Page 6 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 6
יובלאהלי|רכזהדרכהמחוזדרוםביןלרשאמיייעהה מבתיותהךתהנלוימדמעורתדיש
אותה כפי שהיא באמת ,האפשרות להתבונן ולראות את הקב"ה בתוך במעמד הר סיני קרה משהו לעם ישראלְ" :ו ָכל ָה ָעם ֹר ִאים ֶאת ַה ּק ֹו ֹלת
המציאות ,יכולה לתת לאדם את האפשרות לחיות מציאות של קדושה ְו ֶאת ַה ַּל ִּפי ִדם ְו ֵאת ק ֹול ַהׁ ּ ֹש ָפר ְו ֶאת ָה ָהר ָעׁ ֵשן" (שמות כ ,יד) .עם ישראל
הגיע לשיא ,למציאות שבה הוא מסוגל לראות את הקב"ה בחיים שלו,
ללא שום ספקות ,ללא שום מעצורים; לחיות קדושה.
מנגד עומדת השמיעה .כדי לתפוס דברים באמצעות שמיעה צריך לראות בעיניים איך הוא רלוונטי לחיים שלו ,שותף לכל מה שאנו
זמן ,להיות קשובים עד שהמילה תסתיים ,עד שיורכב המשפט,
עד שיסיימו להסביר .תפיסת העולם השמיעתית מוכרת לנו יותר, עוברים.
היא תפיסה שמקדשת את התהליך ,מבינה שיש דברים שלוקח
להם זמן להתגלות ולא תמיד אפשר לקבל 'את כל האמת ב ּפנים'. אלא שבאותו הרגע עם
מהרגע שביקשו בני ישראל לוותר על ראיית אלוקים בהר סיני ,היה
העולם למקום שבו כדי להיפגש עם אלוקים צריך לעבור תהליך ישראל נרתע לאחור וביקש "כשתופסים
ארוך שלפעמים לא יהיה ברור כמו ראיית הדברים בעיניים ,תהליך ממשהּ ַ " :ד ֵּבר ַא ָּתה ִע ָּמנ ּו משהו בראייה הוא
שלפעמים ייגמר בטעויות ובחטאים בגלל חוסר הבהירות ,אבל תהליך ְו ִנׁ ְש ָמ ָעה ְו ַאל ְי ַד ֵּבר ִע ָּמנ ּו ֱא ֹל ִקים
שמטרתו אחת – לנסות ולהיפגש עם אלוקים בכלים שלנו ,לאט- ֶּפן ָנמ ּות" (שם ,טו) .מאותו חד-משמעי ,אין
הרגע הקשר שלנו אל הקב"ה הוא נתון לפרשנות.
לאט.
הוא קשר של שמיעה ולא של
שיח שמבקש לראות
ראייה ,מאותו הרגע הוודאות האפשרות להסתכל
במשך מאות שנים נמשך הניתוק הזה של עם ישראל מראיית אלוקים. שהגיעה מתוך מראה עיניים על המציאות ולראות
במשך שנים חי עם ישראל במציאות שבה היה עליו להיות קשוב – לא התחלפה בממד אחר ,ממד של
לאלוקים אלא לנביאים ,לשופטים – אבל את אלוקים לא ראה .המצב
הזה הוליד המון בעיות; הניתוק הברור מהקב"ה הקשה על עם ישראל הקשבה. אותה כפי שהיא
להיות ברור ברצונות שלו ולהבין מה המטרה שלו ,וממילא כשהמטרה
באמת ,האפשרות מפגש עם אלוקים
אינה ברורה מגיעה גם ההידרדרות הרוחנית. בספרו 'קול הנבואה' מסביר להתבונן ולראות
ספר שמואל מנסה להחזיר לעם ישראל את השיח הראשוני ,שיח הרב דוד הכהן ('הרב הנזיר') את הקב"ה בתוך
שמבקש לראות את הקב"ה בחיים שלנו .כבר לפני לידת שמואל את ההבדל שבין תפיסת העולם המציאות ,יכולה לתת
התמודדה אמו חנה עם המציאות .חנה התפללה ,ביקשה בן ,ביקשה החזותית לתפיסת העולם לאדם את האפשרות
בפירוש " ִאם ָר ֹאה ִתְר ֶאה ָּב ֳע ִני ֲא ָמ ֶת ָך" (שמואל א א ,יא) .חנה ביקשה השמיעתית .הראייה ,לפי הרב לחיות מציאות של
את הראייה ,אבל "ְוק ֹו ָל ּה ֹלא ִיׁ ּ ָש ֵמ ַע" (שם ,יג) .עלי לא הכיר מציאות הנזיר ,תופסת את המציאות קדושה ללא שום
כזו ,מבחינת עלי כדי לפגוש את הקב"ה חייבים לשמוע ,להקשיב, בפעם אחת; המבט מקפיא את
וכשלא שמע – חשב את חנה לשיכורה .גם אחרי שנולד שמואל הציבה התמונה .כשתופסים משהו ספקות"
בראייה הוא חד-משמעי ,אין
הוא נתון לפרשנות .האפשרות
להסתכל על המציאות ולראות
6