Page 23 - זרעים - כסלו תשע"ו
P. 23

‫טור אישי‬

‫"בסוד היחיד והיחד" ‪ -‬מהו הסוד?‬
  ‫אלחנן שטיגליץ‪ ,‬ראש מחלקת הדרכה‬

‫איור‪ :‬אלעד ליפשיץ‬

                   ‫אמירה לא קלה‪ ,‬ועל כן היא סוד‪ ,‬סוד לא פשוט‪,‬‬              ‫השנה בחרה התנועה לעסוק בסוד‪ .‬החיסרון‬                 ‫"בני עקיבא‪,‬‬
                   ‫איך לחבר במתח שבין ה'אני' האישי לעומת ה'כלל‬             ‫הגדול של סוד‪ ,‬שלא כולם מבינים אותו‪ ,‬הוא שהסוד‬     ‫בחודש הארגון‬
                   ‫ישראלי' שבי‪ .‬אבל כטבעו של סוד‪ ,‬הוא נשמר‬                 ‫הוא משהו מיוחד‪ ,‬ולכן זה קצת אירוני לעסוק בסוד‬
                   ‫בסתר‪ .‬לא את כל הסוד נוכל לגלות בחודש הארגון‬             ‫בתנועה שלנו‪ ,‬ואף יותר מכך‪ .‬אך מצד האמת‪ ,‬הסוד‬       ‫בפרט ובשנה‬
                   ‫ובשנה כולה‪ ,‬אבל נוכל לומר שישנו סוד‪ ,‬הוא חי‬             ‫הזה הוא סוד שאנחנו מנסים‪ ,‬לפני הגילוי שלו‪,‬‬        ‫הקרובה בכלל‪,‬‬
                   ‫בתוכנו‪ ,‬ותפקידנו וייעודנו הוא לא להיכנע לרוחות‬          ‫להבין שהוא קיים בכל אחד ואחת מאתנו‪ .‬כדי‬
                   ‫הקטנות שמנסות לומר לנו 'בחרו בי'‪ ,‬אלא לומר‬              ‫להבין את הסוד אנחנו מנסים‪ ,‬בחודש הארגון הזה‬         ‫אומרת בקול‬
                   ‫לכל אחד מהצדדים שאנו בוחרים בו במלואו‪ ,‬ורק‬              ‫ובשנה הזו בכלל‪ ,‬להתבונן בארבעה מעגלי זהות‪.‬‬           ‫צלול וברור‬
                   ‫בחיבור של שני הצדדים במילואם נוכל לממש‬                  ‫המעגל הראשון הוא מעגל ה'אני'‪ .‬בהיסטוריה של‬
                   ‫את ייעודנו כפרט וככלל‪ .‬כתוצר ישיר מן הסוד‬               ‫עם ישראל היו זמנים שבהם ניסו למחוק את ה'אני'‪,‬‬      ‫כי לא סתירה‬
                   ‫הזה בחרנו גם לומר אמירה נוספת‪ ,‬לא פחות‬                  ‫למחוק אותו לגמרי כדי לומר שיש רק עם ישראל‪,‬‬         ‫יש בין היחיד‬
                   ‫חשובה‪ ,‬והיא "אני לא לבד"‪ .‬האדם אינו יצור בודד‪,‬‬          ‫שיש רק רצון האומה‪ ,‬וממילא אין כל מקום לרצון‬       ‫לבין היחד‪ ,‬בין‬
                   ‫ואחריות מוטלת עלינו כתנועה‪ ,‬כעם‪ ,‬לדאוג לכך‬              ‫האישי שלך‪ .‬זה היה נכון בכל תחומי החיים‪ .‬זכינו‬
                   ‫שלא יהיה אדם שיהיה לבדו‪ .‬כך הפנינו את מבטינו‬            ‫ובמשך הדורות עמדו ענקי עולם שהזהירו על כך‬             ‫ה'אני' לבין‬
                   ‫כלפי כל אחד ואחת מעם ישראל‪ ,‬וקראנו לו‪" :‬לא‬              ‫ואמרו שללא האדם‪ ,‬ללא ה'אני' של האדם‪ ,‬אין‬           ‫'כלל ישראל'‪,‬‬
                   ‫משנה באילו מחשכים וצללים חייך העבירו אותך‪,‬‬              ‫אפשרות להתקדם‪ ,‬אין אפשרות לגלות את המיוחד‬        ‫כי אם הרמוניה‪,‬‬
                   ‫אתה לא לבד‪ ,‬אנחנו אתך"‪ .‬וכחלק מהתפיסה הזו‬               ‫שבעם ישראל‪ .‬במשך השנים הציונות הדתית נעה‬
                   ‫העמקנו בכך שאני = לא לבד‪ .‬ה'אני' האמתי ביותר‬            ‫ונדה במטוטלת שבין היחיד לבין היחד‪ .‬המטוטלת‬              ‫וההוצאה‬
                   ‫שלי הוא לחיות בתודעה של לא לבד‪ .‬זו מהות‬                 ‫קבעה פעם שהמסירות נפש לכלל היא הכול‪,‬‬              ‫הגדולה ביותר‬
                   ‫החיים שלי‪ ,‬זה כיוון הרעיונות שעליהם אחשוב‪ ,‬זו‬           ‫ובשנים האחרונות הגוון הפרטני נטל מקום יותר‬        ‫של ה'אני' היא‬
                   ‫האטמוספרה הרוחנית שבה ארצה לחיות‪ .‬תודעה‬                 ‫מרכזי בשיח הציבורי‪ .‬בני עקיבא‪ ,‬בחודש הארגון‬      ‫רק מתוך הכרה‬
                   ‫שבשביל שאהיה אני בשיאי אני חייב להיות חלק‬               ‫בפרט ובשנה הקרובה בכלל‪ ,‬אומרת בקול צלול‬
                   ‫מכלל ישראל‪ .‬בימים שבהם התרבות מחנכת‬                     ‫וברור כי לא סתירה יש בין היחיד לבין היחד‪ ,‬בין‬         ‫שזה מתוך‬
                   ‫להתבוננות פרטית וחיפוש תמידי אחר הסיפוק‬                 ‫ה'אני' לבין 'כלל ישראל'‪ ,‬כי אם הרמוניה‪ ,‬וההוצאה‬    ‫'כלל ישראל'‪,‬‬
                   ‫האישי החיצוני‪ ,‬שמסירה את ההתבוננות ב'אני‬                ‫הגדולה ביותר של ה'אני' היא רק מתוך הכרה שזה‬       ‫שזה בשם 'כל‬
                   ‫העצמי'‪ ,‬אנחנו קוראים לחברי התנועה להתנער‬                ‫מתוך 'כלל ישראל'‪ ,‬שזה בשם 'כל ישראל'‪ .‬האמירה‬
                   ‫מכל התבוננות שמנמיכה את ה'אני' לכדי 'אני‬                ‫הדרמטית כאן היא שלא באנו לעשות פשרה בין‬                 ‫ישראל'"‬
                   ‫בהמי'‪ ,‬וקוראים לכל חבר להיות 'אני עצמי' מקורי‪,‬‬          ‫ה'אני' לבין ה'כלל'‪ ,‬אלא באנו לומר שצריך את‬
                                                                           ‫שניהם בשיאם‪ .‬אנחנו צריכים אנשים שיחיו את‬
                                    ‫טבעי ומחובר בשיאו לכלל ישראל‪.‬‬          ‫ה'אני' שלהם בשיא העוצמה‪ ,‬ולא פחות מכך שיחיו‬
                   ‫בברכת חברים לתורה ועבודה‪ ,‬בעוז ובענווה‬                  ‫בשיא העוצמה את 'כלל ישראל'‪ .‬אמירה זו היא‬

                                                                   ‫גדולה‪.‬‬

‫‪23‬‬
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28