Page 16 - זרעים-שבת ארגון-כבלו תשפ"ד-נובמבר 2023
P. 16

‫לאן ממשיכים מכאן? לאן ממשיכים מכאן? לאן ממשיכים מכאן? לאן ממשיכים מכאן?‬

‫חודש ארגון תשפ״ד‬

‫חודש ארגון תשפ״דאין עוד נביא‬

‫‪ //‬הרב אלחנן שרלו‪ ,‬ראש ישיבת ההסדר בעתניאל‬

‫שמתאפשרים רק בגלות‪ ,‬יש לימודים שאפשר‬                ‫חד המזמורים הקשים ביותר בספרא‬                                                  ‫הכוחות‬
‫ללמוד דווקא בגלות‪“ .‬גלות מכפרת עוון" (ברכות נו‬                                                                                  ‫המופלאים‬
‫ע"א)‪ ,‬מאפשרת לתקן עיוותים שנוצרו בזמן הישיבה‬        ‫תהלים‪ ,‬מזמור עד‪ ,‬עוסק במצב שבו‬                                              ‫שהתעוררו‬
                                                    ‫האויב מנצח את עם ישראל‪ִ ׁ“ :‬ש ְלחּו ָב ֵאׁש‬                             ‫בעם מהשניות‬
                              ‫הבטוחה על אדמתנו‪.‬‬     ‫ִמ ְק ָּדׁ ֶשָך ָלָא ֶרץ ִח ְּללּו ִמׁ ְש ַּכן ׁ ְש ֶמָך"‪ .‬הקושי‬            ‫הראשונות‬
‫אפשר לומר שהדברים נכונים גם בגלות בתוך‬              ‫במצב זה גדל כיוון שתחושת העם היא‬                                          ‫של האירוע‪,‬‬
‫גאולה‪ .‬הטלטלה נוגעת בעומק הלב ומחייבת‬               ‫שהקב"ה זנח אותם‪ָ “ :‬ל ָמה ֱא‪ֹ-‬ל ִהים ָז ַנ ְח ָּת ָל ֶנ ַצח ֶי ְעׁ ַשן‬
‫בירורים חדשים‪ .‬חלקם מתרחשים מייד‪ :‬התגלות‬            ‫ַא ְּפָך ְּב ֹצאן ַמ ְר ִעי ֶתָך"‪ .‬יותר מכול הקושי מתבטא‬                       ‫הגבורה‬
‫האחדות וגבורת הרוח‪ ,‬הזיהוי המחודש של האויב‬          ‫בחוסר הפשר למאורעות‪ ,‬אין מי שיבוא ויסביר‬                                  ‫והרוח‪ ,‬אינם‬
‫והבנת רשעותו‪ ,‬הכוח הבריא של קיום העם שקודם‬          ‫מדוע הדברים קורים כך‪ ,‬מדוע ניגף העם‪ ,‬ואין נביא‬
                                                    ‫שיגלה כיצד ייגמר המצב ומה ילד יום‪“ :‬אֹותֹ ֵתינּו ֹלא‬                         ‫מאפיינים‬
                              ‫לשיקולים המוסריים‪.‬‬                                                                              ‫תקופת גלות‬
‫מבט על עם ישראל בימים אלו מסביר קצת את‬                     ‫ָר ִאינּו‪ֵ ,‬אין עֹוד ָנ ִביא ְוֹלא ִא ָּתנּו ֹי ֵד ַע ַעד ָמה"‪.‬‬    ‫אלא תקופת‬
‫הסוד שגילה אליהו הנביא‪“ :‬שני דברים יש בעולם‬
‫ואני אוהבם בלבבי אהבה גמורה‪ ,‬ואלו הן‪ :‬תורה‬                           ‫גלות בתוך גאולה‬                                                ‫גאולה‪.‬‬
‫וישראל‪ .‬אבל איני יודע איזה מהם קודם‪ .‬אמרתי‬                                                                                    ‫המראות הם‬
‫לו‪ :‬בני‪ ,‬דרכן של בני אדם אומרים התורה קדמה‪...‬‬       ‫השבר שחווינו כעם בשמחת תורה דומה במובנים‬                                 ‫מראות גלות‪,‬‬
‫אבל אני אומר ישראל קדמו" (תנא דבי אליהו רבה‪,‬‬        ‫מסוימים למתואר במזמור‪ :‬הלם הזניחה (היא זניחת‬                               ‫אך זו גלות‬
‫יד)‪ .‬לבירורים אחרים יידרש זמן ארוך יותר לצמוח‪,‬‬      ‫המוסדות וכביכול זניחת ההשגחה)‪ ,‬וחילול הכבוד‬                               ‫בתוך גאולה‬
‫והמלחמה יכולה להניע תהליכי עומק שיעברו על‬           ‫של עם ישראל שכמוהו כחורבן המקדש‪ .‬מראות‬
‫החברה הישראלית כולה ועל כל ציבור וציבור‬             ‫וזוועות השייכים לתקופת הגלות נראו לנו כאן‬
                                                    ‫בארץ ישראל‪“ .‬אותותינו לא ראינו"‪ ,‬איננו יודעים‬
                                            ‫בתוכה‪.‬‬  ‫“על מה עשה ה’ ככה לארץ הזאת"‪ ,‬מתי תסתיים‬
                                                    ‫המלחמה‪ ,‬אם ייפתחו חזיתות נוספות‪“ ,‬ולא איתנו‬
                             ‫אחדות‬
                                                                                         ‫יודע עד מה"‪.‬‬
‫בעיניי אחד הבירורים העולים מהמציאות שקדמה‬           ‫עם זאת לתחושתי יש גם הבדל בין המציאות‬
‫למלחמה הוא בירור האחדות‪ .‬הבנת הסכנה העצומה‬          ‫המתוארת במזמור ובין מצבנו שלנו‪ .‬המזמור מתאר‬
‫שבפירוד בין חלקי העם מחייבת לחשוב מחדש‬              ‫חורבן מוחלט ושרפת המקדש‪ .‬הקרע שחווינו‬
‫על הדרך לקדם במדינת ישראל את היקר לנו‪ ,‬את‬           ‫הוא בור שחור כואב מאין כמותו‪ ,‬אך הוא כמעין‬
‫ערכינו‪ ,‬מתוך מאמץ אדיר ומוכנות לעשות הכול‬           ‫קרע ברקמה קיימת ואיתנה‪ .‬הכוחות המופלאים‬
                                                    ‫שהתעוררו בעם מהשניות הראשונות של האירוע‪,‬‬
                          ‫כדי לשמור על האחדות‪.‬‬      ‫הגבורה והרוח‪ ,‬אינם מאפיינים תקופת גלות אלא‬
‫כיצד עושים זאת? מה ההבדל בין מחלוקת וקידום‬          ‫תקופת גאולה‪ .‬המראות הם מראות גלות‪ ,‬אך זו‬
‫נחוש של הערכים שאנו מאמינים בהם ובין פירוד‬
‫וזלזול בזולת? כיצד נותנים אמון ורואים בעין‬                                          ‫גלות בתוך גאולה‪.‬‬
‫אוהבת גם אנשים הנושאים מטען ערכי מנוגד מאוד‬
‫למטען הערכי שלנו? אלו בעיניי חלק מהשאלות‬                                  ‫מטרת הגלות‬
‫שאנו צריכים לשאת בליבנו לימים הארוכים שאחרי‬
                                                    ‫חז"ל וחכמי הפנימיות מלמדים אותנו שלגלות יש‬
                 ‫הניצחון‪ ,‬שיבוא בעזרת ה’ בקרוב‪.‬‬     ‫תפקיד חשוב בצמיחתו של עם ישראל‪ .‬יש בירורים‬

                                                    ‫ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל‬                                           ‫‪16‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21