מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מחלקת חינוך מיוחד

לוגו בני עקיבא חינוך מיוחד

רכזת: אוריה חזן

פלאפון: 052-3662678

דוא”ל: shiluv@bna.org.il

——————

 

 

שבטי יובל הם שבטים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, הפועלים בתנועת “בני-עקיבא” ככל שבט אחר. החניכים, דתיים ושאינם דתיים, משתתפים בפעילות קבועה בסניפים, באמצע שבוע ובשבת וכן לוקחים חלק בפעילויות התנועה הכלליות: מסעות, מחנות, נטיעות, חודש ארגון,התנדבויות ועוד.

שבט יובל הוקם לפני בשנת 1997 ברעננה בשיתוף מחלקת הרווחה, בעקבות פנייה של הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. ילדים אלו לא זכו למסגרת חברתית מתאימה.

בישראל ישנם כ 200,000 ילדים בעלי צרכים מיוחדים, רובם לומדים במסגרות החינוך המיוחד. לילדים אלו אין מסגרת חברתית מעבר לשעות

הלימודים. הם נדחים מחברתם של ילדים בני גילם ולא תמיד זוכים גם למסגרת חברתית מיוחדת עבורם. בנוסף, מי שאינו מכיר באופן אישי ילד בעל צרכים מיוחדים, מגלה לעיתים קרובות רתיעה מקשר עם ילד הנחשב שונה.

כשנולד ילד בעל צרכים מיוחדים משתנה האיזון בבית וההורים נדרשים להשקיע שעות רבות עד מאד בגידולו וטיפוחו של הילד. גם האחים מושפעים מהימצאותו של ילד בעל צרכים מיוחדים בבית. תחושות בושה וחוסר נוחות לצד אהבה גדולה עשויות ללוות הן את ההורים והן את האחים.

השונות, הדחייה והקושי שמלווים את הילד בעל הצרכים המיוחדים גורמים להתפתחותו של דימוי עצמי נמוך וחוסר אמון ביכולותיו. החיבור לסניף, הגאווה, השייכות, הבקשות לפתוח עוד ועוד שבטים, ההתעניינות ההולכת וגוברת בשבטי יובל, כל אלה מעידים ולו במעט, על ההצלחה של יובל.

 ——————

מטרות שבטי יובל:

1. מענה ערכי וחברתי בתוך הקהילה במקרים רבים, תלמידים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד סובלים מבדידות חברתית בשעות אחה”צ. מפגש חברתי מתרחש בין חניכי השבט לבין עצמם ובין חניכי השבט לשאר חניכי הסניף. לעיתים קרובות מתקשים ילדי החינוך המיוחד בתחום הכישורים החברתיים. מדריכי השבט מתמקדים בתחום זה.

2. יצירת תהליך של שינוי עמדות ביחס לשונה בחברה בקרב חניכי הסניף והסביבה סטיגמות ודעות קדומות ביחס לשונה מחדדות את תחושת הפחד והרתיעה ממפגש כזה. שבטי יובל הם חלק בלתי נפרד מהסניף ומאפשרים לחניכים לגדול עם השונה כדבר מובן מאליו. בכל סניף מוגדר שבט תאום לשבט יובל, איתו נערכות פעולות משותפות

3. סיוע למשפחתו של הילד הפעילות ב”בני-עקיבא” מאפשרת להורים להתפנות ביום ושעה קבועים, בידיעה שהילד “בידיים טובות”. יתרה מכך, החיבור לסניף מאפשר לאחים לראות לפעמים את הילד באור שונה. כבר לא האח השונה שנמצא בבית כל היום , אלא חניך בתנועה, כזה שהמדריכים אליהם הם נושאים עיניים מתייחסים אליו, אוהבים אותו ומקשיבים לו

4. יצירת תחושת בטחון ודימוי עצמי גבוהים אצל החניך שבט יובל מהווה חממה עבור החניכים ומאפשר להם לחזק את תחושת הדימוי העצמי ואת הביטחון. חניכים שלא היו מסוגלים להשתלב בשבט רגיל ולמדו ביובל את כללי הסניף, הקבוצה והפעולות, רכשו בטחון ומעיזים לעיתים לנסות ולהשתלב בשבט אחר.

חניכים שאינם מעוניינים או אינם מסוגלים לשילוב הזה ממשיכים לפעול במסגרת שבט יובל. בשבטי יובל אנו פועלים בקבוצות קטנות אשר מאפשרות לתת תשומת לב רבה יותר לכל חניך ומענה לצרכיו המיוחדים, תוך שימת דגש על תחומי החוזק ועל היכולות שלו.

החניכים:

חניכי יובל, דתיים ושאינם דתיים, בגילאי 10-21 הם בעלי יכולת תקשורתית בסיסית (גם אם באמצעות תקשורת תומכת וחלופית), בעלי אינטלקט נמוך מהממוצע, עם יכולת שיפוט והתנהגות תקינים.

כיום חניכים ביובל בעלי תסמונת דאון, פיגור קל-בינוני, שיתוק מוחין, אוטיזם ברמות תפקוד גבוהות ותסמונות שונות. החניכים כולם לומדים במסגרות החינוך המיוחד ואינם בעלי היסטוריה של אלימות או קושי בשליטה על דחפים. חניכים בעלי אינטלקט תקין משולבים במידת האפשר בשבטים הרגילים.

המדריכים:

מדריכי השבט ככל מדריכי התנועה, הם חברי חבריא ב’. המדריכים מקבלים הכשרה לתפקיד במסגרת סמינריוני ההדרכה של “בני-עקיבא” וכן הכשרות וליווי נוספים במהלך השנה – בהתייחס ללקויות עמם עובדים (למשל, קורס שפת סימנים למדריכים המשלבים חניכים דוברי השפה).

מדריכי יובל לדורותיהם רואים עצמם שליחים ומעורבים חברתית בכל הקשור לעשיה עם אוכלוסיות מיוחדות.

הפעולות:

מבחינה תוכנית מותאמות הפעולות לצרכי השבט ולדרישות התנועה. מבחינה מעשית – כל פעולה מתוכננת כך שתתאים למגוון החניכים והצרכים שבשבט -כל חניך בהתאם לכישוריו, יכולותיו והמטרות שמציבים לו.

сделать заявку на изготовление наружной вывески