Page 13 - זרעים - אייר תשע"ה
P. 13

‫ציונות היום ‪ .‬ניסן תשע"ה ‪ .‬אפריל ‪2015‬‬

‫"אנחנו עורכים תפילת הודיה חגיגית ומרשימה‪,‬‬                ‫"בכל ערב יום העצמאות אני די מתבאס‪ ,‬כי אין לי‬                 ‫אמיר‪" :‬היום‪,‬‬
‫בהתלהבות רבתי של כל הבחורים"‪ ,‬מספר הרב וייס‪,‬‬             ‫לאן ללכת‪ .‬ביום העצמאות שעבר נשארתי בבית‪ ,‬וגם‬                   ‫כשברוך ה'‬
‫"לאחר מכן אנחנו מקיימים סעודת הודיה מאוד‬                 ‫השנה אני לא יודע מה אני הולך לעשות‪ ,‬ובטח אשאר‬
‫גדולה‪ ,‬כמו סעודת חתונה‪ ,‬עם אוכל טוב‪ ,‬בשר‪,‬‬                ‫בבית"‪ .‬המילים המדכאות האלו הן לא מונולוג מרגש‬              ‫המדינה מובנת‬
‫דיבורים ושירים‪ ,‬כל מיני תכנים תורניים ואידיאלים"‪.‬‬        ‫של רווק תל‪-‬אביבי בודד בן שלושים‪ ,‬אלא קולו של‬               ‫מאליה לדורות‬
                                                         ‫ישי בן ה‪ 16-‬מרעננה‪ ,‬שכמו רבים מבני גילו לא מוצא‬
       ‫וכולם נשארים? אף אחד לא מבקש לצאת?‬                                                                              ‫שאחרי קום‬
‫"לאן יש להם לצאת? אנחנו עושים את ה‪-‬אירוע!‬                                    ‫את עצמו בחגיגות יום העצמאות‪.‬‬           ‫המדינה‪ ,‬דרוש‬
‫אנחנו לא רבים עם אף אחד‪ .‬מי שרוצה לצאת‬                   ‫ישי והחבר'ה שלו מרעננה‪ ,‬כאמור‪ ,‬אינם היחידים‬
‫יוצא‪ ,‬אבל הבחורים לא הולכים בדרך כלל‪ ,‬ודאי לא‬            ‫שמרגישים כך‪ .‬יותר ויותר בני נוער דתיים נאלצים‬                ‫משהו הרבה‬
‫מהתפילה‪ .‬יכול להיות שאחר כך אנשים חושבים‬                 ‫בשנים האחרונות למצוא לעצמם אלטרנטיבה ראויה‬                     ‫יותר עמוק‬
‫שאולי הם ימצאו דשא ירוק יותר אצל השכן‪ ,‬אבל‬               ‫לחגיגות ערב יום העצמאות‪ .‬הערים הגדולות מציעות‬                 ‫ומהותי כדי‬
                                                         ‫הופעות ראווה ומסיבות צפופות; ביישובים הקטנים‬                    ‫להבין את‬
                                   ‫הרוב הגדול נשאר"‪.‬‬     ‫מקימים במות עם הופעות מקומיות ופעילויות‬
‫הרב וייס התייחס גם לשינוי שחל בחגיגות יום‬                ‫לילדים‪ ,‬ומה שנותר לחבר'ה הדתיים הוא בדרך כלל‬               ‫המשמעות של‬
‫העצמאות ובמשמעות היום מאז קום המדינה‪" :‬זה‬                ‫במת חתונות עם מוזיקה חסידית‪ ,‬שמתקפלת לפני‬                ‫עצמאות‪ .‬כשלא‬
‫הפך מין יום לא מוגדר"‪ ,‬הוא אומר‪" ,‬בתחילה‪ ,‬עצם‬                                                                     ‫מסבירים את זה‪,‬‬
‫השמחה על המדינה הייתה כל כך חזקה‪ ,‬שאנשים‬                                                            ‫עשר בלילה‪.‬‬    ‫החבר'ה נשארים‬
‫לא רצו לעשות שום דבר אחר‪ ,‬רק לרקוד‪ .‬היו‬                  ‫סניפי בני עקיבא תורמים את חלקם לקדושת‬
‫מתכנסים ברחובה של עיר ורוקדים‪ .‬וזה היה מאוד‬              ‫היום בתפילות חגיגיות ובשיחות על תקומת מדינת‬                   ‫ברמה מאוד‬
‫מרשים‪ ,‬יפה וחזק‪ .‬עם השנים זה התפתח לבימות‬                ‫ישראל‪ .‬הסניפים שבוחרים להשקיע גם מארגנים‬                 ‫רדודה ושטחית‪,‬‬
‫תרבות של כל מיני זמרים‪ ,‬ואנשים מגיעים כבר‬                ‫הרקדה‪ .‬אך כשהטקסיות נגמרת‪ ,‬הנוער חוזר הביתה‬
‫בצורה אדישה‪ .‬זה נהיה יום של הווי‪ ,‬שהצד הטוב‬                                                                            ‫חגיגות 'ככל‬
‫שלו הוא 'הגשש החיוור'‪ .‬מה שכן‪ ,‬הצליחו להטמיע‬                      ‫לחפש את העצמאות שלו במקומות אחרים‪.‬‬                  ‫הגויים אשר‬
‫ביום הזה את חידון התנ"ך או את טקס פרסי ישראל‪,‬‬            ‫"אני והחבר'ה הולכים לטקס שמתקיים ביישוב‬
‫שנותנים ליום קצת נופך של מכובדות‪ ,‬נקודה קצת‬              ‫ואז סתם מעבירים את הזמן"‪ ,‬מספר טל מהיישוב‬                         ‫מסביב'"‬
‫יותר פנימית ועמוקה‪ .‬אבל באמת‪ ,‬לאנשים אין תמיד‬            ‫יקיר‪" ,‬במקרה הטוב רואים סרט‪ ,‬מזמינים פיצה או‬                  ‫ישי‪" :‬הדרך‬
                                                                                                                     ‫היחידה שלנו‬
                               ‫מה לעשות עם עצמם"‪.‬‬                                             ‫עושים על‪-‬האש"‪.‬‬        ‫לחגוג את יום‬
                                          ‫מה השתנה?‬                                  ‫סתם ככה‪ ,‬יושבים בבית?‬              ‫העצמאות‬
                                                         ‫"לצערי‪ ,‬אין שום דבר אחר לעשות‪ .‬יש חבר'ה‬                        ‫היא ללכת‬
‫"נעשינו קהי‪-‬חושים‪ ,‬קשה לנו להרגיש את הדבר‬                ‫שנוסעים להופעות בערים‪ ,‬אבל הם בודדים‪ .‬יש‬
‫הזה‪ .‬זה צריך להיות יום של הודאה גדולה לקב"ה על‬           ‫הרגשה שהערב הזה מבוזבז‪ ,‬וחבל‪ .‬ממש חסרה‬                          ‫להופעות‬
‫הנסים והנפלאות שעשה אתנו‪ .‬אלפיים שנה חיכינו‬              ‫אלטרנטיבה‪ .‬בערב יום העצמאות אפשר לעשות‬                    ‫בפארק רעננה‬
                                                                        ‫מלא דברים‪ ,‬ובתכל'ס לא קורה כלום"‪.‬‬
                      ‫לדבר הזה‪ ,‬ואנחנו הדור שזכה"‪.‬‬       ‫ישי מרעננה מוסיף‪" :‬אנחנו בדרך כלל לא יוצאים‬                    ‫ולהסתובב‬
‫אמיר סנדלר‪ ,‬רכז ההדרכה של בני עקיבא‪ ,‬שותף‬                ‫מהעיר בערב‪ .‬עוד אין לנו מכוניות‪ .‬הדרך היחידה‬                   ‫בין חבר'ה‬
‫לרגשותיו של הרב וייס‪ ,‬אך הוא חושב שמדובר‬                 ‫שלנו לחגוג את יום העצמאות היא ללכת להופעות‬                 ‫מבוגרים יותר‬
‫בתהליך הפוך‪" .‬אני מרגיש שזה משהו שעוד לא‬                 ‫בפארק רעננה ולהסתובב בין חבר'ה מבוגרים יותר‬                    ‫ושיכורים‪.‬‬
‫למדנו‪ ,‬יותר מאשר עניין שהתקהה עם השנים"‪,‬‬                 ‫ושיכורים‪ .‬יש שם המון אנשים‪ ,‬צפוף שם ודי מגעיל‪.‬‬               ‫יש שם המון‬
‫מסביר סנדלר‪" .‬יש פה תהליך התבגרות של עם‪.‬‬                 ‫זה לא מדבר אליי‪ .‬אני מרגיש לא קשור‪ ,‬ובעיניי זה‬
‫בשלב הראשון הייתה חגיגה ספונטנית על עצם זה‬               ‫גם לא מתאים ליום העצמאות‪ ,‬במיוחד לא לדתיים"‪.‬‬                      ‫אנשים‪,‬‬
‫שיש מדינה‪ .‬בעשורים האלה חגגו את יום העצמאות‬                               ‫מה הייתם מצפים שיעשו במקום?‬                ‫צפוף שם ודי‬
‫אנשים שראו בעיניהם את עשן ארובות השואה ואת‬               ‫טל‪" :‬אם היה ערב מאורגן ויפה עם שיחות על‬                    ‫מגעיל‪ .‬זה לא‬
‫הגלויות‪ .‬הם הבינו שהמדינה לא מובנת מאליה‪.‬‬                ‫משמעות יום העצמאות בשבילנו‪ ,‬עם סיפורי מור"קים‬                ‫מדבר אליי"‬
‫היום‪ ,‬כשברוך ה' המדינה היא משהו מובן מאליו‪,‬‬              ‫(מורשת קרב) או סיפורים מקום המדינה‪ ,‬זה היה‬
‫דרוש משהו הרבה יותר עמוק ומהותי כדי להבין את‬             ‫יכול להיות מגניב‪ .‬גם לא כל כך מסובך להפיק את זה‪.‬‬
                                                         ‫בני עקיבא יכולה לקחת יוזמה‪ ,‬וביישובים עם רכזי‬
                             ‫המשמעות של עצמאות"‪.‬‬         ‫נוער‪ ,‬הנוער יכול לארגן זאת לעצמו‪ .‬גם הישיבות‬
                       ‫ומה התפקיד של בני עקיבא?‬                             ‫והאולפנות יכולות להיכנס לעסק"‪.‬‬
‫"התפקיד שלנו הוא לזרוק נשמה ביום הזה‪,‬‬
‫לחזור ולברר את עומק משמעות בניין עם ישראל‬                ‫לאנשים אין מה לעשות עם עצמם‬
‫בארצו‪ .‬ביום הזה אנו רואים איך נבואות מתקיימות‬
‫בנו ממש‪ .‬כבר אין טעם לחגוג את היות המדינה; ברוך‬          ‫ויש ישיבות שבהחלט נכנסו לעסק‪ .‬הרב ירחמיאל‬
‫ה'‪ ,‬זה כבר דבר שעומד וקיים‪ .‬עכשיו צריך לחזור‬             ‫וייס‪ ,‬ראש ישיבת ירושלים לצעירים‪ ,‬המשיך את‬
‫ולהבין את משמעות המשך בניין הארץ ותקומת העם‬              ‫המסורת שהחלה בישיבת מרכז הרב כשהוא בעצמו‬
‫בארצו‪ .‬כשלא מבררים את העניינים האלו‪ ,‬חוגגים‬              ‫למד בה‪ ,‬והטמיע את חגיגות יום העצמאות שהיו‬
‫חגיגות שאין שום קשר בינן לבין עצמאות‪ .‬זה סתם‬
‫פורקן‪ ,‬השתוללות והופעה טובה‪ .‬כאן נכנס התפקיד‬                                                          ‫נהוגות אז‪.‬‬

                                                 ‫שלנו"‪.‬‬

‫‪13‬‬
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18