Page 13 - זרעים-חנוכה כסלו-תשפ"ד-נובמבר 2023
P. 13
הרבפרופ'יהודהברנדסושאבתטםהרא"ה,ם
יו"ר מועצת החמ"ד ,ראש מכללתֵרעי
הרצוג ,חבר ההנהלה הארצית
של בני עקיבא ומנהל המליאה
לבחירתשםהשבטהחדשיקרא לכם
את המפלג ואת המאחד .גם בשל שם הקיבוץ והאתר שבו התרחש וויכוח הנוקב חצה את מליאת ההנהלה הארצית של בניה
החלק הגדול של האסון ,וממנו התחילה גם התשועה והתיקון.
עקיבא .מחנה 'חיים' מול מחנה 'ֵרעים' .בצד הזכות של ערך
הבחירה בשם ֵרעים אינה הנצחה וזיכרון בלבד .היא הצהרה על החיים ניצבה גם דמותו של מורנו הגדול הרב חיים דרוקמן
זצ"ל ,שהלך מאיתנו אחרי שבת הארגון הקודמת .בצד חובה ומשימה לפעול לחיזוק המאחד ולצמצום הפירוד .זו משימה
הזכות של הֵרעים והֵרעּות עמדו קורות מדינת ישראל מאז שבת אישית ,משימה תנועתית ומשימה לאומית .מצווה ממש.
המצווה מתחילה בעיניים :עלינו לסגל לעצמנו עין טובה .להסתכל הארגון הקודמת ועד עתה.
השנה החולפת עמדה בסימן פילוג ומחלוקת עד לנקודת השפל במבט חיובי על חבר ועל האחר ,על הקרוב ועל הרחוק .לחפש את
הנוראה ביום הכיפורים ,בעימותים סביב התפילות ברשות הרבים .הטוב שבו ,לחפש מהיכן אפשר להצמיח את הֵרעות.
אירועי שמחת תורה והמלחמה שבאה בעקבותיהם חשפו את הפן היא נמשכת לאוזניים :לא להקשיב ללשון הרע ,לדברי גנאי ,על שום
המאחד והמשותף של החברה הישראלית והעם היהודי .ברגע אחד אדם .לא בשיחה אישית ,לא מן התקשורת.
נשכחו כל המחלוקות ,וכיום הן נראות לרבים מאיתנו חרפה ובושה .המצווה עוברת ללב" :ואהבת לרעך כמוך" ,לעורר אהבה לכל אדם
ברגע אחד הבנו כי אנשים אחים אנחנו .בשמחת תורה ראינו שרודפינו מישראל ,לכל קבוצה ותנועה .להדביר את השנאה והעוינות מליבנו
ושונאינו רואים בכולנו מקשה אחת ,בלי הבדלי עדות ,מפלגות ,דת וממחשבותינו.
ההמשך הוא בפה :בדיבורים של טוב ,של חסד ,של אהבה, והשקפות עולם .שנאת ישראל מכוונת אל כלל עם ישראל כאחד.
משמחת תורה ואילך גילינו שיש בכוחנו להסיר מעלינו את קליפת ובהימנעות מכל דיבור של עוינות ואיבה .אפשר וצריך להתווכח,
הווכחנות והפלגנות .גילויי האחווה והרעות גדולים ממה שהשכל אבל בדרך ארץ ,בכבוד ,בֵרעות.
יכול לקלוט והלב יכול להכיל .ממסירות נפש כפשוטה של אנשים ומכאן למצוות שיש בהן קום עשה :עשייה משותפת של טוב וחסד,
שמסרו עצמם להריגה כדי להציל את אחיהם ,ועד אין-ספור מעשים בניין החברה ,תיקון ותקומה מתוך הבנה שרק מתוך שלום וֵרעות
של גבורה ,אצילות רוח ,התנדבות ותרומות בלי הגבלה מכל רחבי נוכל להתקיים כאן בארץ ישראל כנגד כל אויבינו הקמים עלינו
לכלותנו בכל עת. הארץ והתפוצות.
הרעות והאחווה שהתגלו אינן מבחינות – כפי שאויבינו אינם שבט ֵרעים ,ואיתו התנועה כולה ,יקבל עליו את האחריות לחולל
מבחינים – בין דם לדם ,בין עדה לעדה ,בין השקפה להשקפה .אהבה ואחווה ושלום וֵרעות בתוכנו ,בעם ישראל ,ומתוך כך נתברך
שה' עוז לעמו ייתן ,ה' יברך את עמו בשלום. אנשים אחים אנחנו.
הבחירה בשם ֵרעים נועדה בראש ובראשונה להזכיר את המאורעות.
כסלו תשפ״ד 13

