Page 24 - זרעים-אייר תשע"ז
P. 24

‫קריאת השכמה * אלחנן שטיגליץ‪ ,‬ראש מחלקת הדרכה‬

‫מה המסר החברתי שלנו כלפי מדינת ישראל? מה בחינוך של בני עקיבא לתורה‬
‫ועבודה אומר על היחס לחלש? מה ההתייחסות שלנו לאוכלוסיות שאינן חברות‬

                                                                   ‫בתנועה שלנו?‬

‫תורה ועבודה‪ ,‬כדי שנייצר משנה שלמה‪ .‬גם אם נחלוק בתרגום שלה‪,‬‬        ‫במפגש עם חברי תנועות אחרות פנה אליי אחד החברים ואמר לי‪:‬‬
‫לפחות נעמיק בה ומתוכה נצא למחלוקות ולחיבורים הרבים שיש‬            ‫"יש לי ביקורת קשה עליכם‪ ,‬בני עקיבא"‪ .‬התבוננתי בו ושאלתי‪" :‬מה‬
                                                                  ‫הביקורת?" "בתנועות נוער אחרות ‪ 80%‬מהזמן עוסקים בשאלה איך‬
                                               ‫בינינו בתור אומה‪.‬‬  ‫רוצים לראות את החברה הישראלית‪ ,‬ואצלכם בתנועה זה לא העיסוק‬
‫שלמה זלמן שרגאי אמר על רעיוננו כך‪" :‬מצוה אותנו רעיון תורה‬         ‫בכלל‪" "...‬אתה מתכוון בפן הדתי או בפן הכלכלי?" "בפן הכלכלי‪ .‬קח‬
‫ועבודה להפוך בו ולהפוך בו‪ .‬לזכור בכל יום תמיד את החידוש‬           ‫לדוגמה את המחאה החברתית‪ ,‬לא הייתם שם‪ ...‬גם אם חלק מכם היו‪,‬‬
‫שברעיון זה‪ .‬והחידוש היה בכך כי אמנם מסוגלת העבודה‪ ,‬לדעתנו‪,‬‬
‫לטהר חיינו מכמה וכמה פגמים שבדרך חיים אחרת‪ ,‬ולשחרר אותנו‬                                                        ‫כתנועה לא הייתם"‪.‬‬
‫מכמה מידות מגונות שדרכי חיים אחרות גוררות אחריהן – אולם‬           ‫והוא צדק‪ .‬לא היינו‪ .‬אפשר להתווכח עם טענותיו וישר להתגונן‪,‬‬
‫טהרה זו כוחה יפה רק כשמאצילים עליה מקדושתה של התורה‪,‬‬              ‫אבל בחרתי בדרך אחרת‪" :‬תודה שאמרת‪ .‬מה לדעתך צריך שנעשה?"‬
‫ומאצילים על נושאיה מאוריה‪ .‬בלי אורה של התורה ונר המצוה‪ ,‬עלול‬      ‫"אני חושב שאתם צריכים להעמיק את העיסוק שלכם במצב החברתי‬
‫גם איש העובד ליהפך עבד לעבודה ולא להיות בן חורין‪' ,‬חרות על‬
                                                                                 ‫של החברה הישראלית ובמציאת דרכים לתקן אותו"‪.‬‬
      ‫הלוחות'‪ .‬על כן אמרו 'טהר את חייך בעבודה וקדשם בתורה'"‪.‬‬      ‫זה היה מפגש מכונן במובן מסוים‪ .‬סיפרתי לו שבשנים האחרונות‬
‫אבל לא רק בתפיסת עולמנו אלא גם בדרך ההתנהלות שלנו כתנועה‬          ‫כחלק מהחיבור בין בני עקיבא לנוער העובד והלומד אנחנו נפגשים‬
‫בתוך עם ישראל הקשר בין תנועות הנוער בשנים האחרונות הולך‬           ‫עם סוגיות שמחייבות אותנו לצאת רגע מאזור הנוחות שלנו ולחשוב‬
‫ומתהדק‪ .‬תנועות הנוער הציוניות מתמודדות עם עולם פוסט‪-‬ציוני‬         ‫מה יש לנו לומר בסוגיות האלה‪ .‬לא כפרטים‪ ,‬לא כסניף אחד או צוות‬
‫שמחפש להפוך את הציונות למושג מוקצה מחמת מיאוס – מיאוס‬             ‫נחשון אחד או אפילו מחלקה שלמה אלא כתנועה – מהו המסר‬
‫בכל מה שקשור בארץ ישראל‪ ,‬מיאוס בכל מה שקשור בהתמסרות‬              ‫החברתי שלנו כלפי מדינת ישראל? מה בחינוך של בני עקיבא לתורה‬
‫למדינת ישראל ולדאגה למדינה שבה הצדק והחסד מובילים‬                 ‫ועבודה אומר על היחס לחלש? מהי ההתייחסות שלנו לאוכלוסיות‬
                                                                  ‫שאינן חברות בתנועה שלנו? הסוגיות האלה מחייבות אותנו לצאת‬
                                ‫ומשמשים עמוד אש לפני המחנה‪.‬‬       ‫מאזור הנוחות‪ ,‬ואנחנו שמחים על היציאה מהאזורים האלה כדי שנוכל‬
      ‫אפשר לעבוד לבד‪ ,‬ללא אחינו‪-‬חברינו מהתנועות האחרות‪.‬‬           ‫להיות במקום חינוכי ומשמעותי באמת‪ ,‬שיש לו תפיסה רחבה ושלמה‪.‬‬
‫ואפשר גם אחרת‪ .‬אפשר ללכת יחד ולהיאבק על דמותה של השבת‬
‫במדינתנו‪ ,‬אפשר להיאבק על העוולות החברתיות שמנסות לפורר‬                                                  ‫מרד במוסכמות‬
‫אותנו כעם וכחברה פעם אחר פעם‪ .‬יש לנו עתיד דרמטי בקשר הזה‪,‬‬
‫ובו ניבחן‪ .‬תרצו – תקראו לזה קריאת השכמה‪ ,‬תרצו – תקראו לזה‬         ‫שלמות‪ .‬זו המילה שחסרה לנו הרבה פעמים‪ .‬אנחנו מתבוננים‬
‫קריאה למרד קדוש‪ ,‬מרד במוסכמות ובדברים הפשוטים ורצון אמתי‬          ‫בבני עקיבא ויכולים לתת ביקורת מכאן ועד (תשלימו לבד‪ )...‬במה‬
‫וכן להיות קדושים יותר בכל תחומי החיים בדרך הארוכה להשלמתה‬         ‫בני עקיבא חסרה‪ .‬אבל יש בסיס אחד שהחסרונות כולם יונקים ממנו‪:‬‬
                                                                  ‫אנחנו לא מעמיקים לחשוב‪ ,‬ללמוד ולהעמיק בתפיסתנו‪ ,‬תפיסת‬
                                                    ‫של הגאולה‪.‬‬
                                                   ‫עלה נעלה!‬

‫‪��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� 24 //////////////////////////////‬‬
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29