Page 22 - זרעים - אייר תשע"ה
P. 22

‫מתן צור‬                                                 ‫חילי טרופר‬                                         ‫גלית דהן‬
                                                                                                                 ‫קרליבך‪:‬‬
‫קומיקאי‪ ,‬חבר 'אנדרדוס'‬                                     ‫עוזר בכיר לשר החינוך‪ ,‬מנהל‬                             ‫"אנחנו‬
                                                         ‫תיכון 'ברנקו וייס' ברמלה לשעבר‬                           ‫צריכים‬
                                                                                                              ‫להגיע ליום‬
                        ‫הטלפורט הישראלי הראשון‪ ‬‬          ‫העניין המרכזי שמאפיין את מדינת ישראל שאני‬             ‫שבו נקבל‬
‫בשנת ‪ ,2048‬תת"ח למנייננו שאנחנו מונים פה‬                 ‫רואה (או שהייתי רוצה לראות) בשנת ‪ 2048‬הוא‬             ‫את האחר‬
‫בארץ הקודש‪ ,‬לראשונה התחיל משרד התחבורה‬                   ‫ערבות הדדית‪ .‬אני מקווה מאוד שהמדינה תשקיע‬
‫הישראלי להפעיל את תשתיות הטלפורט שפרש‬                    ‫בצמצום פערים חברתיים וכלכליים‪ .‬עיירות הפיתוח‬              ‫באמת‪,‬‬
                                                         ‫יקבלו יותר‪ .‬גם מערכת החינוך תירתם למשימה‬                  ‫גם אם‬
                       ‫במשך עשרים שנה בכל הארץ‪.‬‬          ‫הזו‪ ,‬שהיא מהחשובות ביותר שיש היום‪ .‬בתי הספר‬           ‫הוא שדון‪,‬‬
‫כרגיל‪ ,‬הבטיחו שזה ייקח חמש שנים אבל הקבלן‬                ‫יחנכו למצוינות בכל המובנים יחד עם תפיסה ערכית‬        ‫מכשפה או‬
‫ערק לחו"ל‪ ,‬סבתו שלו נפטרה‪ ,‬שכחו שהמסלול עבר‬              ‫מושרשת‪ .‬עם זאת‪ ,‬יהיה בהם מקום לכל אחד ואחד‪.‬‬            ‫קנטאור"‬
‫מעל בתי קברות עתיקים והרי טומאה בוקעת ועולה‪,‬‬             ‫באופן כללי‪ ,‬יתרחש תהליך שכל אחד יצא‬                     ‫בת גלים‬
                                                         ‫מהמעגל הפרטי שלו וייקח צעד אחד לכיוון האחר‪.‬‬
                  ‫אה‪ ,‬ובדיוק נגמר התקציב‪ .‬פעמיים‪.‬‬        ‫השיח בישראל יהיה שיח של פשרות‪ ,‬במובן החיובי‬                 ‫שער‪:‬‬
‫בכל אופן‪ ,‬בסוף זה קרה והמהפך התחבורתי‬                    ‫של המילה – לא של 'חפיפניקיות'‪ ,‬אלא מתוך‬               ‫"הישראלי‬
‫שמאפשר לצאת בסנדלי שורש ממעלה מכמש‬                       ‫אידאולוגיה צרופה‪ ,‬של הבחירה המודעת לוותר על‬
‫ולהיות חמש דקות אחרי בחוף הנפרד באילת – יצא‬              ‫משהו בשביל אדם אחר‪ .‬הכאב של הזולת יהיה הכאב‬              ‫העצבני‬
                                                         ‫שלנו‪ ,‬המצוקה של הזולת תהיה המצוקה שלנו‪ ,‬וכך‬                ‫וחסר‪-‬‬
                                                  ‫לדרך‪.‬‬
‫או אז‪ ,‬נדרש כמובן מכון צומ"ת המכובד לשאלות‬                                             ‫תיבנה חברה טובה יותר‪.‬‬     ‫הסבלנות‬
                                                         ‫מערך הבריאות יהיה שוויוני יותר‪ ,‬מערכת‬                   ‫יפנה את‬
            ‫ההלכתיות הקריטיות שהעלה הפרוייקט‪.‬‬            ‫הרווחה תתחזק‪ ,‬אף אחד לא ייפול בשולי הדרך‪ .‬יהיו‬
‫נניח שהכול יהיה מופעל על ידי גוי‪ ,‬האם מותר‬               ‫פחות חזירוּת ונהנתנות‪ ,‬והמדד החברתי לא יהיה‬                ‫מקומו‬
‫ליהודי ירא שמים לשגר את עצמו מבית אל לצומת‬               ‫כמה כסף יש לך בבנק או איזה אוטו יש לך‪ ,‬אלא‬              ‫לישראלי‬
‫מסובים בשבת קודש? השאלה קשה‪ ,‬כי זאת יציאה‬
‫מחוץ‪  ‬לתחום‪ ,‬אבל לא ברשות הרבים‪ ,‬ולא ברשות‬                                       ‫כמה החיים שלך משמעותיים‪.‬‬           ‫העדין‬
‫היחיד‪ ,‬אלא ברשות הקרע בחלל‪-‬זמן (כמה פיזיקה‬                                                 ‫זה בידיים שלנו‪.‬‬    ‫והמתחשב"‬

                                      ‫אני יודע‪ ,‬אה?)‪ .‬‬
‫ואולי זו כרמלית בכלל? או מקום פטור‪ .‬הכוונה‪,‬‬

                 ‫פטור מגרביטציה או השד יודע מה‪ .‬‬
‫בקיצור‪ ,‬מהנדסי מכון צומ"ת הסתבכו עם העניין‬

                                ‫ולא הצליחו להכריע‪ .‬‬
‫אך לא אלמן ישראל‪ ,‬ולבסוף הכריע פוסק‬
‫מפורסם שכיוון שהטלפורט הוא דבר ששימושו‬
‫בעיקר בחול‪ ,‬ודאי שאסור להשתמש בו בשבת‪ ,‬כי זה‬

        ‫'עובדין דחול'‪ .‬ומדינת ישראל צהלה ושמחה‪.‬‬
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27