Page 13 - זרעים - תמוז תשע"ו
P. 13

‫תמוז תשע"ו ‪ .‬יולי ‪2016‬‬

‫אתה מפספס אתגר משמעותי‪ .‬עם ישראל מפסיד‪,‬‬
‫התיכונים הדתיים מפסידים‪ .‬לבני עקיבא יש ‪5,000‬‬
‫בני נוער בכל שנתון; אין סיבה שלא יהיו ‪ 200‬חבר'ה‬
‫בשנה שבאים לשל"ף‪ .‬האמת היא שגם אם היו ‪500‬‬

      ‫עדיין היה לי איפה לשים אותם‪ .‬רק שיבואו"‪.‬‬

         ‫תהליכיות‬                                ‫הכנסת ספר תורה בערבה התיכונה‪ .‬באדיבות סניף חב"ד המקומי‪.‬‬

‫למול האמירות הקשות על חוסר שליחות‬                ‫ארנון‪ ,‬רכז של"ף של תנועת בני עקיבא‪" .‬יש נתק בין‬                   ‫באדיבות המצולם‬
‫במגזר הציוני‪-‬דתי יש מי שמבקש להכניס את‬           ‫קבוצות שונות‪ ,‬ששתיהן חוסות תחת ההגדרה של‬
‫הדברים לפרופורציות‪" :‬בשליחות החב"דניקית‬          ‫'ציונות דתית'‪ .‬המפגש נועד להעצים ולהפרות את‬       ‫ליאור ארנון‪,‬‬
‫יש מסירות נפש שאין כדוגמתה‪ .‬כאשר הם רואים‬        ‫שני הצדדים‪ .‬מה נחשב הצלחה? יש מעט פרמטרים‬           ‫רכז של"ף‬
‫משימה מול עיניהם היא בראש הרשימה‪ .‬עם זאת‬         ‫שאפשר ממש למדוד‪ ,‬כמו נכונות לגיוס משמעותי‬          ‫בתנועת בני‬
‫גם במגזר הציוני‪-‬דתי נעשות שליחויות יוצאות‬        ‫והצלחה בלימודים‪ ,‬אבל זה בעיקר עצם המפגש‪,‬‬             ‫עקיבא‪:‬‬
‫דופן; יש נשות קבע שאינן רואות את בעליהן ימים‬     ‫שבחור דוס בכיפה יהיה חבר של בחור מהתיכון‬         ‫"כשאתה נשאר‬
‫ולילות‪ ,‬מגדלות את הילדים כמעט לבד‪ .‬הגרעינים‬                                                        ‫באזור הנוחות‬
‫התורניים מתפתחים בכל רחבי הארץ וההתיישבות‬               ‫המקומי‪ ,‬זו ההשפעה המשמעותית ביותר"‪.‬‬           ‫ולא יוצא‬
‫ביהודה ושומרון לצד הסיכונים הביטחוניים שבה‬       ‫המטרה נעלה‪ ,‬התוצאות מעודדות‪ ,‬בתי הספר‬             ‫לשל"ף‪ ,‬אתה‬
‫אינה מובנת מאליה"‪ ,‬אומרת ספיר כהן‪ ,‬רכזת‬          ‫המקומיים מרוצים ובוגרי התכנית מספרים רק‬           ‫מפספס אתגר‬
‫לשעבר בגרעין תורני במרכז הארץ‪" .‬יש שיגידו‬        ‫דברים טובים‪ .‬איפה הבעיה? ניחשתם נכון – גיוס‬       ‫משמעותי‪ .‬עם‬
‫שבמגזר שלנו אנשים מוכנים לשלם מחיר כבד‬           ‫משתתפים חדשים‪ .‬ליאור‪" :‬מוסדות לימודים‬            ‫ישראל מפסיד‪,‬‬
‫פחות‪ ,‬אני מכירה פעילי גרעין שלא הסכימו לשלוח‬     ‫מהציונות הדתית אינם מאפשרים לנו להיכנס אליהם‬        ‫התיכונים‬
‫את הילדים למוסדות חינוך מסוימים בעיר מפני‬        ‫ולהסביר לחבר'ה על התכנית‪ .‬במקום לשלוח אלינו‬          ‫הדתיים‬
‫שהמקום אינו תורני דיו‪ ,‬וגם בשליחות העולמית יש‬    ‫תלמידים בשמחה הם חושבים על ההפסד הפרטי‬           ‫מפסידים‪ .‬לבני‬
‫מי שמתעניינים קודם כול בשכר‪ ,‬אבל האם זה נורא‬     ‫שלהם‪ ,‬מבטיחים לתלמידים שאם יעזבו זה יהיה‬         ‫עקיבא יש ‪5,000‬‬
‫כל כך? האם כל שליחות חייבת להיות במחיר של‬        ‫לרעתם ותעודת הבגרות שלהם תיפגע‪ ,‬מה שלא‬            ‫בני נוער בכל‬
‫עוני‪ ,‬פילוג משפחתי או של מחיר חינוכי כבד? מה‬     ‫נכון‪ ,‬אגב‪ .‬הישיבות והאולפנות רוצים לראות את‬      ‫שנתון; אין סיבה‬
‫גם שאי‪-‬אפשר למדוד את האחוזים של השליחויות‬        ‫התלמיד מסיים‪ ,‬מחייך בתמונת המחזור‪ .‬מעבר לזה‪,‬‬      ‫שלא יהיו ‪200‬‬
‫בכל מגזר‪ ,‬איך מודדים כמה אנשים מכל מגזר‬          ‫התלמידים שווים לבית הספר כסף בדמות תקציבים‬        ‫חבר'ה בשנה‬
‫נותנים את כל כולם למען השליחות? בעיקר חשוב‬       ‫ממשרד החינוך‪ ,‬וכל תלמיד שעוזב למקום אחר‬          ‫שבאים לשל"ף"‬
‫לזכור שהערכים והחינוך של שני המגזרים שונים זה‬    ‫לוקח אתו את התקציבים האלה למקום הלימודים‬
                                                 ‫החדש‪ .‬בפועל החבר'ה אינם נפגעים מהתכנית‪.‬‬
      ‫מזה‪ ,‬וזה משפיע על אופי השליחות עצמה"‪.‬‬      ‫בוגרי של"ף מוציאים תעודת בגרות טובה יותר‪,‬‬
                                                 ‫מתחזקים מבחינה ערכית ומבחינה דתית כאחד‪.‬‬
       ‫כל יהודי – שליח‬                           ‫יש לנו ביקוש מטורף לשל"פים – מצד בתי הספר‪,‬‬
                                                 ‫כמובן‪ .‬היום יש שמונה גרעינים פעילים‪ ,‬ועוד ‪23‬‬
‫לצד השוני בתפיסות הרוחניות בין שני המגזרים‬       ‫בתי ספר שהגישו בקשה לשל"פים ונענו בשלילה‬
‫והאופי השוני בשליחות בכל מגזר‪ ,‬נראה שעל דבר‬      ‫מחוסר משתתפים‪ .‬הגיוס קשה מאוד‪ .‬אנחנו‬
‫אחד ההסכמה והשותפות היא ברורה‪" :‬שליחות היא‬       ‫אוהבים לדבר בסניפים על ערכים ואידאלים‪ ,‬אבל‬
‫תפיסת עולם כללית המונחלת כבר מהגיל הרך"‪,‬‬         ‫בסופו של דבר אנחנו נבחנים במעשים‪ .‬אני עצמי‬
‫אומר הרב מנחם ברוד‪" .‬האמירה היא‪ :‬אתה לא חי‬       ‫בוגר של"ף‪ ,‬אני מכיר את הקשיים ועדיין חושב שזו‬
‫בשביל עצמך‪ .‬אתה שליח של הקב"ה בעולם הזה‬
‫וצריך לעשות מה שהקב"ה מצפה ממך‪ .‬במובן הזה‬                            ‫החלטה משמעותית ונפלאה"‪.‬‬
‫שני אנשים יכולים לעבוד באותה עבודה‪ ,‬אבל אצל‬      ‫אדם שעוזב את השכונה ואת החברים בכיתה יב‬
‫האחד זה מגיע מתוך דאגה לפרנסה ואצל האחר‬
‫זה מגיע מתוך שליחות‪ .‬השליח מנסה להביא את‬                        ‫מפספס את ההכתרה‪ ,‬את האווירה‪.‬‬
‫הסובבים אותו להיות קרובים יותר לקב"ה‪ .‬במובן‬      ‫"גם אדם שנשאר באותה מסגרת מוותר על‬
‫הזה עבודה של שליח בתאילנד שונה מאוד מעבודה‬       ‫משהו‪ .‬בחירה אחת היא ויתור על בחירה אחרת‪.‬‬
‫של שליח בביתר עילית‪ .‬זה עוסק בהנחלת יהדות‬        ‫כשאתה נשאר באזור הנוחות ולא יוצא לשל"ף‬
‫בסיסית וזה עוסק בהפצת חסידות‪ ,‬אבל שניהם‬
‫מונעים משליחות‪ .‬לא צריך לטוס לאיזה מקום נידח‬
‫בעולם כדי להיות שליח‪ .‬כל יהודי‪ ,‬בכל סיטואציה‪,‬‬

                                     ‫הוא שליח"‪.‬‬

‫‪13‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18