Page 11 - זרעים-אייר תשפ"ד - מאי 2024
P. 11

‫הדסה בן ארי‬                           ‫עם‬
‫מספרת גבורה לילדים‬                    ‫גיבוערשילל‬

‫כפיר פשיטיצקי >>>‬

‫נוער‪ .‬לא לספר אותה כסיפור אקשן אלא‬    ‫גרפיקה‪ .‬בהמשך הצטרפו עוד כותבים‪,‬‬        ‫בשעת המשבר הקשה ביותר שידעה‬
‫כסיפורי גבורה ערכיים שאפשר ללמוד‬      ‫מתרגמות לאנגלית ולצרפתית‪ ,‬עורכות‬        ‫המדינה‪ ,‬כשהיא בבית עם שבעה ילדים‬
‫מהגיבורים ומהגיבורות שלנו‪ .‬זה כל‬      ‫לשון‪ ,‬פסיכולוגיות‪ ,‬צוות אתר וצוות‬       ‫שהצעירה בהם בת חודשיים‪ ,‬החלה‬
                                      ‫הנגשת הסיפורים בהקלטה‪ .‬כולם‬             ‫הדסה בן ארי לנהל מיזם גדול ומורכב‪:‬‬
                 ‫הרעיון של הפרויקט"‪.‬‬                                          ‫סיפור סיפורי הגבורה מהמלחמה‬
‫לפני כחודש יצא לאור הספר 'מלחמה‬                           ‫פועלים בהתנדבות‪.‬‬
‫של גיבורים' בהוצאת ידיעות ספרים‪.‬‬      ‫"התחילו להגיע בקשות שנספר את‬                                  ‫לילדים בני ‪.12–9‬‬
‫הספר מאגד שבעים סיפורים נבחרים‬        ‫הסיפורים של כל מיני גיבורים‪ .‬אמרתי‬      ‫"ב‪ 7-‬באוקטובר היינו בירושלים אצל‬
‫מיותר ממאה שעלו לאתר‪ .‬הרווחים‬         ‫לכותבים‪ :‬גיבורים לא נולדים ברגע‪.‬‬        ‫ההורים"‪ ,‬היא מספרת על היום הקשה‪.‬‬
‫מהספר נתרמים לעמותת 'אחים לחיים'‪,‬‬     ‫אלה אנשים שחיו חיים שלמים מתוך‬          ‫"כשהתחילו האזעקות מיהרנו למקלט‪.‬‬
                                      ‫מחשבה על הכלל‪ ,‬אז נסו להביא לי‬          ‫היו שם איתנו סטודנטים חילונים‪ ,‬והם‬
             ‫שתומכת בחיילים פצועים‪.‬‬   ‫את הגבורה שבחיים שלהם‪ .‬אבל איך‬          ‫סיפרו לנו את כל מה שקרה‪ .‬היינו‬
‫"תמיד הייתי בן אדם כותב‪ .‬כתבתי‬                                                ‫עסוקים בדיבור מעל הראש של הילדים‬
‫את 'מסמרים‪ ,‬העיתון התקוע של שבט‬           ‫גם את המלחמה‬                        ‫כדי שהם לא יבינו‪ .‬כשחזרנו הביתה גם‬
‫מעפילים' ברחובות‪ ,‬הייתי כתבת‬           ‫צריך לספר לילדים ולבני נוער‪.‬‬           ‫בתקשורת נשמעו קריאות לא לאפשר‬
‫בזרעים‪ ,‬ועכשיו אני עורכת את הפרויקט‬   ‫לא לספר אותה כסיפור אקשן אלא‬            ‫לילדים להיחשף לממדי האסון‪ ,‬אבל‬
‫הזה‪ .‬בדיוק כמו שגיבורים בשעת‬          ‫כסיפורי גבורה ערכים שאפשר ללמוד‬
‫מלחמה גילו גבורה יוצאת דופן‪ ,‬אני‬       ‫מהגיבורים ומהגיבורות שלנו‬                             ‫ילדים שמים לב להכול"‪.‬‬
‫חושבת שכל אחד מאיתנו יכול לגלות‬                                               ‫הדסה הבינה שמדובר באירוע לאומי‬
‫בעצמו כוחות יוצאי דופן שאפשר‬          ‫כותבים סיפורים ממש מפחידים בצורה‬        ‫שהילדים אינם יכולים להיות מנותקים‬
                                      ‫מעניינת בלי שיהיו מפחידים מכדי‬          ‫ממנו‪ .‬היא חיפשה דרכים לחבר את‬
      ‫לפתח‪ ,‬ובעזרתם לתרום למדינה"‪.‬‬    ‫שילדים יוכלו לקרוא אותם? הסיפורים‬       ‫הילדים למלחמה דרך עשיית טוב‪,‬‬
                                      ‫נכתבים בזהירות רבה‪ ,‬ופסיכולוגיות‬        ‫אבל הרגישה שלא די בזה‪ ,‬ולכן נקטה‬
‫הדסה בן ארי‬                           ‫בודקות כל סיפור כדי לוודא שהוא‬          ‫גישה אחרת‪" .‬שאלתי אותם‪ :‬אתם‬
                                                                              ‫רוצים לשמוע סיפור גבורה מהמלחמה?‬
                                                             ‫מותאם לילדים"‪.‬‬   ‫וסיפרתי להם על רחל אדרי מאופקים‪.‬‬
                                      ‫גם ההורים צריכים להחליט אם‬              ‫זה סיפור קשה ומפחיד‪ ,‬אבל ראיתי שהם‬
                                      ‫להשאיר את הסיפור כמו שהוא או‬            ‫מתרגשים וסקרנים‪ .‬כנראה הצלחתי‬
                                                                              ‫לספר באופן שחיבר אותם למשמעות‪,‬‬
                                                                  ‫לעדן אותו‪.‬‬  ‫למשהו גבוה יותר‪ .‬אז אמרתי להם‬
                                      ‫"אנשים היום מקבלים את זה שגם את‬         ‫שמעכשיו נספר בכל יום סיפור גבורה‬
                                      ‫המלחמה צריך לספר לילדים ולבני‬
                                                                                                               ‫אחד"‪.‬‬
                                                                              ‫אבל הדסה לא הסתפקה רק בילדיה‬
                                                                              ‫אלא חשבה על כל העם‪ ,‬ושבועיים אחר‬
                                                                              ‫פרוץ המלחמה כבר גיבשה צוות שלם‬
                                                                              ‫למיזם 'מלחמה של גיבורים'‪ – ‬הנגשת‬
                                                                              ‫סיפורי גבורה מהמלחמה לילדים‪.‬‬
                                                                              ‫הצוות כלל את שירה שמעון‪ ,‬שהקימה‬
                                                                              ‫משרד למיזם‪ ,‬את יהודית דמרי‪-‬אגסי‪,‬‬
                                                                              ‫שהייתה אחראית לרשתות החברתיות‪,‬‬
                                                                              ‫ואת תהילה בר‪-‬חמא‪ ,‬שהייתה אחראית‬

‫אייר תשפ״ד ‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16