Page 2 - זרעים - סיוון תשע"ה
P. 2

‫דבר המזכ"ל‬                                                  ‫ראש ישיבת הר‪-‬עציון‪,‬‬
                                                               ‫הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל‬
‫להיות 'תנועה של עם' זה קודם כל‬
‫אתגר‪ .‬כל התהליכים שמתרחשים‬                                                        ‫ראשית‪ ,‬ברוכים הבאים‪.‬‬
‫בחברה הישראלית בשנים האחרונות‪,‬‬                                 ‫בעל ה"מסילת ישרים"‪ ,‬רבי משה חיים‬
‫קורים בזעיר אנפין גם בבני עקיבא‪ .‬גם‬                            ‫לוצאטו‪ ,‬פותח את ספרו בקביעה ש"כל אדם ראוי שידע‬
‫בתוך בני עקיבא אנחנו עדים להתרחבות‬                             ‫מה חובתו בעולמו"‪ .‬זו הגדרה מאוד מצומצמת‪" .‬חובתו‬
‫השורות ולטשטוש ההגדרות‪ ,‬והתופעה הזו‪ ,‬שיש לה‬                    ‫בעולמו" ‪ -‬שלו אישית‪ .‬מצד שני‪ ,‬זו קביעה מאוד מאוד‬
‫הרבה היבטים חיוביים‪ ,‬מעוררת גם אותנו לחשיבה מחדש‬               ‫רחבה‪ ,‬שכן כל שבילי ונתיבי החיים עומדים לפניכם‬
                                                               ‫ובמיוחד בפניכם‪ ,‬צעירים וצעירות‪ .‬אדם יכול לבחור‬
                                        ‫על דרכנו החינוכית‪.‬‬     ‫לעצמו אחד משני הנתיבים‪ :‬או שהוא שייך לעולם‬
‫היה זה הרב נריה זצ"ל שטבע את הביטוי "יחי‬                       ‫הערכים‪ ,‬לעולם ערכי‪ ,‬שמאחוריו מסתתרת תפיסת עולם‬
‫הטשטוש המאחד"‪ ,‬שמשמעותו היא שלעיתים הבירור‬                     ‫מסוימת‪ ,‬או לעשות דברים שלא מחייבים מבחינת קידום‬
‫והדיוק הם גורמים מפלגים; יחד עם זאת‪ ,‬תנועה שרוצה‬               ‫תכנית מסוימת‪ ,‬והרשות לו בכל מובן ובכל מטרה לעשות‬
‫לחנך דור נאמן חייבת לברר את דרכה ולהציב מצפן בפני‬
                                                                                            ‫משהו שיקדם אותו‪ ,‬את עצמו‪.‬‬
                                                      ‫חניכיה‪.‬‬  ‫אתם לא צריכים להכיר אותי‪ ,‬ולא את ישיבת הר‪-‬עציון‪,‬‬
‫בבני עקיבא חברים כיום חניכים מכל הגוונים והסוגים‪.‬‬              ‫ולא את עולם ישיבות ההסדר‪ ,‬כדי לדעת מה התשובה‪:‬‬
‫החל בסניפים שיוצאים למסעות בהפרדה מלאה וכלה‬                    ‫האם אנחנו מרגישים את עצמנו חופשיים לחלוטין‪ ,‬נטולי‬
‫בסניפים המתרעמים כאשר לא נותנים לחניכות להשתתף‬                 ‫אחריות ונטולי מחויבות‪ ,‬לעשות מה שנראה לנו‪ ,‬מה‬
‫בתחרות שירה‪ .‬המגוון שבאמצע רחב כל כך‪ ,‬וכל ניסיון‬               ‫שמתחשק לנו‪ ,‬או בשפה שהיום שגורה על לשונכם –‬
‫להגדיר קבוצות יחטא למטרה‪ .‬כל סניף הוא עולם ומלואו‪.‬‬             ‫'דברים שאתם מתחברים אליהם'? אין לנו ברירה‪ ,‬כאנשי‬
‫אנו בבני עקיבא מנסים מצד אחד לא לפגוע בצביון של כל‬             ‫מצפון‪ ,‬כתנועת מצפון; עוד לפני שאנחנו מגיעים להיבט‬
‫סניף וסניף‪ ,‬לא לחנך בניגוד לדרך החיים המקובלת בבית‪,‬‬            ‫הדתי הספציפי‪ ,‬עוד לפני שאנחנו מגיעים לתורת משה‬
‫ומצד שני לחנך להשקפת עולם סדורה‪ .‬ליצור חברה אחת‪,‬‬               ‫הספציפית – אנו יודעים לאיזו קטגוריה כללית אנחנו‬

                              ‫ערכית‪ ,‬דתית‪ ,‬ציונית ומכילה‪.‬‬                                                           ‫שייכים‪.‬‬
‫איך עושים את זה? ראשית‪ ,‬עם המון אמונה וזהירות‪.‬‬                 ‫שנתיים וחצי נחלקו גדולי ישראל אם תלמוד קודם‬
‫שנית‪ ,‬אנחנו מבחינים בין הפעילות בסניף לבין אירועים‬             ‫או מעשה קודם‪ .‬אני שואל את עצמי לא פעם‪ :‬מה לקח‬
‫תנועתיים‪ .‬אנו מעודדים כל סניף וסניף לקבוע את אורחות‬            ‫להם כל כך הרבה זמן? מה? הם לא הבינו שאדם חי בעולם‬
‫חייו יחד עם הקהילה שבה הוא פועל‪ ,‬לפי השקפת עולמו‬               ‫של תלמוד ושל מעשה?? אבל כנראה שמדובר לא במשהו‬
‫ולפי המקובל במקומו‪ .‬אנו ממעטים להתערב בנעשה‬                    ‫שיכסה כל נקודה ונקודה במעשיו של אדם‪ ,‬אלא באמירה‬
‫בתוך הסניפים‪ .‬אך יש להבחין בין מה שאדם עושה‬                    ‫שנועדה לחדש סדר קדימויות‪ .‬הצורך בכלל לבדוק את‬
‫בביתו שלו ובין הפרהסיה התנועתית‪ .‬כאן אנו מצפים‬                 ‫הנושא הזה הוא צורך אפריורי‪ .‬אדם שרק חי על פי ערכים‪,‬‬
‫מן החניכים להפגין כבוד כלפי האחר ולהיות נכונים‬                 ‫שהערכים עצמם מרחפים אי‪-‬שם‪ ,‬לא יעשה הרבה בחיים‪:‬‬
‫להתגמש‪ .‬אני אוהב להשתמש בדוגמה של ועידת בני‬                    ‫לא בתיקון עצמי ולא בתיקון עולם‪ .‬אנחנו נדרשים להגדיר‬
‫עקיבא – הוועידה מתקיימת כמיטב המסורת בחג הפסח‪.‬‬                 ‫לעצמנו (ו'עצמנו' הכוונה היא הן כל אחד ואחד מאתנו‪ ,‬והן‬
‫אף שרוב המשתתפים אינם מקפידים על איסור 'שרויה'‪,‬‬
‫ואף שרוב המשתתפים נוהגים לאכול קטניות בפסח‪ ,‬אנו‬                        ‫תנועת בני עקיבא כתנועה) ‪ -‬איפה הערכים שלנו?‬
‫נמנעים מלהגיש בארוחות קטניות ושרויה! למה? כי ככה‬               ‫אני רוצה להדגיש את עצם הצורך בחשיבה ברצינות‪,‬‬
‫זה במשפחה‪ .‬כל האחים עושים מאמץ‪ ,‬ואם לאח אחד‬                    ‫בתכנון‪ .‬אני תקווה שאש הלימוד תעלה בשלהבת אחת עם‬
‫חשוב משהו במיוחד‪ ,‬אנחנו נתגמש‪ ...‬בוודאי במשפחה‬                 ‫אש המעשה‪ .‬האיכות של בני עקיבא היא בדיוק בדבר הזה‪.‬‬
                                                               ‫כידוע לכם‪ ,‬יש בעולם הישיבות כאלו שגורסים שמשימתו‬
                              ‫גדולה כל כך כמו בני עקיבא‪.‬‬       ‫של יהודי היא אך ורק הלימוד! לימוד ולימוד ולימוד! אני לא‬
‫אמונתנו היא כי חינוך (ובעיקר חינוך בתנועת נוער‪,‬‬                ‫חשוד על כך שאינני מעריך את הלימוד‪ ,‬אבל מה שבמידה‬
‫שבה החניך בוחר אם להשתתף בפעילותה או לא) צריך‬                  ‫מסוימת מאגד את עולם הישיבות שלנו עם התנועה שלכם‬
‫להיעשות בנועם‪ ,‬מתוך אהבה ולא מתוך כפייה‪ .‬אנחנו‬                 ‫הוא האחריות המחייבת את שנינו‪ .‬אנחנו שוקלים כיצד‬
‫מאמינים כי אם נסביר לחניך את עמדתנו‪ ,‬הוא יבין‬
                                                                 ‫נחליט‪ ,‬כיצד נרגיש‪ ,‬מה גודל האחריות שמוטלת עלינו‪.‬‬
        ‫ויקשיב‪ ,‬אך אם נאסור‪ ,‬הוא ייאטם ויעשה 'דווקא'‪.‬‬          ‫למעשה אין מנוס ‪ -‬ואני לא בא להשלות אף אחד בנידון‬
‫לעתים תפקידינו הוא לומר‪ ,‬להגדיר ולקבוע‪ ,‬ויחד עם‬                ‫‪ -‬מחלוקת העוגה‪ .‬פה ושם יש חילוקי דעות באשר לאופן‬
‫זאת‪ ,‬להכיל ולאפשר גם למי שחושב אחרת להיות חבר‪...‬‬               ‫חלוקתה‪ .‬יש אומרים‪ :‬רק לימוד; יש אומרים‪ :‬רק עשייה‪,‬‬
‫אנחנו מקווים כי אכן בדרך זו מצליחה בני עקיבא‬                   ‫ורובנו נמצאים איפשהו באמצע‪ ,‬בתרכובת‪ .‬אבל זו תרכובת‬
‫להגדיל את אהבת הקב"ה ותורתו בעולם‪ ,‬ולחנך דור‬
‫נאמן‪ :‬נאמן לתורתו‪ ,‬נאמן לארצו ונאמן לעמו‪ ,‬למרות כל‬                    ‫שהיא פרי מחשבה‪ ,‬ופועל מחייה של תורת ישראל‪ .‬‬

                                   ‫האתגרים שאנו פוגשים‪.‬‬        ‫(מתוך דברים שנשא הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל בפתח הוועידה הארצית של‬

‫בברכת חברים לתורה ועבודה‬                                                                                  ‫בני עקיבא שהתקיימה בשנת תשע"ב)‬
‫ובברכה לגאולה שלמה‬
                                                                                                                               ‫‪2‬‬
‫דני הירשברג‬
   1   2   3   4   5   6   7