Page 26 - זרעים - אייר תשע"ה
P. 26
טור אישי
לקראת ציונות ישראלית
יואב רימר ∙ מחלקת ההדרכה הכלל תנועתית של הנוער העובד והלומד
אלעד ליפשיץ
הוא כיוון את התנועה שיצר אל עבר חלומות אלו. ישראלי הוא אזרח מדינת ישראל ,אך מהי יותר ויותר
לכן הייתה הציונות מראשיתה שואפת שלום ,ועל "ישראליות"? הגדרה בעלת תוכן חיובי לישראליות נשמעת הטענה
היהודי הציוני להיות שותף לשאיפת העצמאות של תצטרך להוות מוקד להזדהות עבור כל אזרחי
המדינה :חילונים ודתיים ,יהודים ,דרוזים ,וערבים שהציונות
כל העמים. סיימה את
ציונות היא תנועה אל עבר ציון ,אך מי שרואה נוצרים ומוסלמים. תפקידה,
בה תנועה פיזית לעצמאות מדינית או תנועה דתית- שפיכות דמים וגזענות ,לכך מסוגלים כל העמים.
רוחנית בלבד ומזניח את דמותה של החברה הנבנית אך האם דמותה הראויה של מדינה יהודית אינה כזו ועכשיו,
בציון ,אינו מבין מהי ציונות .בלי "ואהבתם את הגר", שהופכת את המתחים להפריה הדדית ואת האתגרים אחרי שיש
בלי "צדק-צדק תרדוף" ,בלי "עבדים הייתם" ,בלי לתיקון מתמיד? האם לא יוכלו להזדהות עם מדינה לנו מדינה,
"משפט אחד יהיה לכם" ,ומעל לכל בלי "בצלם תפקידה הוא
אלוהים ברא אותו" (את האדם בכלל ולא את היהודי כזו אזרחים ערבים או דרוזים? רק לאפשר לנו
בלבד) ,בלי תרגום כל אלו למציאות חיים ,אין ציונות. האם אנו מבקשים להיות ככל העמים הנאבקים חיים טובים
עבורי כציוני חילוני לא הבטחה אלוהית משוקעת בין על בכורתם? או שאנחנו מבקשים להקים חברה ובטוחים .יואב
סלעיה של הארץ הזו ,אלא כמיהת דורות של יהודים צודקת ושוויונית" ,לאור חזונם של נביאי ישראל"? רימר ,מהנוער
להקמת בית צודק וחופשי ,חברה אשר שוויון ערכו אלו היו השאלות ששאלו חלוצי הציונות בבואם העובד והלומד,
לכונן כאן חברת מופת חפה מניצול ,שעבוד וזיוף, עונה לטענות
של כל אדם נמצא במרכזה. נשענת על עקרונות מוסר יהודיים ואוניברסליים ועל האלה ,ומציע
את הצדק יש לרדוף תמיד .את צלם אלוהים
יש לגלות באדם ,בכל אדם ,יום-יום מחדש .יצירתה הישגי המדע והחברה העולמיים. תשובות
של מדינה שזהו הפרויקט המתמשך שלה היא לא הציונות מעולם לא היתה "רק" תנועה לשחרור לשאלה מהי
מפעל שיכול אי פעם להסתיים .מסיבה זו טועים לאומי" .יש אנשים שאינם מבינים אותנו כראוי, ציונות היום
אלו שטוענים שהמפעל הציוני הסתיים .כיצד יכול וסבורים כי מטרת מאמצינו היא לשוב אל ארצנו.
האידיאל שלנו הולך הלאה מזה; האידיאל שלנו הוא 26
להסתיים אידאל שאין לו סוף? חזון האמת הנצחית הגדולה…הוא אידיאל שאין לו
הגשמת הציונות ביצירתה של זהות ישראלית סוף" כתב עליה הרצל .חוזה המדינה ראה בציונות
חדשה דורשת חלוצים .זה נכון היום לא פחות מאשר מפעל הצלה לא רק עבור העם היהודי ,אלא עבור
במאה שעברה .חלוצים שרוצים לחיות את הזהות העולם כולו .לכן כתב גם" :צוואתי לעם היהודי:
הזו .שבוחרים לחנך אליה .שמסוגלים להדביק התקינו את מדינתכם באופן שהזר ירגיש טוב
אחרים בשנאת הניצול ובאהבת הצדק ובחלום בתוככם" .הוא לא ביקש ליצור "סתם" עוד מדינה
להגשים את אלו ביצירה חברתית פתוחה ומכילה,
במדינה שאינה ככל המדינות .זוהי משימת הדור החיה מסוגרת על חרבה.
שלנו ,ולדעתי יש לה משמעות מכרעת לעתיד העם הציונות נובעת מהחלום הישראלי-יהודי" :וגר
זאב עם כבש" ,ו"מציון תצא תורה" .תורה של קיום
היהודי ולעתיד האנושות. משותף ו"בית תפילה לכל העמים" .כשכתב הרצל
"כל מעשי בני האדם בחלום יסודם וגם אחריתם"