Page 26 - זרעים-אייר תשע"ז
P. 26
ההזירה הזירה הזירה הזירההזירה הזירה הזירה הזירההזירה הז
האם מנהגי
האבלות של ימישיח
ספירת העומר
רלוונטיים לימינו?בוגרים
יעל :אסור להתגלח ,להסתפר ,לשמוע מוזיקה ,לקיים אירועים יעל :שנתחיל בהיכרות קצרה?
שמחים שאפשר לדחות...
אורטל :אורטל סעיד ,סניף ראש העין מרכז ,שבט הגבורה.
אביחי :האיסור על גילוח ,לא חד-משמעי שהוא מגיע ישירות
מאבלות .אני זוכר את עצמי כחבר בחבריא ב' שואל את אביחי :אביחי פרל ,סניף כפר גנים ,שבט עמיצור.
השאלה על האבלות בתקופה הזו ,והיום שאני אב לילדים
יעל :השאלה שלי הפעם היא זאת :האם אתם חושבים שמנהגי
פתאום הדברים נראים לי אחרת. האבלות בספירת העומר רלוונטיים לימינו ,ימי גאולה שזכינו
אורטל :מה זה לשנות את חומרת דיני האבלות? להבדיל, לראות בהם בבניינה של ארץ ישראל?
בהשוואה לאדם שנפטר ,מדי שנה עושים אזכרה לזכרו .האם
צריך להקל ולוותר עליה מכיוון שנפטר לפני שלושים שנה?! אביחי :כל העליות והמורדות שעברנו לאורך ההיסטוריה
צריכים להיזכר ,זיכרונם משפיע עלינו ואנחנו מושפעים מהם
אביחי :כן ,גזרה על המת שישתכח מן הלב ,אבל הדבר לא
דומה למאורעות לאומיים .הרב צבי יהודה היה אומר 'אב גם בלי שנשים לב ,אז אפשר לומר שכן.
הרחמים' בכל שבת ,כולל שבתות מברכין ,שבתות חתן וכו',
כי אם פרעות ת"ח ות"ט היו חשובות דיין בשביל להזכירן אורטל :עצוב שרבים כל כך מתלמידי רבי עקיבא לא נהגו
ברוב שבתות השנה ,השואה חמורה עוד יותר וצריך לומר אב כבוד זה בזה ,והקמת המדינה אינה קשורה ,צריך להתאבל על
הרחמים בכל שבת .בדיוק כמו שביום העצמאות עושים אזכרה
לחיילי צה"ל (לפי רוב הנוסחים המקובלים של שחרית ליום שהייתה תקופה כזאת בעם ישראל.
העצמאות). יעל :לא הייתם משנים את חומרת דיני האבלות? האם
אתם חושבים שדיני האבלות מיושמים לכדי יצירת אמירה
יעל :ויש אנשים שבאמת לא אומרים היום תפילת 'אב הרחמים'
בשבת .אני לא אומרת שככה זה צריך להיות ,רק שאולי זה לא משמעותית בעניין?
כזה ברור. אביחי :כדאי לעשות סדר :האבלות בספירת העומר אינה
האבלות של שלושת השבועות ,אירוסין לדוגמה מותר לקיים
בספירת העומר (בלי להיכנס להגדרה של אירוסין של אז
והיום) .באופן טכני ,האיסורים אינם רבים כל כך.
הזירה* הזירה *הזירה *הזירה * הזירה* הזירה * הזירה * הזירה * ה