Page 14 - זרעים - אלול תשע"הו
P. 14

‫דרך‪ ,‬הן עונות ביחד‪" :‬ממש לא!"‬        ‫האחרונות היא עובדת בתפקידים שונים בהנהלה‬                ‫אדוה‪" :‬בעבר‬
‫"בכל העולם נשים מתברגות בתפקידים בכירים"‪,‬‬                 ‫הארצית‪ .‬חנה עזבה את התנועה לפני ‪ 11‬שנה‪,‬‬            ‫התנועה לא ידעה‬
‫אומרת חנה‪" .‬זה כן משהו חדש שמגיע לתנועה‪ ,‬אבל‬              ‫סיימה תואר שני במנהל ציבורי והתחילה לעבוד‬
‫ביחס לחברה הישראלית זה לא ממש פורץ דרך‪.‬‬                   ‫במשרד הרווחה כעוזרת מנכ"ל‪ .‬בתקופת ההתנתקות‬           ‫איך להכיל נשים‬
‫הייתה לי מחשבה האם כדאי לי לחזור לבני עקיבא‪,‬‬              ‫התפטרה מעבודתה כאות מחאה ועברה להיות עוזרת‬              ‫נשואות‪ ,‬אבל‬
‫כי אולי זה ללכת צעד אחורה ברמה המקצועית‪,‬‬                  ‫ראש מועצת אפרת ומנהלת משאבי אנוש‪ .‬לאחר‬
‫אבל אני מגיעה למקום שאני נורא אוהבת ומאמינה‬               ‫מכן עבדה מנכ"לית איגוד המדרשות ובשנתיים וחצי‬      ‫עכשיו יש הזדמנות‬
‫בערכים ובאידיאלים שלו‪ ,‬ולכן הלבטים האלה הפכו‬              ‫האחרונות האריכה את חופשת הלידה וגידלה את‬                 ‫להציג מודל‬
‫מהר מאוד לסימני קריאה‪ .‬זה מתאים לי מהמקום‬
‫המקצועי‪ ,‬כי בסוף אני צועדת קדימה‪ ,‬ומהמקום‬                                      ‫שלושת ילדיה בביתה שבאלעזר‪.‬‬       ‫שיראה שאפשר‬
‫הערכי אני מרגישה שאני משייכת את עצמי למקום‬                ‫"אני מרגישה שנתנו לי משימה כבדה וחשובה"‪,‬‬              ‫לנהל בית וגם‬
                                                          ‫אומרת חנה‪" ,‬מבחינה מספרית‪ ,‬אגף הגשמה הוא‬            ‫לעבוד בתנועה"‬
                                            ‫גדול ונכון"‪.‬‬  ‫הכי קטן‪ ,‬אבל הוא בעצם הליבה של בני עקיבא‪ .‬לשם‬
                                                          ‫התנועה מכוונת‪ ,‬לחינוך לחיים של הגשמה‪ .‬יש לי‬         ‫חנה‪" :‬זו לא משרה‬
          ‫מה אתן חושבות על התנועה?>‬                       ‫שתי מטרות‪ :‬להמשיך להעביר את המסר‪ ,‬ולהגדיל‬           ‫רגילה‪ ,‬זה תפקיד‬
                                                          ‫מספרית את מספר הגרעינים וחברי הגרעינים‪ .‬אין‬
‫אדוה‪" :‬התנועה גורמת למהפכות בחייהם של‬                     ‫ספק שזו משימה לאומית מאוד חשובה‪ ,‬ובדיוק בגלל‬           ‫בתנועת נוער‪,‬‬
‫אנשים‪ .‬הבסיס של הרבה מאוד אנשים הוא בני‬                   ‫זה מאוד משמח אותי להיכנס לתפקיד הזה‪ .‬זה אתגר‬      ‫מקום שיש בו הרבה‬
‫עקיבא‪ .‬התנועה יוצרת מהפכות חברתיות גדולות‪,‬‬                ‫ואני מרגישה שהתרומה היא משמעותית וקריטית"‪.‬‬
‫אבל אני חושבת שאפשר עוד לשפר את זה‪ ,‬אפילו‬                                                                     ‫שינוים ודינאמיות‪.‬‬
‫אם זה ברמות הקטנות של חבריא ב' ושל הכנסה‬                  ‫מדוע אתן חושבות שעד כה לא היו נשים>‬                    ‫החברה כולה‬

                                             ‫להגשמה"‪.‬‬     ‫בתפקידים בכירים‪ ,‬למרות שהרבה נשים‬                 ‫נמצאת בתהליך של‬
‫חנה‪" :‬ברוך ה' בני עקיבא צועדת לעשייה‪ ,‬ואת‬                                                 ‫עובדות בתנועה?‬    ‫הבנה שנשים יכולות‬
‫המשימה הזו הטילו עליי כרגע‪ .‬התנועות האחרות‬                                                                  ‫לנהל בית וקריירה‪,‬‬
‫מאוד חזקות בצד של ההגשמה‪ ,‬אבל אין להן את‬                  ‫חנה‪" :‬זו לא משרה רגילה‪ ,‬זה תפקיד בתנועת‬           ‫ואחד לא צריך לבוא‬
‫תנועות הנוער‪ ,‬שזה חשוב ובזה בני עקיבא יכולה‬               ‫נוער‪ ,‬מקום בו יש הרבה שינוים ודינאמיות‪ .‬החברה‬
‫להתגאות‪ .‬היא הצליחה לשמר את שני הדברים‬                    ‫כולה נמצאת בתהליך של הבנה שנשים יכולות לנהל‬          ‫על חשבון השני"‬
‫יחד בצורה איכותית ומשמעותית‪ .‬אין אחד היום‬                 ‫בית וקריירה‪ ,‬ואחד לא צריך לבוא על חשבון השני‪.‬‬
‫במדינת ישראל שלא יודע מהי בני עקיבא באיזושהי‬              ‫אני חושבת שהתנועה מבינה את המחיר‪ ,‬לכאורה‪,‬‬
‫צורה‪ ,‬משום בני עקיבא מגיעה לכל השכבות ומנסה‬               ‫שהיא משלמת בכך שהיא מעסיקה אנשים נשואים‪,‬‬
‫להשתלב בכמה שיותר אפיקים של עשייה‪ .‬לשם‬                    ‫גברים ונשים‪ ,‬אבל היא עושה בחכמה‪ .‬בשקלול‬
‫היא צריכה להמשיך לשאוף ‪ -‬להמשיך להתברג‬                    ‫הסופי היא מקבלת אנשים בוגרים‪ ,‬כאלה שיודעים‬
‫ולהיות בכל מקום‪ ,‬להצמיח אנשים שרוצים לחיות‬                ‫לנהל את סדרי העדיפויות שלהם ויודעים להסתכל‬
‫חיים כאלה‪ ,‬חיים משפיעים‪ ,‬חיים משמעותיים‪ ,‬חיים‬             ‫על הדברים בצורה רגועה‪ ,‬מקצועית ונבונה‪ .‬התנועה‬
                                                          ‫מרוויחה מזה‪ .‬אולי התהליכים מתקדמים קצת יותר‬
                     ‫מלאים‪ ,‬חיים של תורה ועבודה"‪.‬‬         ‫לאט‪ ,‬אבל הם מתקיימים בצורה מעמיקה ושיטתית‬
                                                          ‫שנשארת לטווח הרחוק‪ .‬היום צריך לנסות לעודד‬
        ‫מה אתן הולכות להכניס לתנועה?>‬                     ‫כמה שיותר נשים להיכנס למסגרת הזו‪ ,‬ומה שיעזור‬

‫"עמדות פמיניסטיות"‪ ,‬אדוה מתלוצצת וחנה‬                           ‫הוא לתת להם את הכלים איך לעשות את זה"‪.‬‬
                                 ‫מציעה‪" :‬חדר הנקה"‪.‬‬       ‫"מהם הכלים?" שואלת אדוה בעניין ולוקחת דף‬

‫"עבודה עם הילד מהבית"‪ ,‬מוסיפה אדוה‪.‬‬                                ‫ועט כדי לרשום את תורת העבודה של חנה‪.‬‬
‫"קייטנה לילדי העובדים"‪ ,‬חנה ממשיכה לצחוק‬                  ‫"קודם כול הידיעה‪ .‬חמישים אחוז מהפתרון הוא‬
                                                          ‫ידיעת הבעיה"‪ ,‬אומרת חנה‪" .‬צריכה להיות לך ידיעה‬
                                               ‫ולחלום‪.‬‬    ‫שאת נכנסת לתפקיד תובעני ואינטנסיבי‪ .‬אחרי‬
‫"ועדת עובדים‪ ,‬העלאת שכר‪ .‬אנחנו הרי פורצות‬                 ‫שאת מודעת לזה‪ ,‬את מתחילה לחשוב על פתרונות‬
‫דרך לפי מה שאת אומרת‪ ,‬אז אנחנו צריכות להיות‬               ‫ולהיערך בהתאם‪ .‬מה שהכי חשוב הוא שהמשפחה‬
                                                          ‫נרתמת לעניין‪ .‬בן או בת הזוג צריכים להבין את‬
                    ‫גם כאלה"‪ ,‬מסכמת אדוה בצחוק‪.‬‬           ‫חשיבות הדברים‪ ,‬וגם הילדים יכולים להירתם‬
‫"ועכשיו ברצינות"‪ ,‬אומרת חנה‪" ,‬אכניס רוח‬                   ‫למשימה‪ .‬צריך להפעיל הרבה מאוד שליטה‪ ,‬תכנון‬
‫גדולה של מהי בני עקיבא כמגשימה כדרך חיים‪,‬‬                 ‫נכון של זמן‪ ,‬חשיבה לטווח רחוק גם בתוך הבית‪ .‬אז‬
‫כתורה ועבודה‪ ,‬שזה מותג וסמל‪ ,‬ולא רק שאנחנו‬                ‫אין זמן לשחנ"שים ארוכים‪ .‬גם שחנ"ש צריך לתקצב‪.‬‬
‫לא מתביישים בו ‪ -‬אנחנו רוצים להיות שייכים אליו‬            ‫צריך לעשות שיקולים של מה דחוף ולנהל סדרי‬
‫ולחיות לאורו‪ .‬שנדבר בשפה הזו‪ ,‬שמי שידבר אותה‬              ‫עדיפויות‪ .‬בחינוך‪ ,‬גם אם יתנו לנו ‪ 120‬שעות ביממה‪,‬‬
‫לא יתבייש‪ ,‬ומי שישמע אותה יעריך את השפה הזו‪,‬‬
‫ולאט לאט ככה נדביק את כל החברה הישראלית‪,‬‬                               ‫נזדקק ליותר ונרצה להכפיל את הזמן"‪.‬‬
‫שבאמת תלך במסלול כזה של חיים של עשייה‬
                                                              ‫חיים של עשייה משמעותית‬
                                          ‫משמעותית"‪.‬‬
‫"זה יכול להישמע גאוותני"‪ ,‬אומרת אדוה‪" ,‬כמו‬                ‫כשאני שואלת אותן האם הן מרגישות פורצות‬
‫שאמרנו‪ ,‬לקומונריות אין מודל נשי שיכול להיות‬
‫מקצועי וגם להקשיב‪ ,‬להכיל וללוות אותם בצורה‬
‫טובה‪ ,‬אז אני מאוד רוצה להיות זאת שתביא את‬

                                          ‫המודל הזה"‪.‬‬

                                                                                                            ‫‪14‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19