Page 7 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 7
אדר ב' תשע"ו .מרץ 2016 חנה את המטרהַ " :עד ִי ָּג ֵמל ַה ַּנ ַער ַו ֲה ִב ֹא ִתיו ְו ִנְר ָאה ֶאת ְּפ ֵני ה' ְו ָיׁ ַשב ׁ ָשם
ַעד ע ֹו ָלם" (שם ,כב); מטרתו של שמואל מיום היוולדו הייתה לייצר
7 שיח אחר ,שיח שמבקש לראות את הקב"ה – לראות ולא רק לשמוע.
הנקודה הזו באישיותו של שמואל מקבלת חיזוק בהשוואה
להתנהגות של חפני ופנחס במשכן ולתגובתו של עלי להתנהגות בניו.
פעמים מספר בפרק ב חוזרת עובדת החשיבות הגדולה שעלי מייחס
למה שהוא שומע ,ואולי כתגובה ישירה לתפיסת המציאות של עלי
מתאר הנביא שאין בניו שומעים לקול אביהם.
לאחר מכן מתחיל המעבר בין תפיסות העולם השונות .פרק ג מתחיל
בקביעה שעיניו של עלי החלו כהות ואינו יכול לראות – קביעה טכנית
אולי ,אבל ודאי גם קביעה המסתירה אמירה מהותית על היכולת של
עלי לתפוס את העולם באמצעות ראייה .הקב"ה קרא לשמואל כמה
פעמים ,אבל שמואל לא הגיב אלא רץ אל עלי .שמואל הבין שהקשר
מחייב ראייה ,מחייב לעמוד נוכח אל מול המדבר ,אבל המציאות
עוד לא הייתה מוכנה ,ולכן לימד עלי את שמואל מה עושים כשרק
שומעים ,ומתוך כך הגיעה לשמואל נבואתו הראשונה.
כבר בתחילת הנבואה קבע הקב"ה שמי שישמע אותה ,תצילנה
אוזניו .מהרגע שתגיע נבואת שמואל לעולם ,תפיסת העולם צריכה
להשתנות – לא עוד רק לשמוע אלא להתחיל גם להשתמש בעיניים.
כשהגיע הבוקר שמואל " ָיֵרא ֵמ ַה ִּגיד ֶאת ַה ַּמְר ָאה ֶאל ֵע ִלי" (שם ג ,טו).
שמואל התייחס לשיח שלו עם הקב"ה כ'מראה' ולא כמשהו ששמע,
ומכאן החלה המציאות להיתפס באופן אחר; מכאן התחיל שמואל
להטמיע בעם ישראל את יכולת ההתבוננות ,את היכולת להיפגש עם
הקב"ה פגישה ישירה ,נוכחת ,שמובילה בסופו של דבר למציאות שבה
"ַו ֹּי ֶסף ה' ְל ֵהָר ֹאה ְבׁ ִש ֹלה ִּכי ִנ ְג ָלה ה' ֶאל ׁ ְשמ ּו ֵאל ְּבׁ ִשל ֹו( "...שם ,כא).
האם אנחנו מוכנים לשלב הבא?
כבר הרבה שנים שאנחנו נמצאים בתהליך הקשבה ,בתהליך אטי של
הבנה ,הטמעה והשלמה עם המציאות ההולכת ומתקדמת אט-אט.
מדי פעם כדאי לעצור ולשאול את עצמנו :האם אנחנו מוכנים לשלב
הבא? האם אנחנו רוצים לא רק לשמוע על הקב"ה ועל הגאולה אלא
גם לראות אותם בעיניים? האם אנחנו שואפים לסופו של התהליך ולא
רק לתהליך עצמו? לשמואל היו תשובות ברורות ,ומתוך עיון בספרו
בעז"ה גם לנו יתבהרו הדברים.
מלימתהוצכתויךהקוברחובומרןשיס,נממבאצתתיפיו שדתפתןתררידגבבורהיפוקלאךירלשומשיעקתקווי עלדמממועדדמויתמסרגי,ותםיםעאםדשםומקלר.רכישבמשמידבשבמהאה' נ.שנ.חנישיסתשתולבהםענעלודלתבוחר לעהרפאהכהיעניישיתוחייםהוששחבחיייראהיוברשודרייהצשחהל,ויצנםביניםיבההמקהויבתוועפרחכשדה.חפעמדחויול'ליפעהללנקטעבייםהמוושםברמעמרפבימגרלתתבלרנשגבשנומאיוללגחועצוםהשובהלןשו,אנרוהותבית המדרש התנועתי -מה זה?