Page 3 - זרעים-גליון אלול תשפ"ג-ספטמבר 23
P. 3

‫לקיים עולם‬

‫צילום‪ :‬לירון מולדובן‬                                                                        ‫קיימות ויהדות‬

                      ‫מה אנחנו יכולים לעשות בפועל כדי לקדם את העולם‬                  ‫חודש שעבר נפגשה סיירת הקיימות התנועתית עםריאיובן עם אהרן אריאל לביא‬
                                                                ‫בהקשר של קיימות?‬
                                                                                     ‫אהרן אריאל לביא‪ ,‬מומחה לקיימות ויהדות‪ .‬ישבנו‬
                      ‫"לפני שנפתור את הבעיות של כל העולם‪ ,‬בואו נחבר את הנושא‬         ‫איתו לשיחה קצרה כדי להבין את היחס בין שני‬
                      ‫הזה לדברים שמעסיקים אותנו‪ ,‬למשל אהבת הארץ והחיבור‬
                      ‫אליה‪ .‬בוא נראה איך אנחנו שומרים על שמורת הטבע שאנחנו‬                                               ‫התחומים האלה‪.‬‬
                      ‫מטיילים בה‪ ,‬איך לא משאירים חורבן סביבתי אחרינו‪ ,‬איך‬            ‫"הקשר שלנו עם הקיימות לא נובע מזה שמדובר בערך‬
                      ‫מצמצמים שימוש בכלים חד‪-‬פעמיים‪ .‬אולי הסניף יתארגן ויקנה‬         ‫מערבי שאנחנו רוצים להתחבר אליו"‪ ,‬אומר אהרן אריאל לביא –‬
                      ‫שלוקרים במקום בקבוקי מים‪ :‬זה גם מגניב וממותג‪ ,‬גם בטיחותי‬       ‫מחבר הספר 'שבע'‪ ,‬שעניינו היבטים כלכליים‪-‬חברתיים של שנת‬
                      ‫ונוח על הגב‪ ,‬וגם יותר סביבתי‪ .‬אולי כדאי לחפש איך לטעת‬          ‫השמיטה – פעיל ותיק בתחום היהדות והסביבה וממייסדי גרעין‬
                      ‫עוד עצים‪ :‬זה גם ציונות וגם משפר את האקלים המקומי‪ .‬אפשר‬
                                                                                             ‫שובה‪ ,‬גרעין יהודי סביבתי של בעלי תשובה בעוטף עזה‪.‬‬
                                                                       ‫לעשות הרבה"‪.‬‬  ‫"זה מתחיל מהיחס שלנו לבריאה‪ ,‬נושא מורכב שחורז את התורה‪,‬‬
                                                                                     ‫הגמרא‪ ,‬הקבלה והחסידות‪ .‬המושג 'בל תשחית'‪ ,‬הציווי על אדם‬
                                                                                     ‫הראשון 'לעובדה ולשומרה'‪ ,‬התפיסות הקבליות שלפיהן הקב"ה‬
                                                                                     ‫מתגלה בכל פרט וגם בטבע – זה שורש היחס שלנו לקיימות‪.‬‬
                                                                                     ‫כשאנחנו מאבדים את הטבע או משחיתים אותו‪ ,‬אנחנו מאבדים‬

                                                                                                            ‫חלק מערוצי התקשורת שלנו עם הקב"ה"‪.‬‬
                                                                                     ‫ובכל זאת‪ ,‬הקב"ה שם אותנו בעולם הזה כדי שנשתמש בו‪,‬‬

                                                                                                            ‫לא כדי שנשאיר את הטבע כמו שהוא‪.‬‬
                                                                                     ‫"ודאי‪ .‬צריך לזכור שהמטרה שלנו היא ליישב את העולם‪' .‬לא תוהו‬
                                                                                     ‫בראה – לשבת יצרה'‪ .‬אין לנו עניין שלא לגעת בכלום‪ .‬יש מכתב‬
                                                                                     ‫מפורסם שכתב הרבי מלובביץ' לנשיא המדינה יצחק בן‪-‬צבי‪.‬‬
                                                                                     ‫הרבי כותב שם משפט חזק‪ :‬מאחר שלכל דבר יש תכלית בעולם‪,‬‬
                                                                                     ‫גם היעדר הניצול מפריע את הסדר בבריאה‪ .‬אם יש איזה עץ‬
                                                                                     ‫שהתכלית שלו היא להפוך לשולחן שבת או שנלמד עליו תורה‪,‬‬
                                                                                     ‫ולא עשינו את זה‪ ,‬זה גרוע ממש כמו אם לקחנו אותו והשחתנו‬

                                                                                                                                        ‫אותו לשווא"‪.‬‬
                                                                                     ‫איך יודעים להציב את הגבול בין ניצול נכון של הטבע ובין‬

                                                                                                                             ‫שימוש יתר והשחתה?‬
                                                                                     ‫"אין פתרון קל ביהדות‪ .‬יש תמיד עבודת בירורים לעשות‪,‬‬
                                                                                     ‫והאחריות לעבודה הזו היא על כתפינו‪ .‬העבודה שלנו – מנהיגים‪,‬‬
                                                                                     ‫רבנים‪ ,‬וגם מדריכים ופעילים בתנועת נוער – היא לא להצדיק‬
                                                                                     ‫כל תחושה בציבור שלא מחובר לנושא‪ ,‬אלא לפעמים גם להגיד‬

                                                                                                ‫לחבר'ה שכשהזנחנו את נושא הקיימות‪ ,‬טעינו בניווט"‪.‬‬

                                                                                       ‫יער לכל מטרה חננאל תורג'מן‬

‫אלול תשפ״ג ‪3‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8