Page 25 - זרעים - תמוז תשע"ו
P. 25

‫תמוז תשע"ו ‪ .‬יולי ‪2016‬‬

                        ‫"זוהי כניסה למצב שאנחנו בוחרים להסתכל בו‬
                        ‫החוצה ופנימה ושוב החוצה‪ ,‬וכל זה מתוך בירור‬
                        ‫מתמיד‪ .‬רוצים ליצור תרבות במסגרת הסניף או‬
                        ‫לחלופין לברר את מקום האישה בחברה? או אולי‬
                        ‫המאבק על ארץ ישראל בנפשכם? ומה עם יצירת‬
                        ‫חיבורים בין המגזרים בעם? שאלות גדולות‬
                        ‫לאנשים גדולים‪ .‬לא חשוב אם אתם גרעינרים‪,‬‬
                        ‫מדריכים‪ ,‬חב"בניקים או צוותי עשייה‪ ,‬השאלה‬
                        ‫המרכזית היא‪ :‬מהי התודעה? האם התודעה היא‬
                         ‫שנקום ונפעל או שאנו מחכים שיניעו אותנו?"‬

              ‫טלטלו את המערכת‬                                     ‫שמעתי רבים האומרים שכיום לחבריא ב אין ממש מטרה אמתית;‬
                                                                  ‫הטענה המרכזית היא שבשנותיה הראשונות של בני עקיבא הדברים‬
‫אם כן‪ ,‬על מה יש לנו להסתער? בני עקיבא חרתה על דגלה ‪14‬‬             ‫היו ברורים‪ :‬נער או נערה הצטרפו לבני עקיבא‪ ,‬עברו הכשרה חינוכית‪-‬‬
‫ערכים מרכזיים‪ :‬חיים של אמונה‪ ,‬תורה‪ ,‬ארץ ישראל‪ ,‬עם ישראל‪,‬‬          ‫מעשית ואחר כך יצאו להגשמה חקלאית במסגרת הצטרפותם לקיבוץ‬
‫מדינת ישראל‪ ,‬ראשית הגאולה בידי אדם‪ ,‬צדק חברתי‪ ,‬הצנע לכת‪,‬‬          ‫הדתי‪ .‬ברבות השנים עבר מרכז הכובד מהשדה החקלאי לשדה‬
‫עבודה עצמית‪ ,‬דמוקרטיה‪ ,‬הומניזם וליברליזם‪ ,‬תרבות ויצירה‪,‬‬           ‫החינוכי‪-‬רוחני‪ .‬מי שמקומו כמחנך וכמדריך – אזי זו היא מטרתו‬
                                                                  ‫והגשמתו‪ ,‬ומי שלא (קרי "חסר מטרה") – מצא את מקומו מחוץ‬
                                   ‫השכלה ומקום האישה בחברה‪.‬‬       ‫לתנועה‪ .‬מיותר לציין שזוהי תחושתם של חברי חבריא ב רבים‪ ,‬שהחל‬
‫מפתיע‪ ,‬לא? אולי‪ ,‬אך הערכים האלה כאן כדי להישאר ובעיקר כדי‬         ‫מהרגע שנודע להם כי לא נכנסו להדרכה חרב עליהם עולמם והם עזבו‬
‫להתפתח‪ .‬בואו ונברר אותם‪ :‬בלימוד‪ ,‬בדיונים‪ ,‬בעשייה‪ ,‬במחאה ובכל‬
‫דרך שנבחר‪ .‬שלב המעבר מחבריא א לחבריא ב (ולחיי הבגרות בכלל)‬                                             ‫את בני עקיבא בסערה גדולה‪.‬‬
‫אינו רק מעבר טכני לשכבה הבוגרת אלא מעבר מהותי‪-‬תודעתי‪.‬‬                                         ‫אני דוחה את הטענה הזו מכול וכול‪.‬‬
‫התפיסה צריכה להשתנות‪ .‬זוהי כניסה למצב שאנחנו בוחרים‬               ‫אני מסכים שהמטרה שינתה פניה‪ ,‬אך היא לא אבדה‪ .‬לא רק‬
‫להסתכל בו החוצה ופנימה ושוב החוצה‪ ,‬וכל זה מתוך בירור מתמיד‪.‬‬       ‫שהמטרה לא אבדה‪ ,‬היא שודרגה‪ :‬מבניין החומר הגשמי עברנו‬
‫רוצים ליצור תרבות במסגרת הסניף או לחלופין לברר את מקום‬            ‫להתעסק בבניין רוחני‪ ,‬עלינו קומה‪ .‬הגדרנו עצמנו כתנועה של‬
‫האישה בחברה? או אולי המאבק על ארץ ישראל בנפשכם? ומה עם‬            ‫עם‪ .‬נכון שההגשמה בדורנו אינה מתבטאת באפיק אחד או במטרה‬
‫יצירת חיבורים בין המגזרים בעם? שאלות גדולות לאנשים גדולים‪.‬‬        ‫אחת ברורה כשמש; היא מרובת פנים‪ ,‬מבלבלת‪ ,‬מעורפלת‪ ,‬דורשת‬
‫לא חשוב אם אתם גרעינרים‪ ,‬מדריכים‪ ,‬חב"בניקים או צוותי עשייה‪,‬‬       ‫התמודדות וכלים להכילה‪ ,‬אך היא כאן‪ ,‬חיה ובועטת‪ ,‬ובעיקר מחכה‪.‬‬
‫השאלה המרכזית היא‪ :‬מהי התודעה? האם התודעה היא שנקום‬                                ‫מחכה בקרן זווית‪" .‬כל הרוצה ליטול‪ ,‬יבוא וייטול"‪.‬‬

                             ‫ונפעל או שאנו מחכים שיניעו אותנו?‬
‫הפסיקו לשאול‪" :‬מה בני עקיבא אומרת על‪ "?...‬ושאלו זאת‬
‫את עצמכם‪ .‬גם להנהלה הארצית ולמחוזות תהיה אמירה‪ ,‬אך היא‬

                              ‫מתחילה מכם‪ ,‬חברי חבריא ב יקרים‪.‬‬
‫האדמו"ר מפיאסצנה בספרו "חובת התלמידים" יוצא בקריאה חד‪-‬‬
‫משמעית לנוער היהודי‪-‬ישראלי‪" :‬עול גדול הוטל על צוואריכם‪ ...‬את‬
‫כל בית ישראל צריכים אתם להעמיד‪ ...‬כל נער ונערה צריכים לעשות‬
‫עצמם כעמוד אשר בית ישראל ישען עליו!" כן‪ ,‬כן‪ ,‬קראתם נכון‪ :‬כל‬
‫אחד ואחת צריכים לראות עצמם כעמוד שכל עם ישראל נשען עליו‬
‫ותלוי אך ורק בו‪ .‬ומסיים האדמו"ר‪" :‬אין בכם אף אחד אשר יוכל‬

                                   ‫לפטור עצמו מן האחריות הזו"‪.‬‬
‫לכן יקיריי‪ ,‬די לנהי‪ ,‬הביטו קדימה וקבלו אחריות‪ :‬פרצו דרך‪ ,‬דרשו‬
‫כלים‪ ,‬גבשו חבורה‪ ,‬טלטלו את המערכת‪ .‬עשו היסטוריה‪ .‬אתם‬
‫התנועה‪ ,‬אליכם העיניים נשואות‪ .‬או כפי שהיטיב לתאר זאת מייסד‬
‫תנועתנו‪" :‬הבנתי שאם אני רוצה שמשהו יזוז‪ ,‬עליי לעשות זאת‬

                                                       ‫בעצמי‪"...‬‬
                             ‫אל תגידו יום יבוא‪ ,‬הביאו את היום‪.‬‬

‫‪25‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30