מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ישב"ץ שבוע יובל

ישב"ץ שבוע יובל

סוג הפעולה
ישיבת צוות
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
גיבוש ואחדות | קבלת השונה | כלל ופרט
0 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

  1. הצוות ייחווה התנסות במגוון סוגי מוגבלויות.
  2. הצוות יבין את מקומה של החברה בסיוע לאנשים עם מוגבלויות.
  3. הצוות ייחשף לתוכני שבוע יובל ויחליט איך הוא מעביר אותם לחניכיו.

מהלך הישב"ץ

 

שלב א – התנסות בסוגי מגבלות:

בקשי מחברי הצוות שיכינו מראש: אוזניות, חפץ לכיסוי העיניים וכפפות לתנור. חלקי אותם לשתי קבוצות ושחקו את המשחק המצורף (נספח 1).

 

שלב ב – הבנת תפקידה של החברה בנוגע לאנשים עם מוגבלות:

  • הציגי את ההבדל בין לקות, נכות ומוגבלות (נספח 2, מצגת):
  • לקות – הגדרת הבעיה מבחינה רפואית (לקות ראייה).
  • נכות – ההשפעות ההתנהגותיות של הלקות, מה זה אומר בפועל (קושי לראות).
  • מוגבלות – במה הלקות מגבילה, מה בעל הלקות לכאורה אינו יכול לעשות (מתקשה לחצות כביש).
  • חלקי את חברי הצוות לשלושה חדרים בזום, לכל חדר שלחי את אחת השאלות בצ'אט ובקשי מהמשתתפים לדון בה.

 

  1. מה כחברה אנחנו יכולים לעשות כדי להפחית את חוויית המוגבלות?
  2. היכן אנחנו יכולים לצמצם את המוגבלות במרחב הקרוב אלינו – הסניף והקהילה?
  3. האם הסניף שלנו מותאם לחניכים עם מוגבלות?

 

  • החזירי את כולם למליאה ובקשי מנציג מכל חדר לשתף במחשבות ובמסקנות שעלו. סכמי: תפקידנו כחברה נכנס בסעיף ”מוגבלות” – אנחנו נדרשים להפחית את המוגבלות ולאפשר לכולם להיות חלק מהתנועה ומהחברה.

 

שלב ג – הסבר על שבוע יובל וחשיבותו:

  • ערכי סבב: כל אחד יספר על דבר אחד שהיה לו קשה היום לביצוע. אם הישב"ץ מיועד להרבה חברים, בקשי מכמה מהם לשתף. לא מומלץ לערוך סבב ארוך.
  • הציגי את ההגדרה למוגבלות שכלית התפתחותית (נספח 3 וכן במצגת). הסבירי שלכולנו יש בדברים מסוימים חולשות ובדברים אחרים יש לנו נקודות חוזק, אך החולשה של אנשים עם מוגבלות מוקצנת יותר, נראית לעין יותר.

 

עלינו להבין שמתן מקום לאנשים עם מוגבלות אינו נובע מחסד אלא מצדק: כולנו שותפים בתנועה, כולנו חלק מהחברה.

  • הסבירי ששבוע יובל רלוונטי גם אם אין שבט יובל בסניף. הבנת מקומם של אנשים עם צרכים מיוחדים בחברה חשובה תמיד, גם אם כרגע אין בסניף חניכים כאלה.

 

שלב ד – תכנון שבוע יובל בחלוקה לצוותים:

הקריני את העמוד של שבוע יובל באתר התנועה והראי לחברי הצוות את שלל הפעולות והפעילויות המוצעות: http://bneiakiva.org.il/yuval/

 

  • לצוות ההדרכה – הדגישי למדריכים שעיקרו של שבוע יובל בסניף הוא הפעולות שהם יעבירו בשבטים שלהם, והציגי להם את הפעולות שבאתר. אפשר להדפיס מראש חלק מהפעולות ולחלק אותן למדריכים. קישור לעמוד הפעולות: http://bneiakiva.org.il/act/special-needs/.
  • לצוות נחשון – הדגישי לחברי הצוות שבמהלך השבוע יבצעו יישומי נושא פנים-סניפיים וחוץ-סניפיים והציגי להם את אפשרויות הפעילות שבאתר: http://bneiakiva.org.il/act/more1/#listen . בחרי עם חברי הצוות יחד את המשימות שתרצו למלא בשבוע זה ותכננו כיצד לבצע אותן.
  • לצוות ארגון – הציגי לחברי הצוות את שאלון נגישות הסניפים ותכנני עימם יחד מתי יבצעו את בדיקת הנגישות וכיצד יוכלו לטפל בבעיות שיתגלו. שאלון הנגישות: http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2017/11/negishut-2.pdf
  • קבעי עם חברי הצוותים לוח זמנים לפעילות בשבוע יובל.

 

נספחים

 

נספח 1

הקריני את לוח המשבצות מהמצגת (נספח 2): משבצת “התחלה” ומשבצת “סוף”, וביניהן משבצות צבעוניות. כל צבע מסמל לקות, כפי שמפורט בהמשך. הצלחה במשימה מקדמת בצעד, אי-הצלחה מחזירה צעד לאחור. המטרה: להגיע לסוף הלוח.

כל משימה צריכה להיעשות תחת לקות מסוימת:

– במשימות של לקות הראייה על החברים למלא את המשימה בעיניים מכוסות. תכלת

– במשימות של לקות השמיעה על החברים למלא את המשימה אגב שמיעת מוזיקה באוזניות. ירוק

– במשימות של הלקות המוטורית על החברים למלא את המשימה כשכפפות בישול על ידיהם. כתום

– במשימה של קשיי הקשב והריכוז, בזמן הקראת הספרות, ימלאו שאר חברי הצוות משימות הפרעה: למחוא כפיים, לצעוק, לשיר שירים וכו'. ורוד

– במשימות של מוגבלות שכלית על החברים להסביר את הפתגמים בשפה פשוטה ומובנת, בלי להשתמש במילים מורכבות מדי. סגול

 

המשימות:

  • לקות ראייה – 'זהה את הדובר'. אחד מחברי הקבוצה השנייה מדבר וצריך לזהות אותו לפי הקול.
  • לקות ראייה –
  • לקות ראייה – שלחו הודעה בצ'אט של הזום או בקבוצת הווצאפ הצוותית ובה כתוב: "שבוע יובל תשפ"א".
  • לקות שמיעה – על כל חברי הקבוצה לשיר את ההמנון. עליכם לשיר אותו עם כולם.
  • לקות שמיעה – נהלו דיון משותף לתכנון שבוע יובל.
  • לקות פיזית – הסירו וענדו שעון, צמיד או שרשרת בתוך 10 שניות.
  • לקות פיזית – חייגו את המספר 0506987123 בתוך 10 שניות.
  • לקות פיזית –
  • קשיי קשב וריכוז – עליכם לחזור על רצף ספרות שתקריא הקומונרית
  • מוגבלות שכלית – עליכם להסביר במילים פשוטות ומובנות את האמירה: "אם אני אני כי אתה אתה ואתה אתה כי אני אני אז אני לא אני ואתה לא אתה"
  • מוגבלות שכלית – עליכם להסביר את הפסוק: "ואהבת לרעך עמוך" במילים פשוטות, בלי לחזור על מילים מהפתגם.

 

 

נספח 2

[gview file="http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2020/11/מצגת-ישבצ-פא.pptx"]

 

נספח 3

“המגבלות של היחיד לעתים קרובות מתקיימות ביחד עם יכולות וחוזקות”.

פירוש: אנשים עם מוגבלות שכלית הם בני אדם מורכבים, שקרוב לוודאי שיש להם גם יכולות ולא רק מגבלות. בדומה לכל בני האדם, לעתים קרובות הם עושים דברים מסוימים טוב יותר מאחרים. לאנשים עשויות להיות יכולות וחוזקות שאינן תלויות במוגבלותם השכלית (לדוגמה, חוזקות ביכולות חברתיות או פיסיות).

(מתוך הספר “מוגבלות שכלית – הגדרה, סיווג ומערכות מידע”).

 

דעתך חשובה לנו