Page 15 - זרעים - אב תשע"ו
P. 15
אב תשע"ו .אוגוסט 2016
את חושבת שבאמת אפשר לשנות את אופי בחניכות שלהן לשעבר; עם רובנו הגדול ניתק הקשר; מי שלא נכנסה
חבריא ב ואת השיבוצים להדרכה? להדרכה בסניף הפסיקה להגיע לפעולות חבריא ב; הקשר בין חברות
"אנחנו לא נבהלים מעבודה קשה .לא תמיד קל לבצע שינויים ,ולא השבט התפרק ,הן התעלמו זו מזו והקשרים לא אוחו עד היום .יש
יהיו 100אחוזי הצלחה ,אבל העובדה שמסקנות הוועדה אושרו פה כמה חבורות קטנות ,אבל השבט הפסיק לתפקד די מהר".
אחד נוסכת בי אופטימיות .ראיתי בחיי יותר מדי מקרים של פגיעה מה היה יכול להיעשות טוב יותר?
שהתרחשה סביב השיבוצים להדרכה ברמה הנוגדת את העקרונות
של בני עקיבא עצמה .כשישבנו בוועדה הזכיר הרב ברנדס לנו,
ההורים ,אמת ידועה :בכל מערכת הפועלת בשיטתיות במשך תקופה "אי-אפשר לבנות הערכה לעשייה הגרעינית בחודשים מספר
מתגלה אחוז מסוים של פעילות שאיננה תקינה ,אולם אין פשר הדבר שלפני השיבוצים .זה לא רציני ולא אמין .מעבר לזה יכול להיות
שיש להסכים עם פעילות כזו ,ויש לטפל בה .כשיצאנו לדרך דיברנו שילדות בנות 17באמת מתאימות פחות לתפקיד השיבוץ וצריך
במונחים של דיני נפשות .השינוי הכרחי". להעביר אותו לגורם אחר .נוצר עליהן הרבה לחץ ,וזה לא פשוט".
"קראנו לוועדה 'הוועדה להעצמת חבריא ב' ,אבל למעשה לא נבהלים מעבודה קשה!
ההשפעה של התהליכים שאנחנו מבקשים להוביל רחבה הרבה
יותר" ,אומרת תמי וולף-מונזון ,פרופסור
לספרות עם ישראל באוניברסיטת בר-אילן באדיבות המצולמת סביר להניח שכל מי שבא במגע עם חבר'ה
ואם לארבעה חניכים ובוגרים בסניף בני עקיבא בכיתה י מכיר סיפורים כאלה מקרוב .המצבים
שהם ,שהייתה חברת הוועדה" .כשנער או נערה הלא פתורים הגיעו גם לפתחה של התנועה ,והיא
אינם מתקבלים להדרכה ,הדימוי העצמי שלהם הרימה את הכפפה ובחרה לעשות מעשה .בשנה
יורד .הם מרגישים שהם לא ראויים ,שהם לא וחצי האחרונות הוקמה ועדה להעצמת חבריא
חלק מהסניף ומהקהילה .זו הבנה איומה בעיניי. ב ,הכוללת את ראשי התנועה ואת נציגי הורי
נכון ,לא כולם מתאימים להדריך ילדים צעירים, החניכים ,כדי לקיים הליך חשיבה מחודש על
אבל כל אחד יכול למצוא את מקומו .ההשפעה חבריא ב בתנועה .רשימת המסקנות המומלצות
של התובנה הרעה הזו על המתבגרים נמשכת תמי וולף-מונזון ,פרופסור על ידי הוועדה התקבלה במוסדות התנועה,
לאורך חייהם ועלולה להשפיע הלאה בעשייתם לספרות עם ישראל והמלצותיה הראשונות ייכנסו לתוקף כבר בשנת
העתידית .מנגד ,כאשר הנערים מקבלים יחס תשע"ז .המסקנות מובאת לצד הכתבה ,וכוללות
באוניברסיטת בר-אילן:
מחבר ומבינים שרוצים אותם בתנועה ,זה חיזוק השייכות הבסיסית של בוגרים ופעילי
משפיע על כל הסביבה .המשפחה מרגישה "כשנער או נערה אינם חבריא ב לשבט שלהם ,שממנו יצאו ובו גדלו,
שייכת ,הסניף ירוויח ,וכשהחבר'ה יוזמים מתקבלים להדרכה ,הדימוי ושינויים בשיבוץ חניכי שבט הרא"ה להדרכה,
פרויקטים למען הקהילה ,הקהילה כולה נעשית כגון ההחלטה שהמדריכים ישתתפו בתהליך
מעורבת .השמים הם הגבול". העצמי שלהם יורד .הם השיבוץ אך לא יהיו הגורם המכריע ,ויתמידו
רוצים שינוי מרגישים שהם לא ראויים, בתפקידם כמדריכי השבט ומלווי החניכים .חברי
שהם לא חלק מהסניף הוועדה ראיינו עשרות בעלי תפקידים ומומחים
גם עפרה הקשר ,מרצה באוניברסיטת בר- בתחומם במהלך ישיבות ארוכות ,והמסקנות
אילן ומפקחת על היועצים בחינוך הדתי במחוז ומהקהילה .זו הבנה איומה התגבשו בהליך אטי ומחושב .בסופו של דבר,
בעיניי .נכון ,לא כולם מאמינים בתנועה ,הנוהל החדש שגובש יביא
מרכז ,נרתמה להצלחת הוועדה. מתאימים להדריך ילדים לעגמת נפש פחותה וליעילות רבה יותר בתהליך
את מאמינה שהמהלך יצליח? צעירים ,אבל כל אחד יכול המורכב ממילא של מעבר לחבריא ב בתנועה.
למצוא את מקומו" עורכת הדין ד"ר מוריה הופטמן-דורון היא
סמנכ"לית בנק אגוד והיועצת המשפטית
"בתקופה האחרונה למדתי שבני עקיבא היא הראשית שלו .מעבר לתפקידה היא אם לילדים
תנועה עם סולידריות חברתית ורוחנית .מנהיגי בסניף גבעת שמואל ואחת השותפות בוועדה
התנועה בעצמם אינם רוצים להשאיר את המצב כמו שהוא .גם המיוחדת של התנועה בנוגע לעתיד חבריא ב.
החניכים והמדריכים ,כשישמעו על התהליך יבינו שמדובר במהלך ד"ר הופטמן-דורון ,יש לך בכלל זמן להתעסק
נכון ואמתי שיאפשר לתנועה לגדל מנהיגים רבים וטובים יותר".
"הוועדה נולדה מהקשיים המלווים את השיבוצים להדרכה, שוב בבני עקיבא?
ומהר מאוד הבנו שהם כוללים פרמטרים נוספים ,ולחבריא ב יש
תקרת זכוכית שהיא לא מצליחה לשבור" ,מספר דוד סעייד ,ראש "הגעתי לוועדה מכוח היותי בוגרת התנועה – כחניכה וכאם
מחלקת חבריא ב בתנועה" .הסיפורים סביב קשיי הכניסה להדרכה למדריכות ,שאחת מהן שיבצה להדרכה ושימשה קומונרית .היום
והשיבוצים מצביעים על הצורך להשקיע יותר בחבריא ב .נעשתה חלק מילדיי עדיין בתנועה .ובכן ,בני עקיבא רכשה את אמוני מחדש.
עבודה רצינית ,שחקרה לעומק את הדברים והגיעה למסקנה שמוקד ניהלנו בצוותא מהלך מופלא וחסר תקדים שאנחנו רק בתחילתו,
השייכות המרכזי שיש לחזק הוא השבט .הכיוון הוא שהשבט ימשיך והתנועה נסכה בי תקוות אמת שהשינויים יקרו .זה ישב אצלי מספיק
להיות מעגל שייכות משמעותי גם אחרי כיתה י ,עם תפקיד לכל אחד עמוק כדי שאמצא את הפנאי לעניין ,ואני שמחה על כך".
מחבריו ומטרה מוגדרת".
15