Page 7 - זרעים - חשוון תשע"ז
P. 7

‫מרחשוון תשע"ז ‪ .‬נובמבר ‪2016‬‬

‫בתנועה דתית ושומרים על כללים מסוימים‪ ,‬אני בעד‪ .‬הכבוד ההדדי‬        ‫פחות מהשאלה אם אני בן אדם טוב או לא‪ .‬בני עקיבא היא אמנם‬
‫שהחניכים לומדים בזכות השילוב של כל מיני גוונים בסניף הוא רווח‬     ‫תנועה דתית‪ ,‬ולא נתקלתי בדרישות דתיות מוגזמות‪ ,‬אבל מקרה כמו‬
                                                                  ‫שלי מתרחש דווקא בסניף מעורב כמו תקוע‪ .‬לו גרתי במקום אחר‪,‬‬
                                                          ‫עצום"‪.‬‬
                                                                                      ‫אני מניחה שהייתי הולכת לתנועת נוער אחרת‪.‬‬
        ‫את מלווה חניכים כאלה בכמה‬
    ‫סניפים‪ .‬האם היחס אליהם שונה‬                                              ‫שולמית לוי היא רכזת בני עקיבא באזור‬
                                                                              ‫גוש עציון‪ ,‬ובאחריותה כמה סניפים‬
        ‫מהיחס אל חניכים רגילים?‬                                               ‫שאופיים מעורב‪ .‬מבחינתה חניכים‬
                                                                              ‫חילונים בתנועת בני עקיבא הם שילוב‬
‫"אנחנו מתאימים התאמות ספציפיות לכל אוכלוסייה‪.‬‬                                ‫מתבקש‪“ .‬אני חושבת שהתנועה עושה‬
‫כמו שמדריכי סניפי עולים יקבלו יחידה משלהם בסמינריון‪,‬‬                        ‫מעשה נכון בזה שאינה סוגרת את עצמה‬
‫גם מדריכי סניפים מעורבים מבחינה דתית יקבלו מענה‪.‬‬                          ‫בפני אוכלוסייה דתית בלבד אלא פותחת את‬
‫מדריכה חילונית שביקשה ממני שלא להיכנס ליחידה‬                           ‫השערים לאוכלוסיות נוספות‪ .‬נכון‪ ,‬זה מוסיף‬
‫על לימוד תורה בסמינריון קיבלה אישור; למפעלים‬                      ‫אתגר בסניפים וזה לא תמיד פשוט‪ ,‬אבל בעיניי זה‬
‫תנועתיים נבקש מהמדריכות להגיע בחצאית‪ .‬יש קשיים‬
‫ואנחנו מתמודדים אתם – לא מטאטאים כלום מתחת לשטיח‪.‬‬                                      ‫אתגר חיובי"‪ ,‬אומרת שלומית‪.‬‬
‫האחדות בינינו חשובה לנו יותר מהשאלות הפרטניות‪ .‬המורכבות‬
‫של הסיטואציה לא תפחיד אותי להכניס אותם גם להדרכה במצבים‬           ‫הורה ששולח את הילד שלו לבני‬

                                                      ‫מסוימים"‪.‬‬   ‫עקיבא רוצה לדעת שהוא נמצא‬
‫שלומית ממשילה את החיבור של בני עקיבא לחניכים ולמדריכים‬
‫חילונים לחיבור שלה לחניכים שנוטים שמאלה מבחינה פוליטית‪.‬‬           ‫בסביבה חינוכית דתית‪ .‬כשהתנועה‬
‫"בני עקיבא היא תנועת נוער ימנית‪ ,‬אבל האם זה אומר שלא אקבל‬
‫לסניף מדריך שמאלני? ברור שלא! כל עוד האדם שמולי הוא ערכי‪,‬‬         ‫משלבת חניכים‬
‫משדר דוגמה אישית חיובית ומבין שהוא שותף בתנועת נוער דתית‬
‫– אני הולכת אתו‪ .‬התנועה מחנכת לדברים גדולים‪ ,‬למוסר ולצדק‬          ‫חילונים‪ ,‬היא לא‬
‫חברתי בחיבור עם תורה ומצוות‪ ,‬מי שמתחבר לערכים האלה – מוזמן‬
                                                                    ‫מחמיצה את‬                  ‫שולמית לוי‪:‬‬
                                                  ‫לתנועה בחום"‪.‬‬   ‫המטרה שלה?‬

                            ‫"אתה רוצה לשמוע את האמת?"‬             ‫"הנושא השנתי של בני‬            ‫"'ובהנפניורעשצקאתי!בהמאשגנדהיותילאישםל‬
                             ‫ככה פותח את השיחה שלנו טל‬            ‫עקיבא הוא 'ופרצת! מגדילים‬             ‫את התנועה'‪.‬‬
                              ‫שומר‪ ,‬עובד מדינה בתחום אבטחת‬        ‫את התנועה'‪ .‬אנחנו שואפים‬
                              ‫המידע ותושב נוקדים‪ ,‬חילוני שילדיו‬   ‫להיות תנועה של עם‪ ,‬לחנך דור‬     ‫אלנהיחונותשתונואעפיהםשל‬
                             ‫חניכים בסניף בני עקיבא המקומי‪.‬‬       ‫שלם‪ .‬בשילוב חניכים חילונים‬          ‫עם‪ ,‬לחנך דור‬
                            ‫"ביישוב כמו שלי היית רוצה לראות‬       ‫בתנועה אנחנו לא מפספסים‬
                           ‫תנועה אחרת‪ ,‬לא בני עקיבא‪ .‬החבר'ה‬       ‫את המטרה שלנו אלא‬                ‫חשנליכם‪.‬יםב חשייללוונבים‬
                        ‫של בני עקיבא משתדלים מאוד שיהיה נוח‬       ‫להפך – אנחנו מממשים את‬            ‫בתנועה אנחנו‬
                    ‫לכולם‪ ,‬אבל אני לא יודע עד כמה זה עובד‪ .‬יש‬     ‫האידאולוגיה‪ .‬אנחנו גאים בזה‬  ‫לאאאלתאמהפלמסהטפפרךסהי–םשאנלנחונו‬
‫תנועות שיודעות לשלב מגוון אוכלוסיות שילוב טוב יותר‪ .‬אני הייתי‬     ‫שאנחנו מתפללים ושומרים‬            ‫מממשים את‬
‫חניך בצופים והיו אצלנו גם כמה חניכים דתיים‪ .‬כיבדנו אותם‪ ,‬לא היה‬   ‫שבת‪ ,‬ובכל זאת מוכנים להכיל‬       ‫האידאולוגיה״‬
‫חילול שבת בשבט‪ ,‬ידענו להתאים את עצמנו‪ .‬אני לא בטוח שבני‬           ‫מסר מורכב כדי להשפיע על‬
                                                                  ‫החברה הישראלית כולה‪.‬‬
                                             ‫עקיבא במקום הזה"‪.‬‬    ‫המראה של ילד נטול כיפה‬
                                                                  ‫מחלק תפוח בדבש לכבוד‬
   ‫למה אתה חושב שבני עקיבא אינה‬                                   ‫ראש השנה עם ילד מגודל‬
            ‫מתאימה לחניכים חילונים?‬                               ‫פאות הוא מקסים‪ .‬יפה‬
                                                                  ‫בעיניי שאנשים מחוברים‬
‫"קודם כול‪ ,‬לתנועה קשה להכיל חוויות חילוניות‪ .‬הילדים החילונים‬      ‫לזהות היהודית שלהם‬
‫יבלו בבֵרכה בשבת ויבואו לפעילות של בני עקיבא‪ ,‬אבל לחוויה הזו‬      ‫בדרך אחרת משלי‪ ,‬אבל כל‬
                                                                  ‫עוד החניכים מבינים שמדובר‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12