Page 24 - זרעים-אייר תשע"ז
P. 24
קריאת השכמה * אלחנן שטיגליץ ,ראש מחלקת הדרכה
מה המסר החברתי שלנו כלפי מדינת ישראל? מה בחינוך של בני עקיבא לתורה
ועבודה אומר על היחס לחלש? מה ההתייחסות שלנו לאוכלוסיות שאינן חברות
בתנועה שלנו?
תורה ועבודה ,כדי שנייצר משנה שלמה .גם אם נחלוק בתרגום שלה, במפגש עם חברי תנועות אחרות פנה אליי אחד החברים ואמר לי:
לפחות נעמיק בה ומתוכה נצא למחלוקות ולחיבורים הרבים שיש "יש לי ביקורת קשה עליכם ,בני עקיבא" .התבוננתי בו ושאלתי" :מה
הביקורת?" "בתנועות נוער אחרות 80%מהזמן עוסקים בשאלה איך
בינינו בתור אומה. רוצים לראות את החברה הישראלית ,ואצלכם בתנועה זה לא העיסוק
שלמה זלמן שרגאי אמר על רעיוננו כך" :מצוה אותנו רעיון תורה בכלל" "...אתה מתכוון בפן הדתי או בפן הכלכלי?" "בפן הכלכלי .קח
ועבודה להפוך בו ולהפוך בו .לזכור בכל יום תמיד את החידוש לדוגמה את המחאה החברתית ,לא הייתם שם ...גם אם חלק מכם היו,
שברעיון זה .והחידוש היה בכך כי אמנם מסוגלת העבודה ,לדעתנו,
לטהר חיינו מכמה וכמה פגמים שבדרך חיים אחרת ,ולשחרר אותנו כתנועה לא הייתם".
מכמה מידות מגונות שדרכי חיים אחרות גוררות אחריהן – אולם והוא צדק .לא היינו .אפשר להתווכח עם טענותיו וישר להתגונן,
טהרה זו כוחה יפה רק כשמאצילים עליה מקדושתה של התורה, אבל בחרתי בדרך אחרת" :תודה שאמרת .מה לדעתך צריך שנעשה?"
ומאצילים על נושאיה מאוריה .בלי אורה של התורה ונר המצוה ,עלול "אני חושב שאתם צריכים להעמיק את העיסוק שלכם במצב החברתי
גם איש העובד ליהפך עבד לעבודה ולא להיות בן חורין' ,חרות על
של החברה הישראלית ובמציאת דרכים לתקן אותו".
הלוחות' .על כן אמרו 'טהר את חייך בעבודה וקדשם בתורה'". זה היה מפגש מכונן במובן מסוים .סיפרתי לו שבשנים האחרונות
אבל לא רק בתפיסת עולמנו אלא גם בדרך ההתנהלות שלנו כתנועה כחלק מהחיבור בין בני עקיבא לנוער העובד והלומד אנחנו נפגשים
בתוך עם ישראל הקשר בין תנועות הנוער בשנים האחרונות הולך עם סוגיות שמחייבות אותנו לצאת רגע מאזור הנוחות שלנו ולחשוב
ומתהדק .תנועות הנוער הציוניות מתמודדות עם עולם פוסט-ציוני מה יש לנו לומר בסוגיות האלה .לא כפרטים ,לא כסניף אחד או צוות
שמחפש להפוך את הציונות למושג מוקצה מחמת מיאוס – מיאוס נחשון אחד או אפילו מחלקה שלמה אלא כתנועה – מהו המסר
בכל מה שקשור בארץ ישראל ,מיאוס בכל מה שקשור בהתמסרות החברתי שלנו כלפי מדינת ישראל? מה בחינוך של בני עקיבא לתורה
למדינת ישראל ולדאגה למדינה שבה הצדק והחסד מובילים ועבודה אומר על היחס לחלש? מהי ההתייחסות שלנו לאוכלוסיות
שאינן חברות בתנועה שלנו? הסוגיות האלה מחייבות אותנו לצאת
ומשמשים עמוד אש לפני המחנה. מאזור הנוחות ,ואנחנו שמחים על היציאה מהאזורים האלה כדי שנוכל
אפשר לעבוד לבד ,ללא אחינו-חברינו מהתנועות האחרות. להיות במקום חינוכי ומשמעותי באמת ,שיש לו תפיסה רחבה ושלמה.
ואפשר גם אחרת .אפשר ללכת יחד ולהיאבק על דמותה של השבת
במדינתנו ,אפשר להיאבק על העוולות החברתיות שמנסות לפורר מרד במוסכמות
אותנו כעם וכחברה פעם אחר פעם .יש לנו עתיד דרמטי בקשר הזה,
ובו ניבחן .תרצו – תקראו לזה קריאת השכמה ,תרצו – תקראו לזה שלמות .זו המילה שחסרה לנו הרבה פעמים .אנחנו מתבוננים
קריאה למרד קדוש ,מרד במוסכמות ובדברים הפשוטים ורצון אמתי בבני עקיבא ויכולים לתת ביקורת מכאן ועד (תשלימו לבד )...במה
וכן להיות קדושים יותר בכל תחומי החיים בדרך הארוכה להשלמתה בני עקיבא חסרה .אבל יש בסיס אחד שהחסרונות כולם יונקים ממנו:
אנחנו לא מעמיקים לחשוב ,ללמוד ולהעמיק בתפיסתנו ,תפיסת
של הגאולה.
עלה נעלה!
��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� 24 //////////////////////////////