Page 6 - זרעים - אדר ב' תשע"ו
P. 6

‫יובלאהלי|רכזהדרכהמחוזדרוםביןלרשאמיייעהה‬                                                                                                    ‫מבתיותהךתהנלוימדמעורתדיש‬

‫אותה כפי שהיא באמת‪ ,‬האפשרות להתבונן ולראות את הקב"ה בתוך‬                         ‫במעמד הר סיני קרה משהו לעם ישראל‪ְ" :‬ו ָכל ָה ָעם ֹר ִאים ֶאת ַה ּק ֹו ֹלת‬
‫המציאות‪ ,‬יכולה לתת לאדם את האפשרות לחיות מציאות של קדושה‬                         ‫ְו ֶאת ַה ַּל ִּפי ִדם ְו ֵאת ק ֹול ַהׁ ּ ֹש ָפר ְו ֶאת ָה ָהר ָעׁ ֵשן" (שמות כ‪ ,‬יד)‪ .‬עם ישראל‬
                                                                                 ‫הגיע לשיא‪ ,‬למציאות שבה הוא מסוגל לראות את הקב"ה בחיים שלו‪,‬‬
              ‫ללא שום ספקות‪ ,‬ללא שום מעצורים; לחיות קדושה‪.‬‬
‫מנגד עומדת השמיעה‪ .‬כדי לתפוס דברים באמצעות שמיעה צריך‬                            ‫לראות בעיניים איך הוא רלוונטי לחיים שלו‪ ,‬שותף לכל מה שאנו‬
‫זמן‪ ,‬להיות קשובים עד שהמילה תסתיים‪ ,‬עד שיורכב המשפט‪,‬‬
‫עד שיסיימו להסביר‪ .‬תפיסת העולם השמיעתית מוכרת לנו יותר‪,‬‬                                                                                    ‫עוברים‪.‬‬
‫היא תפיסה שמקדשת את התהליך‪ ,‬מבינה שיש דברים שלוקח‬
‫להם זמן להתגלות ולא תמיד אפשר לקבל 'את כל האמת ב ּפנים'‪.‬‬                         ‫אלא שבאותו הרגע עם‬
‫מהרגע שביקשו בני ישראל לוותר על ראיית אלוקים בהר סיני‪ ,‬היה‬
‫העולם למקום שבו כדי להיפגש עם אלוקים צריך לעבור תהליך‬                            ‫ישראל נרתע לאחור וביקש‬                                          ‫"כשתופסים‬
‫ארוך שלפעמים לא יהיה ברור כמו ראיית הדברים בעיניים‪ ,‬תהליך‬                        ‫ממשה‪ּ ַ " :‬ד ֵּבר ַא ָּתה ִע ָּמנ ּו‬                      ‫משהו בראייה הוא‬
‫שלפעמים ייגמר בטעויות ובחטאים בגלל חוסר הבהירות‪ ,‬אבל תהליך‬                       ‫ְו ִנׁ ְש ָמ ָעה ְו ַאל ְי ַד ֵּבר ִע ָּמנ ּו ֱא ֹל ִקים‬
‫שמטרתו אחת – לנסות ולהיפגש עם אלוקים בכלים שלנו‪ ,‬לאט‪-‬‬                            ‫ֶּפן ָנמ ּות" (שם‪ ,‬טו)‪ .‬מאותו‬                               ‫חד‪-‬משמעי‪ ,‬אין‬
                                                                                 ‫הרגע הקשר שלנו אל הקב"ה‬                                   ‫הוא נתון לפרשנות‪.‬‬
                                                            ‫לאט‪.‬‬
                                                                                 ‫הוא קשר של שמיעה ולא של‬
                         ‫שיח שמבקש לראות‬
                                                                                 ‫ראייה‪ ,‬מאותו הרגע הוודאות‬                                 ‫האפשרות להסתכל‬
‫במשך מאות שנים נמשך הניתוק הזה של עם ישראל מראיית אלוקים‪.‬‬                        ‫שהגיעה מתוך מראה עיניים‬                                   ‫על המציאות ולראות‬
‫במשך שנים חי עם ישראל במציאות שבה היה עליו להיות קשוב – לא‬                       ‫התחלפה בממד אחר‪ ,‬ממד של‬
‫לאלוקים אלא לנביאים‪ ,‬לשופטים – אבל את אלוקים לא ראה‪ .‬המצב‬
‫הזה הוליד המון בעיות; הניתוק הברור מהקב"ה הקשה על עם ישראל‬                       ‫הקשבה‪.‬‬                                                    ‫אותה כפי שהיא‬
‫להיות ברור ברצונות שלו ולהבין מה המטרה שלו‪ ,‬וממילא כשהמטרה‬
                                                                                 ‫באמת‪ ,‬האפשרות מפגש עם אלוקים‬
                       ‫אינה ברורה מגיעה גם ההידרדרות הרוחנית‪.‬‬                    ‫בספרו 'קול הנבואה' מסביר‬                                      ‫להתבונן ולראות‬
‫ספר שמואל מנסה להחזיר לעם ישראל את השיח הראשוני‪ ,‬שיח‬                             ‫הרב דוד הכהן ('הרב הנזיר')‬                                    ‫את הקב"ה בתוך‬
‫שמבקש לראות את הקב"ה בחיים שלנו‪ .‬כבר לפני לידת שמואל‬                             ‫את ההבדל שבין תפיסת העולם‬                                 ‫המציאות‪ ,‬יכולה לתת‬
‫התמודדה אמו חנה עם המציאות‪ .‬חנה התפללה‪ ,‬ביקשה בן‪ ,‬ביקשה‬                          ‫החזותית לתפיסת העולם‬                                      ‫לאדם את האפשרות‬
‫בפירוש " ִאם ָר ֹאה ִתְר ֶאה ָּב ֳע ִני ֲא ָמ ֶת ָך" (שמואל א א‪ ,‬יא)‪ .‬חנה ביקשה‬  ‫השמיעתית‪ .‬הראייה‪ ,‬לפי הרב‬                                   ‫לחיות מציאות של‬
‫את הראייה‪ ,‬אבל "ְוק ֹו ָל ּה ֹלא ִיׁ ּ ָש ֵמ ַע" (שם‪ ,‬יג)‪ .‬עלי לא הכיר מציאות‬    ‫הנזיר‪ ,‬תופסת את המציאות‬                                       ‫קדושה ללא שום‬
‫כזו‪ ,‬מבחינת עלי כדי לפגוש את הקב"ה חייבים לשמוע‪ ,‬להקשיב‪,‬‬                         ‫בפעם אחת; המבט מקפיא את‬
‫וכשלא שמע – חשב את חנה לשיכורה‪ .‬גם אחרי שנולד שמואל הציבה‬                        ‫התמונה‪ .‬כשתופסים משהו‬                                                 ‫ספקות"‬
                                                                                 ‫בראייה הוא חד‪-‬משמעי‪ ,‬אין‬
                                                                                 ‫הוא נתון לפרשנות‪ .‬האפשרות‬
                                                                                 ‫להסתכל על המציאות ולראות‬

                                                                                                                                                                     ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11