Page 14 - זרעים - אלול תשע"הו
P. 14
דרך ,הן עונות ביחד" :ממש לא!" האחרונות היא עובדת בתפקידים שונים בהנהלה אדוה" :בעבר
"בכל העולם נשים מתברגות בתפקידים בכירים", הארצית .חנה עזבה את התנועה לפני 11שנה, התנועה לא ידעה
אומרת חנה" .זה כן משהו חדש שמגיע לתנועה ,אבל סיימה תואר שני במנהל ציבורי והתחילה לעבוד
ביחס לחברה הישראלית זה לא ממש פורץ דרך. במשרד הרווחה כעוזרת מנכ"ל .בתקופת ההתנתקות איך להכיל נשים
הייתה לי מחשבה האם כדאי לי לחזור לבני עקיבא, התפטרה מעבודתה כאות מחאה ועברה להיות עוזרת נשואות ,אבל
כי אולי זה ללכת צעד אחורה ברמה המקצועית, ראש מועצת אפרת ומנהלת משאבי אנוש .לאחר
אבל אני מגיעה למקום שאני נורא אוהבת ומאמינה מכן עבדה מנכ"לית איגוד המדרשות ובשנתיים וחצי עכשיו יש הזדמנות
בערכים ובאידיאלים שלו ,ולכן הלבטים האלה הפכו האחרונות האריכה את חופשת הלידה וגידלה את להציג מודל
מהר מאוד לסימני קריאה .זה מתאים לי מהמקום
המקצועי ,כי בסוף אני צועדת קדימה ,ומהמקום שלושת ילדיה בביתה שבאלעזר. שיראה שאפשר
הערכי אני מרגישה שאני משייכת את עצמי למקום "אני מרגישה שנתנו לי משימה כבדה וחשובה", לנהל בית וגם
אומרת חנה" ,מבחינה מספרית ,אגף הגשמה הוא לעבוד בתנועה"
גדול ונכון". הכי קטן ,אבל הוא בעצם הליבה של בני עקיבא .לשם
התנועה מכוונת ,לחינוך לחיים של הגשמה .יש לי חנה" :זו לא משרה
מה אתן חושבות על התנועה?> שתי מטרות :להמשיך להעביר את המסר ,ולהגדיל רגילה ,זה תפקיד
מספרית את מספר הגרעינים וחברי הגרעינים .אין
אדוה" :התנועה גורמת למהפכות בחייהם של ספק שזו משימה לאומית מאוד חשובה ,ובדיוק בגלל בתנועת נוער,
אנשים .הבסיס של הרבה מאוד אנשים הוא בני זה מאוד משמח אותי להיכנס לתפקיד הזה .זה אתגר מקום שיש בו הרבה
עקיבא .התנועה יוצרת מהפכות חברתיות גדולות, ואני מרגישה שהתרומה היא משמעותית וקריטית".
אבל אני חושבת שאפשר עוד לשפר את זה ,אפילו שינוים ודינאמיות.
אם זה ברמות הקטנות של חבריא ב' ושל הכנסה מדוע אתן חושבות שעד כה לא היו נשים> החברה כולה
להגשמה". בתפקידים בכירים ,למרות שהרבה נשים נמצאת בתהליך של
חנה" :ברוך ה' בני עקיבא צועדת לעשייה ,ואת עובדות בתנועה? הבנה שנשים יכולות
המשימה הזו הטילו עליי כרגע .התנועות האחרות לנהל בית וקריירה,
מאוד חזקות בצד של ההגשמה ,אבל אין להן את חנה" :זו לא משרה רגילה ,זה תפקיד בתנועת ואחד לא צריך לבוא
תנועות הנוער ,שזה חשוב ובזה בני עקיבא יכולה נוער ,מקום בו יש הרבה שינוים ודינאמיות .החברה
להתגאות .היא הצליחה לשמר את שני הדברים כולה נמצאת בתהליך של הבנה שנשים יכולות לנהל על חשבון השני"
יחד בצורה איכותית ומשמעותית .אין אחד היום בית וקריירה ,ואחד לא צריך לבוא על חשבון השני.
במדינת ישראל שלא יודע מהי בני עקיבא באיזושהי אני חושבת שהתנועה מבינה את המחיר ,לכאורה,
צורה ,משום בני עקיבא מגיעה לכל השכבות ומנסה שהיא משלמת בכך שהיא מעסיקה אנשים נשואים,
להשתלב בכמה שיותר אפיקים של עשייה .לשם גברים ונשים ,אבל היא עושה בחכמה .בשקלול
היא צריכה להמשיך לשאוף -להמשיך להתברג הסופי היא מקבלת אנשים בוגרים ,כאלה שיודעים
ולהיות בכל מקום ,להצמיח אנשים שרוצים לחיות לנהל את סדרי העדיפויות שלהם ויודעים להסתכל
חיים כאלה ,חיים משפיעים ,חיים משמעותיים ,חיים על הדברים בצורה רגועה ,מקצועית ונבונה .התנועה
מרוויחה מזה .אולי התהליכים מתקדמים קצת יותר
מלאים ,חיים של תורה ועבודה". לאט ,אבל הם מתקיימים בצורה מעמיקה ושיטתית
שנשארת לטווח הרחוק .היום צריך לנסות לעודד
מה אתן הולכות להכניס לתנועה?> כמה שיותר נשים להיכנס למסגרת הזו ,ומה שיעזור
"עמדות פמיניסטיות" ,אדוה מתלוצצת וחנה הוא לתת להם את הכלים איך לעשות את זה".
מציעה" :חדר הנקה". "מהם הכלים?" שואלת אדוה בעניין ולוקחת דף
"עבודה עם הילד מהבית" ,מוסיפה אדוה. ועט כדי לרשום את תורת העבודה של חנה.
"קייטנה לילדי העובדים" ,חנה ממשיכה לצחוק "קודם כול הידיעה .חמישים אחוז מהפתרון הוא
ידיעת הבעיה" ,אומרת חנה" .צריכה להיות לך ידיעה
ולחלום. שאת נכנסת לתפקיד תובעני ואינטנסיבי .אחרי
"ועדת עובדים ,העלאת שכר .אנחנו הרי פורצות שאת מודעת לזה ,את מתחילה לחשוב על פתרונות
דרך לפי מה שאת אומרת ,אז אנחנו צריכות להיות ולהיערך בהתאם .מה שהכי חשוב הוא שהמשפחה
נרתמת לעניין .בן או בת הזוג צריכים להבין את
גם כאלה" ,מסכמת אדוה בצחוק. חשיבות הדברים ,וגם הילדים יכולים להירתם
"ועכשיו ברצינות" ,אומרת חנה" ,אכניס רוח למשימה .צריך להפעיל הרבה מאוד שליטה ,תכנון
גדולה של מהי בני עקיבא כמגשימה כדרך חיים, נכון של זמן ,חשיבה לטווח רחוק גם בתוך הבית .אז
כתורה ועבודה ,שזה מותג וסמל ,ולא רק שאנחנו אין זמן לשחנ"שים ארוכים .גם שחנ"ש צריך לתקצב.
לא מתביישים בו -אנחנו רוצים להיות שייכים אליו צריך לעשות שיקולים של מה דחוף ולנהל סדרי
ולחיות לאורו .שנדבר בשפה הזו ,שמי שידבר אותה עדיפויות .בחינוך ,גם אם יתנו לנו 120שעות ביממה,
לא יתבייש ,ומי שישמע אותה יעריך את השפה הזו,
ולאט לאט ככה נדביק את כל החברה הישראלית, נזדקק ליותר ונרצה להכפיל את הזמן".
שבאמת תלך במסלול כזה של חיים של עשייה
חיים של עשייה משמעותית
משמעותית".
"זה יכול להישמע גאוותני" ,אומרת אדוה" ,כמו כשאני שואלת אותן האם הן מרגישות פורצות
שאמרנו ,לקומונריות אין מודל נשי שיכול להיות
מקצועי וגם להקשיב ,להכיל וללוות אותם בצורה
טובה ,אז אני מאוד רוצה להיות זאת שתביא את
המודל הזה".
14