Page 19 - זרעים-סכום הועידה ה-כה-אייר תשפ"ה-מאי 2025
P. 19
במהלך הוועידה הכ"ה • שיחות הוועידה נאומים שנשמעו במהלך הוועידה הכ"ה • שיחות הוו
במקום שבו צילום :תומר שלום
צריך אותי
ההכרה בעובדה ,כי כל אדם יהודי וכל
עפרה לקס תנועה יהודית בישראל מקבלים עליהם —
באופן שונה ודומה כאחד את תורת ישראל
ייתי בבני עקיבא ,חניכה ,מדריכה ,קומונרית שנתיים .בעלי היקר שפה זה ואת אוקיינוס ההלכה והתורה שבעל
תוצר של שנת שירות שנייה ,קומונרית ברחובות ,אז אני ממליצה .אני גם פה שנובע ממנה ומתקיים על פיה .אלה
אגיד שנוה-לי ,שהיה פה ציר בתנועה ,הוא שידך בין ציר וצירה ,שמצפים גם אלה מבטאים מבחינתנו שני יסודות
עיקריים ,שבהם אנו מכירים ,ואותם אנחנו
לצירים בעוד חודשיים בערך לבנם הראשון .אז אני לא יודעת אם זה חלקה מקבלים על עצמנו ,ושני אלה הם :שבעבור
חלק התורה היא מקור סמכות ,ובעבור חלק
ממטרות הוועידה ,אבל גם אם זה לא במטרות הרשמיות ,שימו לעצמכם בראש ,אצלו
זה הצליח. אחר התורה היא מקור השראה".
מדוע חתם הרב דרוקמן זכרו לברכה על
אגיד משהו על פסח .בליל הסדר אצלנו במשפחה יותר משאנחנו משקיעים בלנקות דברי האמנה האלה? האם באמת חשב
את הבית ,אנחנו משקיעים באיך אנחנו מעבירים לילדים שלנו את הקביעה שאנחנו שתורת ישראל היא רק מקור השראה?
חלק מעם גדול ,זה ה"והגדת לבנך" .אנחנו מסתכלים אחורה ,מקבלים כוח מהדורות לעניות דעתי הוא חתם עליהם בשל
האמונה ,האנושית והא-לוהית ש"ואהבת
הקודמים ,ואנחנו מבינים שאנחנו חלק מעם גדול ועל גביו אנחנו נשענים. לרעך כמוך" איננו רק כלל גדול בתורה
מה קורה למוחרת ליל הסדר? מקריבים את קורבן העומר .קורבן העומר מורכב אלא שזהו הבסיס היחיד עליו יוכלו לקום
משעורים ,משעורה חדשה .עד אז אי אפשר להשתמש בשעורה החדשה ,אבל אחרי הנשמה והרוח הישראלית המתחדשת! כי
שאנחנו מתבוננים לאחור ,התמלאנו במה שיש לקודמינו להגיד ולהעביר לנו ,עכשיו החסידות מלמדת אותנו שגדולה כללות
תורנו ,ועכשיו תורכם .מכאן אנחנו ממשיכים עם קורבן העומר ,עם ספירת העומר, ישראל ,ואפילו שלא לשמה ,מפירוד — חס
עם החדש .והחדש הוא שלכם ,להתבונן כל פעם ,מה אנחנו יכולים לעשות? לאן וחלילה לשמה .משום שידע הרב שבבסיס
התנועה צריכה ללכת עכשיו? איך אנחנו מכווננים את הספינה לפי מה שאנחנו העצמיות הפנימית ביותר של כולנו ישנו
יסוד משותף ,עמוק וקוסמי :הגשמת ייעודו
רואים? של עמנו היהודי — שאותו אנו חולקים
נוה ,בני ,היה גם חניך בבני עקיבא וגם מדריך ,אחד שהוא גם נורא שטותניק. ואליו עלינו להגיע דרך ייסורים קשים
פעולת הפתיחה שלו הייתה שעולים לדירה של הקומונרית בקומה ה ,11-זורקים וחיבוטי קבר יחד .רק יחד .משום שזו היא
משם ביצים ,והביצה שלא נשברת זוכה" .ביציקופטר" ,זה פרק מפורש בקופיקו ,מי צוואתו של הרב דרוקמן ז"ל ,להגיע לשם
יחדיו אף על פי ולמרות כל המחלוקות,
שמכיר .בדרך מסתבכים עם השכנה ,שאחת הביצים נפלה לה במרפסת. המריבות והמרורים ,משום שזהו ייעודנו
הוא היה מדריך כזה ,וגם מדריך שהולך עם החבר'ה שלו לפני כל חג ופותח ארגזים
של 'לתת' .וכשיש סבב בדרום של הפגזות ,הוא כותב מין פתק כזה" ,אחינו בדרום, המשותף.
אנחנו איתכם" .אני כל כך מקווה שסיימנו עם המילה המגעילה הזאת ,סבב .אבל הוא כדברי פרידריך לסל" :ככל אשר תעמיקו
הולך ומחלק את הפתק הזה מתחת לווישרים של מכוניות בלוד ,כי הוא אומר" :רגע, לחדור לתוך הרצינות המוסרית של הייעוד
הזה — היו נא בטוחים כי תחישו את
משהו קורה בדרום ,אבל איפה אנחנו עם הדבר הזה?" ההשעה ההיסטורית .כי אתם ,אתם ואנחנו,
וזה מדריך שחבר'ה שלא משתלבים בשבט ,הוא בא אליהם ואומר להם" :חבר'ה ,אתם
יכולים להיות חלק" ,והוא מתעקש על זה ,והוא מכניס אותם להיות חלק מהחבורה. הסלע אשר עליו ייבנה המקדש העתידי".
אפשר להחזיק את שני הדברים האלה יחד .נוה-לי היה שטותניק של החיים ,מלא חניכי וחניכות בני עקיבא ,קהל קדוש ,יד
שמחת חיים ,מלא כיף ,וביד השנייה המון המון ערכים בחיבור לעם ולארץ .אבל עוד אחים ואחיות לכם שלוחה! קדימה בני
פעם ,לא במילים הגדלות ,דווקא במעשי .אני אגיד שכשהוא היה ציר ,הוא היה ציר
פה בתנועה ,בוועידה הקודמת ,הוא נורא ניסה להעביר פה החלטה שאז הייתה נראית עקיבא ,הידד במעלה!
קצת מופרכת :הוא ניסה להעביר החלטה שבני עקיבא תפעל עם הציבור החרדי,
שהיא תגיע אליו ,שהיא תפתח אצלו סניפים .אני בטוחה שאי אפשר ללכת למקומות
ההארד-קור ,אבל יכול להיות שיש שכונות שכן אפשר לפתוח בהן סניפים.
אגב ,ההחלטה נפלה .לא תמיד אתה מצליח ,אבל אני יודעת שהוא לא התייאש מזה.
זה אחד הדברים אצל נוה ,שבאמת אתה מנסה את מה שאתה יכול ,נקרית בדרכך
הזדמנות ,אתה מנסה ואתה נותן את הכי טוב שלך .אתה עובד על זה קשה ,מקסימום
זה יצליח .זה קרה לו למשל כשהוא התגייס בסופו של דבר לסיירת מטכ״ל .להיות
הכי טוב שלך ,לתת את מה שאתה יכול ולהאמין בעצמך.
אייר תשפ״ה 19

