Page 25 - זרעים - אייר תשע"ה
P. 25

‫ציונות היום ‪ .‬אייר תשע"ה ‪ .‬אפריל ‪2015‬‬

‫ערכי‪ .‬המגורים בשכונה מאפשרים לנו ליצור קשרים‬        ‫פעילויות כמו אירוע פורים או לימוד ליל הושענא‬                  ‫מירב‪:‬‬
‫חזקים לטווח רחוק‪ ,‬ויוצרים חלון הזדמנויות רחב יותר‪.‬‬  ‫רבא‪ ,‬שזכה להצלחה גדולה‪ .‬לאחר שנה וחצי של‬                ‫"יש אנשים‬
‫אתה חי עם תושבי השכונה‪ ,‬משחק אתם בכדור‪ ,‬מזמין‬       ‫לימוד ופעילויות עלתה הצעה מצד החבר'ה‪ ,‬שבמקום‬             ‫ששואלים‬
                                                    ‫לגור במעונות או לשכור דירה בגבעת שמואל‪ ,‬אפשר‬
       ‫אותם אליך לשבת‪ .‬יש כאן משהו קבוע ועקבי"‪.‬‬     ‫ללכת להתגורר בשכונת התקווה בתל אביב ולפעול‬                     ‫אותי‬
                                                    ‫שם‪ ,‬לשמור על רוח משימתית וציונית‪ .‬חבר'ה מכל‬            ‫בפליאה מה‬
       ‫חיים קהילתיים הם מתנה‬                        ‫האוניברסיטאות והמכללות בסביבה ‪ -‬אוניברסיטת‬            ‫אנחנו עושים‬
                                                    ‫תל אביב‪ ,‬מכללת סמינר הקיבוצים וכמובן בר‪-‬אילן –‬         ‫בשכונה‪ ,‬מה‬
‫בימים אלו שוקדים בתנועה על הקמת כפר סטודנטים‬        ‫התגבשו לטובת הרעיון‪ .‬הסטודנטים מחויבים לארבע‬            ‫איבדנו שם‪.‬‬
‫נוסף בעיר לוד‪ .‬בקרוב יתקיים באוניברסיטת בר אילן‬     ‫שעות שבועיות ולשבת פעם בחודש‪ ,‬אך בפועל הם‬              ‫יש סטיגמה‬
‫ערב השקה לכפר‪ ,‬שבו יוכלו סטודנטים לשמוע‪,‬‬            ‫פועלים הרבה יותר‪ .‬זו עשייה של היום‪-‬יום‪ ,‬מעצם‬
‫להתרשם ולהירשם לכפר‪ .‬בין המשתתפים בערב יהיו‬         ‫החיים בשכונה‪ .‬הם תושבי השכונה‪ ,‬וזו ההצלחה של‬               ‫שלילית‬
‫ראש עיריית לוד יאיר רביבו‪ ,‬ורכזי תנועת הבוגרים‬                                                              ‫על המקום‪,‬‬
‫קבצי מבצרי ומתניה ידיד‪ ,‬שיגבשו את הקבוצה‬                        ‫הפרויקט שהתפשטה למקומות נוספים"‪.‬‬          ‫שלא בהכרח‬

                           ‫החדשה שתקים את הכפר‪.‬‬               ‫מה איבדנו בשכונה?‬                                  ‫נכונה‪.‬‬
                  ‫מה הפרויקט הזה דורש מהתנועה?‬                                                                  ‫לכן כיף‬
‫מבצרי‪" :‬אנחנו מלווים את הסטודנטים בעשייה‪,‬‬           ‫מירב בת ה‪ 25-‬מתגוררת בכפר הסטודנטים ברחובות‪.‬‬              ‫לי לפגוש‬
‫עונים לצרכים שלהם‪ ,‬פותרים בעיות במידת הצורך‬         ‫הכפר הוקם השנה על ידי קבוצה שהתגבשה‬                          ‫אנשים‬
‫ומגיעים אליהם לשטח‪ .‬בנושא הכלכלי‪ ,‬התנועה קיבלה‬      ‫בפקולטה למדעי החקלאות בעיר‪" .‬מכיוון שזה גרעין‬          ‫ולהגיד להם‬
 ‫החלטה להשקיע בפרויקט הרבה משאבים כלכליים"‪.‬‬         ‫חדש"‪ ,‬היא אומרת‪" ,‬אנחנו בנינו את הפרויקטים‬             ‫שדווקא טוב‬
               ‫איך אתם משיגים סטודנטים לכפרים?‬      ‫שבהם נפעל‪ .‬בחרנו אותם על פי הצרכים של‬                    ‫לנו לחיות‬
‫מבצרי‪" :‬יש ביקוש רב לכפרי הסטודנטים‪ .‬ברגע‬           ‫השכונה והיכולות שלנו בתור סטודנטים‪ .‬לדוגמה‪,‬‬                ‫בשכונה‪,‬‬
‫שמישהו מהקבוצה מתחתן או עוזב מסיבה מסוימת‬           ‫יש סטודנטים שחזקים בתחום הלימודי‪ ,‬והם עוזרים‬          ‫ושיש למקום‬
‫את הכפר‪ ,‬שלושה אנשים כבר קופצים על מקומו‪.‬‬           ‫לבני נוער בהכנה לבגרויות‪ .‬יש סטודנטים שטובים‬          ‫הרבה דברים‬
‫כפרי סטודנטים חדשים דורשים היכרות ואמון‪ ,‬כי‬         ‫בהפעלות‪ ,‬והם עושים חוגים במועדונית לילדים‪ .‬יש‬           ‫להציע לנו"‬
‫בסופו של דבר‪ ,‬הסטודנט יוצא מתחום הנוחות שלו‬         ‫גם פרויקט הכנה לצבא לנערות‪ ,‬שבו אני משתתפת‪.‬‬
‫וזה דורש מאמץ‪ .‬לכן אנחנו מארגנים את ההשקה‬           ‫אנחנו מסבירות לנערות עניינים טכניים כמו אילו‬                  ‫קבצי‪:‬‬
                 ‫לקראת פתיחת הכפר החדש בלוד"‪.‬‬       ‫טפסים הן צריכות להעביר‪ ,‬לאן לנסוע‪ ,‬איך להגיע‬             ‫"הפעילות‬
‫במה שונה כפר הסטודנטים של התנועה‪ ,‬מכפרי‬             ‫מוכנות לראיון‪ ,‬ובנוסף אנו מעבירות להן תכנים על‬           ‫הכי חזקה‬
                                                    ‫העצמה נפשית‪ ,‬הגשמה‪ ,‬והתמודדויות חברתיות‬
                                   ‫סטודנטים אחרים?‬                                                                  ‫היא‬
‫מבצרי‪" :‬כל ההתארגנויות הקהילתיות המשימתיות‬                                        ‫שבהן הן ייתקלו בצבא"‪.‬‬       ‫הפעילות‬
‫ברוכות‪ .‬הרבה מכפרי הסטודנטים שנבנים מתמקדים‬          ‫אילו תגובות קיבלת מאנשים על כפר הסטודנטים?‬             ‫שמתקיימת‬
‫בהתיישבות‪ ,‬בבניית הארץ בגליל או בנגב‪ .‬כפרי‬          ‫"יש אנשים ששואלים אותי בפליאה מה אנחנו‬                    ‫ביום‪-‬יום‪.‬‬
‫הסטודנטים של התנועה מתמקדים בפן החברתי‬              ‫עושים בשכונה‪ ,‬מה איבדנו שם‪ .‬יש סטיגמה שלילית‬              ‫זה מעבר‬
‫והדתי‪ .‬יש ישיבות גרעין אחת לשבוע‪ ,‬כל מפגש של‬        ‫על המקום‪ ,‬והיא לא בהכרח נכונה‪ .‬לכן כיף לי לפגוש‬       ‫לשעות שהם‬
‫הסטודנטים נפתח בלימוד‪ ,‬העשייה בכפר מלווה‬            ‫אנשים ולהגיד להם שדווקא טוב לנו לחיות בשכונה‪,‬‬
                                                                                                                ‫צריכים‬
    ‫בערכים ושאיפות של התנועה‪ ,‬הכול מעוגן בזה"‪.‬‬                            ‫שלמקום יש הרבה מה להציע"‪.‬‬         ‫למלא‪ ,‬אלו‬
            ‫יש פעילות מהשטח שזכורה לך במיוחד?‬                                     ‫מה את אוהבת בשכונה?‬      ‫החיים היום‪-‬‬
                                                                                                          ‫יומיים שלהם‬
‫מבצרי‪" :‬הפעילות הכי חזקה היא הפעילות‬                ‫"רוב השכונה מורכבת מבני העדה האתיופית‪.‬‬
‫שמתקיימת ביום‪-‬יום‪ .‬אני זוכר שהגעתי לבקר את‬          ‫מה שיפה כאן הוא שכל בעלי התפקידים הם בני‬                    ‫במקום"‬
‫החבר'ה באחת השכונות‪ ,‬וראיתי מחוץ לבניין שבו הם‬      ‫העדה‪ ,‬תושבי השכונה‪ .‬אלו לא אנשים שהגיעו‬
‫מתגוררים אוהל שבעה‪ .‬מישהו מהבניין שלהם נפטר‪,‬‬        ‫מבחוץ עם תחושה של עליונות על התושבים‪ .‬יש‬
‫ומי שפעל בניהול האוהל והשבעה היו הסטודנטים‪.‬‬         ‫כאן מנהיגות פנימית ובעיניי זה האידיאל‪ .‬אני עובדת‬
‫מעבר לכל התפקידים הרשמיים‪ ,‬אלו החיים היום‪-‬‬          ‫תחתם‪ .‬ובכלל‪ ,‬אנחנו רק מצטרפים לשכונה כחלק‬
‫יומיים שלהם במקום‪ .‬הם פעלו למען שכן‪ .‬זה היה‬         ‫מהחברים בה‪ .‬אנחנו באנו ללמוד ולתת‪ ,‬וזה תחת‬
‫חזק עבורי‪ ,‬כי ברור שבלי המגורים במקום‪ ,‬הם לא‬
                                                                                           ‫אותה משוואה"‪.‬‬
                          ‫היו מגיעים לעשות את זה"‪.‬‬  ‫"אנחנו משתדלים לפעול מתוך חיבור לקהילה‪,‬‬
‫כפרי הסטודנטים אינם מוגבלים רק לבוגרי‬               ‫ולא מתוך עליונות כלפיהם"‪ ,‬מוסיף יואל‪ ,‬סטודנט‬
‫התנועה‪ ,‬אלא פתוחים גם לסטודנטים שמחוברים‬            ‫שמתגורר גם הוא בשכונת קרית משה ברחובות‪,‬‬
‫לערכים של בני עקיבא‪" .‬אם סטודנט לא היה כל חייו‬      ‫"אנחנו תושבי השכונה‪ ,‬עושים קניות במכולת‬
‫בתנועה‪ ,‬אבל הוא מאמין באידיאלים של התנועה‪,‬‬          ‫המקומית‪ ,‬מדברים עם השכנים בבוקר וממשיכים‬
‫הוא יכול לבוא ולקחת חלק ביוזמה"‪ ,‬אומר מבצרי‪,‬‬         ‫לעשייה עם הנוער והילדים בשעות אחר הצהריים"‪.‬‬
‫"כפר הסטודנטים ממלאים גם צורך חברתי‪ .‬שמוליק‬
‫צור‪ ,‬רכז הכפר בשכונת התקווה אמר לי פעם‬                                 ‫יש עשייה שריגשה אותך במיוחד?‬
‫שהפסוק 'לא טוב היות האדם לבדו' אמנם נאמר‬            ‫"העשייה של ההכנה לצבא ריגשה אותי‪ .‬הנוער‬
‫בהקשר זוגי‪ ,‬אבל בכל שלב בחיים לא טוב להיות‬          ‫בשכונה מאוד ציוני וערכי‪ ,‬אבל הרחוב מושך לפעמים‬
‫לבד‪ .‬החברה שנבנית והקהילתיות מאפשרות חיים‬           ‫למקומות אחרים‪ .‬לנוער יש רצון לתת ורק צריך לתת‬
                                                    ‫לזה ביטוי‪ .‬בעשייה הזו אתה מכווין את הנוער לשירות‬
    ‫משותפים וחברתיים מלווים בעשייה‪ ,‬וזו מתנה"‪.‬‬

‫‪25‬‬
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30