מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

תפקחו את העיניים תסתכלו סביב

תפקחו את העיניים תסתכלו סביב

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ארץ ישראל | מדינת ישראל | גלות וגאולה | מדינת ישראל | עם ישראל | הכרת הטוב | ציונות
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
7 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

תסתכלו סביבכם. מה אתם רואים? אנשים וילדים הולכים לעבודה ולביה”ס, הם חוזרים לביתם בעיר או ביישוב, מכינים ארוחה ממצרכים ישראליים, קוראים ולומדים ספרים בעברית. אנשים חיים את חייהם במדינת ישראל. תעצמו את העיניים ודמיינו את המקום הזה לפני מאה שנים. מה אתם רואים?

בפעולה נעצור את שגרת החיים ונתבונן בפלא ובנס הגדול שאנו חיים בו. נבין כי אנו חיים בהתממשות חלום הדורות שהמו ולא זכו להגיע לכאן, ונראה כי הדבר התאפשר בזכות ביטחונם בחזון הגאולה ובמדינה היהודית.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יחוו את הנס והפלא שיש במציאות שלנו כיום מתוך ההבנה כי אנו חיים במציאות שמממשת את המיית הדורות הקודמים.
  2. החניכים יכירו את התפתחות המדינה דרך השוואה בין העבר להווה.
  3. החניכים יכירו טובה על המציאות שהם חיים בה כיום.

ציוד: קטע קריאה, תמונות משחק זיכרון וכרטיסיות למעגל תודה.

 

מהלך הפעולה

שלב א׳ | חלק משרשרת הדורות

בשלב זה נרצה לחבר את החניכים לתודעת השליחות של כל דור, מהעבר הרחוק ומהעבר הקרוב. והאחריות החשובה של כולנו לקחת חלק בשרשרת הזו. נפתח את הפעולה במשחק:

אפשרות א- משחק “הדגל” – מחלקים את החניכים לשתי קבוצות, וכל קבוצה מקבלת חצי משטח המשחק שהוגדר מראש (קו גבול מפריד בין שטחי הקבוצות). לכל קבוצה יש מקום מוגדר שהיא צריכה להציב בו דגל, בדרך כלל באזור המרוחק ביותר מהקבוצה היריבה. הדגל הזה הוא הלב של הקבוצה, והיא צריכה לשמור שלא ייקחו לה אותו.

המטרה להגיע לדגל של הקבוצה השנייה, לקחת אותו ולחזור איתו לשטח של קבוצת האם. כל קבוצה צריכה לשמור על הדגל שלה שלא יילקח. הקבוצה שמצליחה לחטוף את הדגל של הקבוצה השנייה ולהביא אותו לשטחה – מנצחת.

אם חניך מקבוצה אחת עובר את הקו לשטח של הקבוצה היריבה, החניכים מהקבוצה היריבה יכולים לתפוס אותו, ואז הוא צריך לעצור במקום עד שחניך מהקבוצה שלו יבוא וישחרר אותו באמצעות כיף.

אפשרות ב: משחק 25– עומדים במעגל. במרכז המעגל יונחו פתקים שכתובים בהם מספרים מ-1 עד 25. בכל פעם חניך צריך להיכנס למעגל ולדרוך על המספר הנכון לפי הסדר. אם שני חניכים דורכים יחד על המספר הניסיון מסתיים, והקבוצה צריכה להתחיל הכול מההתחלה.

שאלו את החניך שדרך על המספר האחרון או שהביא את הדגל לקבוצה שלו אם הוא הרגיש התרגשות מיוחדת, שהרי הוא לכאורה נתן את מכת הניצחון. איך הרגיש?

למדריכים: בשבטים קטנים אפשר לשים פחות מספרים על הרצפה (ולהפך בשבטים גדולים). בשבטים גדולים מאוד אפשר לחלק את השבט לשתי קבוצות ולערוך ביניהן תחרות איזו קבוצה מצליחה ראשונה לסיים את המשימה.

סיכום ביניים: הסבירו לחניכים כי אנו חיים כיום במציאות גאולית. אנו עם חופשי החי במדינה ריבונית, בטוח ומוגן בארצו. אנשים רבים פעלו לאורך השנים כדי להגיע למצב הזה, ואנו זכינו להיוולד אליו ולחיות אותו בכל רגע.

שלב ב’ | ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת!

  • קטע קריאה- מארק טווין: חלקו לחניכים את נספח 1 וקראו אותו יחד. מארק טוויין היה סופר אמריקאי שנסע לטיול מאורגן בארץ ישראל בשנת 1867, ובמהלך הטיול כתב את רשמיו מהמסע. התרגום של הספר לעברית נקרא ‘מסע תענוגות לארץ הקודש’, ובו תיאר טוויין כיצד נראית ארץ ישראל באותם ימים.
  • דונו עם החניכים מה בין תיאוריו של מארק טוויין את ארץ ישראל בזמנו לבין מדינת ישראל בימינו. מטרת הדיון לחזק בחניכים את ההפנמה של הפער בין המצב שהייתה בו ארץ ישראל לפני לא הרבה שנים לבין המצב היום.
  • בחרו באחת משתי האפשרויות להמשך:
     אפשרות 1: משחק הזיכרון
    חלקו את החניכים לשתי קבוצות, והן יתחרו ביניהם. שחקו משחק הזיכרון בתמונות המצורפות (נספח 2). הדפיסו אותן מראש בגדול והדביקו על בריסטול כדי שלא יראו את התמונה מהצד השני. בכל זוג תמונות יש תמונה אחת של עיר בארץ כיום ותמונה של אותה עיר לפני הרבה שנים. סדרו את התמונות הפוכות על הרצפה. בכל תור הזמינו נציג מהקבוצה ובקשו ממנו להרים זוג תמונות: אם הצליח להתאים זוג, זוג התמונות הולך לקבוצה של הנציג, ויש לה נקודה. אם התמונות אינן תואמות, מחזירים את התמונות למקומן (הפוכות) ועוברים לקבוצה השנייה. כדאי בסוף המשחק לפרוס את הזוגות כדי שהחניכים יראו את הפערים בין התמונות.אפשרות 2: תמונה
    תנו לכל חניך וחניכה תמונה אחת (נספח 2. הדפיסו אותן בגדול לפני שבת). אמרו בכל פעם שם של עיר ובקשו מהחניכים המחזיקים בתמונה של העיר להציג אותה לכל החניכים.
  • הסבירו לחניכים בשתי האפשרויות התעכבו עם החניכים על ההבדלים שיש בין התמונות והדגישו את הפער הגדול שיש בין התמונות הישנות לאלו של היום. ברוך ה’ אנחנו חיים בארץ שיש בה מדינה פורחת ומשגשגת. זו ממש גאולה.

שלב ג’ | תודעת ההודיה

בשלב זה המטרה היא שהחניכים יכירו טובה על המציאות שזכינו לחיות בה.

  • סבב שיתוף– כל חניך יאמר תודה על משהו שיש במדינה. כדי להקל על החניכים פזרו על הרצפה כרטיסיות של רעיונות לתחומים שאפשר להודות עליהם (נספח 3).

אם אתם רוצים להוסיף עניין, אפשר לשחק מסירות בכדור, וכל מי שתופס את הכדור צריך להגיד תודה משלו.

סיכום: בחודש ארגון נעסוק בנושא ‘נפש יהודי הומייה’, אך לפני שנבין לעומק מה משמעות ההמיה ומה זה אומר ‘נפש יהודי’, עלינו לעצור לרגע ולהודות על הטוב שאנו חיים בו. הדורות הקודמים חלמו להגיע לכאן, ואילו אנו זכינו לגדול במדינה פורחת ומשגשגת. זה כלל לא מובן מאליו, ועלינו להודות לקב”ה בכל זמן ולהכיר בנס העצום שנרקם לאורך אלפיים שנות גלות. בימינו אנו זוכים להיות עדים לנבואות הנחמה של שיבת עם ישראל לארצו. יש משמעות לשרשרת הדורות הזו, ואנחנו מבקשים להיות שייכים אליה.

נספחים

להדפסת הנספחים – לחצו כאן!

נספח 1 – מארק טוויין, מתוך ‘מסע תענוגות לארץ הקודש’

“נדמה לי שמכל הארצות בעלות הנוף המדכדך, ארץ ישראל מחזיקה בכתר. הגבעות קירחות, צבען דהוי, וצורתן רחוקה מלשובב את העין. העמקים הם מדבריות מכוערים המעוטרים בשוליהם בצמחייה דלה שפניה כמו אומרות יגון וייאוש… כל קו הוא גס, צורם וכל תו הוא חד, ללא פרספקטיבה – המרחק אינו מחולל כאן קסמים. זוהי ארץ משמימה, חסרת תקווה, שבורת לב”.

“אדם זריז ברגליו יוכל לצאת מבין חומות ירושלים ולהקיף את העיר הקפה מלאה בשעה אחת. איני יודע אם יש דרך אחרת להמחיש לקורא עד כמה היא קטנה”.

נספח 2 – תמונות של ערים בארץ בעבר והיום

נספח 3 – כרטיסיות תחומי התפתחות

ביטחון

מקומות בילוי

חקלאות

חינוך

אנשים

משפחה

צבא

תרבות

דעתך חשובה לנו