Page 15 - זרעים - אב תשע"ו
P. 15

‫אב תשע"ו ‪ .‬אוגוסט ‪2016‬‬

‫את חושבת שבאמת אפשר לשנות את אופי‬                              ‫בחניכות שלהן לשעבר; עם רובנו הגדול ניתק הקשר; מי שלא נכנסה‬
          ‫חבריא ב ואת השיבוצים להדרכה?‬                         ‫להדרכה בסניף הפסיקה להגיע לפעולות חבריא ב; הקשר בין חברות‬

‫"אנחנו לא נבהלים מעבודה קשה‪ .‬לא תמיד קל לבצע שינויים‪ ,‬ולא‬      ‫השבט התפרק‪ ,‬הן התעלמו זו מזו והקשרים לא אוחו עד היום‪ .‬יש‬

‫יהיו ‪ 100‬אחוזי הצלחה‪ ,‬אבל העובדה שמסקנות הוועדה אושרו פה‬         ‫כמה חבורות קטנות‪ ,‬אבל השבט הפסיק לתפקד די מהר"‪.‬‬

‫אחד נוסכת בי אופטימיות‪ .‬ראיתי בחיי יותר מדי מקרים של פגיעה‬                         ‫מה היה יכול להיעשות טוב יותר?‬

‫שהתרחשה סביב השיבוצים להדרכה ברמה הנוגדת את העקרונות‬

‫של בני עקיבא עצמה‪ .‬כשישבנו בוועדה הזכיר הרב ברנדס לנו‪,‬‬

‫ההורים‪ ,‬אמת ידועה‪ :‬בכל מערכת הפועלת בשיטתיות במשך תקופה‬        ‫"אי‪-‬אפשר לבנות הערכה לעשייה הגרעינית בחודשים מספר‬

‫מתגלה אחוז מסוים של פעילות שאיננה תקינה‪ ,‬אולם אין פשר הדבר‬     ‫שלפני השיבוצים‪ .‬זה לא רציני ולא אמין‪ .‬מעבר לזה יכול להיות‬

‫שיש להסכים עם פעילות כזו‪ ,‬ויש לטפל בה‪ .‬כשיצאנו לדרך דיברנו‬     ‫שילדות בנות ‪ 17‬באמת מתאימות פחות לתפקיד השיבוץ וצריך‬

                        ‫במונחים של דיני נפשות‪ .‬השינוי הכרחי"‪.‬‬  ‫להעביר אותו לגורם אחר‪ .‬נוצר עליהן הרבה לחץ‪ ,‬וזה לא פשוט"‪.‬‬

‫"קראנו לוועדה 'הוועדה להעצמת חבריא ב'‪ ,‬אבל למעשה‬                                   ‫לא נבהלים מעבודה קשה!‬

‫ההשפעה של התהליכים שאנחנו מבקשים להוביל רחבה הרבה‬

‫יותר"‪ ,‬אומרת תמי וולף‪-‬מונזון‪ ,‬פרופסור‬

‫לספרות עם ישראל באוניברסיטת בר‪-‬אילן‬                               ‫באדיבות המצולמת‬  ‫סביר להניח שכל מי שבא במגע עם חבר'ה‬

‫ואם לארבעה חניכים ובוגרים בסניף בני עקיבא‬                                          ‫בכיתה י מכיר סיפורים כאלה מקרוב‪ .‬המצבים‬

‫שהם‪ ,‬שהייתה חברת הוועדה‪" .‬כשנער או נערה‬                                            ‫הלא פתורים הגיעו גם לפתחה של התנועה‪ ,‬והיא‬

‫אינם מתקבלים להדרכה‪ ,‬הדימוי העצמי שלהם‬                                             ‫הרימה את הכפפה ובחרה לעשות מעשה‪ .‬בשנה‬

‫יורד‪ .‬הם מרגישים שהם לא ראויים‪ ,‬שהם לא‬                                             ‫וחצי האחרונות הוקמה ועדה להעצמת חבריא‬

‫חלק מהסניף ומהקהילה‪ .‬זו הבנה איומה בעיניי‪.‬‬                                         ‫ב‪ ,‬הכוללת את ראשי התנועה ואת נציגי הורי‬

‫נכון‪ ,‬לא כולם מתאימים להדריך ילדים צעירים‪,‬‬                                         ‫החניכים‪ ,‬כדי לקיים הליך חשיבה מחודש על‬

‫אבל כל אחד יכול למצוא את מקומו‪ .‬ההשפעה‬                                             ‫חבריא ב בתנועה‪ .‬רשימת המסקנות המומלצות‬

‫של התובנה הרעה הזו על המתבגרים נמשכת‬        ‫תמי וולף‪-‬מונזון‪ ,‬פרופסור‬               ‫על ידי הוועדה התקבלה במוסדות התנועה‪,‬‬
‫לאורך חייהם ועלולה להשפיע הלאה בעשייתם‬         ‫לספרות עם ישראל‬                     ‫והמלצותיה הראשונות ייכנסו לתוקף כבר בשנת‬
‫העתידית‪ .‬מנגד‪ ,‬כאשר הנערים מקבלים יחס‬                                              ‫תשע"ז‪ .‬המסקנות מובאת לצד הכתבה‪ ,‬וכוללות‬
                                            ‫באוניברסיטת בר‪-‬אילן‪:‬‬
‫מחבר ומבינים שרוצים אותם בתנועה‪ ,‬זה‬                                                ‫חיזוק השייכות הבסיסית של בוגרים ופעילי‬

‫משפיע על כל הסביבה‪ .‬המשפחה מרגישה‬             ‫"כשנער או נערה אינם‬                  ‫חבריא ב לשבט שלהם‪ ,‬שממנו יצאו ובו גדלו‪,‬‬
‫שייכת‪ ,‬הסניף ירוויח‪ ,‬וכשהחבר'ה יוזמים‬       ‫מתקבלים להדרכה‪ ,‬הדימוי‬                 ‫ושינויים בשיבוץ חניכי שבט הרא"ה להדרכה‪,‬‬
‫פרויקטים למען הקהילה‪ ,‬הקהילה כולה נעשית‬                                            ‫כגון ההחלטה שהמדריכים ישתתפו בתהליך‬

    ‫מעורבת‪ .‬השמים הם הגבול"‪.‬‬                ‫העצמי שלהם יורד‪ .‬הם‬                    ‫השיבוץ אך לא יהיו הגורם המכריע‪ ,‬ויתמידו‬

                    ‫רוצים שינוי‬             ‫מרגישים שהם לא ראויים‪,‬‬                 ‫בתפקידם כמדריכי השבט ומלווי החניכים‪ .‬חברי‬
                                              ‫שהם לא חלק מהסניף‬                    ‫הוועדה ראיינו עשרות בעלי תפקידים ומומחים‬
‫גם עפרה הקשר‪ ,‬מרצה באוניברסיטת בר‪-‬‬                                                 ‫בתחומם במהלך ישיבות ארוכות‪ ,‬והמסקנות‬
‫אילן ומפקחת על היועצים בחינוך הדתי במחוז‬    ‫ומהקהילה‪ .‬זו הבנה איומה‬                ‫התגבשו בהליך אטי ומחושב‪ .‬בסופו של דבר‪,‬‬
                                              ‫בעיניי‪ .‬נכון‪ ,‬לא כולם‬                ‫מאמינים בתנועה‪ ,‬הנוהל החדש שגובש יביא‬

    ‫מרכז‪ ,‬נרתמה להצלחת הוועדה‪.‬‬              ‫מתאימים להדריך ילדים‬                   ‫לעגמת נפש פחותה וליעילות רבה יותר בתהליך‬

    ‫את מאמינה שהמהלך יצליח?‬                 ‫צעירים‪ ,‬אבל כל אחד יכול‬                  ‫המורכב ממילא של מעבר לחבריא ב בתנועה‪.‬‬
                                               ‫למצוא את מקומו"‬                     ‫עורכת הדין ד"ר מוריה הופטמן‪-‬דורון היא‬
                                                                                   ‫סמנכ"לית בנק אגוד והיועצת המשפטית‬

‫"בתקופה האחרונה למדתי שבני עקיבא היא‬                                               ‫הראשית שלו‪ .‬מעבר לתפקידה היא אם לילדים‬

‫תנועה עם סולידריות חברתית ורוחנית‪ .‬מנהיגי‬                                          ‫בסניף גבעת שמואל ואחת השותפות בוועדה‬

‫התנועה בעצמם אינם רוצים להשאיר את המצב כמו שהוא‪ .‬גם‬                                ‫המיוחדת של התנועה בנוגע לעתיד חבריא ב‪.‬‬

‫החניכים והמדריכים‪ ,‬כשישמעו על התהליך יבינו שמדובר במהלך‬        ‫ד"ר הופטמן‪-‬דורון‪ ,‬יש לך בכלל זמן להתעסק‬
   ‫נכון ואמתי שיאפשר לתנועה לגדל מנהיגים רבים וטובים יותר"‪.‬‬

‫"הוועדה נולדה מהקשיים המלווים את השיבוצים להדרכה‪,‬‬                                  ‫שוב בבני עקיבא?‬

‫ומהר מאוד הבנו שהם כוללים פרמטרים נוספים‪ ,‬ולחבריא ב יש‬

‫תקרת זכוכית שהיא לא מצליחה לשבור"‪ ,‬מספר דוד סעייד‪ ,‬ראש‬         ‫"הגעתי לוועדה מכוח היותי בוגרת התנועה – כחניכה וכאם‬

‫מחלקת חבריא ב בתנועה‪" .‬הסיפורים סביב קשיי הכניסה להדרכה‬        ‫למדריכות‪ ,‬שאחת מהן שיבצה להדרכה ושימשה קומונרית‪ .‬היום‬

‫והשיבוצים מצביעים על הצורך להשקיע יותר בחבריא ב‪ .‬נעשתה‬         ‫חלק מילדיי עדיין בתנועה‪ .‬ובכן‪ ,‬בני עקיבא רכשה את אמוני מחדש‪.‬‬

‫עבודה רצינית‪ ,‬שחקרה לעומק את הדברים והגיעה למסקנה שמוקד‬        ‫ניהלנו בצוותא מהלך מופלא וחסר תקדים שאנחנו רק בתחילתו‪,‬‬

‫השייכות המרכזי שיש לחזק הוא השבט‪ .‬הכיוון הוא שהשבט ימשיך‬       ‫והתנועה נסכה בי תקוות אמת שהשינויים יקרו‪ .‬זה ישב אצלי מספיק‬

‫להיות מעגל שייכות משמעותי גם אחרי כיתה י‪ ,‬עם תפקיד לכל אחד‬        ‫עמוק כדי שאמצא את הפנאי לעניין‪ ,‬ואני שמחה על כך"‪.‬‬

                        ‫מחבריו ומטרה מוגדרת"‪.‬‬

‫‪15‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20