Page 3 - זרעים-גליון אלול תשפ"ג-ספטמבר 23
P. 3
לקיים עולם
צילום :לירון מולדובן קיימות ויהדות
מה אנחנו יכולים לעשות בפועל כדי לקדם את העולם חודש שעבר נפגשה סיירת הקיימות התנועתית עםריאיובן עם אהרן אריאל לביא
בהקשר של קיימות?
אהרן אריאל לביא ,מומחה לקיימות ויהדות .ישבנו
"לפני שנפתור את הבעיות של כל העולם ,בואו נחבר את הנושא איתו לשיחה קצרה כדי להבין את היחס בין שני
הזה לדברים שמעסיקים אותנו ,למשל אהבת הארץ והחיבור
אליה .בוא נראה איך אנחנו שומרים על שמורת הטבע שאנחנו התחומים האלה.
מטיילים בה ,איך לא משאירים חורבן סביבתי אחרינו ,איך "הקשר שלנו עם הקיימות לא נובע מזה שמדובר בערך
מצמצמים שימוש בכלים חד-פעמיים .אולי הסניף יתארגן ויקנה מערבי שאנחנו רוצים להתחבר אליו" ,אומר אהרן אריאל לביא –
שלוקרים במקום בקבוקי מים :זה גם מגניב וממותג ,גם בטיחותי מחבר הספר 'שבע' ,שעניינו היבטים כלכליים-חברתיים של שנת
ונוח על הגב ,וגם יותר סביבתי .אולי כדאי לחפש איך לטעת השמיטה – פעיל ותיק בתחום היהדות והסביבה וממייסדי גרעין
עוד עצים :זה גם ציונות וגם משפר את האקלים המקומי .אפשר
שובה ,גרעין יהודי סביבתי של בעלי תשובה בעוטף עזה.
לעשות הרבה". "זה מתחיל מהיחס שלנו לבריאה ,נושא מורכב שחורז את התורה,
הגמרא ,הקבלה והחסידות .המושג 'בל תשחית' ,הציווי על אדם
הראשון 'לעובדה ולשומרה' ,התפיסות הקבליות שלפיהן הקב"ה
מתגלה בכל פרט וגם בטבע – זה שורש היחס שלנו לקיימות.
כשאנחנו מאבדים את הטבע או משחיתים אותו ,אנחנו מאבדים
חלק מערוצי התקשורת שלנו עם הקב"ה".
ובכל זאת ,הקב"ה שם אותנו בעולם הזה כדי שנשתמש בו,
לא כדי שנשאיר את הטבע כמו שהוא.
"ודאי .צריך לזכור שהמטרה שלנו היא ליישב את העולם' .לא תוהו
בראה – לשבת יצרה' .אין לנו עניין שלא לגעת בכלום .יש מכתב
מפורסם שכתב הרבי מלובביץ' לנשיא המדינה יצחק בן-צבי.
הרבי כותב שם משפט חזק :מאחר שלכל דבר יש תכלית בעולם,
גם היעדר הניצול מפריע את הסדר בבריאה .אם יש איזה עץ
שהתכלית שלו היא להפוך לשולחן שבת או שנלמד עליו תורה,
ולא עשינו את זה ,זה גרוע ממש כמו אם לקחנו אותו והשחתנו
אותו לשווא".
איך יודעים להציב את הגבול בין ניצול נכון של הטבע ובין
שימוש יתר והשחתה?
"אין פתרון קל ביהדות .יש תמיד עבודת בירורים לעשות,
והאחריות לעבודה הזו היא על כתפינו .העבודה שלנו – מנהיגים,
רבנים ,וגם מדריכים ופעילים בתנועת נוער – היא לא להצדיק
כל תחושה בציבור שלא מחובר לנושא ,אלא לפעמים גם להגיד
לחבר'ה שכשהזנחנו את נושא הקיימות ,טעינו בניווט".
יער לכל מטרה חננאל תורג'מן
אלול תשפ״ג 3

