Page 7 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 7

‫אדר ב' תשע"ו ‪ .‬מרץ ‪2016‬‬  ‫חנה את המטרה‪ַ " :‬עד ִי ָּג ֵמל ַה ַּנ ַער ַו ֲה ִב ֹא ִתיו ְו ִנְר ָאה ֶאת ְּפ ֵני ה' ְו ָיׁ ַשב ׁ ָשם‬
                          ‫ַעד ע ֹו ָלם" (שם‪ ,‬כב); מטרתו של שמואל מיום היוולדו הייתה לייצר‬
‫‪7‬‬                         ‫שיח אחר‪ ,‬שיח שמבקש לראות את הקב"ה – לראות ולא רק לשמוע‪.‬‬
                          ‫הנקודה הזו באישיותו של שמואל מקבלת חיזוק בהשוואה‬
                          ‫להתנהגות של חפני ופנחס במשכן ולתגובתו של עלי להתנהגות בניו‪.‬‬
                          ‫פעמים מספר בפרק ב חוזרת עובדת החשיבות הגדולה שעלי מייחס‬
                          ‫למה שהוא שומע‪ ,‬ואולי כתגובה ישירה לתפיסת המציאות של עלי‬

                                               ‫מתאר הנביא שאין בניו שומעים לקול אביהם‪.‬‬
                          ‫לאחר מכן מתחיל המעבר בין תפיסות העולם השונות‪ .‬פרק ג מתחיל‬
                          ‫בקביעה שעיניו של עלי החלו כהות ואינו יכול לראות – קביעה טכנית‬
                          ‫אולי‪ ,‬אבל ודאי גם קביעה המסתירה אמירה מהותית על היכולת של‬
                          ‫עלי לתפוס את העולם באמצעות ראייה‪ .‬הקב"ה קרא לשמואל כמה‬
                          ‫פעמים‪ ,‬אבל שמואל לא הגיב אלא רץ אל עלי‪ .‬שמואל הבין שהקשר‬
                          ‫מחייב ראייה‪ ,‬מחייב לעמוד נוכח אל מול המדבר‪ ,‬אבל המציאות‬
                          ‫עוד לא הייתה מוכנה‪ ,‬ולכן לימד עלי את שמואל מה עושים כשרק‬

                                        ‫שומעים‪ ,‬ומתוך כך הגיעה לשמואל נבואתו הראשונה‪.‬‬
                          ‫כבר בתחילת הנבואה קבע הקב"ה שמי שישמע אותה‪ ,‬תצילנה‬
                          ‫אוזניו‪ .‬מהרגע שתגיע נבואת שמואל לעולם‪ ,‬תפיסת העולם צריכה‬
                          ‫להשתנות – לא עוד רק לשמוע אלא להתחיל גם להשתמש בעיניים‪.‬‬
                          ‫כשהגיע הבוקר שמואל " ָיֵרא ֵמ ַה ִּגיד ֶאת ַה ַּמְר ָאה ֶאל ֵע ִלי" (שם ג‪ ,‬טו)‪.‬‬
                          ‫שמואל התייחס לשיח שלו עם הקב"ה כ'מראה' ולא כמשהו ששמע‪,‬‬
                          ‫ומכאן החלה המציאות להיתפס באופן אחר; מכאן התחיל שמואל‬
                          ‫להטמיע בעם ישראל את יכולת ההתבוננות‪ ,‬את היכולת להיפגש עם‬
                          ‫הקב"ה פגישה ישירה‪ ,‬נוכחת‪ ,‬שמובילה בסופו של דבר למציאות שבה‬

                            ‫"ַו ֹּי ֶסף ה' ְל ֵהָר ֹאה ְבׁ ִש ֹלה ִּכי ִנ ְג ָלה ה' ֶאל ׁ ְשמ ּו ֵאל ְּבׁ ִשל ֹו‪( "...‬שם‪ ,‬כא)‪.‬‬

                                           ‫האם אנחנו מוכנים לשלב הבא?‬

                          ‫כבר הרבה שנים שאנחנו נמצאים בתהליך הקשבה‪ ,‬בתהליך אטי של‬
                          ‫הבנה‪ ,‬הטמעה והשלמה עם המציאות ההולכת ומתקדמת אט‪-‬אט‪.‬‬
                          ‫מדי פעם כדאי לעצור ולשאול את עצמנו‪ :‬האם אנחנו מוכנים לשלב‬
                          ‫הבא? האם אנחנו רוצים לא רק לשמוע על הקב"ה ועל הגאולה אלא‬
                          ‫גם לראות אותם בעיניים? האם אנחנו שואפים לסופו של התהליך ולא‬
                          ‫רק לתהליך עצמו? לשמואל היו תשובות ברורות‪ ,‬ומתוך עיון בספרו‬

                                                              ‫בעז"ה גם לנו יתבהרו הדברים‪.‬‬

                                   ‫מלימתהוצכתויךהקוברחובומרןשיס‪,‬נממבאצתתיפיו‪ ‬שדתפתןתררידגבבורהיפוקלאךירלשומשיעקתקווי‪ ‬עלדמממועדדמויתמסרגי‪,‬ותםיםעאםדשםומקלר‪.‬רכישבמשמידבשבמהאה'‪ ‬נ‪.‬שנ‪.‬חנישיסתשתולבהםענעלודלתבוחר‪ ‬לעהרפאהכהיעניישיתוחייםהוששחבחיייראהיוברשודרייהצשחהל‪,‬ויצנםביניםיבההמקהויבתוועפרחכשדה‪.‬חפעמדחויול'ליפעהללנקטעבייםהמוושםברמעמרפבימגרלתתבלרנשגבשנומאיוללגחועצוםהשובהלןשו‪,‬אנרוהותבית המדרש התנועתי ‪ -‬מה זה?‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12