Page 18 - זרעים-סכום הועידה ה-כה-אייר תשפ"ה-מאי 2025
P. 18

‫שיחות הוועידה נאומים שנשמעו במהלך הוועידה הכ"ה • שיחות הוועידה נאומים שנשמעו ב‬

‫צילום‪ :‬יוסי זליגר‬                                                                       ‫מחלוקת שהיא‬
                                                                                         ‫לשם שמיים ‪-‬‬

                                                                                        ‫סופה להתקיים‬

                                                                                                                                                     ‫פסח האוספטר‬

                                                                                                                                             ‫רכז תנועת דרור ישראל‬

                         ‫לעם'‪ .‬אין רגעים אלה באים בהמון חוגג‬                            ‫הבלתי נימוסית‪ ,‬הפראית והאכזרית‪ ...‬אינני‬              ‫ספרו 'מתן תורה' כותב בעלב‬
                         ‫ובתהלוכות ניצחון! קשים ומרים הם‪...‬‬                             ‫יודע מי הוא האשם‪ .‬טוב יותר לומר כולנו‬
                         ‫משהם באים בייסורים ובפורענות‪ ,‬באבדות‬                           ‫אשמנו‪ ,‬הלכנו אחרי שרירות הלב ואחרי‬                   ‫הסולם רבי יהודה הלוי אשלג‬
                         ‫ובתבוסות — הרי הם מעמידים במבחן את‬                             ‫יצר הרע של המשטמה והכעסנות הפראית‬                    ‫זצ"ל כך‪" :‬וזהו דבר הערבות‪,‬‬
                         ‫הנבואה ואת החכמה‪ ,‬את המעשה ואת‬                                                                                      ‫אשר כל ישראל נעשו ערבים‬
                         ‫האופי ואוי לו לדור המכזיב ברגעים אלה"‪.‬‬                                      ‫אוי מה היה לנו בית ישראל"‪.‬‬              ‫זה לזה‪ ,‬כי לא ניתנה להם התורה‪ ,‬בטרם‬
                         ‫ומה היא ההכרעה העומדת בפני כולנו?‬                              ‫אנו כולנו עומדים בימים אלה בפני השאלה‬                ‫שנשאל כל אחד ואחת מישראל‪ ,‬אם מסכים‬
                         ‫תנועתכם בני עקיבא קבעה את נושא‬                                 ‫המכרעת‪ ,‬העמוקה‪ ,‬המייסרת עד למאוד‬                     ‫הוא לקבל עליו את המצווה של אהבת‬
                         ‫ועידתה 'תנועה אשר רוח בה'‪ .‬ומה טיבה‬                            ‫בדבר גורלנו וייעודנו המשותף על כברת‬                  ‫הזולת בשיעור הכתוב 'ואהבת לרעך כמוך'‬
                         ‫של רוח זו? "צריך לחדש את הנשמה‬                                 ‫ארץ אבותינו ואמותינו‪ .‬אנו עומדים כעת‬                 ‫בכל שיעורו‪ ...‬ואחר שכל האומה הסכימו‬
                         ‫הישראלית בכל מילואה"‪ ,‬כותב הראי"ה‬                              ‫בפני החלטות הרות גורל! הכרעות אשר‬                    ‫פה אחד ואמרו נעשה ונשמע‪ ,‬הרי שכל‬
                         ‫קוק‪" .‬את כל היסודות הגנוזים בה‪ .‬צריך‬                           ‫מיטב בנינו ובנותינו נתנו נפשם וחירפו‬                 ‫אחד מישראל נעשה ערב‪ ...‬ויכול לקיים‬
                         ‫לשבר את בת‪-‬עמי רק לשם בנינה"‪ .‬קרי‪:‬‬                             ‫חייהם למות‪ .‬חלקם עדיין נמקים במנהרות‬                 ‫מצוות 'ואהבת לרעך כמוך'‪ ,‬ומטעם זה לא‬
                                                                                        ‫הערלים‪ ,‬המרצחים שונאי האדם ומחללי‬                    ‫היו מוכנים כלל לקבל התורה מזמן אברהם‬
                   ‫עאלנבורהלגעעהולעלתכבהגותונהןירפילסינוביטזורשהראילנתנוקשקרהוואידטםלש‬  ‫צלם א‪-‬לוהים באדם‪ ,‬כדי שאנו נוכל למלא‬                 ‫יצחק ויעקב אלא עד שיצאו ממצרים והיו‬
                                                                                        ‫את ייעוד הדורות‪ ,‬קיומה וביסוסה של‬
                         ‫מותר וראוי לפרק במידה הראויה את הישן‬                           ‫מדינת ישראל שלנו ברוח נביאי ישראל‪,‬‬                                              ‫לאומה שלמה"‪.‬‬
                         ‫כדי לאפשר בנייה מחודשת ועמוקה של‬                               ‫"ִׂש ְנאּו ָרע ְו ֶא ֱהבּו טֹוב"‪ ,‬לנצח נצחים‪ .‬כדברי‬  ‫ומוסיף ואומר בעל הסולם על רבי עקיבא‪:‬‬
                         ‫רוח האומה‪ ,‬כדי להגיע לתחייה רוחנית‪,‬‬                            ‫חיים נחמן ביאליק‪ּ" :‬ו ְבמֹו ָתם ִצּוּו ָלנּו ֶאת‬     ‫"נמצא כשהוא אומר על המצווה של ואהבת‬
                          ‫לתחייה לאומית‪ ,‬אומר הראי"ה קוק זצ"ל‪.‬‬                          ‫ַה ַחִּיים — ַה ַחִּיים ַעד ָהעֹו ָלם"‪ .‬המבינים‬      ‫לרעך כמוך שהוא כלל גדול בתורה‪...‬‬
                         ‫בט"ז בתמוז התש"ף‪ ,‬שנת ‪ ,2020‬נחתמה‬                              ‫אנחנו עד כמה מחויבים אנחנו כולנו‬                     ‫הנה עלינו להבין ששאר תרי"ב המצוות‬
                         ‫בין שתי תנועותינו אמנת 'שבת ישראלית‬                                                                                 ‫שבתורה‪ ...‬אינן לא פחות ולא יותר מאשר‬
                         ‫בפרהסיה'‪ .‬בחותמים היה הרב חיים מאיר‬                                       ‫במעשינו להיות ראויים לזכרם?‬               ‫סכום הפרטים המוכנסים ומותנים במצווה‬
                         ‫דרוקמן זכרו לברכה‪ .‬בין שאר דברי‬                                ‫ולכן בצומת דרכים היסטורי זה אין אנו‬
                         ‫האמנה בדבר השבת היה כתוב כך‪" :‬ביסוד‬                            ‫מתבקשים חלילה לוותר על המחלוקות‬                                 ‫האחת הזו ואהבת לרעך כמוך"‪.‬‬
                         ‫הסכמתנו הנוגעת לשבת בישראל‪ ,‬מונחת‬                              ‫שבינינו‪ ,‬כי כל "מחלוקת שהיא לשם‬                      ‫אלא שלכאב הלב הנורא של כולנו אין אלה‬
                                                                                        ‫שמיים סופה להתקיים‪ ,‬ושאינה לשם‬                       ‫פני הדברים בינינו כלל וכלל בימים אלה‪.‬‬
                                                                                        ‫שמיים אין סופה להתקיים"‪ ,‬והיטב שנינו‬                 ‫מעדיף אני שלא לדבר בפניכם על ימינו‬
                                                                                                                                             ‫אלה‪ ,‬אלא דווקא להיתלות באילן גבוה‬
                                                                                               ‫כי "אלו ואלו דברי א‪-‬לוהים חיים"‪.‬‬              ‫מאוד‪ .‬להביא מדבריו לימינו‪ .‬בט' בחשוון‬
                                                                                                     ‫רק יחד‪ ,‬ייעוד משותף‬                     ‫התרצ"ה‪ ,1934 ,‬כתב הראי"ה קוק זצ"ל את‬
                                                                                                                                             ‫הדברים הבאים במאמרו 'לשבר בת‪-‬עמי'‬
                                                                                        ‫ברגע גורלי זה נקראים אנו להתבונן ביראת‬               ‫בהתייחסו לסכסוכים הנוראים דאז בינינו‪,‬‬
                                                                                        ‫קודש על העול ההיסטורי שהוטל על‬                       ‫עם ישראל‪ ,‬בעקבות רצח ארלוזורוב‪ ,‬אשר‬
                                                                                        ‫כתפינו שלנו‪ ,‬תנועות בני עקיבא והנוער‬                 ‫הגיעו לשיאם בחשוון התרצ"ה‪ ,‬כאשר‬
                                                                                        ‫העובד והלומד דרור ישראל ושאר תנועות‬                  ‫חברי הסתדרות‪ ,‬אנחנו‪ ,‬התפרצו לאספת‬
                                                                                        ‫הנוער הציוניות חלוציות בישראל‪ ,‬להכיר‬                 ‫רוויזיוניסטים בחיפה והביאו לפציעתם של‬
                                                                                        ‫ברגע מיוחד זה לחברה הישראלית‪ .‬בשעת‬
                                                                                        ‫ההכרעה בדבר עתידנו המשותף‪ ,‬זמן המבחן‬                                       ‫‪ 23‬אנשים‪ .‬וכך אמר‪:‬‬
                                                                                        ‫להכרעתנו להיות עם אחד‪ ,‬כדברי ברל‬                     ‫"אותו חילול השם של כל מאוויינו‬
                                                                                        ‫כצנלסון‪" :‬יש רגעים בהם נצרפת אומה‪,‬‬                   ‫ושאיפתנו הקדושה‪ ,‬הכלולה בשיבת ציון‪,‬‬
                                                                                        ‫בהם נבחנת תנועה‪ ,‬בהם יחושל אדם‪ ,‬בהם‬                  ‫בבניין הארץ ובתחיית האומה‪ ...‬אותו חילול‬
                                                                                        ‫היסטוריה מתחוללת‪' .‬היום הזה נהיית‬                    ‫השם למרום פסגתו הגיע באותה הפעולה‬
                                                                                                                                             ‫הנתעבה של מלחמת אחים הבלתי שכלית‪,‬‬

                                                                                        ‫ביטאון תנועת בני עקיבא בישראל‬                                                                  ‫‪18‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23