Page 26 - זרעים - אייר תשע"ה
P. 26

‫טור אישי‬

   ‫לקראת ציונות ישראלית‬

‫יואב רימר ∙ מחלקת ההדרכה הכלל תנועתית של הנוער העובד והלומד‬

‫אלעד ליפשיץ‬

‫הוא כיוון את התנועה שיצר אל עבר חלומות אלו‪.‬‬            ‫ישראלי הוא אזרח מדינת ישראל‪ ,‬אך מהי‬                         ‫יותר ויותר‬
‫לכן הייתה הציונות מראשיתה שואפת שלום‪ ,‬ועל‬              ‫"ישראליות"? הגדרה בעלת תוכן חיובי לישראליות‬            ‫נשמעת הטענה‬
‫היהודי הציוני להיות שותף לשאיפת העצמאות של‬             ‫תצטרך להוות מוקד להזדהות עבור כל אזרחי‬
                                                       ‫המדינה‪ :‬חילונים ודתיים‪ ,‬יהודים‪ ,‬דרוזים‪ ,‬וערבים‬               ‫שהציונות‬
                                            ‫כל העמים‪.‬‬                                                              ‫סיימה את‬
‫ציונות היא תנועה אל עבר ציון‪ ,‬אך מי שרואה‬                                                   ‫נוצרים ומוסלמים‪.‬‬         ‫תפקידה‪,‬‬
‫בה תנועה פיזית לעצמאות מדינית או תנועה דתית‪-‬‬           ‫שפיכות דמים וגזענות‪ ,‬לכך מסוגלים כל העמים‪.‬‬
‫רוחנית בלבד ומזניח את דמותה של החברה הנבנית‬            ‫אך האם דמותה הראויה של מדינה יהודית אינה כזו‬                   ‫ועכשיו‪,‬‬
‫בציון‪ ,‬אינו מבין מהי ציונות‪ .‬בלי "ואהבתם את הגר"‪,‬‬      ‫שהופכת את המתחים להפריה הדדית ואת האתגרים‬                   ‫אחרי שיש‬
‫בלי "צדק‪-‬צדק תרדוף"‪ ,‬בלי "עבדים הייתם"‪ ,‬בלי‬            ‫לתיקון מתמיד? האם לא יוכלו להזדהות עם מדינה‬                 ‫לנו מדינה‪,‬‬
‫"משפט אחד יהיה לכם"‪ ,‬ומעל לכל בלי "בצלם‬                                                                         ‫תפקידה הוא‬
‫אלוהים ברא אותו" (את האדם בכלל ולא את היהודי‬                                  ‫כזו אזרחים ערבים או דרוזים?‬     ‫רק לאפשר לנו‬
‫בלבד)‪ ,‬בלי תרגום כל אלו למציאות חיים‪ ,‬אין ציונות‪.‬‬      ‫האם אנו מבקשים להיות ככל העמים הנאבקים‬                     ‫חיים טובים‬
‫עבורי כציוני חילוני לא הבטחה אלוהית משוקעת בין‬         ‫על בכורתם? או שאנחנו מבקשים להקים חברה‬                  ‫ובטוחים‪ .‬יואב‬
‫סלעיה של הארץ הזו‪ ,‬אלא כמיהת דורות של יהודים‬           ‫צודקת ושוויונית‪" ,‬לאור חזונם של נביאי ישראל"?‬           ‫רימר‪ ,‬מהנוער‬
‫להקמת בית צודק וחופשי‪ ,‬חברה אשר שוויון ערכו‬            ‫אלו היו השאלות ששאלו חלוצי הציונות בבואם‬               ‫העובד והלומד‪,‬‬
                                                       ‫לכונן כאן חברת מופת חפה מניצול‪ ,‬שעבוד וזיוף‪,‬‬             ‫עונה לטענות‬
                          ‫של כל אדם נמצא במרכזה‪.‬‬       ‫נשענת על עקרונות מוסר יהודיים ואוניברסליים ועל‬           ‫האלה‪ ,‬ומציע‬
‫את הצדק יש לרדוף תמיד‪ .‬את צלם אלוהים‬
‫יש לגלות באדם‪ ,‬בכל אדם‪ ,‬יום‪-‬יום מחדש‪ .‬יצירתה‬                                ‫הישגי המדע והחברה העולמיים‪.‬‬               ‫תשובות‬
‫של מדינה שזהו הפרויקט המתמשך שלה היא לא‬                ‫הציונות מעולם לא היתה "רק" תנועה לשחרור‬                   ‫לשאלה מהי‬
‫מפעל שיכול אי פעם להסתיים‪ .‬מסיבה זו טועים‬              ‫לאומי‪" .‬יש אנשים שאינם מבינים אותנו כראוי‪,‬‬                 ‫ציונות היום‬
‫אלו שטוענים שהמפעל הציוני הסתיים‪ .‬כיצד יכול‬            ‫וסבורים כי מטרת מאמצינו היא לשוב אל ארצנו‪.‬‬
                                                       ‫האידיאל שלנו הולך הלאה מזה; האידיאל שלנו הוא‬                                   ‫‪26‬‬
                      ‫להסתיים אידאל שאין לו סוף?‬       ‫חזון האמת הנצחית הגדולה…הוא אידיאל שאין לו‬
‫הגשמת הציונות ביצירתה של זהות ישראלית‬                  ‫סוף" כתב עליה הרצל‪ .‬חוזה המדינה ראה בציונות‬
‫חדשה דורשת חלוצים‪ .‬זה נכון היום לא פחות מאשר‬           ‫מפעל הצלה לא רק עבור העם היהודי‪ ,‬אלא עבור‬
‫במאה שעברה‪ .‬חלוצים שרוצים לחיות את הזהות‬               ‫העולם כולו‪ .‬לכן כתב גם‪" :‬צוואתי לעם היהודי‪:‬‬
‫הזו‪ .‬שבוחרים לחנך אליה‪ .‬שמסוגלים להדביק‬                ‫התקינו את מדינתכם באופן שהזר ירגיש טוב‬
‫אחרים בשנאת הניצול ובאהבת הצדק ובחלום‬                  ‫בתוככם"‪ .‬הוא לא ביקש ליצור "סתם" עוד מדינה‬
‫להגשים את אלו ביצירה חברתית פתוחה ומכילה‪,‬‬
‫במדינה שאינה ככל המדינות‪ .‬זוהי משימת הדור‬                                            ‫החיה מסוגרת על חרבה‪.‬‬
‫שלנו‪ ,‬ולדעתי יש לה משמעות מכרעת לעתיד העם‬              ‫הציונות נובעת מהחלום הישראלי‪-‬יהודי‪" :‬וגר‬
                                                       ‫זאב עם כבש"‪ ,‬ו"מציון תצא תורה"‪ .‬תורה של קיום‬
                            ‫היהודי ולעתיד האנושות‪.‬‬     ‫משותף ו"בית תפילה לכל העמים"‪ .‬כשכתב הרצל‬
                                                       ‫"כל מעשי בני האדם בחלום יסודם וגם אחריתם"‬
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31