Page 23 - זרעים - תמוז תשע"ו
P. 23
תמוז תשע"ו .יולי 2016
לא מתכננים לעשות משהו היום?" אנחנו נמלמל משהו אל הכרית כואבת לנו הבטן והיינו מרגישים צורך לברך כמו הצורך לאכול ,תגידו
לי אתם ,מה היה מיוחד בכך? ונתהפך לצד השני.
וזה אפילו לא קצה הקרחון של הבעיות העלולות להתעורר בחופש
הגדול ,ואם זאת אכן המציאות העגומה לא מוטב כבר לצמצם את ההזדמנות שבחופש
החופש הגדול ובכך להימנע ולחמוק מראש ממצבים מהסוג הזה?
"החיים האמתיים" אינם דומים לחיים במסגרת הישיבה והאולפנה, האומנם הכול אני יכול בחופש הגדול?
שלעתים מצמצמות במידה מסוימת את חופש הבחירה. חופש הבחירה
משום שבהמשך ,ממש כמו בחופש ,סדר היום הוא לגמרי בחירתנו
ואחריותנו .אין איש שמעיר אותנו מוקדם כדי להספיק לתפילה
כשחשבתי על אירוע מהתנ"ך המזכיר לי יציאה אל החופש עלתה במניין ,אין אדם שיעיר לנו על בחירת הבגדים שלנו ואף אחד לא
ידרוש מאתנו ללמוד תורה בכמות מסוימת בי דמותו של משה רבנו עומד על הר נבו
כל יום או ינזוף בנו שמלמלנו את ברכת "החופש יתחיל עם לפני הכניסה לארץ ,משקיף אל הארץ
רצון טוב ואמתי .שבוע
המזון ללא כוונה. ומבקש מהשם להיכנס אליה עם עמו.
יש בכך משהו מפחיד לשני הצדדים – 40שנה ליווה אותם במדבר ,הנחה
לשחרר ולהיות משוחררים .איך הם ידעו אותם ,ענה לשאלותיהם ,הסביר ,חינך
במה לבחור? איך נדע מה לעשות? ראשון ,גג שבועיים, וסבל את תלונותיהם .משה רבנו ביקש
בדיוק לכן קיימת המסגרת ,והיא עוד ייתכן שנקום בזמן, עליהם רחמים מפני השם ,הוכיח אותם
תגשים את מטרתה אם תהיה בנויה כמו
כאשר חטאו .איך יעזוב אותם כעת?
ספר דברים ,שבו משה חוזר ושונה את נתפלל ,נעבוד ,נבלה משה מבקש להמשיך ולהנהיג את
כל מצוות התורה ,מזכיר ומזהיר את עם עם חברים .ומה יקרה עם ישראל ,להדריך אותם דווקא עכשיו
כשהם צריכים אותו יותר מתמיד,
ישראל על הבחירה שבידיהם.
40יום הוא עומד ונואם ,מכין אותם באמצע החופש? עוד כשכללי המשחק משתנים והם עוברים
לכניסה לארץ ,נותן להם כלים להתמודד לילה שנלך לישון לפנות לחיות חיים טבעיים ולא על דרך הנס.
במציאות החדשה ולאחר מכן מברך אותם
נוכל לדמות זאת להורה המבקש
שיצליחו לעמוד במשימת החיים הזאת בוקר אחרי סרט סתמי, להחזיק בידו של ילדו כאשר מתחיל
ונפרד מהם לתמיד. נקום באחת בצהריים הוא לצעוד ,המתקשה לראות אותו נופל
ופורץ בבכי .לנו כל זה תמיד נראה קצת
וכמו שחובתו של משה להכין אותם אל
היציאה לחיים העצמאיים האלה ,כך חובת אחרי שאימא תכנס מצחיק מהצד ,הרי כולנו יודעים שכך
עם ישראל להבין ולהפנים שמשה ,שתמיד תינוק לומד ללכת ,הוא נופל כמה פעמים
ותפתח את התריס
הוביל אותם ,כבר לא יהיה ,וכעת הבחירה ברעש מכוון" ובתוך שבועיים הוא מתרוצץ ברחבי
נתונה אך ורק בידיים שלהם. הבית באין מפריע .אך להורים זוהי חוויה
גם אצלנו קיימת אותה התמודדות. הלקוחה מסרט אימה.
סוגיית הבחירה שלמדנו עליה לבגרות וזה כמובן לא נגמר כשהילד לומד
הופכת להיות המציאות שלנו בחופש, ללכת ,זה הרי ממשיך לאורך כל שנות
גידולו ,ובכל שנה שעוברת המחנכים וההורים לומדים לשחרר עוד ונכונה ההבנה שזמן זה טומן בתוכו סכנות רבות ומעמיד אותנו במבחן.
קצת ,לאפשר קצת יותר לילדים שכבר היו לנערים לבחור בדרך אך זה בדיוק מה שזה ,מבחן .ואסור לנו לברוח ממנו.
כי בחופש הזה הכישלונות שלנו יהיו באחריותנו, שלהם ,ליפול ולטעות ,ללמוד ולהצליח.
אבל גם ההצלחות שלנו. כך ממש קורה לעם ישראל .בספרי הנביאים נפגוש מקרוב את
וכל משימה שנציב לעצמנו ונצליח לעמוד בה ,וכל דבר שנבחר חטאיהם ,נלמד על הנפילות ,על המלחמות ועל המריבות .אך זאת
בדיוק הנקודה ,עם ישראל מממש לאורך כל השנים ההן את חופש להתמיד בו ,נדע שזה בזכות עצמנו .נדע שהמעשים שלי נובעים
הבחירה שלו ,לעתים בוחר ברע ,לעתים בוחר בטוב .אבל תמיד בוחר .מהאני הפנימי והכי אמתי שלי .לדעת שאני בחרתי בזה ,בחירה שהיא
"הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים" ,כתוב בגמרא במסכת ברכות ,אישית ולגמרי אמתית.
זהו כוחו של החופש הגדול ,לדמות את החיים ולבחור כיצד לחיות ואנו לומדים שחופש הבחירה הוא יסוד מרכזי ביהדות ,שבלעדיו אין
אותם. טעם בשכר ועונש ואין טעם בקיום מצוות כלל.
אם היינו חיים בעולם שלהתפלל זה חובה כמו לנשום ,עולם שבו
23