בנוסחי תפילה ובמניינים מעלים חשש שאולי לחלקנו פשוט לא באמת אכפת מהתפילה;
היא בין כך ובין כך לא באמת חשובה לנו ולא באמת נוגעת לזהות שלנו ,אז נעשה עליה את כל הניסויים
החברתיים.
אני נשאר בינתיים בשער של השבט שלי ושל המשפחה שלי .לכל אחד יש את שלו וכולם נהדרים
ומופלאים – ואסור שבגלל אחדות ישראל נוותר על העושר המופלא שזכינו לו ועל עשרות ומאות השנים
שצברנו.
שמחון" :הניסיונות האלה בנוסחי תפילה ובמניינים מעלים חשש שאולי לחלקנו
פשוט לא באמת אכפת מהתפילה; היא בין כך ובין כך לא באמת חשובה לנו ולא
באמת נוגעת לזהות שלנו ,אז נעשה עליה את כל הניסויים החברתיים"
12