Page 23 - זרעים - תמוז תשע"ו
P. 23

‫תמוז תשע"ו ‪ .‬יולי ‪2016‬‬

‫לא מתכננים לעשות משהו היום?" אנחנו נמלמל משהו אל הכרית כואבת לנו הבטן והיינו מרגישים צורך לברך כמו הצורך לאכול‪ ,‬תגידו‬

                        ‫לי אתם‪ ,‬מה היה מיוחד בכך?‬               ‫ונתהפך לצד השני‪.‬‬

                                                           ‫וזה אפילו לא קצה הקרחון של הבעיות העלולות להתעורר בחופש‬
                        ‫הגדול‪ ,‬ואם זאת אכן המציאות העגומה לא מוטב כבר לצמצם את ההזדמנות שבחופש‬
                                                                    ‫החופש הגדול ובכך להימנע ולחמוק מראש ממצבים מהסוג הזה?‬

‫"החיים האמתיים" אינם דומים לחיים במסגרת הישיבה והאולפנה‪,‬‬        ‫האומנם הכול אני יכול בחופש הגדול?‬

    ‫שלעתים מצמצמות במידה מסוימת את חופש הבחירה‪.‬‬                 ‫חופש הבחירה‬

‫משום שבהמשך‪ ,‬ממש כמו בחופש‪ ,‬סדר היום הוא לגמרי בחירתנו‬
‫ואחריותנו‪ .‬אין איש שמעיר אותנו מוקדם כדי להספיק לתפילה‬

‫כשחשבתי על אירוע מהתנ"ך המזכיר לי יציאה אל החופש עלתה במניין‪ ,‬אין אדם שיעיר לנו על בחירת הבגדים שלנו ואף אחד לא‬

‫ידרוש מאתנו ללמוד תורה בכמות מסוימת‬                             ‫בי דמותו של משה רבנו עומד על הר נבו‬

‫כל יום או ינזוף בנו שמלמלנו את ברכת‬        ‫"החופש יתחיל עם‬      ‫לפני הכניסה לארץ‪ ,‬משקיף אל הארץ‬
                                         ‫רצון טוב ואמתי‪ .‬שבוע‬
                       ‫המזון ללא כוונה‪.‬‬                            ‫ומבקש מהשם להיכנס אליה עם עמו‪.‬‬
‫יש בכך משהו מפחיד לשני הצדדים –‬                                 ‫‪ 40‬שנה ליווה אותם במדבר‪ ,‬הנחה‬
‫לשחרר ולהיות משוחררים‪ .‬איך הם ידעו‬                              ‫אותם‪ ,‬ענה לשאלותיהם‪ ,‬הסביר‪ ,‬חינך‬

       ‫במה לבחור? איך נדע מה לעשות?‬       ‫ראשון‪ ,‬גג שבועיים‪,‬‬    ‫וסבל את תלונותיהם‪ .‬משה רבנו ביקש‬
‫בדיוק לכן קיימת המסגרת‪ ,‬והיא‬             ‫עוד ייתכן שנקום בזמן‪,‬‬  ‫עליהם רחמים מפני השם‪ ,‬הוכיח אותם‬
‫תגשים את מטרתה אם תהיה בנויה כמו‬
                                                                    ‫כאשר חטאו‪ .‬איך יעזוב אותם כעת?‬

‫ספר דברים‪ ,‬שבו משה חוזר ושונה את‬         ‫נתפלל‪ ,‬נעבוד‪ ,‬נבלה‬     ‫משה מבקש להמשיך ולהנהיג את‬
‫כל מצוות התורה‪ ,‬מזכיר ומזהיר את עם‬       ‫עם חברים‪ .‬ומה יקרה‬     ‫עם ישראל‪ ,‬להדריך אותם דווקא עכשיו‬
                                                                ‫כשהם צריכים אותו יותר מתמיד‪,‬‬
           ‫ישראל על הבחירה שבידיהם‪.‬‬

‫‪ 40‬יום הוא עומד ונואם‪ ,‬מכין אותם‬          ‫באמצע החופש? עוד‬      ‫כשכללי המשחק משתנים והם עוברים‬
‫לכניסה לארץ‪ ,‬נותן להם כלים להתמודד‬       ‫לילה שנלך לישון לפנות‬     ‫לחיות חיים טבעיים ולא על דרך הנס‪.‬‬
‫במציאות החדשה ולאחר מכן מברך אותם‬
                                                                ‫נוכל לדמות זאת להורה המבקש‬

‫שיצליחו לעמוד במשימת החיים הזאת‬          ‫בוקר אחרי סרט סתמי‪,‬‬    ‫להחזיק בידו של ילדו כאשר מתחיל‬
                     ‫ונפרד מהם לתמיד‪.‬‬    ‫נקום באחת בצהריים‬      ‫הוא לצעוד‪ ,‬המתקשה לראות אותו נופל‬
                                                                ‫ופורץ בבכי‪ .‬לנו כל זה תמיד נראה קצת‬
‫וכמו שחובתו של משה להכין אותם אל‬

‫היציאה לחיים העצמאיים האלה‪ ,‬כך חובת‬      ‫אחרי שאימא תכנס‬        ‫מצחיק מהצד‪ ,‬הרי כולנו יודעים שכך‬
‫עם ישראל להבין ולהפנים שמשה‪ ,‬שתמיד‬                              ‫תינוק לומד ללכת‪ ,‬הוא נופל כמה פעמים‬
                                         ‫ותפתח את התריס‬
‫הוביל אותם‪ ,‬כבר לא יהיה‪ ,‬וכעת הבחירה‬        ‫ברעש מכוון"‬         ‫ובתוך שבועיים הוא מתרוצץ ברחבי‬
            ‫נתונה אך ורק בידיים שלהם‪.‬‬                           ‫הבית באין מפריע‪ .‬אך להורים זוהי חוויה‬

‫גם אצלנו קיימת אותה התמודדות‪.‬‬                                                    ‫הלקוחה מסרט אימה‪.‬‬

‫סוגיית הבחירה שלמדנו עליה לבגרות‬                                ‫וזה כמובן לא נגמר כשהילד לומד‬

‫הופכת להיות המציאות שלנו בחופש‪,‬‬                                 ‫ללכת‪ ,‬זה הרי ממשיך לאורך כל שנות‬

‫גידולו‪ ,‬ובכל שנה שעוברת המחנכים וההורים לומדים לשחרר עוד ונכונה ההבנה שזמן זה טומן בתוכו סכנות רבות ומעמיד אותנו במבחן‪.‬‬

    ‫קצת‪ ,‬לאפשר קצת יותר לילדים שכבר היו לנערים לבחור בדרך אך זה בדיוק מה שזה‪ ,‬מבחן‪ .‬ואסור לנו לברוח ממנו‪.‬‬

    ‫כי בחופש הזה הכישלונות שלנו יהיו באחריותנו‪,‬‬                 ‫שלהם‪ ,‬ליפול ולטעות‪ ,‬ללמוד ולהצליח‪.‬‬

                        ‫אבל גם ההצלחות שלנו‪.‬‬               ‫כך ממש קורה לעם ישראל‪ .‬בספרי הנביאים נפגוש מקרוב את‬

‫וכל משימה שנציב לעצמנו ונצליח לעמוד בה‪ ,‬וכל דבר שנבחר‬      ‫חטאיהם‪ ,‬נלמד על הנפילות‪ ,‬על המלחמות ועל המריבות‪ .‬אך זאת‬

‫בדיוק הנקודה‪ ,‬עם ישראל מממש לאורך כל השנים ההן את חופש להתמיד בו‪ ,‬נדע שזה בזכות עצמנו‪ .‬נדע שהמעשים שלי נובעים‬

‫הבחירה שלו‪ ,‬לעתים בוחר ברע‪ ,‬לעתים בוחר בטוב‪ .‬אבל תמיד בוחר‪ .‬מהאני הפנימי והכי אמתי שלי‪ .‬לדעת שאני בחרתי בזה‪ ,‬בחירה שהיא‬

                                         ‫"הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים"‪ ,‬כתוב בגמרא במסכת ברכות‪ ,‬אישית ולגמרי אמתית‪.‬‬

‫זהו כוחו של החופש הגדול‪ ,‬לדמות את החיים ולבחור כיצד לחיות‬  ‫ואנו לומדים שחופש הבחירה הוא יסוד מרכזי ביהדות‪ ,‬שבלעדיו אין‬

                                         ‫אותם‪.‬‬                  ‫טעם בשכר ועונש ואין טעם בקיום מצוות כלל‪.‬‬

                                                           ‫אם היינו חיים בעולם שלהתפלל זה חובה כמו לנשום‪ ,‬עולם שבו‬

‫‪23‬‬
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28